Δυο κινηματογραφικές όψεις του «αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού»

Δυο κινηματογραφικές όψεις του «αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού» Facebook Twitter
H Κάλλια, η ηρωίδα του Animal προσφέρει εδώ και χρόνια το σώμα της στην υπηρεσία του ελληνικού τουρισμού.
0


ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 19 Ιουνίου βρεθήκαμε στην Αιδηψό, στο πλαίσιο του  4ου Evia Film Project, της πράσινης πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, και είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ξανά δυο ταινίες που συνθέτουν δυο διαφορετικές όψεις του ελληνικού καλοκαιριού, το υποψήφιο για βραβείο LUX Animal (2023) της Σοφίας Εξάρχου και την cult δημιουργία του Ράνταλ Κλάιζερ Summer Lovers (1982).

Kαι έτσι, όπως βολευόμασταν στις πλαστικές καρέκλες του θερινού «Απόλλωνα», θυμηθήκαμε ότι ο φεστιβαλικός προγραμματισμός μπορεί να έχει ΚΑΙ κριτική λειτουργία, καθώς μέσω των επιλογών αλλά και της σειράς παράθεσής τους προτρέπει το κοινό να δει τις ταινίες υπό ένα συγκεκριμένο πρίσμα. Αλλιώς παρακολουθείς το μεγάλο, φωτεινό καλοκαίρι του Summer Lovers, όταν έχει προηγηθεί ο εργασιακός ζόφος του Animal.

Έχοντας δει το Animal νωρίτερα, η μεγάλη ερωτική περιπέτεια και ο γοητευτικός φολκλορισμός του ελληνικού καλοκαιριού μας φαίνονται εικόνες απατηλές, ωστόσο συνεχίζουμε να πιστεύουμε σ’ αυτές, να εθελοτυφλούμε και να συνδράμουμε τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας.

To Αnimal ακολουθεί μια ομάδα ανιματέρ σε ένα all-inclusive τουριστικό θέρετρο στην Κρήτη. Οδηγός μας σε αυτό τον κόσμο, για τον οποίο θα έχουμε μάθει περισσότερα όταν πέσουν οι τίτλοι τέλους –ένα επίτευγμα της ταινίας–, είναι η Κάλλια. Η ηρωίδα προσφέρει εδώ και χρόνια το σώμα της στην υπηρεσία του ελληνικού τουρισμού, που δεν είναι παρά ακόμα μια έκφανση της καπιταλιστικής μηχανής, αυτής που μας έπεισε για την αναπόδραστη φύση της, πουλώντας φύκια για μεταξωτές κορδέλες και πείθοντάς μας να δώσουμε την ψυχή μας – το «animal» μετατρέπεται σε «anima» στους τίτλους αρχής- με αντάλλαγμα έναν μισθό, μια στέγη και τις επαγγελματικές συναναστροφές που λογαριάσαμε για παρέα.

Δυο κινηματογραφικές όψεις του «αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού» Facebook Twitter
O φεστιβαλικός προγραμματισμός μπορεί να έχει ΚΑΙ κριτική λειτουργία, καθώς μέσω των επιλογών αλλά και της σειράς παράθεσής τους προτρέπει το κοινό να δει τις ταινίες υπό ένα συγκεκριμένο πρίσμα.

Ομολογουμένως, σε αυτή τη δεύτερη προβολή εντοπίσαμε λίγη παραπάνω περιττολογία, ενώ ζητούμενο ήταν η επανάληψη, ωστόσο η ταινία διαθέτει μια εκστατική ερμηνεία από τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου, που σωματοποιεί την εξέλιξη του χαρακτήρα, και παραμένει μια φρέσκια ματιά στο ελληνικό καλοκαίρι από την πλευρά των εργαζομένων στον τουρισμό.

Κι αφού είδαμε κι αφομοιώσαμε την οπτική τους γωνία, μετά ήρθε η σειρά του τουριστικού βλέμματος, δηλαδή του Summer Lovers (1982), που ο υπογράφων είχε πρωτοδεί σε μια ασπρόμαυρη τηλεόραση 14 ιντσών στο εφηβικό του δωμάτιο, σε κάποια από τις λαθραίες, νυχτερινές κινηματογραφικές του αναζητήσεις. Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, συμπρωταγωνιστής στην ταινία, μάς υποδέχτηκε με βιντεοσκοπημένο μήνυμα, δηλώνοντας ευγνωμοσύνη για τη συμμετοχή του κι έπειτα ανέλαβαν δράση τα μάτια της Ντάριλ Χάνα, τα φρύδια του Πίτερ Γκάλαχερ, τα ηλιοβασιλέματα της Σαντορίνης, τα ηλιοκαμένα, γυμνά κορμιά –αμφιβάλλουμε αν τα βλέπουμε όλα με τη συγκατάθεσή τους, αλλά διώχνουμε γρήγορα τη μαύρη σκέψη– και, βέβαια, τη διαλεχτή tracklist.

Η ταινία είναι camp όχι απλά στο τετράγωνο, αλλά στον κύβο, διαθέτει, όμως, αυξημένο εγχώριο ενδιαφέρον, δίνει την ευκαιρία να δούμε τη Σαντορίνη του τότε, που σε λίγα διαφέρει από εκείνη του τώρα. Ίσως να έχει μερικά μαγαζιά εκσυγχρονισμένα, κάπως διαφορετική κατανομή της τουριστικής κίνησης, ίσως να είναι και λιγότερο γυμνή πια – παρά την τεράστια έκθεση και την εξοικείωση μας στη θέα του γυμνού κορμιού χάρη στον θαυμαστό κόσμο του διαδικτύου, μυστηριωδώς καταφέραμε να γίνουμε ακόμα πιο σεμνότυφοι.

Δυο κινηματογραφικές όψεις του «αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού» Facebook Twitter
Στο Summer Lovers ανέλαβαν δράση τα μάτια της Ντάριλ Χάνα, τα φρύδια του Πίτερ Γκάλαχερ, τα ηλιοβασιλέματα της Σαντορίνης, τα ηλιοκαμένα, γυμνά κορμιά.

Ναι, έχοντας δει το Animal νωρίτερα, η μεγάλη ερωτική περιπέτεια και ο γοητευτικός φολκλορισμός του ελληνικού καλοκαιριού μας φαίνονται εικόνες απατηλές, ωστόσο συνεχίζουμε να πιστεύουμε σ’ αυτές, να εθελοτυφλούμε και να συνδράμουμε τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, να παριστάνουμε τους εραστές του καλοκαιριού και να αγνοούμε τον λογαριασμό, που πάντα μας βρίσκει το φθινόπωρο.

Κι αλίμονο αν αφορίσουμε τις εικόνες, κινούμενες και μη, τις έχουμε ανάγκη. Μέσα στις πρώτες, άλλωστε, τις κινούμενες, η Βαλερί Κενεσέν, το τρίτο μέρος της τριμερούς ερωτικής σχέσης στο φιλμ, μια ηθοποιός που έφυγε από τη ζωή λίγα χρόνια μετά, έμεινε για πάντα νέα κι όμορφη και ξαναζωντανεύει  κάθε φορά που προβάλλεται σε κάποιο μέρος του πλανήτη το Summer Lovers, είτε αυτό συμβαίνει σε μια κρεβατοκάμαρα στην Ασουνσιόν, είτε σε ένα θερινό σινεμά της ξακουστής λουτρόπολης της Εύβοιας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM