Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά Facebook Twitter
Η Ισπανίδα προσπάθησε να μαζέψει τα ασυμμάζευτα, ζητώντας συγγνώμη αν προκάλεσε πόνο σε μειονοτικές ομάδες και υπενθυμίζοντας πως κι εκείνη έχει βιώσει την περιθωριοποίηση.
0


Ο ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ μεταξύ τέχνης και ηθικής αναζωπυρώνεται με τις απανωτές, πρόσφατες εξελίξεις στην υπόθεση της Κάρλα Σοφία Γκασκόν. Πώς να λύσεις ένα πρόβλημα σαν κι αυτό, αναρωτήθηκε το προβληματισμένο Netflix, και αποφάσισε να δράσει άμεσα και κάθετα: απομάκρυνε τελείως το πρόσωπο της πρώτης υποψήφιας τρανς στην ιστορία των Όσκαρ από κάθε διαφημιστική καταχώριση, διαχωρίζοντας τη θέση του από τις παλιές ρατσιστικές δηλώσεις της.

Η Ισπανίδα προσπάθησε να μαζέψει τα ασυμμάζευτα, ζητώντας συγγνώμη αν προκάλεσε πόνο σε μειονοτικές ομάδες και υπενθυμίζοντας πως κι εκείνη έχει βιώσει την περιθωριοποίηση και καταλαβαίνει τι σημαίνει όλο αυτό που προκάλεσε τη μήνιν σε όλο το φάσμα των media, social και μη. Το γυαλί όμως έχει ραγίσει για τα καλά και κανένα ελαφρυντικό δεν έχει αποδοθεί σε tweets που ξεθάφτηκαν ίσως όχι τόσο τυχαία.

Όλα ξεκίνησαν όταν η Γκασκόν ξαφνικά, και χωρίς να ρωτήσει κανέναν πιο έμπειρο στα επικοινωνιακά, κατηγόρησε την ομάδα που εργάζεται για την προώθηση της ταινίας Είμαι ακόμη εδώ για αθέμιτη και συστηματική απόπειρα σπίλωσης του ονόματός της προς όφελος της ταινίας του Βάλτερ Σάλες και κυρίως της αντιπάλου της στην πεντάδα του πρώτου ρόλου, Φερνάντα Τόρες. Όταν συνάντησε αντίσταση στους ισχυρισμούς της, μείωσε τα ντεσιμπέλ και εξήρε τη συνάδελφο, λέγοντας πόσο την εκτιμά, τι σπουδαία ηθοποιός είναι και παρόμοιες δικαιολογίες που έπεσαν στο κενό, ίσως γιατί δεν συνειδητοποίησε πως τα έβαλε με τη Βραζιλία και την ομόθυμη υποστήριξη της χώρας στα καμάρια της.

«Δεν έχω διαπράξει έγκλημα, και δεν έχω βλάψει κανέναν άνθρωπο», δήλωσε αμέσως μετά τις πολλαπλές απολογίες της η Γκασκόν, αλλά θεωρείται πλέον persona non grata σε όλες τις απονομές που έπονται, κυρίως σε αμερικανικό έδαφος αλλά και στα βρετανικά BAFTA.

Και ενώ η Γκασκόν δεν πρόλαβε να ανασυντάξει την άμυνά της, τα social πέρασαν στην άγρια αντεπίθεση, ανασύροντας τα ακατανόητα, απερίσκεπτα και βλαπτικά σχόλια από το παρελθόν, ταυτόχρονα βγάζοντας με μια δυνατή σπρωξιά την Γκασκόν έξω από την κούρσα των βραβείων. Για την πρωταγωνίστρια της Εμίλια Πέρεζ, που είναι προφανώς εκνευρισμένη και από τον τρόπο που πολλοί Μεξικανοί αντιμετώπισαν το δραματικό μιούζικαλ (οι οποίοι είχαν σοβαρές αντιρρήσεις για τη φρασεολογία, την απεικόνιση των καρτέλ και την απουσία συμπατριωτών τους από την όλη δημιουργική διαδικασία), το ζήτημα που ξέφυγε από τον έλεγχό της έγινε πλέον αγώνας επιβίωσης σε μια βιομηχανία που μόλις τη γνώρισε και με ενθουσιασμό την αναγνώρισε – προέρχεται από σαπουνόπερες και άγνωστες ταινίες και εύλογα θα επιθυμούσε να αξιοποιήσει το momentum.

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά Facebook Twitter
Πρώτη η Ζόι Σαλντάνια φρόντισε να διασωθεί, επισημαίνοντας ευγενικά και ανθρώπινα πως οι δηλώσεις της συμπρωταγωνίστριάς της δεν την εκφράζουν και δεν συμφωνεί με όσα είχε πει.

Πρώτη η Ζόι Σαλντάνια φρόντισε να διασωθεί, επισημαίνοντας ευγενικά και ανθρώπινα πως οι δηλώσεις της συμπρωταγωνίστριάς της δεν την εκφράζουν και δεν συμφωνεί με όσα είχε πει. Η σταρ του Avatar, πρωτίστως Αμερικανίδα, παρά τη λατινοαμερικανική της καταγωγή, απηχεί την κάθετη στάση μιας προοδευτικής κοινότητας σε οποιαδήποτε προσβλητική ρητορική, ακόμη κι αν συνέβη σε άλλες, διαφορετικά φορτισμένες χρονικές περιόδους και αναιρέθηκε στη συνέχεια.

«Δεν έχω διαπράξει έγκλημα, και δεν έχω βλάψει κανέναν άνθρωπο», δήλωσε αμέσως μετά τις πολλαπλές απολογίες της η Γκασκόν, αλλά θεωρείται πλέον persona non grata σε όλες τις απονομές που έπονται, κυρίως σε αμερικανικό έδαφος αλλά και στα βρετανικά BAFTA. Έχοντας προλάβει να δρέψει δάφνες στις Κάννες, στις Χρυσές Σφαίρες και στα Ευρωπαϊκά Βραβεία, έχει λάβει συστάσεις να απέχει για να μην προκαλέσει και παρά το γεγονός ότι είναι υποψήφια παντού, κανείς δεν είναι απόλυτα σίγουρος για το αν αναγκαστικά θα προσκληθεί, όπως είναι το σωστό, ή δεν θα βρει θέση στην πλατεία, όπως είναι το «δέον».

Οι εγκέφαλοι του Netflix πρέπει να είναι έξαλλοι με την ανεξέλεγκτη κατάσταση, γιατί κανείς δεν είχε την προνοητικότητα να τσεκάρει και να προλάβει τις παλιές αμαρτίες για να μην έρθουν στην επιφάνεια και δεν επέδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά για να αποτρέψουν την πτωτική πορεία στα προγνωστικά και στις διαγραφόμενες λαμπρές πιθανότητές τους να κερδίσουν για πρώτη φορά αυτό που κυνηγούν τόσα χρόνια, το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, και δεν είχαν καταφέρει με Σκορσέζε και Κάμπιον. Η καμπάνια τους θα αναδιοργανωθεί χωρίς την Γκασκόν, η οποία μπορεί να εμφανιστεί πιο άνετα στα φιλικότερα Cesar, αν και εκεί δεν είναι βέβαιο πως το καινούργιο κλίμα που έχει ταρακουνήσει τη γαλλική ανδροκρατία θα αφήσει ανενόχλητο το πάρτι του Ζακ Οντιάρ στην έδρα του.

Κι αν δεν ήταν αρκετά όλα τα προηγούμενα, κάποιοι προσεκτικοί τυμβωρύχοι απομόνωσαν μια δήλωση του Γάλλου σκηνοθέτη στο site Konbini, που ούτε λίγο ούτε πολύ χαρακτήριζε την Ισπανική, γλώσσα των ταπεινών και αναπτυσσόμενων χωρών, «των φτωχών και των μεταναστών». Είναι να αναρωτιέσαι: αν είσαι ισπανόφωνος ψηφοφόρος, πώς ξεπερνάς κάτι τέτοιο, έστω κι αν το σχόλιο είναι εκτός πλαισίου; Ακόμη δεν έχει αντιμετωπιστεί αυτή η νάρκη, αλλά αν μπορεί κάποιος να τολμήσει έναν παραλληλισμό μεταξύ του οσκαρικού ντέρμπι και της αθλητικής ορολογίας, η Εμίλια Πέρεζ βυθίζεται στο σύστημα αξιολόγησης και πυροβολεί τα πόδια της.

Αν δεν αλλάξει δραματικά η φάουλ φάση, το πιο πιθανό είναι να φύγει από την τελετή μόνο με τα Όσκαρ Καλύτερου β’ γυναικείου ρόλου για τη Σαλντάνια και αυτό του καλύτερου τραγουδιού. Ακόμη και το Βραβείο Διεθνούς Ταινίας που μέχρι πριν από μερικές ημέρες είχε στο τσεπάκι παίζεται στα ίσα, με συναισθηματικό φαβορί πλέον το κερδισμένο από την γκέλα Είμαι ακόμη εδώ, μια πρώτης τάξης ευκαιρία για την Ακαδημία να δείξει ευαισθησία σε μια ανθρώπινα πολιτική ταινία λεπτών αποχρώσεων, μαεστρικά ερμηνευμένη.

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά Facebook Twitter
Έχοντας προλάβει να δρέψει δάφνες στις Κάννες, στις Χρυσές Σφαίρες και στα Ευρωπαϊκά Βραβεία, έχει λάβει συστάσεις να απέχει για να μην προκαλέσει και παρά το γεγονός ότι είναι υποψήφια παντού, κανείς δεν είναι απόλυτα σίγουρος για το αν αναγκαστικά θα προσκληθεί, όπως είναι το σωστό, ή δεν θα βρει θέση στην πλατεία, όπως είναι το «δέον».

Χωρίς να μπορεί να αποδειχθεί απτά, η Εμίλια Πέρεζ δέχεται πυρά ομαδόν, εκτός από σύσσωμη τη Νότια Αμερική, προφανώς και από συντηρητικότερους ας πούμε σινεφίλ που εναντιώνονται ακόμη και στην opera libretto μουσική του, κυρίως έναντι του μελωδικά ασφαλέστερου και μαζικά πιο αποδεκτού Wicked, και δεν το κρύβουν με αναρτήσεις τους.

Σκάνδαλα έχουν προηγηθεί στην ιστορία του θεσμού, από το χαστούκι συζυγικής τιμής και το μπέρδεμα των επτασφράγιστων φακέλων ως την ισοβαθμία της Κάθριν Χέπμπορν με την Μπάρμπαρα Στράιζαντ, η οποία προφανώς, τυπικά, δεν είχε ακριβώς το δικαίωμα να ψηφίσει τον εαυτό της, και τον καθυστερημένο αποκλεισμό του A place in the world (αν και αρχικά είχε μπει στην ξενόγλωσση πεντάδα) επειδή δεν χρησιμοποίησε αρκετούς Ουρουγουανούς στο συνεργείο και το καστ. Το φετινό όμως ξεπερνά κάθε φαντασία, καθώς η woke φιλοσοφία κατηγορεί την πρώτη ανοιχτά τρανς υποψήφια για πολιτική ανορθογραφία και την εξοστρακίζει, εφαρμόζοντας αυστηρά τους κανονισμούς σε ένα δικό της παιδί.

Το διμερές στοίχημα απαιτεί από τον κολοσσό Netflix να αντιστρέψει τη δυναμική σε μια εποχή που δεν επιτρέπει πλάγιες μεθόδους, όπως τις τελειοποίησε ο Χάρβεϊ Γουάινστιν στα ντουζένια του· και από την Ακαδημία να αποφασίσει με ψυχραιμία, κωφεύοντας ως δικαστής και κρίνοντας καλλιτεχνικά, αν κάτι τέτοιο είναι δυνατό με το μπέρδεμα που εκτυλίσσεται όσο θα διαρκεί η «προεκλογική» περίοδος.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ