Ο λάθος και ο σωστός τρόπος να δώσουμε κίνητρα σε ένα παιδί

Ο λάθος και ο σωστός τρόπος να δώσουμε κίνητρα σ’ ένα παιδί Facebook Twitter
Η αυτοπεποίθηση σε έναν τομέα μπορεί να ενισχύσει την ανθεκτικότητα σε έναν άλλο. Φωτ.: Keep it 100/Getty Images/Ideal Image
0


Η ΑΝΑΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
είναι μια ατελής, επαναληπτική διαδικασία. Το σημερινό γονεϊκό τοπίο –το οποίο για πολλές οικογένειες ορίζεται από μια πανταχού παρούσα ανησυχία για τα επιτεύγματα των παιδιών– μπορεί να οδηγήσει τις μαμάδες και τους μπαμπάδες να επικεντρωθούν σε αυτά που υστερούν τα παιδιά και όχι σε αυτά που υπερέχουν. Το βλέμμα ορισμένων γονέων μπορεί να στραφεί κατευθείαν στον χαμηλότερο βαθμό του ελέγχου. Οι ίδιοι γονείς μπορεί αντανακλαστικά να στραφούν σε φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα ή να επιμείνουν αυστηρά σε νέες συνθήκες μελέτης για να διορθώσουν αυτό που αντιλαμβάνονται ως σοβαρή αδυναμία. Προφανώς το κάνουν αυτό για να βοηθήσουν, για να εξαλείψουν ή να εξουδετερώσουν μια ευπάθεια που μπορεί να εμποδίσει την επιτυχία του παιδιού. Ωστόσο, δεκαετίες ερευνών έχουν δείξει ότι το κλειδί για την ανατροφή ικανών νέων ανθρώπων δεν είναι να στοχεύουμε στις δυσκολίες τους. Είναι να αναγνωρίσουμε, να καλλιεργήσουμε και να αξιοποιήσουμε τα δυνατά τους σημεία – να εντοπίσουμε αυτό που οι ειδικοί στην ανάπτυξη του παιδιού αποκαλούν «νησίδες ικανότητας».

Η αυτοπεποίθηση είναι μεταδοτική: Όταν είμαστε καλοί σε κάτι, το θάρρος μας αυξάνεται. Όταν οι νέοι άνθρωποι βιώνουν τον εαυτό τους ως ισχυρό και ικανό σε οποιοδήποτε επίπεδο –καλλιτεχνικό, αθλητικό, ακόμα και ως φίλοι– είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για να αντέξουν τα εμπόδια σε άλλους τομείς της ζωής τους.

Ο όρος αυτός εισήχθη πριν από 40 και πλέον χρόνια από τον κλινικό ψυχολόγο Ρόμπερτ Μπρουκς, ο οποίος υποστήριξε ότι κάθε παιδί, ανεξαρτήτως των προκλήσεων που αντιμετωπίζει, διαθέτει ξεχωριστούς τομείς ικανοτήτων και ότι είναι δουλειά των εκπαιδευτικών και των γονέων να καλλιεργούν αυτά τα χαρίσματα – όχι απλώς ως μια ευχάριστη άσκηση, αλλά ως ένα κρίσιμο θεμέλιο για την ανάπτυξη. Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι η γονική μέριμνα που βασίζεται στα «δυνατά» στοιχεία του παιδιού, συσχετίζεται με χαμηλότερα επίπεδα άγχους και υψηλότερη δέσμευση στο σχολείο. Αντιθέτως, σύμφωνα με πολλούς ψυχολόγους, η γονική μέριμνα που επικεντρώνεται στη διόρθωση των αδυναμιών μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση του παιδιού και μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο άγχος και τάσεις αποφυγής. Όταν ένα παιδί υστερεί, το να το τιμωρούμε αφαιρώντας του το πράγμα εκείνο για το οποίο νοιάζεται περισσότερο (από ένα σπορ μέχρι την παρακολούθηση βίντεο στο YouTube) δεν είναι ο κατάλληλος τρόπος για να το παρακινήσουμε.

Η αυτοπεποίθηση είναι μεταδοτική: Όταν είμαστε καλοί σε κάτι, το θάρρος μας αυξάνεται. Όταν οι νέοι άνθρωποι βιώνουν τον εαυτό τους ως ισχυρό και ικανό σε οποιοδήποτε επίπεδο – καλλιτεχνικό, αθλητικό, ακόμα και ως φίλοι – είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για να αντέξουν τα εμπόδια σε άλλους τομείς της ζωής τους. Όταν οι νέοι έχουν μια αίσθηση σκοπού ή ικανότητας, όταν έχουν μια «νησίδα» στην οποίο μπορούν να σταθούν, αυτή η ικανότητα συχνά μεταφέρεται και αλλού στη ζωή τους. Μερικές φορές, ένα παιδί ανακαλύπτει το δικό του νησί. Άλλες φορές, οι γονείς μπορούν να το ωθήσουν, παρατηρώντας τι έρχεται φυσικά ή τι φέρνει χαρά στο παιδί τους και στη συνέχεια να το προσκαλέσουν να αναλογιστεί σχετικά με τις δραστηριότητες και τα θέματα που το ενθουσιάζουν. Ένας γονιός μπορεί να ρωτήσει το παιδί του: «Πού αισθάνεσαι μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, ενέργεια και κίνητρο;». Η απάντηση μπορεί να είναι κάτι που άπτεται της σχολικής ύλης, αλλά μπορεί εξίσου εύκολα να αφορά μια διαπροσωπική δεξιότητα, μια καλλιτεχνική ενασχόληση ή ένα χόμπι.

Πολλά παιδιά δεν αναγνωρίζουν τα προτερήματά τους, θεωρώντας λανθασμένα ότι κάτι το οποίο κάνουν καλά ή τους βγαίνει εύκολα, δεν έχει αξία. Ένα παιδί που βοηθάει υπομονετικά ένα μικρότερο αδελφάκι με τα μαθήματα στο σπίτι μπορεί να μην αυτοπροσδιορίζεται ως δάσκαλος ή να μην θεωρεί ότι συνεισφέρει στο νοικοκυριό. Η αναγνώριση από τους γονείς αυτής της ικανότητας μπορεί να το βοηθήσει να δει τον εαυτό του υπό νέο πρίσμα. Το σημαντικό είναι να προτείνουμε μια δραστηριότητα στα παιδιά και όχι να τους την επιβάλλουμε με το ζόρι, κάτι που θα μπορούσε να γυρίσει μπούμερανγκ και να μετατραπεί σε δυσαρέσκεια και πικρία.

Ο λάθος και ο σωστός τρόπος να δώσουμε κίνητρα σ’ ένα παιδί Facebook Twitter
Δεν χρειάζεται να είσαι καλός σε όλα. Ας θυμηθούμε τα δυνατά σου σημεία - ίσως σε βοηθήσουν να βρεις πού μπορείς να συνεισφέρεις. Φωτ.: David Trood/Getty Images/Ideal Image

Υπάρχουν πάντα φορές που ένα παιδί θα βρεθεί σε αδιέξοδο και θα νομίζει ότι απέτυχε. Αυτή είναι η στιγμή που οι γονείς πρέπει να του πουν: Δεν χρειάζεται να είσαι καλός σε όλα. Ας θυμηθούμε τα δυνατά σου σημεία – ίσως σε βοηθήσουν να βρεις πού μπορείς να συνεισφέρεις. Η αυτοπεποίθηση σε έναν τομέα μπορεί να ενισχύσει την ανθεκτικότητα σε έναν άλλο. Ένα παιδί που διαπρέπει στον προφορικό λόγο αλλά δυσκολεύεται στον γραπτό μπορεί να ωφεληθεί από το να υπαγορεύει τις ιδέες του δυνατά πριν τις αποτυπώσει στο χαρτί. Ένα εξωστρεφές άτομο με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη που δυσκολεύεται με την εκτελεστική λειτουργία μπορεί να βοηθήσει τους συμμαθητές του να συσπειρωθούν γύρω από ένα ομαδικό έργο και στη συνέχεια να βασιστεί σε άλλους για την οργάνωση και τη διαχείριση των προθεσμιών. Ακόμα και αν τα προτερήματα ενός παιδιού δεν μπορούν να εφαρμοστούν σε μια συγκεκριμένη εργασία, η απλή γνώση ότι είναι καλό σε κάτι μπορεί να του δώσει ώθηση όταν πρέπει να αντιμετωπίσει ένα φαινομενικά ανυπέρβλητο εμπόδιο.

Οι οικογενειακές αφηγήσεις είναι ισχυρές. Όταν τα παιδιά ακούνε συνεχώς μηνύματα σχετικά με τα ελλείμματά τους (δεν αγαπάει το διάβασμα, είναι χάλια στη διαχείριση του χρόνου), αυτές οι ταυτότητες μπορούν να παγιωθούν και να γίνουν αυτοεκπληρούμενες προφητείες. Μια οικογενειακή κουλτούρα που εξυμνεί τα δυνατά σημεία (μου αρέσουν οι ιστορίες που λες, η φαντασία σου πάντα με εκπλήσσει!) μπορεί να ενισχύσει μια θετική αίσθηση του εαυτού. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να προσφέρουμε διαρκώς έπαθλα και ανταμοιβές. Η αναγνώριση πρέπει να είναι γνήσια, αλλιώς ακούγεται ψεύτικη και κούφια.

Στον πυρήνα τους, οι «νησίδες ικανότητας» είναι μια πρόσκληση να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τα παιδιά μας, να μετατοπίσουμε την προσοχή μας από το φόβο στη δυνατότητα, από τη διόρθωση στην καλλιέργεια. Σε μια εποχή που οι νέοι βομβαρδίζονται με μηνύματα σχετικά με το τι πρέπει να επιτύχουν, μπορούμε να τους υπενθυμίσουμε τι ήδη κατέχουν. Εντοπίζοντας και καλλιεργώντας τις «νησίδες» τους, τους δείχνουμε έναν τρόπο να εμβαθύνουν τις δικές τους δυνατότητες και με αυτόν τον τρόπο, ίσως καλμάρουμε και κάποιες από τις δικές μας ανησυχίες.

Με στοιχεία από The Atlantic

Υγεία & Σώμα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Πόσο κοστίζει σήμερα το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Είσαι γονιός στην Ελλάδα; Θα γονατίσεις οικονομικά

Πόσο κοστίζει το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα και πώς σχετίζεται με το δημογραφικό προβλημα; Τα έξοδα ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και αυξάνονται σταδιακά. Τι αναφέρουν οι ίδιοι οι γονείς, τι συμβουλεύουν οι ειδικοί επιστήμονες και τι μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
paidia-fysi

Τech & Science / «Ίσες ευκαιρίες» ούτε στο παιχνίδι: Τα κορίτσια παίζουν στη φύση λιγότερο από τα αγόρια

Ακόμη και από δύο ετών, καταγράφονται διακρίσεις στο παιχνίδι αγοριών και κοριτσιών - Οι ερευνητές σοκαρίστηκαν όταν ανακάλυψαν ότι η διαφορά των φύλων στη σωματική δραστηριότητα φαίνεται να ξεκινά τόσο νωρίς στη ζωή
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έρικ Μ. Γκαρσία: Αυτισμός, Ρόμπερτ Φ. Κένεντι Τζούνιορ και το δικαίωμα στην ορατότητα

The Upfront Initiative / Έρικ Μ. Γκαρσία: Αυτισμός, Ρόμπερτ Φ. Κένεντι Τζούνιορ και το δικαίωμα στην ορατότητα

«Για πολύ μεγάλο διάστημα, τα αυτιστικά άτομα δεν είχαν την ευκαιρία να πουν τη δική τους ιστορία. Αν μπορώ να πω ότι πέτυχα κάτι μέσα από τη δουλειά μου, είναι ότι προσπάθησα να τους δώσω φωνή και να τα παρουσιάσω με την ανθρωπιά που τόσο συχνά τους στερεί η κοινωνία».
ΤΗΣ ΤΖΙΝΑΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΥ
Παιδιά, θάλασσα και πρώτες βοήθειες: Όλα όσα πρέπει να ξέρει ένας γονιός

Ψυχή & Σώμα / Παιδιά, θάλασσα και πρώτες βοήθειες: Όλα όσα πρέπει να ξέρει ένας γονιός

Χρειάζεται να έχουμε φορητό φαρμακείο ή αρκεί το φαρμακείο του νησιού; Είναι μύθος ότι τα παιδιά δεν πρέπει να κολυμπούν μετά το φαγητό; H Τζούλη Αγοράκη συζητά με την παιδίατρο Γιώτα Γαργάλα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Όταν ο νευρολόγος σού λέει «κάνε βελονισμό» – Τι πρέπει να ξέρεις

Ψυχή & Σώμα / Όταν ο νευρολόγος σού λέει «κάνε βελονισμό» – Τι πρέπει να ξέρεις

Ο βελονισμός έχει συνδεθεί με εναλλακτικές θεραπείες, ευεξία και ανατολική φιλοσοφία. Όμως, όταν ένας νευρολόγος τον προτείνει για την ανακούφιση από ημικρανίες, οσφυαλγίες ή χρόνιο πόνο, δεν μπορείς να τον αγνοήσεις. Τι λέει η επιστήμη γι’ αυτήν τη χιλιάδων ετών πρακτική και ποιοι μπορούν πραγματικά να ωφεληθούν; Ο νευρολόγος Οδυσσέας Παζιώνης απαντά.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Τα νέα fitness trends που βλέπεις παντού: Ποια αξίζουν και ποια να αγνοήσεις

Ψυχή & Σώμα / Τα νέα fitness trends που βλέπεις παντού: Ποια αξίζουν και ποια να αγνοήσεις

Γυμναστική με κινητό στο χέρι, ρολόγια που σου λένε πότε να αναπνεύσεις, influencers που υπόσχονται κοιλιακούς μέσα σε δέκα λεπτά: πόσα από όλα αυτά λειτουργούν πραγματικά; Για να ξεχωρίσουμε το hype από την ουσία, μιλήσαμε με τον Λάμπρο Μουλίνο, διαιτολόγο, διατροφολόγο και γυμναστή, ο οποίος μας βοηθά να αποκρυπτογραφήσουμε το τοπίο του fitness όπως αυτό διαμορφώνεται στα ελληνικά social media σήμερα.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Πόσο παγωτό μπορούν να τρώνε τα παιδιά το καλοκαίρι;

Ψυχή & Σώμα / Πόσο παγωτό μπορούν να τρώνε τα παιδιά το καλοκαίρι;

Τι γίνεται με τα συσκευασμένα που βρίσκουμε στα ψυγεία; Είναι ασφαλή; Τα παγωτά που δεν έχουν ζάχαρη να τα προτιμάμε; Είναι ασφαλές να δίνουμε υποκατάστατα ζάχαρης στα παιδιά; Ποια είναι τα καλά του σπιτικού παγωτού; Και πώς μπορούμε να το φτιάχνουμε;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Η σημασία της ηθικής ομορφιάς

Υγεία & Σώμα / Η ομορφιά του να δείχνεις καλοσύνη χωρίς να περιμένεις αντάλλαγμα

Οι πράξεις γενναιοδωρίας και αυτοθυσίας προκαλούν αισθήματα ψυχικής ευφορίας και συγκίνησης, που οδηγούν στην επιθυμία να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, αλλά και να βοηθήσουμε τους άλλους
THE LIFO TEAM
Υπάρχουν πράγματι τροφές που «καίνε» λίπος;

Ψυχή & Σώμα / Υπάρχουν πράγματι τροφές που «καίνε» λίπος;

Βοηθούν όντως κάποιες τροφές στις καύσεις ή είναι απλώς ένας διατροφικός μύθος; Στο σημερινό επεισόδιο συζητάμε με τον διαιτολόγο Χρήστο Δερδεμέζη για το πώς μπορούμε να υποστηρίξουμε με απλούς τρόπους τον μεταβολισμό μας.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ