Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά Facebook Twitter
Η Ισπανίδα προσπάθησε να μαζέψει τα ασυμμάζευτα, ζητώντας συγγνώμη αν προκάλεσε πόνο σε μειονοτικές ομάδες και υπενθυμίζοντας πως κι εκείνη έχει βιώσει την περιθωριοποίηση.
0


Ο ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ μεταξύ τέχνης και ηθικής αναζωπυρώνεται με τις απανωτές, πρόσφατες εξελίξεις στην υπόθεση της Κάρλα Σοφία Γκασκόν. Πώς να λύσεις ένα πρόβλημα σαν κι αυτό, αναρωτήθηκε το προβληματισμένο Netflix, και αποφάσισε να δράσει άμεσα και κάθετα: απομάκρυνε τελείως το πρόσωπο της πρώτης υποψήφιας τρανς στην ιστορία των Όσκαρ από κάθε διαφημιστική καταχώριση, διαχωρίζοντας τη θέση του από τις παλιές ρατσιστικές δηλώσεις της.

Η Ισπανίδα προσπάθησε να μαζέψει τα ασυμμάζευτα, ζητώντας συγγνώμη αν προκάλεσε πόνο σε μειονοτικές ομάδες και υπενθυμίζοντας πως κι εκείνη έχει βιώσει την περιθωριοποίηση και καταλαβαίνει τι σημαίνει όλο αυτό που προκάλεσε τη μήνιν σε όλο το φάσμα των media, social και μη. Το γυαλί όμως έχει ραγίσει για τα καλά και κανένα ελαφρυντικό δεν έχει αποδοθεί σε tweets που ξεθάφτηκαν ίσως όχι τόσο τυχαία.

Όλα ξεκίνησαν όταν η Γκασκόν ξαφνικά, και χωρίς να ρωτήσει κανέναν πιο έμπειρο στα επικοινωνιακά, κατηγόρησε την ομάδα που εργάζεται για την προώθηση της ταινίας Είμαι ακόμη εδώ για αθέμιτη και συστηματική απόπειρα σπίλωσης του ονόματός της προς όφελος της ταινίας του Βάλτερ Σάλες και κυρίως της αντιπάλου της στην πεντάδα του πρώτου ρόλου, Φερνάντα Τόρες. Όταν συνάντησε αντίσταση στους ισχυρισμούς της, μείωσε τα ντεσιμπέλ και εξήρε τη συνάδελφο, λέγοντας πόσο την εκτιμά, τι σπουδαία ηθοποιός είναι και παρόμοιες δικαιολογίες που έπεσαν στο κενό, ίσως γιατί δεν συνειδητοποίησε πως τα έβαλε με τη Βραζιλία και την ομόθυμη υποστήριξη της χώρας στα καμάρια της.

«Δεν έχω διαπράξει έγκλημα, και δεν έχω βλάψει κανέναν άνθρωπο», δήλωσε αμέσως μετά τις πολλαπλές απολογίες της η Γκασκόν, αλλά θεωρείται πλέον persona non grata σε όλες τις απονομές που έπονται, κυρίως σε αμερικανικό έδαφος αλλά και στα βρετανικά BAFTA.

Και ενώ η Γκασκόν δεν πρόλαβε να ανασυντάξει την άμυνά της, τα social πέρασαν στην άγρια αντεπίθεση, ανασύροντας τα ακατανόητα, απερίσκεπτα και βλαπτικά σχόλια από το παρελθόν, ταυτόχρονα βγάζοντας με μια δυνατή σπρωξιά την Γκασκόν έξω από την κούρσα των βραβείων. Για την πρωταγωνίστρια της Εμίλια Πέρεζ, που είναι προφανώς εκνευρισμένη και από τον τρόπο που πολλοί Μεξικανοί αντιμετώπισαν το δραματικό μιούζικαλ (οι οποίοι είχαν σοβαρές αντιρρήσεις για τη φρασεολογία, την απεικόνιση των καρτέλ και την απουσία συμπατριωτών τους από την όλη δημιουργική διαδικασία), το ζήτημα που ξέφυγε από τον έλεγχό της έγινε πλέον αγώνας επιβίωσης σε μια βιομηχανία που μόλις τη γνώρισε και με ενθουσιασμό την αναγνώρισε – προέρχεται από σαπουνόπερες και άγνωστες ταινίες και εύλογα θα επιθυμούσε να αξιοποιήσει το momentum.

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά Facebook Twitter
Πρώτη η Ζόι Σαλντάνια φρόντισε να διασωθεί, επισημαίνοντας ευγενικά και ανθρώπινα πως οι δηλώσεις της συμπρωταγωνίστριάς της δεν την εκφράζουν και δεν συμφωνεί με όσα είχε πει.

Πρώτη η Ζόι Σαλντάνια φρόντισε να διασωθεί, επισημαίνοντας ευγενικά και ανθρώπινα πως οι δηλώσεις της συμπρωταγωνίστριάς της δεν την εκφράζουν και δεν συμφωνεί με όσα είχε πει. Η σταρ του Avatar, πρωτίστως Αμερικανίδα, παρά τη λατινοαμερικανική της καταγωγή, απηχεί την κάθετη στάση μιας προοδευτικής κοινότητας σε οποιαδήποτε προσβλητική ρητορική, ακόμη κι αν συνέβη σε άλλες, διαφορετικά φορτισμένες χρονικές περιόδους και αναιρέθηκε στη συνέχεια.

«Δεν έχω διαπράξει έγκλημα, και δεν έχω βλάψει κανέναν άνθρωπο», δήλωσε αμέσως μετά τις πολλαπλές απολογίες της η Γκασκόν, αλλά θεωρείται πλέον persona non grata σε όλες τις απονομές που έπονται, κυρίως σε αμερικανικό έδαφος αλλά και στα βρετανικά BAFTA. Έχοντας προλάβει να δρέψει δάφνες στις Κάννες, στις Χρυσές Σφαίρες και στα Ευρωπαϊκά Βραβεία, έχει λάβει συστάσεις να απέχει για να μην προκαλέσει και παρά το γεγονός ότι είναι υποψήφια παντού, κανείς δεν είναι απόλυτα σίγουρος για το αν αναγκαστικά θα προσκληθεί, όπως είναι το σωστό, ή δεν θα βρει θέση στην πλατεία, όπως είναι το «δέον».

Οι εγκέφαλοι του Netflix πρέπει να είναι έξαλλοι με την ανεξέλεγκτη κατάσταση, γιατί κανείς δεν είχε την προνοητικότητα να τσεκάρει και να προλάβει τις παλιές αμαρτίες για να μην έρθουν στην επιφάνεια και δεν επέδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά για να αποτρέψουν την πτωτική πορεία στα προγνωστικά και στις διαγραφόμενες λαμπρές πιθανότητές τους να κερδίσουν για πρώτη φορά αυτό που κυνηγούν τόσα χρόνια, το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, και δεν είχαν καταφέρει με Σκορσέζε και Κάμπιον. Η καμπάνια τους θα αναδιοργανωθεί χωρίς την Γκασκόν, η οποία μπορεί να εμφανιστεί πιο άνετα στα φιλικότερα Cesar, αν και εκεί δεν είναι βέβαιο πως το καινούργιο κλίμα που έχει ταρακουνήσει τη γαλλική ανδροκρατία θα αφήσει ανενόχλητο το πάρτι του Ζακ Οντιάρ στην έδρα του.

Κι αν δεν ήταν αρκετά όλα τα προηγούμενα, κάποιοι προσεκτικοί τυμβωρύχοι απομόνωσαν μια δήλωση του Γάλλου σκηνοθέτη στο site Konbini, που ούτε λίγο ούτε πολύ χαρακτήριζε την Ισπανική, γλώσσα των ταπεινών και αναπτυσσόμενων χωρών, «των φτωχών και των μεταναστών». Είναι να αναρωτιέσαι: αν είσαι ισπανόφωνος ψηφοφόρος, πώς ξεπερνάς κάτι τέτοιο, έστω κι αν το σχόλιο είναι εκτός πλαισίου; Ακόμη δεν έχει αντιμετωπιστεί αυτή η νάρκη, αλλά αν μπορεί κάποιος να τολμήσει έναν παραλληλισμό μεταξύ του οσκαρικού ντέρμπι και της αθλητικής ορολογίας, η Εμίλια Πέρεζ βυθίζεται στο σύστημα αξιολόγησης και πυροβολεί τα πόδια της.

Αν δεν αλλάξει δραματικά η φάουλ φάση, το πιο πιθανό είναι να φύγει από την τελετή μόνο με τα Όσκαρ Καλύτερου β’ γυναικείου ρόλου για τη Σαλντάνια και αυτό του καλύτερου τραγουδιού. Ακόμη και το Βραβείο Διεθνούς Ταινίας που μέχρι πριν από μερικές ημέρες είχε στο τσεπάκι παίζεται στα ίσα, με συναισθηματικό φαβορί πλέον το κερδισμένο από την γκέλα Είμαι ακόμη εδώ, μια πρώτης τάξης ευκαιρία για την Ακαδημία να δείξει ευαισθησία σε μια ανθρώπινα πολιτική ταινία λεπτών αποχρώσεων, μαεστρικά ερμηνευμένη.

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά Facebook Twitter
Έχοντας προλάβει να δρέψει δάφνες στις Κάννες, στις Χρυσές Σφαίρες και στα Ευρωπαϊκά Βραβεία, έχει λάβει συστάσεις να απέχει για να μην προκαλέσει και παρά το γεγονός ότι είναι υποψήφια παντού, κανείς δεν είναι απόλυτα σίγουρος για το αν αναγκαστικά θα προσκληθεί, όπως είναι το σωστό, ή δεν θα βρει θέση στην πλατεία, όπως είναι το «δέον».

Χωρίς να μπορεί να αποδειχθεί απτά, η Εμίλια Πέρεζ δέχεται πυρά ομαδόν, εκτός από σύσσωμη τη Νότια Αμερική, προφανώς και από συντηρητικότερους ας πούμε σινεφίλ που εναντιώνονται ακόμη και στην opera libretto μουσική του, κυρίως έναντι του μελωδικά ασφαλέστερου και μαζικά πιο αποδεκτού Wicked, και δεν το κρύβουν με αναρτήσεις τους.

Σκάνδαλα έχουν προηγηθεί στην ιστορία του θεσμού, από το χαστούκι συζυγικής τιμής και το μπέρδεμα των επτασφράγιστων φακέλων ως την ισοβαθμία της Κάθριν Χέπμπορν με την Μπάρμπαρα Στράιζαντ, η οποία προφανώς, τυπικά, δεν είχε ακριβώς το δικαίωμα να ψηφίσει τον εαυτό της, και τον καθυστερημένο αποκλεισμό του A place in the world (αν και αρχικά είχε μπει στην ξενόγλωσση πεντάδα) επειδή δεν χρησιμοποίησε αρκετούς Ουρουγουανούς στο συνεργείο και το καστ. Το φετινό όμως ξεπερνά κάθε φαντασία, καθώς η woke φιλοσοφία κατηγορεί την πρώτη ανοιχτά τρανς υποψήφια για πολιτική ανορθογραφία και την εξοστρακίζει, εφαρμόζοντας αυστηρά τους κανονισμούς σε ένα δικό της παιδί.

Το διμερές στοίχημα απαιτεί από τον κολοσσό Netflix να αντιστρέψει τη δυναμική σε μια εποχή που δεν επιτρέπει πλάγιες μεθόδους, όπως τις τελειοποίησε ο Χάρβεϊ Γουάινστιν στα ντουζένια του· και από την Ακαδημία να αποφασίσει με ψυχραιμία, κωφεύοντας ως δικαστής και κρίνοντας καλλιτεχνικά, αν κάτι τέτοιο είναι δυνατό με το μπέρδεμα που εκτυλίσσεται όσο θα διαρκεί η «προεκλογική» περίοδος.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ