Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Hompi and Charles Januaric, KwaThema, Springs, 2007

Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής

0

Οι afro rave συνθέσεις της Toya Delazy συνοδεύουν την έκθεση του εικαστικού και ακτιβιστή Zanele Muholi σε μια εντυπωσιακή περιοδική έκθεση στην Tate Modern, που θα διαρκέσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2025.

Πάνω από 300 φωτογραφίες αφηγούνται τις ιστορίες μαύρων λεσβιών, γκέι, αμφιφυλόφιλων, τρανς, queer και ίντερσεξ ατόμων στη Νότια Αφρική και παρουσιάζουν το εύρος της καλλιτεχνικής πρακτικής του μέχρι σήμερα. Αυτό που αντιλαμβάνεται αμέσως ο επισκέπτης είναι ότι οι εικόνες αμφισβητούν την κυρίαρχη ιδεολογία και παρουσιάζουν τα πρόσωπα στις φωτογραφίες ως άτομα γενναία και γεμάτα δύναμη, που αντιμετωπίζουν θαρραλέα, σχεδόν προκλητικά, την προκατάληψη, τη μισαλλοδοξία και συχνά τη βία.

Ειδικά τα μετωπικά πορτρέτα της έκθεσης, τα οποία αναδεικνύουν τον πολυσύνθετο χαρακτήρα των προσώπων που ποζάρουν, είναι τόσο υποβλητικά που δεν σου επιτρέπουν να αποστρέψεις το βλέμμα, να αγνοήσεις ή να απορρίψεις μια ολόκληρη κοινότητα ιστορικά περιθωριοποιημένη, που διεκδικεί αποδοχή και ίση μεταχείριση.

Στην πρώιμη σειρά φωτογραφιών του Muholi με τίτλο «Only Half the Picture» αποτυπώνεται η πολυπλοκότητα του φάσματος του φύλου και της σεξουαλικότητας για την queer κοινότητα, μέσα από στιγμές αγάπης και οικειότητας αλλά και εικόνες που παραπέμπουν σε τραυματικά γεγονότα από τη ζωή των συμμετεχόντων.

Η έκθεση, η πρώτη του Muholi στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία είχε ανοίξει στην Tate Modern το 2020 αλλά διεκόπη λόγω του lockdown, παρουσιάζεται αναθεωρημένη. Το Muholi είναι non-binary και εξηγεί την ταυτότητά του λέγοντας «είμαι απλώς ένας άνθρωπος».

Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Zanele Muholi, Vredehock, Cape Town, 2011
Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Bester I, Mayotte, 2015

Γεννήθηκε στο Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής το 1972. Φωτογραφίζει και κινηματογραφεί πορτρέτα ατόμων από τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, ενώ παράλληλα   διερευνά το χάσμα που χωρίζει τη Νότια Αφρική μετά το απαρτχάιντ από τις αντιλήψεις περί ισότητας που προωθεί το Σύνταγμα του 1996, καθώς και τα συνεχιζόμενα περιστατικά βίας εναντίον της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας.

Τη δεκαετία του 1990 η Νότια Αφρική υπέστη σημαντικές κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές. Ενώ το νοτιοαφρικανικό Σύνταγμα του 1996 ήταν το πρώτο στον κόσμο που απαγόρευσε τις διακρίσεις λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα της χώρας παραμένει στόχος βίας και προκαταλήψεων μέχρι σήμερα.

Στην πρώιμη σειρά φωτογραφιών του Muholi με τίτλο «Only Half the Picture» αποτυπώνεται η πολυπλοκότητα του φάσματος του φύλου και της σεξουαλικότητας για την queer κοινότητα, μέσα από στιγμές αγάπης και οικειότητας αλλά και εικόνες που παραπέμπουν σε τραυματικά γεγονότα από τη ζωή των συμμετεχόντων. Παρουσιάζονται φωτογραφίες επιζώντων από εγκλήματα μίσους και βιασμούς, ενώ το φύλο των ατόμων που εμφανίζονται δεν αποκαλύπτεται. Οι άνθρωποι στις φωτογραφίες παραμένουν ανώνυμοι. Αν και η νομοθεσία  της Νότιας Αφρικής προστατεύει την ομοφυλοφιλία, πολλά άτομα δεν ασκούν δημόσια τα νόμιμα δικαιώματά τους φοβούμενα βίαιες αντιδράσεις. Υπάρχει επίσης μια απροθυμία να αναφερθούν περιπτώσεις εγκλημάτων μίσους, καθώς οι κρατικοί υπάλληλοι συχνά γελοιοποιούν το θύμα και προσπαθούν να το αποθαρρύνουν.

Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
LiZa I, 2009
Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Aftermath, 2004

Το οπτικό αρχείο πορτρέτων «Faces and Phases», που καταλαμβάνει μια μεγάλη αίθουσα της Tate, τιμά τη μνήμη των μαύρων λεσβιών, των τρανς ατόμων και των ατόμων που δεν συμμορφώνονται με τα έμφυλα πρότυπα. Είναι ένα ζωντανό αρχείο αυτής της κοινότητας στη Νότια Αφρική και όχι μόνο. Το πρότζεκτ ξεκίνησε το 2006 όταν η φίλη του, Busi Sigasa, προσβλήθηκε από τον ιό HIV μετά από «διορθωτικό» βιασμό.

Η ανησυχία του Muholi για την ασφάλεια των συμμετεχόντων υπαγόρευε όλα τα εικονιζόμενα άτομα να είναι ενήλικα και εντελώς out. Υποστηρίζει ότι υπάρχει αυξημένη ορατότητα στη Δύση, αλλά δεν δίνεται προσοχή στα δεινά και τη συστηματική καταπίεση που αντιμετωπίζουν αυτά τα άτομα στη Νότια Αφρική μετά το απαρτχάιντ.

Η σειρά «Brave Beauties» εξυμνεί τα μη δυαδικά άτομα και τις τρανς γυναίκες και η σειρά «Being» περιλαμβάνει τρυφερές εικόνες ζευγαριών που αμφισβητούν τα στερεότυπα και τα ταμπού της λευκής υπεροχής και της ετεροκανονικότητας. Μέσα από αυτές τις εικόνες αφηγείται συλλογικές αλλά και ατομικές ιστορίες. Αμφισβητεί τις αντιλήψεις περί παρέκκλισης και θυματοποίησης, ενθαρρύνοντας τους θεατές να αναγνωρίσουν τις δικές τους λανθασμένες αντιλήψεις και δημιουργώντας μια κοινή αίσθηση κατανόησης και αλληλεγγύης. Όταν η σειρά πορτρέτων «Brave Beauties» εκτέθηκε στην γκαλερί Stevenson στο Κέιπ Τάουν, οι επισκέπτες ενθαρρύνονταν να γράψουν απευθείας στους τοίχους της γκαλερί για τις εμπειρίες, τις ιστορίες και το όραμά τους, καθώς επιθυμία του Muholi ήταν να ενδυναμώσει με το έργο του τόσο τους συμμετέχοντες όσο και τους θεατές.

Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Ordeal, 2003

Ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό μέρος της έκθεσης είναι η σειρά  αυτοπροσωπογραφιών με τίτλο «Somnyama Ngonyama» («Χαίρε, σκοτεινή λιονταρίνα»). Στρέφει την κάμερα στον εαυτό του για να εξετάσει ζητήματα φυλής και εκπροσώπησης. Τα καθημερινά υλικά και ο οικιακός εξοπλισμός, μανταλάκια, τσατσάρες, γάντια λάτεξ, χαρτιά υγείας, καλώδια, μετατρέπονται σε πολιτικά φορτισμένες αναφορές. Οι εικόνες που προκύπτουν εξερευνούν θέματα εργασίας, ρατσισμού, ευρωκεντρισμού και σεξουαλικής πολιτικής, σχολιάζοντας συχνά γεγονότα από την ιστορία της Νότιας Αφρικής αλλά και τις εμπειρίες του Muholi ως μαύρου queer ατόμου που ταξιδεύει στο εξωτερικό.

Στο τελευταίο μέρος της έκθεσης, που επικεντρώνεται στη συλλογικότητα, βρίσκουμε φωτογραφίες από διαμαρτυρίες, από το Pride και από γεγονότα που αλλάζουν τη ζωή πολλών ανθρώπων.

Θεωρεί ότι αποστολή του είναι «να ξαναγράψει μια μαύρη queer και τρανς οπτική ιστορία της Νότιας Αφρικής για να μάθει ο κόσμος την αντίσταση και την ύπαρξή μας, στο αποκορύφωμα των εγκλημάτων μίσους στη χώρα και πέρα ​​από αυτήν». Μέσω αυτής της θετικής εικόνας, ελπίζει να αντισταθμίσει το στίγμα και την αρνητικότητα που συνδέεται με την queer ταυτότητα στη νοτιοαφρικανική κοινωνία, ώστε να υπάρξει μια πιο ισορροπημένη και αντιπροσωπευτική ιστορία της ομοφυλοφιλίας της Νότιας Αφρικής.

Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Eva Mofokeng, Braamfontein, Johannesburg, 2018
Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Qiniso, The Sails, Durban, 2019

Στις 20 Απριλίου 2012 έγινε μια ληστεία στο διαμέρισμά του στο Vredehoek, στην οποία κλάπηκαν πάνω από είκοσι εξωτερικοί σκληροί δίσκοι που περιείχαν φωτογραφίες και βίντεο πέντε ετών. Ανάμεσα στις φωτογραφίες που περιέχονταν σε αυτούς ήταν και εικόνες από κηδείες μαύρων Νοτιοαφρικανών λεσβιών οι οποίες δολοφονήθηκαν σε εγκλήματα μίσους. Τίποτα άλλο δεν κλάπηκε, δημιουργώντας υποψίες ότι ο στόχος ήταν το αρχείο του Muholi για τη ζωή των μαύρων λεσβιών. Η ληστεία σχεδόν έσβησε τα προηγούμενα πέντε χρόνια της δουλειάς του.

Πιστεύει ότι δεν μπορεί να χαλαρώσει και να επικεντρωθεί μόνο στην καλλιτεχνική πλευρά του έργου του. «Έχουμε περάσει τόσα πολλά ως άνθρωποι, και αυτό έχει αναγκάσει τόσο πολλούς από εμάς να γίνουμε ακτιβιστές – αυτούς που έχουν επιβιώσει από τον ρατσισμό, που έχουν επιβιώσει από εγκλήματα μίσους, που έχουν επιβιώσει από πολλών ειδών εκτοπισμό. Δεν μπορείς απλώς να υπάρχεις, αγνοώντας τις ευθύνες σου», λέει. 

Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Bona, Charlottesville, 2015
Zanele Muholi: Μια δυνατή φωνή της τέχνης για την queer κοινότητα της Αφρικής Facebook Twitter
Candice Nikosi, Tsakane, Johannesburg, 2013
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ