O Mark Ronson, το Zoolander και η κλαμπ σκηνή της Νέας Υόρκης στα τέλη των ‘90s

O Mark Ronson, το Zoolander και η κλαμπ σκηνή της Νέας Υόρκης στα τέλη των ‘90s Facebook Twitter
«Κανείς δεν λέει στον Mark Ronson τι να παίξει!»
0


Η AMY SACCO,
η αδιαφιλονίκητη βασίλισσα της νυχτερινής ζωής στο Μανχάταν, άνοιξε το κλαμπ Lot 61 στο Δυτικό Chelsea στα τέλη της δεκαετίας του 1990, σε ένα τετράγωνο που ήταν περισσότερο γνωστό για τις σεξεργάτριες και τα leather bars, σε μια γειτονιά που δέσποζαν μεγάλες παλιές αποθήκες, πολλές από τις οποίες πλέον έχουν κλείσει. Στην οδό West 21st Street 550, η Amy είχε ανακαλύψει μια πρώην ζυθοποιία με φθηνό ενοίκιο. Αν το κλαμπ δεν έπιανε, σκέφτηκε ότι θα το μπορούσε να το μετατρέψει σε ένα τεράστιο λοφτ.

Ο σπηλαιώδης χώρος ήταν εντυπωσιακός και χρηστικός: ατσάλινες δοκοί, τούβλα, ακατέργαστο σκυρόδεμα. Η Amy οραματίστηκε μια μοντέρνα εκδοχή ενός παριζιάνικου «σαλόν» της δεκαετίας του 1920, ένα σημείο συγκέντρωσης καλλιτεχνών και δημιουργών πάσης φύσεως. Αλλά αντί για τον Cole Porter στο πιάνο και τους πίνακες του Picasso στον τοίχο, με έβαλε να παίζω δίσκους του Jay-Z, με το μπάσο να κάνει τους τεράστιους πίνακες του Damien Hirst να τρέμουν στους τοίχους. Και αντί για τις περιστασιακές επισκέψεις της χωροφυλακής, το μαγαζί είχε να αντιμετωπίσει την διαβόητη αστυνομία «χορού» του δημάρχου Τζουλιάνι, η οποία εισέβαλε για να παρενοχλήσει το προσωπικό, να ανακατέψει το ταμείο και να ψάξει τις τσέπες του κοινού για σακουλάκια με κόκα. Το Lot 61 δεν είχε πίστα χορού, αντανακλώντας την τάση της Νέας Υόρκης προς τoυς lounge χώρους με επίκεντρο τις διασημότητες. Ήταν ουσιαστικά μια γιγάντια γκαλερί που μετατράπηκε σε cocktail lounge που σερβίρει μικρά πιάτα, το αντίστοιχο του θεάτρου με δείπνο, αλλά με DJ. Κανονικά δεν θα έπρεπε να είχε πετύχει. Κι όμως η ιδέα λειτούργησε λόγω της ατμόσφαιρας αυτο-επαίνου που κυριαρχούσε («πόσο καταπληκτικοί είμαστε όλοι όσοι βρισκόμαστε εδώ μέσα»).

«Στις τεράστιες πίστες χορού έβλεπες ανακατεμένους ράπερ, υδραυλικούς, ποπ σταρ, στελέχη, σχεδιαστές, καλλιτέχνες και νοσηλευτές. Ήταν μια συνέχεια της ενέργειας της δεκαετίας του '80 – το πανκ συναντά τη ραπ, η μόδα συγκρούεται με το breakdance, και όλοι είμαστε περίεργοι ο ένας για τον κόσμο του άλλου».

Όταν ξεκίνησα να βγαίνω, το 1992, μέρη όπως το Tunnel, το Club USA, το Palladium και το Limelight αποτελούσαν ακόμα την καρδιά της νυχτερινής ζωής της πόλης, και έβλεπες να περνά από μπροστά σου όλη τη Νέα Υόρκη. Στις τεράστιες πίστες χορού έβλεπες ανακατεμένους ράπερ, υδραυλικούς, ποπ σταρ, στελέχη, σχεδιαστές, καλλιτέχνες και νοσηλευτές. Ήταν μια συνέχεια της ενέργειας της δεκαετίας του '80 – το πανκ συναντά τη ραπ, η μόδα συγκρούεται με το breakdance, και όλοι είμαστε περίεργοι ο ένας για τον κόσμο του άλλου. Στα τέλη της δεκαετίας του '90, όταν η exclusive υφή του Moomba, του Lot 61 και της VIP αίθουσας του Life κυριάρχησε στη νύχτα, αυτό το πνεύμα εξαφανιζόταν. Διαφορετικές σκηνές εξακολουθούσαν να αναμειγνύονται, αλλά αντί να θέλουν να κατανοήσουν την τέχνη και τη μόδα του άλλου, οι άνθρωποι ενδιαφέρονταν περισσότερο πώς να βγάλουν περισσότερα χρήματα παρακολουθώντας και αντιγράφοντας την επιτυχία του.

Ronson
Mark Ronson - Night People: How to Be a DJ in ’90s New York City’

Παρόλα αυτά, οι «απ΄έξω» εντυπωσιάστηκαν από αυτή τη νέα σκηνή, όπου οι Jay-Z, Damon Dash, Puffy, Leo και τα παιδιά του SKE αναμόρφωναν τη νυχτερινή ζωή της Νέας Υόρκης, με εμένα ως DJ τους. Ήξερα ότι είχα πραγματικά βρει τον δρόμο μου προς την ευρύτερη κουλτούρα όταν είδα τον εαυτό μου σε ένα σενάριο του Μπεν Στίλερ. Στα Βραβεία Μόδας του καναλιού VH-1 το 1996, ο Στίλερ είχε υποδυθεί ένα μοντέλο σε ένα δημοφιλές σκετς που σατίριζε τις προθέσεις και τα κίνητρα του κόσμου της μόδας στο νεοϋορκέζικο downtown. Όταν αποφάσισε να επεκτείνει το σκετς σε μια ολόκληρη ταινία – η οποία κατέληξε να είναι το «Zoolander», δέχτηκα ένα τηλεφώνημα για να παίξω τον εαυτό μου στην εναρκτήρια σκηνή.

Είχα μόνο μία ατάκα και σκέφτηκα πόσο δύσκολο θα μπορούσε να είναι; Έπαιζα τον εαυτό μου, άλλωστε, και είχα περάσει αρκετό χρόνο σε κωμικά κλαμπ και κάνοντας παρέα με κωμικούς, ώστε να πιστεύω ότι είχα μια αξιοπρεπή αίσθηση του χιούμορ. Όταν όμως διάβασα την ατάκα μου –«Κανείς δεν λέει στον Mark Ronson τι να παίξει!»– ακούστηκε τόσο επίπεδη που ούτε εγώ δεν το πίστευα. Η δεύτερη φορά ήταν ακόμα πιο άψυχη. Στην τρίτη και τελευταία προσπάθεια πρόσθεσα ένα κλαψούρισμα στην φωνή, που το έκανε ακόμα χειρότερο. Τελικά κατάφερα να εμφανιστώ στο Zoolander ούτως ή άλλως –απλώς χωρίς καμιά ατάκα. Αποδείχτηκε τελικά ότι οι DJs έχουν ρυθμό ενώ οι κωμικοί έχουν timing, χαρίσματα που δεν είναι τόσο εναλλάξιμα όσο νόμιζα τότε.

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ