Στέφανος Αλεξιάδης: «Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν»

Στέφανος Αλεξιάδης: «Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν» Facebook Twitter
Νομίζω ότι στην Ελλάδα είμαστε περισσότερο συγγραφείς παρά αναγνώστες. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LiFO
0

Από τις πιο συμπαθείς παρουσίες στα βιβλιοφιλικά social media, ο Θεσσαλονικιός Στέφανος Αλεξιάδης έγινε γνωστός μέσα από ένα πολύ ενδιαφέρον γλωσσικό παιχνίδι που ξεκίνησε την περίοδο της καραντίνας στο Instagram, όπου επεσήμανε διάφορα κοινά γλωσσικά λάθη της ελληνικής γλώσσας. Φιλόλογος και «εμμονικός με την ορθογραφία», όπως δηλώνει, πέρασε στη συνέχεια στη συγγραφή, με το πρώτο του εφηβικό μυθιστόρημα, τα «Φτερωτά Σανδάλια», να σημειώνει επιτυχία και να βραβεύεται με το βραβείο κοινού Public στην αντίστοιχη κατηγορία.

Τώρα ο ίδιος νιώθει έτοιμος να συστηθεί στο ενήλικο αναγνωστικό κοινό μέσα από το είδος του crime που τόσο αγαπά ως αναγνώστης. Η «Οιμωγή» του, που μόλις κυκλοφόρησε (εκδ. Μίνωας) και έχει ήδη σημειώσει εξαιρετικές επιδόσεις στις προπαραγγελίες, είναι ένα ρυθμικό, εντελώς «κινηματογραφικό» θρίλερ, με πρόζα κοφτή, σε ενεστώτα χρόνο, χαρακτήρες γνώριμους, με πάθη και ρωγμές, ύφος άμεσο και προσιτό, μα ταυτόχρονα προσωπικό.

Η υποκειμενική αφήγηση εναλλάσσεται καταιγιστικά, και αυτή η επιλογή, ενώ υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσε να λειτουργήσει εις βάρος της πλοκής, εδώ αξιοποιείται προς όφελος της εξέλιξής της, σαν ανακριτικός προβολέας που σκάει με τη σειρά πάνω στους ήρωες.

«Θέλω να υπάρχει κάθε είδος ανθρώπου στα βιβλία μου. Τα βιβλία αντανακλούν την καθημερινότητά μας. Αν όλοι είναι ψηλοί, τέλειοι, έξυπνοι ήρωες, το λογοτέχνημα καταντά μη ρεαλιστικό».

— Το πρώτο σου βιβλίο, τα «Φτερωτά Σανδάλια», ήταν εφηβικό μυθιστόρημα. Γιατί αποφάσισες να μεταβείς στην κατηγορία του αστυνομικού-ψυχολογικού θρίλερ, ένα είδος σκοτεινό και εντελώς διαφορετικό;
Όταν έγραψα το πρώτο βιβλίο, δεν είχα ποτέ στο μυαλό μου ότι θα εκδοθεί. Το έγραψα για έναν μαθητή μου της Α’ γυμνασίου, για να το τυπώσω και να ξεκινήσει να διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία. Γι’ αυτό και ήταν μικρό και ανήκε στην κατηγορία του εφηβικού.

Στέφανος Αλεξιάδης: «Στην Ελλάδα είμαστε περισσότερο συγγραφείς παρά αναγνώστες» Facebook Twitter
Φιλόλογος δηλώνω, δεν δηλώνω συγγραφέας, αυτό είναι το επάγγελμά μου και αυτό ξέρω πως θα κάνω για πάντα. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LiFO

— Έχει κάποια αναπηρία αυτός ο μαθητής;
Όχι, την αναπηρία την ενέταξα γιατί ήθελα να δώσω φωνή σε έναν ήρωα με αναπηρία. Δεν υπάρχουν πολλοί, οπότε ήθελα να εκπροσωπηθούν, όσο τουλάχιστον έχω το δικαίωμα να τους εκπροσωπήσω, με όσα γνωρίζω μέσα από τις σπουδές μου, γιατί εγώ δεν είμαι ανάπηρος. Αυτός είναι και ο λόγος που ενέταξα την ειδική αγωγή και στο δεύτερο βιβλίο μου, το πρώτο ενηλίκων. Είναι σκοτεινό, γιατί τέτοια μου αρέσει να διαβάζω, και είπα να δοκιμάσω να τα γράψω κιόλας.

— Το crime ως είδος έχει κανόνες και φανατικό κοινό. Εσύ τι έρευνα έκανες για να το προσεγγίσεις;
Η έρευνα μάλλον έγινε ενδόμυχα, χωρίς να το καταλάβω. Παρατηρούσα διάφορα πράγματα, κυρίως σε βιβλία – διαβάζω περισσότερο, παρά βλέπω ταινίες. Από ξένους μου αρέσει πολύ η Κλερ Μάκιντος και από Έλληνες η Ειρήνη Βαρδάκη. Έπαιρνα στοιχεία και τρόπους προσέγγισης. Μπορεί να πιαστώ από ένα κομμάτι και να το κάνω δικό μου, δημιουργώντας μια νέα ιστορία.

— Τι θα ήθελες να δώσουμε στους αναγνώστες από την ιστορία σου χωρίς να κάνουμε σπόιλερ;
Η κεντρική ηρωίδα είναι μια μάνα με αυτισμό που κατηγορείται για τον φόνο του εξάχρονου γιου της, ο οποίος πέφτει από το μπαλκόνι. Έτσι ξεκινάει το βιβλίο. Είχα δει κάποια στιγμή στα social media μια εικόνα της Μήδειας του Ευριπίδη. Το μυαλό μου πήγε κατευθείαν στη γνωστή ιστορία, ότι σκότωσε τα παιδιά της, και σκάλωσα λίγο στην εικόνα. Θα μπορούσε αυτό να γίνει τώρα με έναν τρόπο; Έτσι δημιούργησα μια δική μου μητέρα.

— Φαντάζομαι ότι η ενασχόλησή σου με την ειδική αγωγή σε βοήθησε πολύ να προσεγγίσεις τον ψυχισμό ενός ατόμου με αυτισμό. Μέχρι πρόσφατα, δυστυχώς, ο αυτισμός ήταν θέμα ταμπού για την ελληνική κοινωνία.
Θέλω να υπάρχει κάθε είδος ανθρώπου στα βιβλία μου. Τα βιβλία αντανακλούν την καθημερινότητά μας. Αν όλοι είναι ψηλοί, τέλειοι, έξυπνοι ήρωες, το λογοτέχνημα καταντά μη ρεαλιστικό. Προσπάθησα να προσεγγίσω τον αυτισμό με όσο το δυνατόν περισσότερη προσοχή και ευαισθησία. Γνωρίζω ανθρώπους αυτιστικούς και εστίασα σε όσα μας δίδαξαν στο μεταπτυχιακό που έχω κάνει. Προσπάθησα να αποδώσω πιστά τις αντιδράσεις, τις εκρήξεις που μπορεί να έχουν. Η ηρωίδα ανήκει στο φάσμα υψηλής λειτουργικότητας, μπορεί να αυτοεξυπηρετείται. Αν δεν υπήρχαν οι φωνές που θα την έκαναν να κραυγάσει, δεν θα καταλάβαινες ότι είναι αυτιστική.

Στέφανος Αλεξιάδης: «Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν» Facebook Twitter
Πάντα όταν ξεκινάω να γράψω κάτι, ξέρω την αρχή και το τέλος. Στο ενδιάμεσο οι ήρωες αυτονομούνται και με οδηγούν. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LiFO

— Είναι πολύ ρυθμικό το βιβλίο σου, κυλά γρήγορα, και βάσισες την τεχνική σου στο POV, εναλλάσσοντας συνεχώς τα πρόσωπα που αφηγούνται την ιστορία. Πώς κατέληξες σε αυτή την επιλογή;
Βαριέμαι λίγο τα βιβλία με αποκλειστικά τριτοπρόσωπη αφήγηση. Δεν μπορώ να ταυτιστώ εύκολα με τους ήρωες. Εδώ έμπλεξα τριτοπρόσωπη και πρωτοπρόσωπη στα κεφάλαια της μάνας. Νομίζω ότι δεν θα μπορούσα να αποδώσω διαφορετικά τι νιώθει αυτή η γυναίκα. Προσπάθησα να μπω στο σώμα της, στο μυαλό της, και να τα πω έτσι όπως θα τα έλεγε εκείνη. Έτσι πέτυχα και μια κλιμάκωση της «παράνοιας» από τη στιγμή που συλλαμβάνεται κι έπειτα.

— Ως τίτλο χρησιμοποίησες μια όχι συνηθισμένη λέξη, που αρκετοί δεν ξέρουν τι σημαίνει. Γιατί;
Ήθελα μονολεκτικό τίτλο και μια ιδιαίτερη λέξη που να αποτυπώνει το περιεχόμενο του βιβλίου αλλά να μην αναφέρεται πουθενά. Δίδασκα κάποια στιγμή αρχαία, Ξενοφώντα, και τη στιγμή που είδα την αναφορά της λέξης κατάλαβα ότι αυτός θα ήταν ο τίτλος μου.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Στέφανος Αλεξιάδης, Οιμωγή, εκδόσεις Μίνωας

— Στην Ελλάδα βγαίνουν πάρα πολλά βιβλία πλέον, ίσως περισσότερα από ποτέ. Πώς βλέπεις το εκδοτικό τοπίο ως αναγνώστης και ως συγγραφέας;
Καθημερινά θα δω και μια νέα κυκλοφορία. Σίγουρα υπάρχουν πολλοί ταλαντούχοι συγγραφείς, που δεν μαθαίνουμε ποτέ για το ταλέντο τους γιατί δεν έχουν την ανάλογη προβολή. Έχουν γίνει συχνό φαινόμενο και οι αυτοεκδόσεις – που το καταλαβαίνω γιατί όταν δεν έχεις βήμα, τι κάνεις; Εγώ ξεκίνησα από τη Θεσσαλονίκη και αν δεν είχα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για να μπορέσω με έναν τρόπο να δείξω ποιος είμαι –ό,τι κι αν είμαι–, δεν θα μιλάγαμε σήμερα εδώ. Νομίζω ότι στην Ελλάδα είμαστε περισσότερο συγγραφείς παρά αναγνώστες. Ανάγκη εξωτερίκευσης συναισθημάτων; Και στα κοινωνικά μέσα είμαστε πολυγραφότατοι. Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν και ίσως δεν βρίσκουν το κατάλληλο πρόσωπο να τους ακούσει. Το θέμα είναι τι μένει στον χρόνο.

— Έχεις σκεφτεί να γίνεται ταινία ή σειρά η «Οιμωγή»; Ποιος θα ήθελες να παίξει;
Δεν πιστεύω ότι υπάρχει συγγραφέας που θα σου απαντούσε αρνητικά – ειδικά τώρα που έχει μεγαλώσει η παραγωγή με τις πλατφόρμες και βελτιώνονται τα πράγματα. Θα το ήθελα πολύ, το έχω δει και στον ύπνο μου! Το έχω σκεφτεί ως μίνι σειρά λίγων επεισοδίων και έχω μεγάλη αδυναμία στη Μαρία Καβογιάννη. Θα ήθελα πολύ να παίξει στη σειρά.

— Θα εμπλεκόσουν και στη διαδικασία συγγραφής του σεναρίου;
Δεν έχω τη γνώση να το κάνω και συνήθως δεν μπαίνω σε χωράφια που δεν γνωρίζω. Ίσως θα βοηθούσα με συμβουλές.

— Ανέφερες πριν τα social media. Βρήκες έναν έξυπνο τρόπο να δείξεις τις φιλολογικές σπουδές σου με το λεκτικό παιχνίδι που έκανες. Αυτή η ιδέα προέκυψε από τα μαργαριτάρια που διαβάζουμε καθημερινά εκεί;
Είμαι εμμονικός με την ορθογραφία. Και φιλόλογος να μην ήμουν, πιστεύω ότι πάλι θα ήμουν εμμονικός. Την περίοδο της καραντίνας, τότε που ήμασταν όλοι κλεισμένοι στα σπίτια μας και δεν βγαίναμε ούτε στο μπαλκόνι, προσπαθούσα κάπως να γεμίσω τον χρόνο μου, αφού δεν δούλευα, δεν έκανα μαθήματα. Ξοδέψαμε πολλές ώρες στο Instagram και το TikTok εκείνη την περίοδο. Σκέφτηκα να κάνω κάτι που αγαπώ και έφτιαξα αυτό το γλωσσικό κουίζ. Είχε τρομερή απήχηση, περίμενα να συμμετέχουν κάποιοι συνάδελφοι και όσοι τους αρέσει η ελληνική γλώσσα, αλλά αυτό που είδα ήταν αδιανόητο, αυξάνονταν ραγδαία οι ακόλουθοι και μου έκανε τρομερή εντύπωση όλο αυτό.

Στέφανος Αλεξιάδης: «Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο γιατί έχουν ανάγκη να μιλήσουν» Facebook Twitter
Από πού και ως πού παίζει ρόλο το ότι η μητέρα μου είναι καθαρίστρια και ο πατέρας μου εργάτης, στο αν εγώ μπορώ να γράψω. Με αυτά τα χρήματα μας βοήθησαν να σπουδάσουμε και εμένα και την αδερφή μου. Αυτό είναι ένα καθαρά στοχευμένο σχόλιο για να πληγώσει. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LiFO

Τότε ξεκίνησα να προωθώ και τη φιλαναγνωσία. Είπα «αφού μαζευτήκαμε που μαζευτήκαμε» και εκπέμπουμε στο ίδιο μήκος κύματος, ας αρχίσω να προτείνω τα βιβλία που διαβάζω, είτε μου αρέσουν είτε όχι, λέγοντας τα θετικά και τα αρνητικά. Κάπως έτσι ξεκίνησε η κοινότητα.

— Στο promo που κάνατε με τον εκδοτικό οίκο, στείλατε ένα ηχητικό απόσπασμα σε κάποιους αναγνώστες.
Στείλαμε σε δέκα αναγνώστες το πρώτο κεφάλαιο σε ένα απόσπασμα δύο λεπτών περίπου. Ζήτησα να το ακούσουν και μετά από δέκα δευτερόλεπτα να βιντεοσκοπήσουν κατευθείαν αυτό που τους ήρθε στο μυαλό, για να είναι αυθόρμητο. Σαν ένα τρέιλερ.

— Μια και το αναφέρουμε, ποια είναι η γνώμη σου για τα audiobooks που στο εξωτερικό κάνουν θραύση;
Κατ’ αρχάς είμαι υπέρ. Αν με βάλεις να συγκρίνω audiobook ή καθόλου-book, εννοείται θα προτείνω το audiobook. Αλλά εγώ προσωπικά είμαι του εντύπου, δεν μπορώ να με φανταστώ να μην πιάνω ένα βιβλίο, να μην το μυρίζω – είμαι από αυτούς. Νομίζω πως το έντυπο πάντα θα κερδίζει τη μάχη.

— Ωστόσο, τα social media σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να αποδειχθούν ένα πολύ τοξικό μέρος. Έχεις μιλήσει ανοιχτά για το hate speech που έχεις δεχθεί, με ψυχραιμία και χωρίς ένταση.
Όση θετική ενέργεια μπορούν να σου δώσουν τα μέσα, άλλη τόση αρνητική μπορείς να λάβεις. Ζούμε σε εποχές με τόση δυστυχία γύρω μας, ο κόσμος έχει ανάγκη από ψυχολόγους, από ειδικούς – όλοι μας, βασικά, θα έπρεπε σε όλη μας τη ζωή να πηγαίνουμε σε έναν ψυχολόγο, σε έναν ψυχοθεραπευτή. Αυτό δεν γίνεται για πολλούς λόγους. Το τελευταίο που μου συνέβη ήταν ότι έθιξαν τα επαγγέλματα των γονιών μου. Από πού και ως πού παίζει ρόλο το ότι η μητέρα μου είναι καθαρίστρια και ο πατέρας μου εργάτης, στο αν εγώ μπορώ να γράψω. Με αυτά τα χρήματα μας βοήθησαν να σπουδάσουμε και εμένα και την αδερφή μου. Αυτό είναι ένα καθαρά στοχευμένο σχόλιο για να πληγώσει. Έχουν θίξει και το βραβείο κοινού Public που κέρδισα, ότι ήταν στημένο, που ούτε στα όνειρά μου δεν το περίμενα να συμβεί. Οπότε προτιμώ να δίνω σημασία στα θετικά, που είναι πολύ περισσότερα.

— Από την άλλη, μιλάς πολύ γλυκά για τους μαθητές σου στα social media.
Τους αγαπάω τους μαθητές μου! Δουλεύω ιδιωτικά, όχι σε σχολείο, οπότε έχω δεθεί μαζί τους, είναι η οικογένειά μου. Οτιδήποτε συμβαίνει με τα βιβλία το μοιράζομαι πρώτα με αυτούς. Φιλόλογος δηλώνω, δεν δηλώνω συγγραφέας, αυτό είναι το επάγγελμά μου και αυτό ξέρω πως θα κάνω για πάντα. Μου δίνει φως η αθωότητα των μαθητών μου, και το φως είναι τόσο σημαντικό, μας λείπει. Επειδή είναι αυτόφωτοι, λόγω ηλικίας, κλέβω κι εγώ λίγο από το φως τους.

— Σε ποιες ηλικίες θα προτείνεις την «Οιμωγή»;
Από 16 και πάνω. Σε μαθητές λυκείου.

— Επιμένεις να ζεις στη Θεσσαλονίκη. Σκέφτεσαι να μετακομίσεις;
Υπάρχουν φορές που το σκέφτομαι, όταν νιώθω εγκλωβισμένος. Έχω σκεφτεί να κατέβω στην Αθήνα, αλλά δεν μπορώ να κατέβω ως συγγραφέας, δεν είναι αυτή η δουλειά μου. Πώς θα βιοποριστώ; Αν μελλοντικά διοριστώ ως φιλόλογος σε σχολείο της Αθήνας –ή σε άλλη πόλη–, θα πάω.

— Τι ετοιμάζεις για τη συνέχεια;
Γράφω το επόμενο βιβλίο, είμαι στα μισά. Θα είναι πάλι ψυχολογικό θρίλερ. Πάντα όταν ξεκινάω να γράψω κάτι, ξέρω την αρχή και το τέλος. Στο ενδιάμεσο οι ήρωες αυτονομούνται και με οδηγούν. Το άκουγα που το έλεγαν κι άλλοι συγγραφείς και δεν το πίστευα. Κι όμως συμβαίνει: από ένα σημείο και μετά ο ήρωας γίνεται αυθύπαρκτη προσωπικότητα, δεν τον κατευθύνεις, σε κατευθύνει. Δεν ξέρω αν θέλω να βγει του χρόνου ή αργότερα, θέλω να είναι άρτιο το αποτέλεσμα. Δεν θα ήθελα να γίνω ένας συγγραφέας που γράφει κάθε χρόνο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αν αγαπάς την ανάγνωση, αγαπάς και τη ζωή

Βιβλίο / Τζoρτζ Σόντερς: Αν αγαπάς την ανάγνωση, αγαπάς και τη ζωή

Ο Αμερικανός συγγραφέας μάς δείχνει πώς η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει τον εαυτό μας και τον κόσμο μας, μέσα από τον σχολιασμό επτά διηγημάτων του Τσέχοφ, του Τολστόι, του Τουργκένιεφ και του Γκόγκολ.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Book Preview 2024

Winter Preview 2024 / Τέσσερις πολυαναμενόμενες νέες εκδόσεις και δύο επανεκδόσεις

Νέοι τίτλοι από Αντόνια Μπάιατ, Τζορτζ Σόντερς, Πέτερ Χάντκε, το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημα του Πολ Λιντς, επανεκδόσεις της μεγάλης νουβέλας του Παναΐτ Ιστράτι και της βιογραφίας του Γιώργου Σεφέρη από τον Ρόντρικ Μπήτον.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ