Με αφορμή την παρουσίαση της όπερας στις 23 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο, υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού και με τη λαμπερή υψίφωνο Έλενα Στίχινα στον ομώνυμο ρόλο, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει την ιστορία του θεατρικού έργου του Όσκαρ Ουάιλντ, το οποίο ενέπνευσε τον Ρίχαρντ Στράους να συνθέσει ένα από τα πιο δραματικά και αισθησιακά έργα του οπερατικού ρεπερτορίου. Ζωγράφοι, συνθέτες, μελετητές, ιστορικοί, ποιητές έχουν γοητευτεί στο πέρασμα των αιώνων από την αινιγματική, ακόμα και σήμερα, προσωπικότητα της Σαλώμης. Αλλά κανείς, πριν από την εμφάνιση του Ουάιλντ και του Στράους στις αρχές του 20ού αιώνα, δεν είχε δώσει τόσο χώρο στην ιστορία της νεαρής πριγκίπισσας, της οποίας ο χορός ευχαρίστησε τόσο πολύ τον πατριό της Ηρώδη, που της υποσχέθηκε οποιαδήποτε ανταμοιβή επιθυμούσε.

 

 

Σε αυτή την τόσο γνωστή βιβλική ιστορία, που συνδυάζει το θρησκευτικό στοιχείο με τη στυγερή δολοφονία, ο Ουάιλντ διέγνωσε επιπλέον το πάθος και τον ανεκπλήρωτο έρωτα της πριγκίπισσας Σαλώμης για τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Με αυτά τα υλικά έγραψε το διάσημο θεατρικό έργο, το οποίο με τη σειρά του αποτέλεσε τη βάση για την όπερα «Σαλώμη» του Ρίχαρντ Στράους. Ποτέ δεν θα μάθουμε γιατί ο Στράους, που εκείνη την εποχή ήταν στα τέλη της δεκαετίας των τριάντα, παντρεμένος και «έγκριτος» συνθέτης των μουσικών κύκλων, επέλεξε ένα τόσο προκλητικό θέμα για την επόμενη όπερά του. Κρατάμε, όμως, την άποψη του συγγραφέα Ρίχαρντ Σπεχτ, που υποστήριξε ότι αυτή η όπερα ήταν μια ακραία πράξη απελευθέρωσης.

 

Κείμενο - Επεξεργασία: Ματούλα Κουστένη

Έρευνα - Μουσική επιμέλεια: Τίτος Γουβέλης

Ηχογράφηση SweetSpot Productions - Μίξη: Παναγιώτης Χούντας

Οργάνωση παραγωγής: Άννα Τσεϊμαζίδου

Μια συνεργασία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τη LiFO

www