«Μπροστά στην κάμερα»: Όταν ο Μάικλ Κέιν μοιράστηκε τα μυστικά της υποκριτικής

Μάικλ Κέιν: «Μπροστά στην κάμερα» Facebook Twitter
Το να είσαι ηθοποιός δεν είναι απλώς μια μερική απασχόληση, δεν είναι καν μια μόνιμη εργασία. Είναι κάτι παραπάνω. Είναι ένα μόνιμο πάθος. Μια μονομανία. Φωτ.: Stephan C Archetti/Keystone Features/Hulton Archive/Getty Images
0

Όταν ο Μάικλ Κέιν, γιος ενός μεταφορέα ψαριών και μιας καθαρίστριας, είπε στους φίλους του ότι θα γίνει ηθοποιός, απ’ όλους άκουσε τα ίδια …ενθαρρυντικά λόγια: «Τι θα κάνεις, θα σκουπίζεις τη σκηνή;». Κανείς τους δεν ήξερε κάποιον που να έχει πάει σε δραματική σχολή, κι ούτε βέβαια γνώριζαν κάποιον που να έχει πετύχει στην οθόνη.

Πριν πάρει τον πρώτο του ρόλο, ο Μάικλ Κέιν υπήρξε εργάτης σε εργοστάσιο τσαγιού και νυχτοφύλακας σε ξενοδοχείο. Έπλυνε τόνους πιάτων στα καλύτερα εστιατόρια και για ένα φεγγάρι έφτιαχνε κοσμηματοθήκες. «Είναι δύσκολο να καταλάβουν οι άνθρωποι ότι, όταν λέω πως στα 29 μου ήμουν άφραγκος, εννοώ ότι κυριολεκτικά δεν είχα να πληρώσω ένα πιάτο φαΐ στο εστιατόριο της γειτονιάς. Νομίζουν ότι να είσαι άφραγκος σημαίνει ότι έχεις τα τελευταία σου χιλιάρικα στην τράπεζα. Για τράπεζα είχα την τσέπη μου, κι αυτή ήταν άδεια»…

Υποκριτική σπούδαζε τα βράδια. Δεν ερευνούσε ρόλους, δεν έμπαινε στο μυαλό των ηρώων του, δεν προσπαθούσε να καταλάβει τον πόνο τους. Κανείς δεν τον κάλεσε να μπει στο Actor’s Studo. Απλώς πλήρωνε το νοίκι του. Παράλληλα, όμως, ήταν φανατικός αναγνώστης και μέσα από τις σελίδες των βιβλίων ανακάλυψε πώς ήταν οι ζωές των άλλων. «Δεν ήταν καθόλου σαν τη δικιά μου. Και αποφάσισα ν’ αλλάξω τη ζωή μου. Δεν το σκεφτόμουν απλώς, ήμουν αποφασισμένος».

Δούλευε, δούλευε, μην περιμένεις. Μερικοί πολύ καλοί ηθοποιοί κάθονται σ’ όλη τους τη ζωή περιμένοντας το ρόλο που τους ταιριάζει. Κάνε κάθε ρόλο που παίζεις σαν να είναι αυτός που περιμένεις. Μάθε την εμπιστοσύνη που κερδίζεις μόνο στη γραμμή του πυρός.

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80, έπειτα από δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ, ένα Όσκαρ β' αντρικού ρόλου για το «Η Χάνα και οι αδελφές της» και δύο Χρυσές Σφαίρες, έπειτα από μια σαραντάχρονη ήδη καριέρα και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού με σκηνοθέτες όπως ο Ότο Πρέμιγκερ, ο Βιτόριο ντε Σίκα, ο Μπράιαν ντε Πάλμα, ο Σίντνεϊ Λιούμετ, ο Όλιβερ Στόουν και ο Γούντι Άλεν, ο Μάικλ Κέιν αποφάσισε να μοιραστεί τα μυστικά της τέχνης του με όλους τους επίδοξους ηθοποιούς.

ΚΕΙΝ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Μάικλ Κέιν, Μπροστά στην κάμερα, Εκδόσεις: Καστανιώτης
Μετάφραση: Θέμις Μπαζάκα, Μιράντα Βερούλη
Σελίδες: 152

«Εάν πραγματικά θέλεις να γίνεις ηθοποιός», θα τους έλεγε, «αλλά υπό τον όρο ότι αυτό δεν εμποδίζει το καθιερωμένο σου παιχνίδι του γκολφ, τις πολιτικές σου φιλοδοξίες ή τη σεξουαλική σου ζωή, τότε δεν θέλεις πραγματικά να γίνεις ηθοποιός. Το να είσαι ηθοποιός δεν είναι απλώς μια μερική απασχόληση, δεν είναι καν μια μόνιμη εργασία. Είναι κάτι παραπάνω. Είναι ένα μόνιμο πάθος. Μια μονομανία».

Οι οδηγίες του Βρετανού ηθοποιού προς τους ναυτιλλομένους στα πελάγη όχι μόνο της υποκριτικής αλλά και της κινηματογραφικής βιομηχανίας εκδόθηκαν το 1990 στον τόμο «Acting in film» που δέκα χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε και στα ελληνικά με  τίτλο «Μπροστά στην κάμερα», σε μετάφραση Θέμιδας Μπαζάκα και Μιράντας Βερούλη (εκδ. Καστανιώτη). Δυσεύρετο πια, σκέφτηκα να το ανασύρω από «το πίσω ράφι», μόλις διάβασα πως ο 90χρονος σήμερα Μάικλ Κέιν μόλις δημοσίευσε ένα βιβλίο ακόμη, ένα θρίλερ.

Ιδού λοιπόν μερικά αποσπάσματα από το «Μπροστά στην κάμερα» και συγκεκριμένα από το κεφάλαιο «Σχετικά με την ιδιότητα του σταρ» που, πέρα από τους εν δυνάμει αστέρες, μπορεί να ενδιαφέρουν και τους κοινούς θνητούς. Αυτούς που ίσως ονειρεύτηκαν να γίνουν πρωταγωνιστές, αλλά δεν προσβλήθηκαν από το μικρόβιο της μονομανίας.

***

«Για να είσαι σταρ του κινηματογράφου, πρέπει να εφεύρεις τον εαυτό σου. Ήμουν ένας Cockney και προφανώς δεν ταίριαζα με κανενός την ιδέα του τι υποτίθεται ότι είναι ένας ηθοποιός, έτσι αποφάσισα να βάλω διάφορα στοιχεία μαζί, τα οποία συνέθεταν ένα αξιομνημόνευτο πακέτο. Φρόντισα να με βλέπουν στα πιο in μέρη, φορώντας γυαλιά και καπνίζοντας πούρο. Έγινα γνωστός ως "ο τύπος που φοράει γυαλιά και καπνίζει πούρο". Μετά ο κόσμος άρχισε να λέει: "Παίζει ρόλους της εργατικής τάξης, φοράει γυαλιά και καπνίζει πούρο". Ήταν η αλήθεια, αλλά είχα συνειδητά συνθέσει αυτήν την αλήθεια ώστε να μην ξεφύγει από κανέναν. Έκανα για τον εαυτό μου αυτό που έκαναν τα μεγάλα στούντιο για τους ηθοποιούς τους. Δημιούργησα ένα ίματζ. Το ίματζ μπορεί να είναι αληθινό, ψεύτικο ή μεταξύ των δυο, αλλά ώσπου ν’ αποκτήσεις ένα, για τον κόσμο του κινηματογράφου δεν υπάρχεις.

»Στην πραγματικότητα προσπάθησα να κατευθύνω ολόκληρη την καριέρα μου με τον τρόπο που τα μεγάλα στούντιο συνήθιζαν να μεταχειρίζονται τους ηθοποιούς τους. Έκανα όσο πιο πολλές ταινίες τον χρόνο μπορούσα για ν’ αποκτήσω την εμπειρία. Εάν κάθεσαι περιμένοντας τον "μεγάλο ρόλο", όταν τελικά η ευκαιρία εμφανιστεί δεν θα είσαι έτοιμος. Δεν θα έχεις τις πολλές μικρές εμπειρίες που οδηγούν στην πολύ μεγάλη ικανότητα. Την επιτυχία, κι αυτό μπορεί να ξαφνιάσει μερικούς, την αποκτάς δουλεύοντας κι όχι μετρώντας τις φράσεις του ρόλου σου ούτε παζαρεύοντας πού θα μπει τ’ όνομά σου. Δούλευε, δούλευε, μην περιμένεις. Μερικοί πολύ καλοί ηθοποιοί κάθονται σ’ όλη τους τη ζωή περιμένοντας το ρόλο που τους ταιριάζει. Κάνε κάθε ρόλο που παίζεις σαν να είναι αυτός που περιμένεις. Μάθε την εμπιστοσύνη που κερδίζεις μόνο στη γραμμή του πυρός. Η εμπιστοσύνη φέρνει τη χαλάρωση. Η χαλάρωση ελευθερώνει όλες σου τις δυνατότητες για τις απαιτήσεις του ρόλου σου. Κι όταν έρθει ο μεγάλος ρόλος, θα χρειαστείς το εκατό τοις εκατό από αυτό που έχεις να δώσεις. Μη στερηθείς το εικοσιπέντε τοις εκατό. Μη στερηθείς ούτε το ένα τοις εκατό. Να είσαι εντελώς διαθέσιμος σε οποιαδήποτε πρόκληση βρεθεί στον δρόμο σου, έχοντας πλήρη έλεγχο της τέχνης σου, του υλικού σου, του εαυτού σου.

Μάικλ Κέιν: «Μπροστά στην κάμερα» Facebook Twitter
Είναι πολύ πιο δύσκολο να παίξεις σε μια κακή ταινία απ’ ό,τι σε μια καλή. Ένα κακό σενάριο κάνει την υποκριτική πολύ δύσκολη.

»Η μισή από την ενέργειά μου ως πρωταγωνιστής σε μια ταινία πηγαίνει στο να κρατάω τις εντάσεις χαμηλά. Εσύ δίνεις τον τόνο στο πλατό. Κι όταν είσαι ο πρωταγωνιστής, είσαι αυτός που στέλνουν πάντα να βγάλει την πρωταγωνίστρια από το καμαρίνι όταν αυτή δεν θέλει να έρθει. Όλοι λένε "Δεν μπορώ να την βγάλω Μάικλ, πήγαινε εσύ και βγάλ’ τη". Πιθανώς είναι ακόμα εκεί μέσα γιατί τα μαλλιά της δεν είναι καλά ή δεν συμπαθεί πολύ τον σκηνοθέτη. Πολύ λίγες πρωταγωνίστριες πρέπει να βγάλουν από το καμαρίνι τον πρωταγωνιστή. Προσπαθώ πάντα να έχω καλή σχέση με την συμπρωταγωνίστριά μου. Αλλά αυτό είναι όλο κι όλο. Δεν πρέπει ποτέ να μπλέκεσαι συναισθηματικά μαζί της. Σε αποδυναμώνει κι αποδυναμώνει και την ταινία. Αν πρόκειται να γίνεις κινηματογραφικός σταρ, πρέπει να είσαι φτιαγμένος από σίδερο.

»Είναι πολύ πιο δύσκολο να παίξεις σε μια κακή ταινία απ’ ό,τι σε μια καλή. Ένα κακό σενάριο κάνει την υποκριτική πολύ δύσκολη. Μπορείς παρ’ όλα αυτά να κερδίσεις ένα Όσκαρ για το ευκολότερο παίξιμο της καριέρας σου χάρη σ’ ένα έξοχο σενάριο. Θα έπρεπε να υπάρχει ένα βραβείο για τον θρίαμβο επί των δυσκολιών. Αλλά τίποτα δεν είναι απόλυτα σίγουρο, πάντα παίρνεις ένα ρίσκο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το “Sleuth” (ήδη μεγάλη θεατρική επιτυχία) με πρωταγωνιστές τον Λόρενς Ολίβιε κι εμένα. Φαινόταν πολλά υποσχόμενο, αλλά ήταν μια ταινία για δύο και καμία ποτέ ταινία με δύο μόνο ηθοποιούς δεν έβγαλε λεφτά – εννοώ ώσπου βγήκε το “Sleuth”.

»Δεν είμαι ανταγωνιστικός. Δεν βλέπω το σταριλίκι ή την υποκριτική ως ένα είδος ανταγωνισμού. Ο Μοντγκόμερι Κλιφτ είπε κάποτε ότι η ζήλια ενός άλλου ηθοποιού ήταν η μεγαλύτερη φιλοφρόνηση που θα μπορούσε να λάβει. Ο Κλιφτ νόμιζε πως ήταν υγιές ν’ απεχθάνεσαι έναν άλλο ηθοποιό για την ερμηνεία του, γιατί ήταν σαν να λες: "Εύχομαι να το είχα κάνει αυτό". Δεν συμβουλεύω τους ηθοποιούς να βλέπουν τα πράγματα μ’ αυτόν τον τρόπο. Είναι αυτοκαταστροφικό. Αν είσαι ανταγωνιστικός και δεν είσαι πάντα σε μια νικηφόρο πορεία, θα γίνεις πικρόχολος. Για να πω την αλήθεια, είμαι αρκετά υπερόπτης σε σχέση με το όλο πρόβλημα, γιατί θεωρώ ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός – είμαι αυτός που ή δεν τους κάνω ούτως ή άλλως».

Αγοράστε το βιβλίο εδώ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ