Με αφορμή αυτή την τριπλή σύμπραξη, η Ματούλα Κουστένη μας αφηγείται την ιστορία ενός έργου που έχει αμφισβητηθεί σοβαρά, παρ’ όλα αυτά εξακολουθεί να ακούγεται με ενδιαφέρον στις αίθουσες συναυλιών. Και τι δεν έχει γραφτεί και ειπωθεί για το Τριπλό Κοντσέρτο που γράφτηκε είκοσι χρόνια πριν από την Ενάτη Συμφωνία. Από το ότι «εγείρει αξιώσεις μιας μεγάλης μουσικής που ποτέ δεν ικανοποιεί» και ότι «είναι ένα από τα ελάχιστα παραδείγματα στα οποία είναι εμφανές ότι η τεχνική προσπάθεια υπερτερεί της έμπνευσης» μέχρι την ειρωνική παράφραση του γνωστού στίχου του Ουίλιαμ Μπλέικ «Αυτός που έπλασε τον Αμνό έπλασε και σένα», «αυτός που έγραψε την Ενάτη έγραψε και σένα;». Ό,τι και αν έχει ειπωθεί στους αιώνες το σίγουρο είναι πως ο Μπετόβεν παρουσίασε με το Τριπλό Κοντσέρτο μια πολύ ιδιαίτερη για την εποχή μουσική συνθήκη, καθώς η επιλογή τριών σολίστ (στο πιάνο, το βιολί και το τσέλο) ήταν ασυνήθιστη.
Ίσως, τελικά, να έχουν κάποιο δίκιο όσοι το αποκαλούν «θετό παιδί των συνθέσεων» του Μπετόβεν. Είναι έργο που παίζεται λιγότερο και επικρίνεται περισσότερο απ’ όλα. Και όμως, όπως παραδέχονται όλοι οι βιογράφοι του Μπετόβεν, αρκούν λίγες νότες για να διαισθανθούμε ότι στα σπλάχνα του κρύβονται οι πρώτες σκέψεις για τα περίφημα κοντσέρτα που ακολούθησαν. Ένα έργο γεμάτο νεανική φρεσκάδα και αγνή χαρά.
Κείμενο - Επεξεργασία: Ματούλα Κουστένη
Έρευνα - Μουσική επιμέλεια: Τίτος Γουβέλης
Ηχογράφηση SweetSpot Productions - Μίξη: Παναγιώτης Χούντας
Οργάνωση παραγωγής: Άννα Τσεϊμαζίδου
Μια συνεργασία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τη LiFO

