Holding Liat: Το ηθικό δίλημμα ενός Ισραηλινού πατέρα

Holding Liat Facebook Twitter
Η Λίατ αφέθηκε ελεύθερη μετά από δύο μήνες – ήταν μία από τις τυχερές. Στη φωτογραφία με τον πατέρα της Γιεχούντα Μπεϊνίν.
0


Η ΛΙΑΤ ΜΠΕÏΝΙΝ 
ήταν μία από τους 250 ομήρους της αιματηρής εισβολής της Χαμάς σε ισραηλινά εδάφη την 7η Οκτωβρίου του 2023. Μητέρα τριών παιδιών, η 49χρονη δασκάλα, μέλος ενός κιμπούτς, όπως και ο σύζυγός της, Αβίβ Ατζίλι, έμεινε αιχμάλωτη επί δύο μήνες στη Γάζα και στο μεταξύ ο πατέρας της καθώς και η αδελφή και ο μεγαλύτερος γιος της ταξίδεψαν ως τις ΗΠΑ για να εντείνουν τις προσπάθειές τους να την απελευθερώσουν, συναντώντας ευήκοα ώτα και στις δυο παρατάξεις του αμερικανικού πολιτικού συστήματος. Σε σκηνοθεσία Μπράντον Κρέιμερ και παραγωγή Ντάρεν Αρονόφσκι, το Holding Liat επικεντρώνεται στην ιδιαίτερη περίπτωση του πατέρα. Ο Γιεχούντα είναι παλιός σοσιαλιστής, ιδεολογία που δεν εγκατέλειψε ούτε μετά τη διαμονή του στις ΗΠΑ, και χαρακτηριστικά έχει αυτοκόλλητο του Μπέρνι Σάντερς στο αυτοκίνητό του. Δεν έχει χειρότερο από τον Μπενιαμίν Νετανιάχου και τους εξτρεμιστές σιωνιστές· αισθάνεται, και το εκφράζει ανοιχτά μπροστά στο συνεργείο που ακολουθεί κάθε του κίνηση και καταγράφει τις τηλεφωνικές συνομιλίες του με αξιωματούχους, αλλά και τις ιδιωτικές του κουβέντες με τη σύζυγο, τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας και τους καλούς του φίλους, πως η ηγεσία του Ισραήλ καπηλεύεται μια τραγική στιγμή και επιδίδεται συνεχώς σε λάθος κινήσεις, αυτές που οδήγησαν στην καθολικά καταδικαστέα πρόταση του Τραμπ για μετατροπή της Γάζας σε μεσογειακή Ριβιέρα, προς ενθουσιασμό του «Μπίμπι».

Η στάση του απέναντι στους συγκαταβατικούς γερουσιαστές εγείρει ένα βαθύ δίλημμα: πώς είναι δυνατό να ζητιανεύει βοήθεια, ενώ δεν πιστεύει εντελώς ό,τι λέει. Οι σύμβουλοι δεν παραλείπουν να του υπενθυμίσουν πως οποιαδήποτε παρέκκλιση προς τα πολιτικά αποξενώνει ακόμη και τους συμπαθούντες Αμερικανούς βουλευτές και θα πρέπει να απομονώσει τον ανθρώπινο παράγοντα, προσωποποιώντας απολύτως την έκκληση, αντί να ξεκινά διάλογο και διαφωνίες, με στόχο τον δικό του πρωθυπουργό και τη γραμμή που ακολουθεί. Οι συνομιλητές του, απλά, κοιτάζουν αλλού και χάνονται από τις ιδεολογικές περιπλοκές. Ψάχνουν συγκίνηση νηπιακού επιπέδου.

Η γενική πόλωση που επικρατεί, μαζί με τη σύγχυση για τη σωστή πλευρά της αλήθειας, μεταφέρεται στους εμπλεκόμενους και το Holding Liat προσφέρει μια οπτική αποχρώσεων σε μια χαίνουσα πληγή που άνοιξε διάπλατα με έναν εντυπωσιακά φονικό, παρατεταμένο και φαινομενικά αδιέξοδο τρόπο.

Η κάμερα του Κρέιμερ δεν αφήνει από τα μάτια της τον Γιεχούντα και στο πρόσωπό του είναι ανάγλυφα superimposed η αγωνία ενός πατέρα που πασχίζει να λάβει λιγοστές και μπερδεμένες πληροφορίες για την κόρη και τον γαμπρό του με την αηδία που νιώθει για τη συγκεκριμένη στρατηγική της άσκησης πίεσης, ένα μονοδιάστατο, χάρτινο πατριδοκεντρικό concept που τον απωθεί, φέρνοντάς τον εμφανώς σε δύσκολη προσωπική θέση. Η γενική πόλωση που επικρατεί, μαζί με τη σύγχυση για τη σωστή πλευρά της αλήθειας, μεταφέρεται στους εμπλεκόμενους και το Holding Liat προσφέρει μια οπτική αποχρώσεων σε μια χαίνουσα πληγή που άνοιξε διάπλατα με έναν εντυπωσιακά φονικό, παρατεταμένο και φαινομενικά αδιέξοδο τρόπο.

Ο Μπράντον Κρέιμερ, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ.
Ο Μπράντον Κρέιμερ, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ. 

Το ντοκιμαντέρ κέρδισε το ίδιο ακριβώς βραβείο που έναν χρόνο πριν είχε αποσπάσει, πάντα στην Berlinale, το No other country, νικητής του φετινού Όσκαρ Tαινίας Tεκμηρίωσης. Από διαφορετικές αφετηρίες αμφότερα προτείνουν τον μέσο δρόμο, ενώ ο συνήθως πολιτικά υποψιασμένος θεατής αυτού του είδους ταινιών έχει συγκεκριμένη πολιτική θέση και δύσκολα θα παρεκκλίνει από αυτήν. Στο Holding Liat, ένας σοσιαλιστής, εν προκειμένω ο Γιεχούντα,  αναγκάζεται να φωνάξει το αυτονόητο, πως μια κεντρώα συμβιβαστική μεταστροφή είναι η μοναδική λύση στο χρόνιο πρόβλημά του, αφού η κατάσταση έχει πλέον φτάσει στα άκρα. Ένας πρωθυπουργός προσπαθεί να μπαλώσει την ολιγωρία ενός συστήματος άμυνας που υπερηφανευόταν για την αποτελεσματικότητά του με εκδικητικό ανένδοτο για να πείσει βασικά την Αμερική πως θα τα καταφέρει με κάθε κόστος. Και μια γυναίκα, ανάμεσα σε τόσους άλλους, περιμένει να βγει από την ομηρία, για να συνεχίσει τη ζωή της.

Holding Liat Facebook Twitter
Στο Holding Liat, ένας σοσιαλιστής, εν προκειμένω ο Γιεχούντα,  αναγκάζεται να φωνάξει το αυτονόητο, πως μια κεντρώα συμβιβαστική μεταστροφή είναι η μοναδική λύση στο χρόνιο πρόβλημά του, αφού η κατάσταση έχει πλέον φτάσει στα άκρα.

Η Λίατ αφέθηκε ελεύθερη μετά από δύο μήνες – ήταν μία από τις τυχερές. Όπως δήλωσε αργότερα, κατά τη διάρκεια της αιχμαλωσίας της, κι ενώ αισθανόταν απόλυτα εξαρτώμενη από τους δεσμοφύλακές της, φέρθηκε φιλικά για να «κερδίσει τη συμπάθειά τους», όπως παραδέχθηκε, για να επιβιώσει. Άνοιξε ειλικρινείς κουβέντες και κατάλαβε πως ήθελαν να τους βλέπουν ως ανθρώπους και όχι ως εχθρικές μονάδες δολοφόνων, όπως κι εκείνη επιθυμούσε να την υπολογίζουν ως άνθρωπο και όχι ως ανώνυμο αναλώσιμο αντίπαλο. Όσο η Λίατ ακόνιζε την ενσυναίσθηση με τις φιλειρηνικές της απόψεις για να μείνει ζωντανή, ο teenager γιος της ζητούσε αίμα, συντασσόμενος με τη γραμμή Νετανιάχου, η αδελφή της παρακολουθούσε με εμφανή αμηχανία, αντιδρώντας, αντί να παίρνει πρωτοβουλίες, και ο πατέρας της ντίλαρε όπως μπορούσε τους σπόνσορές του, παίζοντας έναν διπλωματικό ρόλο που ποτέ δεν φαντάστηκε πως θα αναλάμβανε.

Χίλιοι διακόσιοι Ισραηλινοί σκοτώθηκαν στη φρίκη της 7ης Οκτωβρίου. Σαράντα εννιά χιλιάδες Παλαιστίνιοι νεκροί, κυρίως πολίτες, ήταν η απάντηση του Ισραήλ.

Ο Αβίβ, ο οποίος τραυματίστηκε στο κιμπούτζ Ελ Νορ κατά τη σύλληψή του, επέστρεψε στη χώρα του μέσα σε φέρετρο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σουδάν: Συνεχίζονται πάνω από έναν χρόνο οι βίαιες συγκρούσεις

Διεθνή / «Έπρεπε να μείνουμε κρυμμένοι, χωρίς νερό ή φαγητό και υπό συνεχή απειλή»

Ένα μέλος του προσωπικού των Γιατρών Χωρίς Σύνορα μοιράζεται την πραγματικότητα της ζωής στην El Geneina του Σουδάν, την πραγματικότητα ενός πολίτη που έχει παγιδευτεί στη σκληρή σύγκρουση.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM