Εκείνος γκέι, εκείνη στρέιτ, ο γάμος τους ευτυχισμένος

Εκείνος γκέι, εκείνη στρέιτ, ο γάμος τους ευτυχισμένος Facebook Twitter
Οι σχέσεις μεταξύ ομοφυλόφιλων ανδρών και ετεροφυλόφιλων γυναικών δεν είναι κάτι καινούργιο. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0


ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ,
η «Washington Post» δημοσίευσε ένα άρθρο σχετικά με «μια μικρή αλλά διαρκώς αναπτυσσόμενη κοινότητα» ανθρώπων που συνάπτουν «μη παραδοσιακές σχέσεις». Για να περιγράψει αυτές τις σχέσεις, η εφημερίδα χρησιμοποιεί προσδιορισμούς όπως «πλατωνική», «queer-πλατωνική» ή «μεικτού προσανατολισμού».

«Στη ζωή μου παντρεύτηκα δύο ομοφυλόφιλους άνδρες», είχε δηλώσει η διάσημη σχεδιάστρια μόδας Νταϊάν φον Φίρστενμπεργκ στο «Variety», αναφερόμενη στον νυν σύζυγό της, τον δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία Μπάρι Ντίλερ, ο οποίος αποκάλυψε την ομοφυλοφιλία του στο πρόσφατο βιβλίο απομνημονευμάτων του με τίτλο Who Knew (Simon & Schuster, 2025), και στον πρώην, τον πρίγκιπα Έγκον φον Φίρστενμπεργκ. Παρά τα είκοσι τέσσερα χρόνια κοινής συζυγικής ζωής, η σχέση της με τον Ντίλερ έχει συχνά χαρακτηριστεί ως «προπέτασμα καπνού». «Για δεκαετίες διάβαζα ότι η Νταϊάν και εγώ ήμασταν οι καλύτεροι φίλοι, αλλά όχι εραστές. Δεν ήμασταν, ούτε είμαστε απλώς φίλοι. Ήταν απλά μια έκρηξη πάθους που διήρκεσε χρόνια. Και ναι, μου άρεσαν και οι άντρες, αλλά αυτό δεν ερχόταν σε σύγκρουση με την αγάπη μου για την Νταϊάν», εξηγεί ο δισεκατομμυριούχος στο βιβλίο του.

«Οι σεξουαλικές συμφωνίες εκτός μιας σταθερής σχέσης απαιτούν από τα δύο μέρη να καθίσουν και να συζητήσουν τι θέλουν και τι δεν είναι διατεθειμένα να επιτρέψουν, καθορίζοντας κόκκινες, πορτοκαλί και πράσινες γραμμές. Αυτό είναι που ονομάζουμε "συμβόλαιο σχέσης" στη θεραπεία ζευγαριών», προσθέτει.

Οι σχέσεις μεταξύ ομοφυλόφιλων ανδρών και ετεροφυλόφιλων γυναικών δεν είναι κάτι καινούργιο, σημειώνει η συγγραφέας του βιβλίου «Χαρτογραφήσεις της ερωτικής επιθυμίας» που μόλις κυκλοφόρησε, Αντρέα Ζοροκάια. «Ιστορικά, έχουν χρησιμεύσει ως ασφαλής διέξοδος για την πρόσβαση στα συμβολικά προνόμια του ετεροφυλόφιλου ζευγαριού» λέει, προτού διευκρινίσει ότι πιστεύει πως αυτές οι σχέσεις δεν είναι μια απάντηση στον σύγχρονο ετεροπεσιμισμό (το ρεύμα σκέψης που θεωρεί την «αγορά» του έρωτα και του dating όλο και πιο περίπλοκη για τις ετεροφυλόφιλες γυναίκες) αλλά μάλλον στη συντηρητική αντίδραση που διαπερνά τόσο την κοινωνική σφαίρα όσο και αυτή τω σχέσεων, επιχειρώντας να επαναβεβαιώσει τις παραδοσιακές συναισθηματικές ιεραρχίες.

«Κοιτώντας πίσω», συνεχίζει, «βλέπουμε ότι αυτού του είδους οι σχέσεις μπορεί αρχικά να είναι ικανοποιητικές λόγω της κοινωνικής αναγνώρισης ή ακόμη και ενός είδους "συνενοχής" μεταξύ των δύο μερών, αλλά μακροπρόθεσμα μπορεί να δημιουργήσουν απογοήτευση και δυσαρέσκεια, επειδή δεν ανταποκρίνονται σε αυτό που περιμένουμε από έναν σύντροφο. Επομένως, δεν μου φαίνεται ότι οι άνθρωποι αναζητούν μια εναλλακτική λύση, μάλλον προσπαθούν να ταιριάξουν στο ετεροφυλόφιλο παζλ με τους δικούς τους όρους, χωρίς να συνειδητοποιούν κάποιες φορές ότι, εξαρχής, επιχειρούν να βάλουν τα κομμάτια στο λάθος παζλ».

Ο Ιβάν Γκόμεζ Μπελτράν, ιστορικός και διδάκτορας σε θέματα φύλου και διαφορετικότητας, αποδίδει την αύξηση του αριθμού αυτών των ζευγαριών σε διάφορους παράγοντες. «Μπορεί το φαινόμενο να συνδέεται με μια ορισμένη κρίση στις παραδοσιακές σχέσεις και με τη συνειδητοποίηση του τρόπου με τον οποίο αυτές μας περιορίζουν σε πολύ συγκεκριμένες μορφές στοργής. Οι κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες είναι διαφορετικές από αυτές των παλιών γάμων-βιτρίνα, οι οποίοι τελούνταν ως μηχανισμός κοινωνικής προστασίας από τον αποκλεισμό. Oι σημερινές σχέσεις αφορούν περισσότερο την ανάγκη να δοθεί ουσία σε άλλους τρόπους σύνδεσης και να βρεθούν χώροι συναισθηματικής οικειότητας που δεν περιορίζονται από τον κοινωνικό κώδικα των σχέσεων», υποστηρίζει.

Από τη μεριά του, ο ψυχολόγος υγείας, σεξολόγος και θεραπευτής ζευγαριών Χουάν Κάρλος ντε λα Μπλάνκα επισημαίνει ότι οι άνδρες σε αυτές τις σχέσεις μπορούν να βρουν την αγάπη που αναζητούν στις γυναίκες, χωρίς να εκτίθενται σε ορισμένες προβληματικές δυναμικές που ενυπάρχουν σε μέρος της ομοφυλοφιλικής κοινότητας, όπως η υπερσεξουαλικοποίηση, η υπερβολική λατρεία της φυσικής εμφάνισης ή ορισμένες συμπεριφορές που μοιράζονται με τους ετεροφυλόφιλους άνδρες λόγω παρόμοιας έμφυλης κοινωνικοποίησης.

Εξηγεί, επίσης, ότι το γεγονός πως το σεξ δεν είναι το παν έχει αποδειχτεί εδώ και καιρό από ζευγάρια που βρίσκονται στο ασεξουαλικό φάσμα. Εν προκειμένω, εδώ βρίσκει εφαρμογή η τριγωνική θεωρία περί αγάπης του Στέρνμπεργκ, η οποία «καθορίζει τρία συστατικά: οικειότητα, πάθος και δέσμευση. Η αλληλεπίδρασή τους θα μπορούσε να εξηγήσει όλους τους τύπους των ανθρώπινων συναισθηματικών σχέσεων. Κάθε άνθρωπος χρειάζεται αυτά τα τρία στοιχεία στη ζωή του, αν και υπάρχουν διάφοροι τρόποι να τα χρειάζεται ή να τα εκφράζει. Το σημαντικό είναι ότι δεν είναι απαραίτητο αυτά τα τρία στοιχεία να προέρχονται από μία και μόνο σχέση· μπορούμε να τα αποκτήσουμε από διαφορετικούς τύπους δεσμών. Αυτό θα μπορούσε να εξηγήσει την επιτυχία αυτού του είδους των σχέσεων», υποστηρίζει. Με άλλα λόγια, σύμφωνα με αυτήν τη θεωρία, ορισμένες από αυτές τις σχέσεις μπορούν να διαρκέσουν στον χρόνο, επειδή οι σεξουαλικές πτυχές ικανοποιούνται εκτός των ορίων τους.

 «Οι σεξουαλικές συμφωνίες εκτός μιας σταθερής σχέσης απαιτούν από τα δύο μέρη να καθίσουν και να συζητήσουν τι θέλουν και τι δεν είναι διατεθειμένα να επιτρέψουν, καθορίζοντας κόκκινες, πορτοκαλί και πράσινες γραμμές. Αυτό είναι που ονομάζουμε "συμβόλαιο σχέσης" στη θεραπεία ζευγαριών», προσθέτει. «Τότε γίνεται δύσκολο να αποφύγουμε τη συζήτηση για τη ζήλια, ένα συναίσθημα που όλοι νιώθουν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να αποφασίσουμε το πώς θα διαχειριστούμε την κατάσταση ώστε να μη μετατραπεί σε αλληλοκατηγορίες και σε παθητική-επιθετική συμπεριφορά».

Με στοιχεία από «El Pais»

Σχέσεις
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς ξεπερνάς έναν χωρισμό;

Ψυχή & Σώμα / Πώς ξεπερνάς έναν χωρισμό;

Ο χωρισμός δεν είναι απλώς το τέλος μιας σχέσης – είναι μια μικρή απώλεια, μια αναμέτρηση με το κενό. Γιατί πονά τόσο; Πόσος καιρός χρειάζεται για να επουλωθεί πραγματικά η καρδιά; Και γιατί στις δυτικές κοινωνίες νιώθουμε πως πρέπει να το «ξεπεράσουμε» γρήγορα;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχει πατρικό ένστικτο;

Ψυχή & Σώμα / Υπάρχει πατρικό ένστικτο;

Γεννιέται κανείς γονιός ή γίνεται στην πορεία; Μπορεί ένας άνδρας που δεν είχε φανταστεί ποτέ ότι θα γινόταν πατέρας να αποδειχτεί τελικά ο πιο τρυφερός και δοτικός γονιός; Και τι σημαίνει, άραγε, «καλός γονιός» σε μια εποχή που όλα αλλάζουν; Ένα επεισόδιο για τη γονεϊκότητα, την αγάπη και τους μύθους της οικογένειας.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς ξεπερνάς έναν χωρισμό;

Ψυχή & Σώμα / Πώς ξεπερνάς έναν χωρισμό;

Ο χωρισμός δεν είναι απλώς το τέλος μιας σχέσης – είναι μια μικρή απώλεια, μια αναμέτρηση με το κενό. Γιατί πονά τόσο; Πόσος καιρός χρειάζεται για να επουλωθεί πραγματικά η καρδιά; Και γιατί στις δυτικές κοινωνίες νιώθουμε πως πρέπει να το «ξεπεράσουμε» γρήγορα;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Στην ιστορία της τεκνοθεσίας, το κέντρο πρέπει να είναι το παιδί

Σχέσεις / «Στην τεκνοθεσία δεν είμαστε σωτήρες· είμαστε γονείς»

Η Επίκουρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Άννα Τουλουμάκου αφηγείται την ιστορία και το εσωτερικό ταξίδι της οικογένειάς της, λύνοντας παρεξηγήσεις και φωτίζοντας τον ρόλο των θετών γονιών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 «Παρκάροντας» τα παιδιά στους παππούδες – μια ελληνική συνήθεια

Ψυχή & Σώμα / «Παρκάροντας» τα παιδιά στους παππούδες – μια ελληνική συνήθεια

Το καλοκαίρι πολλά παιδιά περνούν εβδομάδες ή και μήνες με τον παππού και τη γιαγιά. Είναι όμως αυτή μια υγιής λύση για όλους ή μήπως κρύβει παγίδες; Ποια είναι τα όρια, οι ρόλοι και οι ευθύνες; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Υπάρχει ακόμα ο πάτερ φαμίλιας;

Ψυχή & Σώμα / Υπάρχει ακόμα ο πάτερ φαμίλιας;

Ο παραδοσιακός ρόλος του πατέρα αλλάζει – άλλοτε αποδομείται, άλλοτε εξελίσσεται. Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα για τη νέα πατρική φιγούρα και τον ρόλο της μητέρας στη διαμόρφωση της πατρικής σχέσης. Ένα επεισόδιο για την απουσία, την επιστροφή και την επανεφεύρεση του πατέρα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Η δεύτερη συνάντηση τους σφραγίστηκε με ένα χαστούκι, εικοσιοκτώ χρόνια μετά είναι ακόμα μαζί»

Lifo Videos / «Eικοσιοκτώ χρόνια μαζί γελάμε και κλαίμε με τα ίδια πράγματα»

Η δεύτερη συνάντηση του Θοδωρή και της Βίκυς σφραγίστηκε με ένα χαστούκι. Σήμερα, 28 χρόνια και δύο κόρες μετά, παραμένουν παντρεμένοι. Αυτή είναι η ιστορία της πρώτης γνωριμίας τους.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
H stalker μου: Μια γυναίκα αφηγείται πώς ζει ως θύμα πολυετούς stalking από μια άλλη γυναίκα / Όταν ο stalker σου είναι μία συμπαθητική κοπελίτσα πενήντα κιλά και ένα πενήντα ύψος / «Όχι, δεν είμαι ομοφοβική, είμαι θύμα stalking, τόσο απλά»

Σχέσεις / Η Γεωργία αφηγείται πώς έπεσε θύμα stalking από μια άλλη γυναίκα

Η Γεωργία αφηγείται πώς έπεσε θύμα stalking από μια άλλη γυναίκα. Με ποιο τρόπο την παρενοχλούσε, πώς προσέγγιζε δικούς της ανθρώπους, γιατί ήταν τόσο δύσκολο να την πιστέψουν οι γύρω της και τι συμβουλές δίνει σε γυναίκες που τους έχει συμβεί το ίδιο;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αδελφική σχέση: Όταν το αίμα γίνεται… νεύρα!

Ψυχή & Σώμα / Αδελφική σχέση: Όταν το αίμα γίνεται… νεύρα!

Η Τζούλη Αγοράκη συνομιλεί με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάννα Μηλιωρίτσα για τη φύση των αδελφικών σχέσεων που, παρά τη συχνά ρομαντική τους εικόνα, αποδεικνύονται πολύ πιο σύνθετες και πολυδιάστατες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ