«Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Ως δικαστικό δράμα, η Ανατομία ενός Εγκλήματος υπηρετεί άριστα το είδος.
0

Ότι λατρεύουμε τα δικαστικά δράματα στα μέρη μας είναι πασιφανές. Ο ακριβής λόγος παραμένει άγνωστος. Ίσως να οφείλεται στη δικομανία μας, ίσως και στην αίσθηση μιας διαχρονικής αδικίας που διαπνέει τα εκπαιδευτικά συγγράμματα και όσα διαμορφώνουν την εθνική μας συνείδηση, οπότε το σασπένς που γεννάται από τη διαδικασία της απονομής (ή μη) της δικαιοσύνης μάς αγγίζει ακόμα περισσότερο σε σχέση με το κοινό άλλων χωρών. Συνεπώς, η επιστροφή μιας μεγάλης δόξας του είδους, που δεν έχει παιχτεί πολύ στα μέρη μας μέσα στις τελευταίες δεκαετίες, αποτελεί μεγάλο κινηματογραφικό δώρο.

Η Ανατομία ενός Εγκλήματος, που δάνεισε τον τίτλο της (αλλά και το πνεύμα της) σε μια άλλη, πρόσφατη κι αγαπητή Ανατομία, εκείνη μιας Πτώσης, φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή του Ότο Πρέμινγκερ. Το όνομα του τελευταίου κάποτε είχε μεγάλη βαρύτητα για τους σινεφίλ, η οποία χάθηκε κάπου στο κενό μεταξύ του επαναπροσδιορισμού του κινηματογραφικού κανόνα και μιας γενικευμένης αδιαφορίας για οτιδήποτε γυρίστηκε πριν τα ‘70s - στην καλύτερη περίπτωση. Eλπίζεις το σινεμά του να ανακαλυφθεί ξανά από τη σινεφίλ κοινότητα, ευκαιρίες θα υπάρξουν, για παράδειγμα οι επερχόμενες αμερικανικές εκλογές θα ήταν μια καλή αφορμή για να προβληθεί το ξεχασμένο, αφηγηματικά ρηξικέλευθο Advise and Consent (1962), μια ταινία που οι φίλοι του πολιτικού σινεμά δεν θα ξεχάσουν ποτέ – αρκεί πρώτα να τη δουν.

Ένα πολύ αγαπημένο ανέκδοτο θέλει τον πατέρα του πρωταγωνιστή Τζέιμς Στιούαρτ να βρίσκει «βρώμικο» και ακατάλληλο το περιεχόμενο της ταινίας του γιου του και να πληρώνει καταχωρίσεις στην τοπική εφημερίδα, προσπαθώντας να πείσει τον κόσμο να μην την δει. 

Ως δικαστικό δράμα, η Ανατομία ενός Εγκλήματος υπηρετεί άριστα το είδος. Καθώς η δράση στηρίζεται σε μια διαδικασία, τη δικονομική, η κινηματογραφική ανάπλασή της, έστω και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του μέσου, έχει ιδιαίτερη σημασία. Ο μέσος φαν περιμένει μια σχετική μέριμνα, ο ορκισμένος φαν απαιτεί λεπτομερή σπουδή και η ταινία του Πρέμινγκερ του τη δίνει. Ήταν, μάλιστα, η πρώτη που εστίασε με τέτοια λεπτομέρεια στο σκέλος της διαδικασίας, σε βαθμό που κάλλιστα θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για procedural

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής Τζέιμς Στιούαρτ σε σκηνή της ταινίας

Στο πλαίσιο της ανάπλασης της διαδικασίας δε, επειδή ο κατηγορούμενος σκότωσε τον βιαστή της γυναίκας του και ο βιασμός της απασχολήσει το δικαστήριο –θα έρθουμε και σε αυτό– ακούγονται λέξεις όπως «σπέρμα», «διείσδυση», «κιλότα», που μπορεί να μας φαίνονται συνηθισμένες, αλλά σε ένα αμερικανικό σινεμά που μόλις είχε αρχίσει να παίρνει τις αποστάσεις του από τον διαβόητο Κώδικα Χέιζ, φάνταζαν σκανδαλώδεις. Ένα πολύ αγαπημένο ανέκδοτο θέλει τον πατέρα του πρωταγωνιστή Τζέιμς Στιούαρτ να βρίσκει «βρώμικο» και ακατάλληλο το περιεχόμενο της ταινίας του γιου του και να πληρώνει καταχωρίσεις στην τοπική εφημερίδα, προσπαθώντας να πείσει τον κόσμο να μην την δει. 

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς προσεγγίζει το έργο τον γυναικείο χαρακτήρα, που υποδύεται η Λι Ρέμικ.

Το θρυλικό τζαζίστικο score του Ντιουκ Έλινγκτον υπογραμμίζει κι αυτό την «ελευθεριάζουσα» φύση της ταινίας. Και, μιλώντας για ελευθεριότητα, με την αναπόφευκτα πουριτανική διάσταση της λέξης, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς προσεγγίζει το έργο τον γυναικείο χαρακτήρα, που υποδύεται η Λι Ρέμικ. Καθώς ο εισαγγελέας προσπαθεί να στείλει τον κατηγορούμενο Μπεν Γκαζάρα στα κάτεργα, εστιάζει στη γενικότερη συμπεριφορά της Ρέμικ, στο ντύσιμο, στον τρόπο της, στις συνήθειές της, για να αποδείξει ότι δεν υπήρξε βιασμός. Και το κάνει με τέτοιο μένος, που νιώθεις σαν να δικάζεται η ίδια. Ε, λοιπόν, δείτε πώς ο Πρέμινγκερ παίρνει θέση στο ζήτημα, πώς στήνει τον πλάνο ώστε ο Τζορτζ Σ. Σκοτ να φαίνεται ότι στέκεται πολύ ψηλότερα από τη Ρέμικ και να δείχνει σαν  επιτιθέμενος προς αμυνόμενο, με τη στάση του σώματος των ηθοποιών να προσαρμόζεται αναλόγως. Προσέξτε και πώς ο Σκοτ «παραβιάζει» τα δικά της κοντινά στην άκρη του κάδρου –μα, αλήθεια, μιλάμε για μια πολύ προοδευτική ταινία με «σύγχρονο» βλέμμα.

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Προσέξτε και πώς ο Σκοτ «παραβιάζει» τα δικά της κοντινά στην άκρη του κάδρου - μα, αλήθεια, μιλάμε για μια πολύ προοδευτική ταινία με «σύγχρονο» βλέμμα.

Κι αυτή είναι μόνο μια πτυχή της ταινίας. Γιατί ο Πρέμινγκερ υπηρετεί μεν το είδος θαυμάσια, όπως γράψαμε παραπάνω, αλλά ταυτόχρονα το υπερβαίνει. Στηριγμένος στο λεπτοκεντημένο σενάριο του Γουέντελ Μέις, ο οποίος στο μέλλον θα υπέγραφε το σενάριο του Death Wish (!), αυτός ο σπουδαίος χολιγουντιανός εμιγκρές υφαίνει μια πραγματεία για την πάντα διαφεύγουσα αλήθεια και τον τρόπο που αυτή απομακρύνεται ακόμα περισσότερο από τα χέρια μας λόγω προκαταλήψεων, ιδεοληψιών, αλλά και συμπτώσεων. Και, ιδιοφυώς, επιλέγει ως χώρο δράσης για την πραγματεία του το μέρος που όρισε η Πολιτεία για τη διάγνωση της αλήθειας: την δικαστική αίθουσα. Εκεί όπου, από τη σύγκρουση των διαφορετικών εκδοχών της, μπορεί να εξαρτηθεί ακόμα και η ζωή ενός ανθρώπου.

Πρόκειται για σινεμά απαραίτητο, γενικώς και ειδικώς. 

 

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Η Ανατομία ενός Εγκλήματος» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 22 Aυγούστου

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ