Ακόμα φοβάται το Χόλιγουντ την αλήθεια για την ατομική βόμβα;

Ακόμα φοβάται το Χόλιγουντ την αλήθεια για την ατομική βόμβα; Facebook Twitter
Θα μπορέσει ποτέ η Αμερική να αναμετρηθεί πλήρως με αυτά τα γεγονότα στον κινηματογράφο;
0

TO 1945 ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ στο Χόλιγουντ τα γυρίσματα του πρώτου κινηματογραφικού δράματος υψηλού προϋπολογισμού για τη δημιουργία και τη χρήση της ατομικής βόμβας. Σχεδόν αμέσως εμφανίστηκε μια άλλη ανταγωνιστική ταινία με το ίδιο θέμα (και μάλιστα σε σενάριο της συγγραφέως Άυν Ραντ). Στις επόμενες επτά και πλέον δεκαετίες όμως, μόνο δύο άλλες ταινίες μυθοπλασίας προέκυψαν στο Χόλιγουντ με βάση αυτό το κοσμοϊστορικό γεγονός.

Στο ίδιο διάστημα, γυρίστηκαν άπειρες ταινίες στο Χόλιγουντ με θέμα την απόβαση στη Νορμανδία και την ήττα του Αδόλφου Χίτλερ. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς αυτές οι αφηγήσεις εστιάζουν στην αμερικανική ανδρεία που οδήγησε στην τελική νίκη και απεικονίζουν τις αμερικανικές δυνάμεις να απελευθερώνουν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Οι επιθέσεις στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι είναι μια διαφορετική ιστορία. Οι κινηματογραφικές απεικονίσεις αυτών των βομβαρδισμών ήταν στην καλύτερη περίπτωση ελλιπείς ενώ στη χειρότερη έμοιαζαν με «ξέπλυμα» και αφήνουν ανοιχτό το ερώτημα αν η Αμερική θα μπορέσει ποτέ να αναμετρηθεί πλήρως με αυτά τα γεγονότα στον κινηματογράφο.

Το Χόλιγουντ δεν έδωσε ποτέ στους Αμερικανούς μια ευκαιρία να αντιμετωπίσουν αυτό το κρίσιμο ερώτημα σε έναν κόσμο με χιλιάδες πυρηνικές κεφαλές που βρίσκονται ακόμα σε κατάσταση συναγερμού.

Η MGM κυκλοφόρησε την ταινία The Beginning or the End («Η αρχή του τέλους») το φθινόπωρο του 1945, μερικές εβδομάδες μετά τις επιθέσεις στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, η οποία ήταν άμεσα επηρεασμένη από τις προειδοποιήσεις των ατομικών επιστημόνων –όχι όμως του ίδιου του Οπενχάιμερ– ενάντια στην περαιτέρω ανάπτυξη των πυρηνικών όπλων.

Σύντομα, ωστόσο, επενέβησαν τόσο ο Λευκός Οίκος του Προέδρου Τρούμαν όσο και ο στρατηγός Λέσλι Γκρόουβς, διευθυντής του διαβόητου Manhattan Project, διατάζοντας να γίνουν δεκάδες αναθεωρήσεις στην ταινία.

Ο Τρούμαν απαίτησε να  γίνει ακόμη και ένα δαπανηρό επαναληπτικό γύρισμα έτσι ώστε να μεταχειριστεί πιο ευνοϊκά η ταινία την απόφασή του να κάνει χρήση της ατομικής βόμβας. Ζήτησε –και πέτυχε– επίσης την αντικατάσταση του ηθοποιού που τον υποδυόταν, αφού ο Λευκός Οίκος παραπονέθηκε ότι ο αρχικός ερμηνευτής δεν είχε την κατάλληλη «στρατιωτική συμπεριφορά».

Ακόμα φοβάται το Χόλιγουντ την αλήθεια για την ατομική βόμβα; Facebook Twitter
Ακόμα και η ταινία του Νόλαν όμως επιλέγει να αφιερώσει πολύ περισσότερο χρόνο στις δοκιμές της πρώτης ατομικής βόμβας παρά στο τι συνέβη όταν αυτή χρησιμοποιήθηκε εναντίον δύο πόλεων.

Ο ίδιος ο Οπενχάιμερ θεώρησε το σενάριο αδύναμο και τους χαρακτήρες του «ηλίθιους». Παρ' όλα αυτά υπέγραψε την σχετική βεβαίωση που επέτρεπε στην ταινία να τον απεικονίσει ως κύριο χαρακτήρα και αφηγητή. Όσο για το «αντίπαλο» έργο της Paramount, για το οποίο η Άυν Ραντ έγραψε ένα σενάριο το οποίο χαρακτήρισε ως «φόρο τιμής στην ελεύθερη αγορά», ο παραγωγός Χαλ Γουόλις, αφού διάβασε τις πρώτες 55 σελίδες του, αποφάσισε να βάλει λουκέτο στην παραγωγή της ταινίας.

Έξι χρόνια θα περνούσαν μέχρι την επόμενη ταινία με θέμα την Χιροσίμα, το Above and Beyond, και πάλι σε παραγωγή της MGM, που εξερευνούσε τα γεγονότα από την οπτική γωνία του πιλότου του Enola Gay, Πολ Τίμπετς (τον οποίο υποδύεται ο Ρόμπερτ Τέιλορ). Ο Οπενχάιμερ δεν εμφανίζεται.

Στην κλιμάκωση του έργου, ο Τίμπετς απελευθερώνει τη βόμβα και βλέποντας την Χιροσίμα να φλέγεται, στέλνει την αναφορά του στον ασύρματο: «Τα αποτελέσματα είναι καλά», λέει. Στη συνέχεια το επαναλαμβάνει, αυτή τη φορά βλοσυρά. Αυτό δεν υπήρχε στο αρχικό σενάριο, αλλά προστέθηκε αργότερα, ενδεχομένως για να εξανθρωπιστούν οι άνδρες που έριξαν τη βόμβα.

Ο πραγματικός Τίμπετς επέκρινε αυτή τη σκηνή, παρόλο που η ταινία δεν αμφισβητούσε με κανέναν τρόπο την επίσημη αφήγηση του βομβαρδισμού. Ακόμη και μια αναλαμπή ανάμεικτων συναισθημάτων έμοιαζε για τους ιθύνοντες υπερβολικά επικριτική.

Χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν τέσσερις δεκαετίες για να γυρίσει το Χόλιγουντ άλλη ταινία με το ίδιο θέμα. Ήταν το 1989 και η ταινία Fat Man and Little Boy (ελληνικός τίτλος «Οι άνθρωποι της σκιάς») του Ρόλαντ Τζοφέ με τον Πολ Νιούμαν ως στρατηγό Γκρόουβς και τον Ντουάιτ Σουλτζ ως έναν ηθικά αντιφατικό Oppenheimer. Ο Vincent Canby των New York Times είχε παρατηρήσει ότι με τον στρατηγό να εκφράζει τις απόψεις του πολύ πιο πειστικά από οποιονδήποτε άλλον, η ταινία ήταν «εκπληκτικά αναποτελεσματική» στην έκφραση των ενδοιασμών για τη βόμβα που ο σκηνοθέτης δήλωνε ότι ήθελε να εκφράσει.

Τουλάχιστον είναι η μόνη ταινία που απεικονίζει τον πραγματικό θάνατο ενός επιστήμονα στη βάση του Λος Άλαμος από έκθεση σε ραδιενέργεια. Από τότε, σιγή ασυρμάτου στο Χόλιγουντ, μέχρι σήμερα και το Oppenheimer του Κρίστοφερ Νόλαν.  

Προς το τέλος του Above and Beyond, ένας δημοσιογράφος φωνάζει στον Τίμπετς: «Το κοινό θέλει να μάθει πώς νιώθετε για τη χρήση ενός τέτοιου όπλου». Κι εκείνος απαντά: «Το κοινό πώς νιώθει γι’ αυτό;».

Το Χόλιγουντ δεν έδωσε ποτέ στους Αμερικανούς μια ευκαιρία να αντιμετωπίσουν αυτό το κρίσιμο ερώτημα σε έναν κόσμο με χιλιάδες πυρηνικές κεφαλές που βρίσκονται ακόμα σε κατάσταση συναγερμού. Ακόμα και η ταινία του Νόλαν όμως επιλέγει να αφιερώσει πολύ περισσότερο χρόνο στις δοκιμές της πρώτης ατομικής βόμβας παρά στο τι συνέβη όταν αυτή χρησιμοποιήθηκε εναντίον δύο πόλεων.

Με στοιχεία από Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ