«Μόνο Αίμα»: Δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Αν και η τύχη είναι μία από τις μοναδικές σταθερές του σύμπαντος, σύμφωνα με τους Κοέν, τίποτα δεν μοιάζει τυχαίο στο «Μόνο Αίμα».
0

«Ο κόσμος είναι γεμάτος παραπονιάρηδες. Στην πραγματικότητα, τίποτα δεν είναι εγγυημένο. Δεν έχει σημασία αν είσαι ο Πάπας, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ή ο Άνθρωπος της Χρονιάς. Πάντα κάτι μπορεί να πάει στραβά. Εμπρός, πήγαινε στον γείτονά σου, πες του το παράπονό σου και ζήτησέ του βοήθεια ‒ θα τον δεις να φεύγει τρέχοντας». Με αυτά τα λόγια ξεκινά το «Μόνο Αίμα» των αδελφών Κοέν και μαζί του μια κινηματογραφική διαδρομή που έχει σημειώσει ήδη μερικές σπουδαίες στάσεις στον χάρτη της έβδομης τέχνης και κανείς δεν μπορεί να φανταστεί πού μπορεί να καταλήξει – για να παραφράσουμε τον αφηγητή, ακόμα κι αν ανήκεις στους σημαντικότερους δημιουργούς του αμερικανικού σινεμά, πάντα κάτι μπορεί να πάει στραβά.

Σε αυτήν τη φράση μπορείς να διαγνώσεις το κεντρικό μοτίβο του κοενικού σινεμά. Μέσα στα χρόνια οι δαιμόνιοι αδερφοί διέσχισαν (και συνεχίζουν να διασχίζουν) την αμερικανική ενδοχώρα για να αφηγηθούν ιστορίες χαρακτήρων που άλλοτε με καλή άλλοτε με κακή προαίρεση προσπαθούν μάταια να αποκτήσουν τον έλεγχο σε έναν κόσμο όπου μόνες σταθερές είναι το χάος, οι συμπτώσεις, η ανθρώπινη απληστία και, φυσικά, ο θάνατος.

Τόσο συμπαγές είναι το φιλμικό οικοδόμημα, ώστε αν πειράξεις έστω κι ένα καρέ, θα δημιουργήσεις ρωγμή, θα χαλάσεις τον ρυθμό του, θα διαταράξεις μια αρμονία η οποία, αφού απουσιάζει από τον πραγματικό κόσμο, τουλάχιστον υπάρχει στην κατασκευή του φιλμικού.

Και ενώ έχουν ειπωθεί ήδη τα παραπάνω, ξαφνικά ο αφηγητής συνεχίζει ως εξής: «Στη Ρωσία το έχουν κανονισμένο έτσι ώστε ο ένας να υποστηρίζει τον άλλο, θεωρητικά τουλάχιστον. Αλλά εγώ μπορώ να μιλήσω για το Τέξας. Και εδώ είσαι μόνος σου». Βλέπουμε ήδη την ανατροπή, την παρέμβαση του παράλογου χιούμορ που θα γινόταν σήμα κατατεθέν του σινεμά τους. Το «Μόνο Αίμα», πάντως, ανήκει στις (τονικά) πιο σοβαρές δουλειές τους.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Με υλικά έναν ζηλόφθονο σύζυγο, έναν επίσης ζηλόφθονο εραστή, έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ και μια γυναίκα που βρίσκεται ανάμεσα τους, οι Κοέν παίρνουν δομικά στοιχεία του νουάρ και φτιάχνουν μια δική τους παραλλαγή, όπου η νομοτέλεια αντικαθίσταται από την τυχαιότητα.

Με υλικά έναν ζηλόφθονο σύζυγο, έναν επίσης ζηλόφθονο εραστή, έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ και μια γυναίκα που βρίσκεται ανάμεσα τους, οι Κοέν παίρνουν δομικά στοιχεία του νουάρ και φτιάχνουν μια δική τους παραλλαγή, όπου η νομοτέλεια αντικαθίσταται από την τυχαιότητα, όπου η femme fatale γίνεται απλώς μια γυναίκα που θέλει να ζήσει τη ζωή της όπως θέλει και με όποιον θέλει, από επιλογή και όχι από ανάγκη – κι αυτό οι αρσενικοί γύρω της δεν μπορούν να το αντέξουν.

Ναι, είναι ΚΑΙ μια φεμινιστική ταινία το «Μόνο Αίμα» για όποιον θέλει να σταθεί εκεί, πολύ περισσότερο όμως είναι μια ταινία που ξαναδιαβάζει τους θεματικούς και τους αισθητικούς κώδικες του είδους και μας καλεί ως συνοδηγούς της σε μια σκιαχτική «χαμένη λεωφόρο», πολλά χρόνια προτού ο Ντέιβιντ Λιντς μας καλωσορίσει στην ακόμα πιο εφιαλτική δική του. Ο φακός του Μπάρι Σόνενφελντ μας συστήνει ένα εξπρεσιονιστικό Τέξας, μια «κόλαση», όπως ακούγεται να αποκαλεί την περιοχή ένας χαρακτήρας μέσα στο έργο, με τις σκιές να πλησιάζουν απειλητικά και τα φώτα από διερχόμενα αυτοκίνητα και από τις πινακίδες των μοτέλ να εγκυμονούν ανείπωτους κινδύνους.

Ω, πρόκειται για κανονικότατη ταινία τρόμου, συχνά η ατμόσφαιρα γίνεται τόσο πνιγηρή που δυσκολεύεσαι να αναπνεύσεις, το σκοτάδι που καλύπτει μέρος το κάδρου είναι τόσο πυκνό, ώστε κάλλιστα θα μπορούσες να το κόψεις σε φέτες. Υπάρχουν σεκάνς που νιώθεις ότι αν πέσει μια πινέζα στο πάτωμα, θα γίνει έκρηξη, αν κατά λάθος τσακίσεις με το χέρι το σακουλάκι με τα τσιπς και κάνεις φασαρία, θα γυρίσει προς το μέρος σου κάποιος από τους χαρακτήρες στην οθόνη και θα στραφεί εναντίον σου. Η ταινία εμφανώς αποτελεί προάγγελο του «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους», χρειαζόταν απλώς μια συνάντηση με την ωμή, στοχαστική πρόζα του Μακάρθι και το υπερβατικό λογοτεχνικό του σύμπαν, ώστε να γεννηθεί το αριστούργημα.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Η ταινία εμφανώς αποτελεί προάγγελο του «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους», χρειαζόταν απλώς μια συνάντηση με την ωμή, στοχαστική πρόζα του Μακάρθι και το υπερβατικό λογοτεχνικό του σύμπαν, ώστε να γεννηθεί το αριστούργημα.

Πάντως, όπως θα έχετε ήδη καταλάβει, δεν πρόκειται για μια ταινία κενή περιεχομένου, που «πλησιάζει την αυτοϋπονόμευση, αλλά δεν έχει εαυτό για να υπομονεύσει», όπως είχε γράψει περιπαιχτικά η Πολίν Κέιλ σε έναν από εκείνους τους αφορισμούς της που σου υπενθύμιζαν ότι όλο το ταλέντο και η γνώση –και η Κέιλ είχε πλεόνασμα και από τα δύο– πηγαίνουν στράφι εκείνες τις φορές που γράφεις περισσότερο για να εξυπηρετήσεις την περσόνα σου παρά για να υπηρετήσεις το σινεμά. 

Αν και η τύχη είναι, όπως είπαμε, μία από τις μοναδικές σταθερές του σύμπαντος, σύμφωνα με τους Κοέν, τίποτα δεν μοιάζει τυχαίο στο φιλμ. Τα ψάρια που φέρνει ο Τζούλιαν από την εκδρομή του είναι τέσσερα, όπως οι χαρακτήρες, ο αναπτήρας του ντετέκτιβ γράφει «Άνθρωπος της Χρονιάς», αλλά το μόνο που έχει να περιμένει (και το μόνο που κερδίζει) στο τέλος είναι να πέσει μια σταγόνα νερού από έναν σωλήνα που στάζει – δεν μπορεί να μη βλέπεις τον υπαρξιακό φόβο εδώ. Ακόμα και ο φαινομενικά pulp τίτλος σηκώνει πολλαπλές ερμηνείες.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Πρόκειται για κανονικότατη ταινία τρόμου, συχνά η ατμόσφαιρα γίνεται τόσο πνιγηρή που δυσκολεύεσαι να αναπνεύσεις, το σκοτάδι που καλύπτει μέρος το κάδρου είναι τόσο πυκνό, ώστε κάλλιστα θα μπορούσες να το κόψεις σε φέτες.

Και τόσο συμπαγές είναι το φιλμικό οικοδόμημα, ώστε αν πειράξεις έστω κι ένα καρέ, θα δημιουργήσεις ρωγμή, θα χαλάσεις τον ρυθμό του, θα διαταράξεις μια αρμονία η οποία, αφού απουσιάζει από τον πραγματικό κόσμο, τουλάχιστον υπάρχει στην κατασκευή του φιλμικού. Άραγε λέτε οι Κοέν, μέσα από τον τρόπο που κάνουν σινεμά, να είναι, τελικά, κι αυτοί δυο «βλάκες» που προσπαθούν να ταξινομήσουν και να τιθασεύσουν το χάος και να μην κοιτάζουν τους χαρακτήρες τους αφ’ υψηλού, όπως θέλαμε να πιστεύουμε τόσα χρόνια;

Η ταινία «Blood Simple» (1984) επιστρέφει στα θερινά σινεμά από την Πέμπτη 20 Ιουλίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά

Οθόνες / O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά

Όπως τα περισσότερα cult διαμάντια, ο «Λεμπόφσκι» απέτυχε στα ταμεία όταν κυκλοφόρησε, για να αγαπηθεί αργότερα με την κυκλοφορία σε βίντεο και να γνωρίσει τελικά κριτική αποθέωση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ