25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά;

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
Καθώς νέες γενιές ανακαλύπτουν τους Sopranos, είναι σαφές ότι το κοινό θα διψάει πάντα για ιστορίες που ανιχνεύουν τα πιο σκοτεινά βάθη της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνικής δυσλειτουργίας.
0

ΕΙΚΟΣΙ ΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ συμπληρώνονται στις 10 Ιανουαρίου από την πρεμιέρα της σειράς που εδραίωσε την κληρονομιά του και ο Ντέιβιντ Τσέις, ο δημιουργός των Sopranos, είναι γεμάτος ευγνωμοσύνη που κατάφερε να συνεργαστεί με ηθοποιούς όπως ο αείμνηστος Τζέιμς Γκαντλφίνι, η Ίντι Φάλκο και η Λορέιν Μπράκο και με ένα εκλεκτό επιτελείο σεναριογράφων που περιλάμβανε τον μελλοντικό δημιουργό του Mad Men, Μάθιου Γουίνερ και τον Τέρενς Γουίντερ (Boardwalk Empire).

Ευγνωμοσύνη για την ελευθερία που του παρείχε το HBO. Και τώρα που η σειρά ανήκει κατά κοινή ομολογία στο κλασικό πάνθεο, λέει: «Νιώθω μεγάλη ικανοποίηση που ο κόσμος εξακολουθεί να τη βλέπει, που οι άνθρωποι την αναζητούν».

Όταν ωστόσο τον ρωτάμε αν πιστεύει ότι θα ήταν δυνατό να γυριστεί το The Sopranos σήμερα, η απάντησή του είναι ξεκάθαρη: «Όχι, δεν το πιστεύω». Όπως του υπενθυμίζουν οι φίλοι του που ασχολούνται με την παραγωγή σειρών σε πλατφόρμες streaming, η ανάπτυξη τηλεοπτικών σειρών είναι πλέον «αποκλειστικά ζήτημα χρημάτων»: «Όλες αυτές οι εταιρείες ξόδεψαν δισεκατομμύρια δολάρια κυνηγώντας το Netflix. Και τώρα έχουν χρεοκοπήσει. Οπότε ό,τι παράγουν, θέλουν να το κάνουν φτηνά».

Αν έκανε πρεμιέρα εν μέσω της σημερινής, ολοένα και πιο εμπρηστικής δημόσια συζήτηση γύρω από την ταυτότητα και την εκπροσώπηση, το The Sopranos θα αντιμετώπιζε πολύ περισσότερες αντιδράσεις από αυτές που αντιμετώπισε όταν εμφανίστηκε στις οθόνες.

Αυτό είναι το τρέχον τηλεοπτικό κλίμα καθώς γιορτάζουμε την 25η επέτειο μιας σειράς που αναδιαμόρφωσε τη μικρή οθόνη με το ιδιοφυές και πλούσιο ψυχολογικά περιεχόμενό της – και της οποίας η προφητεία για την επισφαλή φύση της αμερικανικής ζωής στον 21ο αιώνα την έχει κάνει ακόμα πιο επίκαιρη από ό,τι ήταν όταν πρωτοπαρουσιάστηκε.

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
O δημιουργός των Sopranos είναι γεμάτος ευγνωμοσύνη που κατάφερε να συνεργαστεί με ηθοποιούς όπως ο αείμνηστος Τζέιμς Γκαντλφίνι.

Λειτουργεί επίσης πλέον ως ένα κατηγορώ για μια βιομηχανία που σπατάλησε μια από τις πιο γόνιμες δημιουργικές περιόδους της θυσιάζοντας την ποιότητα για την ποσότητα, αγκαλιάζοντας τα franchises, τη μανιέρα και τα ριάλιτι. Αν έκανε πρεμιέρα εν μέσω της σημερινής, ολοένα και πιο εμπρηστικής δημόσια συζήτηση γύρω από την ταυτότητα και την εκπροσώπηση, το The Sopranos θα αντιμετώπιζε πολύ περισσότερες αντιδράσεις από αυτές που αντιμετώπισε όταν εμφανίστηκε στις οθόνες.

Αποφασισμένο να αποφύγει τον διδακτικό τόνο που ήταν τότε και είναι τώρα, ξανά, τόσο συνηθισμένος στην τηλεόραση, το The Sopranos δεν ευαγγελίστηκε ένα σύνολο αξιών. Ανέπτυξε πολυεπίπεδους, συγκρουσιακούς χαρακτήρες και τους άφησε να διαφωνούν. Ακόμη και όταν οι προϋπολογισμοί διογκώνονταν, το HBO υπέγραφε επιταγές χωρίς φορτώνει τους δημιουργούς της σειράς με ατέλειωτες υποδείξεις και υπομνήματα.

«Κανείς δεν μας είπε ποτέ να κάνουμε αυτό ή το άλλο», θυμάται ο Τσέις. «Είχαμε πλήρη δημιουργική ελευθερία. Αυτό είναι ανήκουστο». Απελευθερωμένοι από την υποχρέωση να παρέχουν τις ευχάριστες και εύπεπτες ιστορίες που απαιτούσαν οι διαφημιστές από τα τηλεοπτικά προγράμματα, οι Sopranos μπορούσαν να είναι σκοτεινοί, αινιγματικοί, απαισιόδοξοι.

Αυτή η αίσθηση κινδύνου (υπαρξιακού ή πραγματικού) και επισφάλειας που ανέδυε η σειρά έχει αποκτήσει μεγαλύτερη επικαιρότητα – μεταξύ της 11ης Σεπτεμβρίου και του πολέμου στο Ιράκ, της ανόδου του Ντόναλντ Τραμπ, μιας πανδημίας και της αυξανόμενης υπαρξιακής απειλής που θέτει η κλιματική αλλαγή. Το φινάλε των Sopranos, το οποίο κλείνει με τη συγκέντρωση της οικογένειας σ’ ένα εστιατόριο, όταν μπαίνει μέσα ένας άνδρας που ίσως σκοπεύει να δολοφονήσει τον Τόνι (δεν θα μάθουμε ποτέ), εξακολουθεί διχάζει.

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
Το φινάλε των Sopranos, το οποίο κλείνει με τη συγκέντρωση της οικογένειας σ’ ένα εστιατόριο, όταν μπαίνει μέσα ένας άνδρας που ίσως σκοπεύει να δολοφονήσει τον Τόνι (δεν θα μάθουμε ποτέ), εξακολουθεί διχάζει.

Εκ των υστέρων, όμως, ήταν μια γέφυρα προς μια σύγχρονη πραγματικότητα που διαπνέεται από ανησυχητικά προαισθήματα. Δεν μπορούσαμε να ξέρουμε τι θα συνέβαινε όταν η οθόνη μαύρισε για οκτώ βασανιστικά δευτερόλεπτα πριν πέσουν οι τίτλοι τέλους, όπως δεν μπορούμε ποτέ να είμαστε σίγουροι για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον.

Αυτήν την ανησυχία προσπαθούν να ξορκίσουν οι σειρές όπως το Ted Lasso που αποτελούν αυτό που αποκαλείται «comfort TV». Ο Τσέις έχει πλήρη επίγνωση αυτής της αλλαγής: «Υπάρχει έλλειψη ενδιαφέροντος μεταξύ εκείνων που κρατούν τα κουμάντα στο Χόλιγουντ, για την ψυχολογία, τις αμφιλεγόμενες διαστάσεις, την πνευματικότητα».

Με άλλα λόγια: όλες εκείνες οι ιδιότητες που έκαναν το The Sopranos αυτό που ήταν. Καθώς όμως νέες γενιές το ανακαλύπτουν, είναι σαφές ότι το κοινό θα διψάει πάντα για ιστορίες που ανιχνεύουν τα πιο σκοτεινά βάθη της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνικής δυσλειτουργίας. Το ερώτημα είναι: Έχει υποβαθμιστεί η τηλεόραση ως μορφή τέχνης τόσο πολύ ώστε να μην μπορεί να ικανοποιήσει ξανά αυτή τη δίψα;

Με στοιχεία από το Time.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ