«Βασιλιάς της Νέας Υόρκης»: Η εύθραυστη κληρονομιά του Λου Ριντ σε μια νέα, αποκαλυπτική βιογραφία του

«Βασιλιάς της Νέας Υόρκης»: Η εύθραυστη κληρονομιά του Λου Ριντ σε μια νέα, αποκαλυπτική βιογραφία του Facebook Twitter
Ο Λου Ριντ υπήρξε μια πολύπλοκη φιγούρα, ένα βαθιά αμήχανο είδωλο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0

«ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ» ήταν το προσωνύμιο που είχε δώσει στον Λου Ριντ ο Ντέιβιντ Μπόουι, ένας εμμονικός θαυμαστής των Velvet Underground, ο οποίος έσωσε την άνευρη σόλο καριέρα του Ριντ, ως παραγωγός του Transformer, του άλμπουμ που του χάρισε τη μεγαλύτερη επιτυχία του, το Walk on the Wild Side.

Είναι επίσης ο τίτλος της σχολαστικής και ταυτόχρονα ζωηρής νέας βιογραφίας του Will Hermes, της πρώτης που βασίζεται στο αρχείο που δώρισε στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης η χήρα του Λου Ριντ, Λόρι Άντερσον. Όπως και στο βιβλίο του Love Goes to Buildings on Fire του 2011, το οποίο εξερευνούσε το μουσικό τοπίο της Νέας Υόρκης στα μέσα της δεκαετίας του '70, ο Hermes αναπαριστά με δεξιοτεχνία τις διαφορετικές σκηνές στις οποίες βρέθηκε ο Ριντ, τοποθετώντας τον ανάμεσα σε ένα λαμπρό καστ συνεργατών, φίλων και εραστών.

Υπάρχει η αίσθηση ότι το βιβλίο επικαιροποιεί τον Λου Ριντ για μια νέα γενιά, ιδίως ως προφήτη της queer απελευθέρωσης και της μη συμμόρφωσης με τα έμφυλα στερεότυπα. Ένα από τα καλύτερα τραγούδια του άλλωστε, το Candy Says του 1969, είναι μια οδυνηρή επίκληση της έμφυλης δυσφορίας, μεταξύ άλλων. Σε ένα άλλο κομμάτι του, το Make Up του 1972, τρία χρόνια μετά τις εξεγέρσεις του Stonewall, υπάρχει η διακήρυξη: «Τώρα βγαίνουμε από τις ντουλάπες μας και ξεχυνόμαστε στους δρόμους». Από το 1974 έως το 1977 επίσημη σύντροφος του Λου Ριντ ήταν η τρανς Ρέιτσελ Χάμφρις.

Η «μεγάλη ιδέα» που είχε πάντα ήταν να «απαλλάξει το rock & roll από την ποπ φόρμα και να το κάνει μουσική για ενήλικες, με την ανάλογη θεματολογία».

Ο Λου Ριντ υπήρξε μια πολύπλοκη φιγούρα, ένα βαθιά αμήχανο είδωλο. Καθώς ο Hermes καταγράφει την πορεία του από τα προάστια του Λονγκ Άιλαντ προς την πρωτοπορία του κέντρου, μέσω του Πανεπιστημίου Syracuse και της κηδεμονίας του ποιητή Ντέλμορ Σβαρτς, καταγράφει επίσης την επιδείνωση των ψυχικών τραυμάτων του.

«Βασιλιάς της Νέας Υόρκης»: Η εύθραυστη κληρονομιά του Λου Ριντ σε μια νέα, αποκαλυπτική βιογραφία του Facebook Twitter
Με τη Λόρι Άντερσον και τον Πολ Σάιμον. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images

Ο Τζον Κέιλ, η άλλη μουσική ιδιοφυΐα των Velvet Underground, πίστευε ότι η συχνά αποκρουστική συμπεριφορά του Ριντ είχε τις ρίζες της στους φόβους του για την ψυχική του υγεία που τον οδηγούσαν στο να «προσπαθεί σκόπιμα [να] κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί για να κάνει τους άλλους να νιώσουν αμήχανα. Αυτό τον έκανε να αισθάνεται ότι είχε τον έλεγχο, αντί να ζει σε μια κατάσταση μόνιμης αβεβαιότητας ή παράνοιας. [Αναζητούσε] διαρκώς ένα είδος πλεονεκτήματος για τον εαυτό του, προκαλώντας τις χειρότερες αντιδράσεις στους ανθρώπους».

Η ίδια ανασφάλεια που του έδινε μια αδυσώπητη δημιουργική ορμή –να αποδείξει στον Σβαρτς ότι ήταν κι αυτός ένας σπουδαίος ποιητής, να δείξει στους γονείς του ότι δεν ήταν η βαριά παθολογική περίπτωση που εκείνοι φοβόντουσαν– τον έκανε επίσης αφόρητα εγωιστή, ακόμη και βίαιο. «Αν ήσουν η γυναίκα στη ζωή του», έλεγε η πρώτη του σύζυγος Μπέτι Κρόνσταντ, «ήσουν αναπόσπαστο κομμάτι του, όπως ένα χέρι ή ένα πόδι, και θα σου φερόταν με τον ίδιο σεβασμό αλλά και με την ίδια κακομεταχείριση που φερόταν στον εαυτό του».

Ο Ριντ συνέθεσε το απαράμιλλο Perfect Day για ένα ραντεβού που είχαν βγει οι δυο τους: Ο συγγραφέας αυτής της βιογραφίας το περιγράφει με ακρίβεια ως το σκίτσο μιας «ασταθώς ευτυχισμένης σκηνής που τρεμόπαιζε με αυτο-οίκτο».

Παρότι ήταν εκείνος που είχε γράψει το Heroin των Velvet Underground, ο Λου Ριντ υπήρξε κυρίως εραστής της αμφεταμινών, εν μέρει επειδή ήταν εύκολα διαθέσιμες από τους γιατρούς και εν μέρει επειδή ενίσχυαν την παραγωγικότητα. Σε κάθε περίπτωση, η παράνοια και ο αυτο-εξευτελισμός που του προκαλούσαν διοχετεύονταν απευθείας στις συνθέσεις του.

Εξάλλου, η «μεγάλη ιδέα» που είχε πάντα ήταν να «απαλλάξει το rock & roll από την ποπ φόρμα και να το κάνει μουσική για ενήλικες, με την ανάλογη θεματολογία». Όταν τελικά ξεκίνησε σοβαρά τις θεραπείες απεξάρτησης, ο Λου Ριντ εντάχθηκε στους Narcotics Anonymous. Όπως γράφει στο ο Hermes στο βιβλίο, σε μια συνεδρία στη Νέα Υόρκη, ήρθε αντιμέτωπος με έναν εθισμένο ο οποίος του φώναξε: «Πώς τολμάς να βρίσκεσαι εδώ – εσύ είσαι ο λόγος που πήρα ηρωίνη!».

Αλλά αν έγινε διάσημος ως ο ροκ ποιητής που αντανακλούσε στο έργο του τον σκιώδη εαυτό, είτε τον δικό του είτε της κοινωνίας, ήταν στην υπηρεσία μιας αληθινής ομορφιάς. Στο συγκινητικό τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου, ο Hermes περιγράφει τις τελευταίες μέρες του Ριντ το 2013 – το σώμα του είχε απορρίψει το μεταμοσχευμένο συκώτι και ήξερε ότι πέθαινε. «Είμαι τόσο επιρρεπής στην ομορφιά αυτή τη στιγμή», έλεγε, καθώς οι φίλοι του έπαιζαν Shangri-Las, Nina Simone, Frank Ocean και Radiohead ενώ εκείνος επέπλεε στη θερμαινόμενη πισίνα του. Στην πραγματικότητα, πάντα ήταν.

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ