Ναυτικό Μουσείο Θήρας: Ένα μικρό κόσμημα της θαλάσσιας ιστορίας μας

Ναυτικό Μουσείο Θήρας: Ένα μικρό κόσμημα της ναυτικής ιστορίας μας Facebook Twitter
Το μουσείο, πλήρως ανακαινισμένο μετά από 30 χρόνια ανελλιπούς λειτουργίας, εγκαινιάστηκε πριν από λίγο καιρό, για να παρουσιάσει την ιστορία της ναυτιλίας της Σαντορίνης και της ναυτοσύνης των κατοίκων της με έναν φρέσκο αέρα. Φωτογραφία: Αργύρης Σακκάς
0

Τον 19ο αιώνα τα σαντορινιά ιστιοφόρα διέσχιζαν όλη την ανατολική Μεσόγειο, από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι την Αίγυπτο, μεταφέροντας είτε θηραϊκή γη για τις ανάγκες της διάνοιξης της διώρυγας του Σουέζ, είτε Visanto, το ξακουστό σαντορινιό κρασί που για πολλά χρόνια χρησιμοποιούσαν οι ορθόδοξες εκκλησίες της ρωσικής αυτοκρατορίας για τη Θεία Μετάληψη. Τα ιστιοφόρα, οι καπετάνιοι και τα πληρώματα της Σαντορίνης παρέδιδαν το φορτίο τους και επέστρεφαν φέρνοντας κάθε είδους πολύτιμα εμπορεύματα, αλλά και γνώσεις, εμπειρίες και πλούτο. Κάποια στιγμή έφεραν από την Αίγυπτο το άνυδρο ντοματάκι που βρήκε στο μικροκλίμα της Σαντορίνης τις ιδανικές συνθήκες για να αναπτυχθεί, δημιουργώντας για πολλές δεκαετίες έναν καινούργιο κύκλο ανάπτυξης και ευμάρειας.

Η πλούσια ναυτική ιστορία του νησιού αποτυπώνεται στο Ναυτικό Μουσείο Θήρας, στην καρδιά της Οίας, πολύ κοντά στον πολυσύχναστο κεντρικό πεζόδρομο. Λίγα λεπτά μακριά από τα πολύβουα στενά, είναι μια όαση ηρεμίας, ησυχίας και δροσιάς. Εδώ μπορεί να απολαύσει ο επισκέπτης ένα ταξίδι στην πλούσια ναυτική ιστορία του τόπου αυτού.

Αυτό το ξεχωριστό ναυτικό μουσείο, ένα από τα λιγοστά στον χώρο του Αιγαίου, στεγάζεται στο ανακαινισμένο και αποκατεστημένο σήμερα καπετανόσπιτο του 19ου αιώνα που δώρισε η Οιάτισα Ντίνα Μανωλέσσου-Μπιρμπίλη. Περνώντας το κατώφλι του μουσείου ο επισκέπτης αντιλαμβάνεται την αρχοντιά και τον πλούτο του τόπου. Η ιστορία του μουσείου ξεκινά όταν ένα παιδί της Οίας που αγάπησε πάρα πολύ τη θάλασσα και τα καράβια και τα υπηρέτησε σε όλη του τη ζωή, ο πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού Αντώνης Δακορώνιας, άρχισε να συλλέγει αντικείμενα παλιών πλοίων. Το 1951 άνοιξε στο καπετανόσπιτο του παππού του, Μηνά Νομικού, το Ναυτικό Μουσείο Θήρας, εκθέτοντας την προσωπική του συλλογή.

Η Σαντορίνη έχει βγάλει γενιές ναυτικών. Η οικονομία του νησιού ήδη κατά τη διάρκεια της οθωμανικής κυριαρχίας στηριζόταν κατά βάση στη ναυτιλία, με πλοιοκτήτες, καπετάνιους, πληρώματα να υποστηρίζουν το εμπόριο και τις μεταφορές ανάμεσα στα λιμάνια της Μεσογείου, της βόρειας Ευρώπης και της Μαύρης Θάλασσας. Ζούσαν από τη θάλασσα.

Ο σεισμός του 1956 κατέστρεψε πλήρως το πρώτο οίκημα του μουσείου, συνεπώς ο Δακορώνιας αναγκάστηκε να αναστείλει τη λειτουργία του. Το 1978, ύστερα από 22 έτη προσπαθειών και προσωπικής έρευνας του καπετάνιου, το μουσείο βρήκε χάρη στον ΕΟΤ προσωρινή στέγη στο αναστηλωμένο αρχοντικό της οικογένειας Βαμβακούση. Με την πάροδο του χρόνου η μουσειακή συλλογή εμπλουτίστηκε με ιδιωτικές δωρεές και αγορές. Ο χώρος ποτέ δεν υπήρξε επαρκής, έτσι το μουσείο δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις ανάγκες του και στον σκοπό του. Παρ’ όλα αυτά, ο ιδρυτής του, Αντώνης Δακορώνιας, δεν έπαψε με εκκλήσεις του στον Τύπο και με επίμονη προσωπική προσπάθεια να συλλέγει υλικό από τη ναυτική και κοινωνική ζωή της Οίας.

Τον Σεπτέμβριο του 1981 το μουσείο απέκτησε πλέον και νομική υπόσταση ως Ναυτικό Μουσείο Θήρας. Συστάθηκε σε μη κερδοσκοπικό ίδρυμα, ενώ το πλήθος των αντικειμένων και η ακαταλληλότητα του χώρου έκαναν επιτακτική την ανάγκη ενός ιδιόκτητου κτιρίου. Το πατρικό καπετανόσπιτο που δώρισε η Ντίνα Μανωλέσου-Μπιρμπίλη αποκαταστάθηκε στην αρχική αρχιτεκτονική του μορφή εξωτερικά, ενώ εσωτερικά διαμορφώθηκε σαν μουσειακός χώρος, διατηρώντας κατά το δυνατόν το ύφος του παλαιού αρχοντικού. Το κόστος επισκευής ανέλαβαν εξ ολοκλήρου οι πλοιοκτήτες Νίκος και Δημήτρης Λ. Νομικός, που συνέχισαν με αμείωτο ενδιαφέρον τις προσπάθειες για την εύρυθμη λειτουργία του καθώς και για την προβολή του, συμβάλλοντας έτσι στη διάδοση της ναυτικής ιστορίας του τόπου.

Ένα μουσείο γεμάτο μνήμες

Ναυτικό Μουσείο Θήρας: Ένα μικρό κόσμημα της ναυτική ιστορίας μας Facebook Twitter
Το πατρικό καπετανόσπιτο που δώρισε η Ντίνα Μανωλέσου-Μπιρμπίλη αποκαταστάθηκε στην αρχική αρχιτεκτονική του μορφή εξωτερικά, ενώ εσωτερικά διαμορφώθηκε σαν μουσειακός χώρος, διατηρώντας κατά το δυνατόν το ύφος του παλαιού αρχοντικού. Φωτογραφία: Αργύρης Σακκάς

Η Σαντορίνη έχει βγάλει γενιές ναυτικών. Η οικονομία του νησιού ήδη κατά τη διάρκεια της οθωμανικής κυριαρχίας στηριζόταν κατά βάση στη ναυτιλία, με πλοιοκτήτες, καπετάνιους, πληρώματα να υποστηρίζουν το εμπόριο και τις μεταφορές ανάμεσα στα λιμάνια της Μεσογείου, της βόρειας Ευρώπης και της Μαύρης Θάλασσας. Ζούσαν από τη θάλασσα. Η Οία ολόκληρη είναι χτισμένη από τον πλούτο της θάλασσας. Είναι φτιαγμένη από τα καπετανόσπιτα των καπεταναίων και τα υπόσκαφα των πληρωμάτων.

Το μουσείο αποτελείται από τρεις ορόφους και δύο αυλές με εκθέματα. Στην αυλή της εισόδου εκτίθενται μία επιβλητική άγκυρα τριών μέτρων, ένας μαντεμένιος εργατοκύλινδρος, ένας πίνακας με ναυτικούς κόμπους καθώς και μια συλλογή από κάβους παλιών ιστιοφόρων.

Ναυτικό Μουσείο Θήρας: Ένα μικρό κόσμημα της ναυτική ιστορίας μας Facebook Twitter
Στο ισόγειο δεσπόζει το πάνω μέρος καταρτιού ιστιοφόρου του 19ου αι. Φωτογραφία: Αργύρης Σακκάς
Ναυτικό Μουσείο Θήρας: Ένα μικρό κόσμημα της ναυτική ιστορίας μας Facebook Twitter
Τα εκθέματα του μουσείου ζωντανεύουν την ιστορία της ναυτικής παράδοσης του τόπου και φωτίζουν πολλές πτυχές της ζωής στο νησί. Φωτογραφία: Αργύρης Σακκάς

Στο ισόγειο δεσπόζει το πάνω μέρος καταρτιού ιστιοφόρου του 19ου αιώνα καθώς και ο τόρνος και τα εργαλεία του τελευταίου καραβομαραγκού της Οίας, του Αντώνη Χάλαρη (γνωστού ως Μαστραντώνη). Το παλαιό μαγειρείο της κατοικίας έχει διαμορφωθεί σε γραφείο του καπετάνιου, βιβλιοθήκη, καθώς και αρχείο γεμάτο από ναυτικά έγγραφα του 19ου και του 20ού αιώνα.

Στη δυτική αυλή του μουσείου κυρίαρχο έκθεμα είναι το λειτουργικό περισκόπιο υποβρυχίου του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς και η έκθεση οθωμανικής χαρτογραφίας, προϊόν έρευνας του καθηγητή οθωμανολόγου Δημητρίου Λούπη.

Στον επάνω όροφο βρίσκονται τέσσερις αίθουσες, με την πρώτη να φιλοξενεί ακρόπρωρα ιστιοφόρων του 18ου και του 19ου αιώνα. Η δεύτερη περιγράφει τη μετάβαση από το ιστίο στον ατμό και εν συνεχεία στην πετρελαιοκίνηση. Η τρίτη αίθουσα, μεταξύ άλλων, με τη χρήση βίντεο που προβάλλεται πάνω σε πραγματικό ιστίο πλοίου, περιγράφει τις ρότες των ιστιοφόρων της Σαντορίνης τον 19ο αιώνα. Η τέταρτη περιέχει πορτρέτα Οιατών πλοιοκτητών και ναυτικών του 19ου και 20ού αιώνα.

Ναυτικό Μουσείο Θήρας: Ένα μικρό κόσμημα της ναυτικής ιστορίας μας Facebook Twitter
Ακρόπρωρο του 19ου αιώνα. Φωτογραφία: Πάνος Μπαρούς
Ναυτικό Μουσείο Θήρας: Ένα μικρό κόσμημα της ναυτικής ιστορίας μας Facebook Twitter
Ένα από τα εντυπωσιακά ακρόπρωρα που εκτίθονται στο Μουσείο. Φωτογραφία: Πάνος Μπαρούς

Το μουσείο, πλήρως ανακαινισμένο μετά από 30 χρόνια ανελλιπούς λειτουργίας, με πρωτοβουλία της σημερινής Προέδρου του Νικολέττας Νομικού εγκαινιάστηκε πριν από λίγο καιρό, για να παρουσιάσει την ιστορία της ναυτιλίας της Σαντορίνης και της ναυτοσύνης των κατοίκων της με έναν φρέσκο αέρα.

Άγκυρες, ακρόπρωρα και διάφορα μικροαντικείμενα καθημερινής χρήσης στα ιστιοφόρα του 19ου αιώνα, σκαλιστές ναυτικές κασέλες, εξάντες, μοντέλα και υδατογραφίες παλιών και νέων πλοίων, εργαλεία και σχέδια από τους Σαντορινιούς ταρσανάδες, στολές πλοιάρχων, σπάνια έγγραφα, βιβλία, χάρτες, ναυλοσύμφωνα, προικοσύμφωνα, διαθήκες ναυτικών και πολλές φωτογραφίες ζωντανεύουν την ιστορία της ναυτικής παράδοσης του τόπου και φωτίζουν πολλές πτυχές της ζωής στο νησί.

Ναυτικό Μουσείο Θήρας: Ένα μικρό κόσμημα της ναυτική ιστορίας μας Facebook Twitter
Το μουσείο αποτελείται από τρεις ορόφους και δύο αυλές με εκθέματα. Φωτογραφία: Αργύρης Σακκάς
 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών

Αλμανάκ / Το Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών. Από τον Σπύρο Στάβερη

"Το νέο μουσείο σχεδιάστηκε για να γίνει η νοηματική πύλη εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο και στην ιστορία των Αιγών, στην ιστορία και τον πολιτισμό των Μακεδόνων, αλλά και στην ελληνιστική Οικουμένη".
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ