Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου Facebook Twitter
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν ο Άλτμαν διέκρινε τη μελλοντική Όλιβ Όιλ στα κινηματογραφικά του σχέδια. Φωτ.: Stanley Bielecki Movie Collection/Getty Images/Ideal Image
0

Το ισχνό Τεξανό κορίτσι με τα πεταχτά μάτια και τα μεγάλα δόντια ήθελε να ασχοληθεί σοβαρά και μόνο με τη διατροφή – αντίθετα με το αναμενόμενο, οι συμμαθητές της τη θεωρούσαν φρικιό όχι για την εμφάνισή της, αλλά επειδή ονειροπολούσε ασταμάτητα.

Φοιτήτρια ακόμη το 1969, η Σέλεϊ Ντιβάλ δέχθηκε πρόταση από τη δημιουργική ομάδα του Ρόμπερτ Άλτμαν να περάσει screen test για την ταινία Brewster McLoud, μετά τη γνωριμία μαζί τους σε πάρτι που παρέθεσε ο τότε αρραβωνιαστικός της. Η Ντιβάλ δεν το συζητούσε καν, δεν ενδιαφερόταν καθόλου, ο Άλτμαν επέμενε, το τεστ έγινε, ο Αμερικανός σκηνοθέτης της μίλησε θερμά για τον ρόλο μιας ξεναγού-πλανεύτρας, και εκείνη ενέδωσε λέγοντας «ε, μάλλον θα το γυρίσω για τα καλά στην υποκριτική».

Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν ο Άλτμαν διέκρινε τη μελλοντική Όλιβ Όιλ στα κινηματογραφικά του σχέδια, αλλά δεν υπήρχε καμία περίπτωση να την υποδυθεί άλλη, όταν ήρθε η στιγμή της υλοποίησης του εμπορικά αποτυχημένου, καλλιτεχνικά παραγνωρισμένου μουσικοχορευτικού οράματός του για τον Ποπάι, με πρωταγωνιστή τον Ρόμπιν Γουίλιαμς, περίπου μια δεκαετία αργότερα.

Είχε προηγηθεί μια σειρά από συναρπαστικές συνεργασίες με τον δημιουργό που την ανακάλυψε και, όπως υποστήριζε η ίδια, την άφησε να αποκαλύψει δυνατότητές που δεν υποψιαζόταν, υπενθυμίζοντάς της πως δεν πρέπει ποτέ να παίρνει τον εαυτό της σοβαρά. Ήταν η νύφη στο McCabe and Mrs Miller, η ερωμένη του ληστή στο Thieves Like Us, η γκρούπι με τις πλατφόρμες στο Nashville και η σύζυγος του Προέδρου στο Buffalo Bill.

Ακόμη και ο Νίκολσον της έλεγε «πώς μπορείς και το κάνεις!», κι εκείνη άκουγε λυπητερές μπαλάντες στο walkman της για να διατηρείται στη θλίψη, με το σώμα της να επαναστατεί προς το τέλος του 13μηνου γυρίσματος.

Ο καλύτερος της ρόλος, που μάλιστα της χάρισε το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών του 1977, ήταν στις 3 Γυναίκες, σε ένα στόρι που προέκυψε μετά από όνειρο που είδε ο Άλτμαν. Η Μίλι Λαμουρό παραμένει ο πλέον πολύπλοκος και δραματικά απαιτητικός ρόλος της, και η Ντυβάλ μεταμορφώνει ένα φλύαρο πλάσμα με λιγοστές επιλογές και αλλοπρόσαλο χαρακτήρα σε μια γυναίκα που αναγκάζεται να αντιστρέψει τη συμπεριφορά της όταν η συνάδελφός της η Πίνκι (Σίσι Σπέισεκ), που τη λατρεύει και τη μιμείται, συνέρχεται από απόπειρα αυτοκτονίας και κοπιάρει τους μανιερισμούς της.

Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου Facebook Twitter
Ημερολογιακά, η «Λάμψη» σήμανε το τέλος μιας δεκαετίας μεστής του ευρέος ταλέντου και της εξαιρετικής παρουσίας της ηθοποιού. Φωτ.: Warner Brothers/Getty Images/Ideal Image

Ακούγεται δύσκολο, αλλά δεν συγκρίνεται με την ανατριχιαστική εμπειρία της κάτω από την μπαγκέτα του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, στα μεγάλα του… κέφια, όταν της ζητούσε να κλαίει νυχθημερόν επί έναν μήνα και να υποστεί τη σκηνή με το τσεκούρι στην πόρτα για 127 λήψεις, με την ίδια έκφραση έντασης και τρόμου, αμείωτα και, όπως αποδείχθηκε από την αποτίμηση που έκανε αργότερα, ηθικά μειωτικά.

Κι ενώ στις πρώτες της συνεντεύξεις η Ντιβάλ δεν υπαινισσόταν κακοποίηση από την υπερβολή (υπάρχουν βίντεο με θετικές της αντιδράσεις και σεβασμό στον σκηνοθέτη), δεν άργησε να απορρίψει τη μέθοδο και να ορκιστεί πως δεν θα το επαναλάμβανε για χάρη καμίας τέχνης στον κόσμο. Ακόμη και ο Νίκολσον της έλεγε «πώς μπορείς και το κάνεις!», κι εκείνη άκουγε λυπητερές μπαλάντες στο walkman της για να διατηρείται στη θλίψη, με το σώμα της να επαναστατεί προς το τέλος του 13μηνου γυρίσματος. 

Ημερολογιακά, η Λάμψη σήμανε το τέλος μιας δεκαετίας μεστής του ευρέος ταλέντου και της εξαιρετικής παρουσίας της ηθοποιού, για όσους και όσες δεν αρκούνται στις προφανείς καλλονές και τις θορυβώδεις καρατερίστες. Αν και την έχουμε δει σε αναπάντεχα φιλμ και ποικίλα είδη, από το Νευρικό Εραστή και το Time Bandits του Γκίλιαμ ως το Πορτρέτο μιας Κυρίας της Κάμπιον, η στροφή της Ντιβάλ, ήδη από το 1981, στο πεδίο της ψυχαγωγίας για παιδιά ήταν καθοριστική και σημαντικότατη. Το Sweet Dreams ήταν ένα μουσικό άλμπουμ για παιδιά, το 26 επεισοδίων πρόγραμμα FaerieTale Theater βραβεύτηκε με Peabody Award, ενώ το 1985 λάνσαρε την ωριαία σειρά ανθολογίας Tall Tales and Legends, για λογαριασμό του καλωδιακού δικτύου Showtime, στρατολογώντας φίλους της, όπως ο Μικ Τζάγκερ, η Βανέσα Ρέντκγκρεϊβ, η Λάιζα Μινέλι, ο Τζεφ Μπρίτζες και ο Ρόμπιν Γουίλιαμς, να συμμετέχουν σχεδόν αφιλοκερδώς.

Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου Facebook Twitter
Ο καλύτερος της ρόλος, που μάλιστα της χάρισε το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών του 1977, ήταν στις «3 Γυναίκες»
Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου Facebook Twitter
Με τον Τζακ Νίκολσον το 1980. Φωτ.: Robin Platzer/IMAGES/Getty Images/Ideal Image

Η πιο ασυνήθιστη και εν τέλει «αναπάντεχη» ηθοποιός του ανεξάρτητου, και όχι μόνο, αμερικανικού κινηματογράφου, διαυγής στις ερμηνείες και ανοιχτή στις προκλήσεις, πάντα με ένα διάπλατο χαμόγελο στα χείλη, όπως την είχε συμβουλεύσει ο μέντορας Άλτμαν, εξελίχθηκε σε πρωτοπόρο της εκπαιδευτικής ψυχαγωγίας για ένα ανήλικο κοινό που αγνοούσε την ύπαρξή της μέχρι τον Ποπάι, και τα κατάφερε περίφημα, με διακρίσεις και γερές πωλήσεις σε βίντεο, χρόνια μετά την πρεμιέρα των εκπομπών που συνέλαβε μέσω της εταιρείας παραγωγής της, Think Entertainment.

Μερικά χρόνια αργότερα είχε κουραστεί από το Χόλιγουντ και επέστρεψε στα πάτρια εδάφη του Τέξας, έχοντας βρει τον άνθρωπο της ζωής της, τον ντράμερ και τραγουδιστή Νταν Γκιλρόι. Δυστυχώς η υγεία της ήταν ήδη κλονισμένη: έχοντας αποσυρθεί αναγκαστικά από τα πλατό μετά το Manna from Heaven του 2002, επανήλθε για λίγο σε μια τηλεοπτική σειρά πριν από μια διετία, αλλά δήλωσε σε τηλεοπτική εκπομπή πως έπασχε από ψυχική ασθένεια και τελικά έφυγε από τη ζωή εξαιτίας επιπλοκών από διαβήτη, επιτέλους ελεύθερη από τα βάσανα, όπως επισήμανε στο αποχαιρετιστήριο σημείωμά του ο σύντροφός της.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ