O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά

O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Υπάρχουν cult ταινίες και έπειτα υπάρχει και ο «Μεγάλος Λεμπόφσκι».
0

Υπάρχουν cult ταινίες και έπειτα υπάρχει και ο «Μεγάλος Λεμπόφσκι». Που δεν θα δώσει απλώς στον Τζεφ Μπρίτζες, της πολυετούς καριέρας και της βαριάς φιλμογραφίας, τον χαρακτήρα για τον οποίο θα τον θυμόμαστε, ούτε θα κάνει μόνο το White Russian και πάλι δημοφιλές κοκτέιλ, αλλά θα γεννήσει ακόμα και δική του θρησκεία, τον dudeισμό, με κοσμοθεωρία που ενσωματώνει στοιχεία από τον ταοϊσμό, πολυάριθμο ποίμνιο, χιλιάδες ιερείς που μπορούν να τελέσουν γάμους ανάμεσα στους πιστούς, και τη μέρα της επίσημης πρεμιέρας της ταινίας στις ΗΠΑ ως…Χριστούγεννα.

Όπως οι περισσότερες cult ταινίες, ο «Λεμπόφσκι» απέτυχε στα ταμεία όταν κυκλοφόρησε, αγνοήθηκε παντελώς όχι μόνο από τα Όσκαρ, αλλά και από τις Ενώσεις Κριτικών, για να ανακαλυφθεί και να αγαπηθεί σύντομα στην αγορά του βίντεο και να γνωρίσει όχι απλώς κριτική επανεκτίμηση, αλλά κριτική αποθέωση στα χρόνια που ακολούθησαν. Δεν χρειάζεται να γράψουμε περισσότερα επ’ αυτών, αρκεί απλώς να επισημάνουμε πόση ώρα μπορεί να χρειαστεί για να σβήσει το χαμόγελο από το πρόσωπο δυο φαν της ταινίας, όταν ανταμωθούν τυχαία και κάποιος εκ των δύο αναφερθεί σ’ αυτή και ανάψει η συζήτηση – πάρα πολλή, σε περίπτωση που δεν γνωρίζεις την απάντηση.

Nα ξεκαθαρίσουμε ότι, λίγο πολύ, το σύνηθες μοτίβο του κοενικού σινεμά είναι το εξής: το χάος κυριαρχεί στον κόσμο και μόνες σταθερές είναι η τυχαιότητα, η αδικία και ο θάνατος.

Η ταινία ξεκινά με έναν αφηγητή καουμπόι –απολαυστικός ο Σαμ Έλιοτ– να έρχεται από κάπου μακριά, από πολύ παλιά, μαζί με τη χαρακτηριστική ξερή αφάνα που παρασέρνει ο άνεμος στα γουέστερν, και να καταλήγει στο Λος Άντζελες των ‘90s για να αφηγηθεί την ιστορία του Τζεφ Λεμπόφσκι, που προτιμά να τον αποκαλούν «The Dude». Η παλιοϊστορία στην οποία θα εμπλακεί ο ήρωας παραπέμπει ευθέως σε παρωδία τσαντλερικής ίντριγκας –εκ του Ρέιμοντ Τσάντλερ– η οποία, παραδοσιακά, όσο περνά η ώρα περιπλέκεται αντί να ξεδιαλύνεται.

O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Όπως οι περισσότερες cult ταινίες, ο «Λεμπόφσκι» απέτυχε στα ταμεία όταν κυκλοφόρησε, αγνοήθηκε παντελώς, όχι μόνο από τα Όσκαρ.

Όπως συνηθίζεται στην τσαντλερική μυθοπλασία, ο ήρωας, εδώ ένα απρόθυμο υποκατάστατο του τσαντλερικού ντετέκτιβ, θα γνωρίσει στη διαδρομή του εκκεντρικούς χαρακτήρες, δίνοντας στους Κοέν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν την πινακοθήκη χαρακτήρων τους με απερίγραπτες φιγούρες, διαλεγμένες μία προς μία, και δεν αναφερόμαστε μόνο στις προφανείς, αλλά και στις δευτερεύουσες, από τον σφουγγοκωλάριο του Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν ως τον πορνοβιομήχανο του Μπεν Γκαζάρα

Διαβάζοντας, θα παρατήρησες ήδη ότι οι Κοέν έχουν ξεκινήσει από την Άγρια Δύση, ενσωματώνουν στο σενάριό τους κάτι από την γκανγκστερική μυθολογία που θέριεψε στα ‘30s και στα '40s, βάζουν τον βετεράνο πολέμου, συνωμοσιολόγο και φανατικό της οπλοκατοχής του Τζον Γκούντμαν να μιλά διαρκώς για το Βιετνάμ και τοποθετούν τη δράση στα ‘90s, αναφερόμενοι, μοιραία, στην ένοπλη επέμβαση στο Ιράκ – ναι, ακόμα και ο Σαντάμ χωρά στον «Μεγάλο Λεμπόφσκι».

Μέσα στα πρώτα λεπτά του έργου, δηλαδή, διατρέχουν την αμερικανική ιστορία, που είναι γεμάτη από συγκρούσεις. Παρατηρώντας λίγο περισσότερο τον περίγυρο του Dude και το τι συμβαίνει, κάτι που μόνο σε επαναληπτικές προβολές μπορείς να κάνεις, όταν έχεις πια εξοικειωθεί με τα απανωτά χτυπήματα σουρεαλιστικής κωμωδίας και random σεναριακών ευρημάτων –αν σε πιάσει το χιούμορ της ταινίας, φυσικά–, θα διαπιστώσεις ότι είναι γεμάτος από ετερόκλητες προσωπικότητες, έτοιμες να συγκρουστούν δι’ ασήμαντον αφορμή. Διάολε, ακόμα και η αγαπημένη ασχολία των κεντρικών ηρώων είναι το μπόουλινγκ, ένα ευγενές χόμπι μεν, αλλά εδώ δοσμένο στην εντελώς ανταγωνιστική του μορφή. Και δεν είναι τυχαίο ότι στην ταινία δεν βλέπουμε ποτέ τον Dude να παίζει.

O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Παρατηρώντας λίγο περισσότερο τον περίγυρο του Dude και το τι συμβαίνει, θα διαπιστώσεις ότι είναι γεμάτος από ετερόκλητες προσωπικότητες, έτοιμες να συγκρουστούν δι’ ασήμαντον αφορμή.

Πριν προχωρήσουμε, να ξεκαθαρίσουμε ότι, λίγο πολύ, το σύνηθες μοτίβο του κοενικού σινεμά είναι το εξής: το χάος κυριαρχεί στον κόσμο και μόνες σταθερές είναι η τυχαιότητα, η αδικία και ο θάνατος. Σε αυτή την ταινία, π.χ., ο Dude κατά τύχη μοιράζεται το ίδιο όνομα με έναν πολυεκατομμυριούχο και μπλέκει σε περιπέτειες, ο Ντόνι αγαπά περισσότερο από οτιδήποτε το μπόουλινγκ σε αυτό τον κόσμο, αλλά στην τελευταία του παρτίδα θα δει μια κορίνα να μένει όρθια, σαν ένα παράδοξο, σαδιστικό συμπαντικό αστείο σε βάρος του, και μετά θα έρθει ο αναπάντεχος θάνατος.

Από αυτή την αφετηρία, στις μαύρες στιγμές του αχτύπητου καλλιτεχνικού διδύμου γεννάται τραγωδία, στις πιο ελαφριές κωμωδία και, βέβαια, υπάρχει και το «Serious Man», που τα συνδυάζει και τα δύο αρμονικά και γι’ αυτό είναι σπουδαίο. Συνήθως ο κοενικός ήρωας πιστεύει ότι μπορεί να ταξινομήσει και να διευθετήσει το χάος, τις περισσότερες φορές λόγω βλακείας, ο Dude, όμως, είναι μια διαφορετική περίπτωση. Αν και άεργος, αν και μονίμως μαστουρωμένος, μοιάζει να αντιλαμβάνεται όσα γράψαμε λίγο πριν και οι περισσότεροι επιλέγουμε να αγνοήσουμε και να προτείνει μια διαφορετική στάση ζωής, η οποία αντιλαμβάνεται τον άλλο ως ένα σύνολο αντιφάσεων και όχι ως αντίπαλο.

Ναι, ο Dude είναι χίπης και δεν μετέχει στο ΑΕΠ της χώρας του, ταυτόχρονα, όμως, όπως εύστοχα παρατήρησε ο φίλος και συνάδελφος Ηλίας Δημόπουλος σε παλιότερη συζήτησή μας για την ταινία, ενθουσιάζεται βλέποντας ότι ο συνονόματος Λεμπόφσκι έχει κρεμασμένες στον τοίχο του φωτογραφίες με «τη Νάνσι», όπως την αποκαλεί – τη Ρίγκαν. Στην τελευταία προβολή, δε, είχα παρατηρήσει ότι στο σπίτι του έχει και πόστερ με τον Νίξον να παίζει μπόουλινγκ. Ο συνάδελφος ισχυριζόταν ότι ο Λεμπόφσκι είναι Ρεπουμπλικάνος, για μένα όχι απαραίτητα.

O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Από αυτή την αφετηρία, στις μαύρες στιγμές του αχτύπητου καλλιτεχνικού διδύμου γεννάται τραγωδία, στις πιο ελαφριές κωμωδία και, βέβαια, υπάρχει και το «Serious Man», που τα συνδυάζει και τα δύο αρμονικά και γι’ αυτό είναι σπουδαίο.

Ασπάζεται μέρος από το lifestyle και τη mentalité των χίπηδων, αλλά εκτιμά για τους λόγους του και τη «Νάνσι». Αποτελεί, περισσότερο, μια δύναμη ισορροπίας, ένα σύμβολο (πέρα για πέρα ανθρώπινης) αντίφασης και, τελικά, αντίστασης στην πόλωση και στον διχασμό. Αν είκοσι πέντε χρόνια μετά την πρεμιέρα κάτι έχει να μας πει ο ήρωας – και κατ’ επέκταση η ταινία– εκεί το εντοπίζω, στον ενδεδειγμένο τρόπο να αντιμετωπίζουμε τις καταστάσεις και τους ανθρώπους γύρω μας, αναγνωρίζοντας και όχι παραγνωρίζοντας την «ανθρώπινη κωμωδία», όπως την αποκαλεί ο αφηγητής στον επίλογό του.

Ο εραστής της (σοσιαλμιντιακής και μη) πόλωσης δεδομένα θα κατηγορούσε τον Dude για «ισαποστακισμό» –τι ωραία που έχουμε αντικαταστήσει τα επιχειρήματα με στείρα λήμματα–, θα έβλεπε στο πρόσωπό του ακόμα έναν εχθρό και θα του έκανε, πιθανότατα, μια υβριστική επίθεση. Ο Dude θα του απαντούσε νηφάλια «well, you know, that’s just, like, your opinion, man», όπως ακούγεται να λέει και στο έργο, και θα προχωρούσε παρακάτω.

O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Σε κάθε περίπτωση, στον κόσμο θα συνεχίσει να κυριαρχεί το χάος και μοναδικές σταθερές θα παραμείνουν η τυχαιότητα, η αδικία και ο θάνατος.

Σε κάθε περίπτωση, στον κόσμο θα συνεχίσει να κυριαρχεί το χάος και μοναδικές σταθερές θα παραμείνουν η τυχαιότητα, η αδικία και ο θάνατος. Απλώς, ο ένας από τους δύο δεν θα βοηθούσε να γίνει ο κόσμος ένα ελαφρώς καλύτερο μέρος για όσους κατοικούν σε αυτόν, όχι γιατί νομίζει πως έχει το δίκιο με το μέρος του, που κάλλιστα μπορεί να το έχει και καλώς το διεκδικεί, αλλά επειδή είναι πεπεισμένος ότι ΜΟΝΟ αυτός έχει το δίκιο με το μέρος του και επιχειρεί να το επιβάλει διά πυρός και σιδήρου στον (όποιον κάθε φορά) «άλλο». Κι αυτό δεν είναι καθόλου λεμποφσκικό εκ μέρους του. 

The Big Lebowski - Official Trailer 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ