Πόσο «φούσκα» ήταν το «κατασκοπευτικό» μπαλόνι της Κίνας;

Πόσο «φούσκα» ήταν το «κατασκοπευτικό» μπαλόνι της Κίνας; Facebook Twitter
Kάθε «κατασκοπευτικό» μπαλόνι είναι πιθανό να έχει περισσότερο συμβολικό νόημα, δείχνοντας ότι οι Κινέζοι μπορούν να στείλουν κάτι στον αέρα. 
0

ΤO ΜΠΑΛΟΝΙ ΠΟΥ απασχόλησε ευρέως τη διεθνή επικαιρότητα τις προηγούμενες μέρες από τη στιγμή που εντοπίστηκε πάνω από τις αμερικανικές πολιτείες αποτελεί παρελθόν.

Καταρρίφθηκε «μετά βαΐων και κλάδων» και με δηλώσεις μέχρι και από τον ίδιο τον Μπάιντεν, λες και επρόκειτο για την υπέρτατη απειλή μετά τα χτυπήματα στους «Δίδυμους Πύργους». Πόσο «φούσκα» ήταν όμως η υπόθεση αυτού του αερόπλοιου;

Καταρχάς αξίζει να σημειωθεί πως πρόκειται για μια πρακτική την οποία η Κίνα χρησιμοποιεί πολλάκις εδώ και χρόνια ιδίως για να παρακολουθεί τα σύνορα με την Ινδία.

Ο κύριος λόγος για τον οποίο το Πεκίνο πέταξε ένα αερόστατο πάνω από τη Βόρεια Αμερική ήταν για να «τσεκάρει» αν θα προκαλούσε την αντίδραση της αμερικανικής κυβέρνησης και του στρατού, καθώς και του αμερικανικού λαού.

Ο ειδικός γεωστρατηγικός αναλυτής Dr. James Holmes από το U.S. Naval War College στο Newport ανέλυσε λίγο παραπάνω το κινεζικό αερόστατο που εθεάθη πάνω από τη Μοντάνα και το Μιζούρι και καταρρίφθηκε στα ανοικτά των ακτών της Νότιας Καρολίνας από ένα F-22 Raptor.

Σύμφωνα με τον ίδιο, λοιπόν, ήταν ένα δοκιμαστικό αερόστατο. Για τον Holmes μπορεί να συνέλεξε πληροφορίες σχετικά με τις στρατιωτικές δραστηριότητες από όπου πέρασε, αλλά αυτό ήταν δευτερεύον.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο κύριος λόγος για τον οποίο το Πεκίνο πέταξε ένα αερόστατο πάνω από τη Βόρεια Αμερική ήταν για να «τσεκάρει» αν θα προκαλούσε την αντίδραση της αμερικανικής κυβέρνησης και του στρατού, καθώς και του αμερικανικού λαού. Και έτσι κι έγινε, αν κρίνουμε από την επακόλουθη αναταραχή στον Τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Τα τρία πολεμικά πεδία

Τώρα η Κίνα θα χρησιμοποιήσει αυτά που έμαθε για την αμερικανική ψυχολογία για να οξύνει τη στρατηγική της «τριών πολεμικών πεδίων», λέει ο ειδικός αναλυτής.

Τα τρία πολεμικά πεδία αναφέρονται στην ολοένα και πιο έντονη προσπάθεια της Κίνας να διαμορφώσει το πολιτικό και στρατηγικό περιβάλλον υπέρ της, χρησιμοποιώντας νομικά, δημοσιογραφικά και ψυχολογικά μέσα. «Πρόκειται για μια διαρκή, ακατάπαυστη προσπάθεια η οποία είναι σύμφωνη με σεβαστές στρατηγικές παραδόσεις» τονίζει ο Holmes υπενθυμίζοντας την ρήση του Μάο Τσετούνγκ σύμφωνα με την οποία «ο πόλεμος είναι πολιτική με αιματοχυσία, ενώ η πολιτική είναι πόλεμος χωρίς αιματοχυσία».

«Στη μαοϊκή κοσμοθεωρία, με άλλα λόγια, δεν υπάρχει χρόνος ειρήνης. Για την κομμουνιστική Κίνα υπάρχει συνέχεια πόλεμος, όλη την ώρα. Και το να γνωρίσεις τον εχθρό σου θέτει απαραίτητες βάσεις για τη νίκη. Οι κορυφαίοι της στρατηγικής θεωρίας και της ιστορίας –συμπεριλαμβανομένων των Κινέζων Μάο και Σουν Τζου– προτρέπουν συνεχώς τους διοικητές και τους πολιτικούς τους προϊσταμένους να εξοικειώνονται με τους πιθανούς αντιπάλους. Η ακριβής εκτίμηση ενός υποψήφιου εχθρού απαιτεί περισσότερα από το να υπολογίζει κανείς πλοία, αεροπλάνα ή άρματα μάχης ή να εκτιμά τη βιομηχανική ικανότητα. Περιλαμβάνει τη διερεύνηση άυλων στοιχείων που σχετίζονται με την κουλτούρα αυτού του εχθρού» αναλύει ο Holmes.

Και με βάση αυτή την άποψη ερμηνεύει τον τρόπο αντίδρασης σε ένα απρόβλεπτο γεγονός όπως ένα αερόστατο. «Ας υποθέσουμε ότι είσαι το Πεκίνο και θέλεις να σχεδιάσεις στρατηγικές και τακτικές για την αποτροπή ή τον εξαναγκασμό των Ηνωμένων Πολιτειών, του κύριου αντιπάλου σου. Πρέπει να μάθεις πώς ανταποκρίνεται αυτός ο αντίπαλος σε εξωτερικά ερεθίσματα. Έτσι, δοκιμάζεις τα αντανακλαστικά του. Κάνεις πράγματα που μοιάζουν τρελά, όπως το να στέλνεις αερόπλοια ελαφρύτερα από τον αέρα στον εναέριο χώρο των ΗΠΑ, πλήρως ορατά από τους πολίτες στο έδαφος. Και μετράς την αντίδρασή τους» τονίζει.

«Αν αντιδράσουν υπερβολικά σε μια εισβολή που δεν αποτελεί άμεση απειλή, κάτι έμαθες. Δηλαδή ότι μπορείς να χτυπήσεις ένα πολιτισμικό νεύρο» καταλήγει.

Και δεύτερος ειδικός

Παράλληλα ο Steve Tsang, διευθυντής του Ινστιτούτου Κίνας στο Πανεπιστήμιο SOAS του Λονδίνου, δήλωσε στο «The Country» ότι, δεδομένης της πρόσβασης της Κίνας στην προηγμένη τεχνολογία, κάθε «κατασκοπευτικό» μπαλόνι είναι πιθανό να έχει περισσότερο συμβολικό νόημα, δείχνοντας ότι οι Κινέζοι μπορούν να στείλουν κάτι στον αέρα. 

«Και το κάνουν επειδή για δεκαετίες οι ΗΠΑ στέλνουν κατασκοπευτικά αεροπλάνα κατά μήκος της ακτής της Κίνας και μερικές φορές πάνω από τον κινεζικό εναέριο χώρο για να κατασκοπεύουν τους Κινέζους», λέει ο ειδικός. Ο Tsang δηλώνει σίγουρος ότι ήταν στην πραγματικότητα ένα μετεωρολογικό μπαλόνι, αλλά «θα ήταν δύσκολο για τις ΗΠΑ να το πιστέψουν» από τη στιγμή που πετούσε πάνω από σημαντικές στρατιωτικές βάσεις.

Τέλος και ο Benjamin Ho, συντονιστής προγράμματος για την Κίνα στη Σχολή Διεθνών Σπουδών της Σιγκαπούρης, μιλώντας στο BBC, στοιχίστηκε με την άποψη του Holmes: «Η Κίνα έχει άλλους τρόπους να κατασκοπεύει την αμερικανική υποδομή ή να λάβει οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ήθελε να πάρει. Το μπαλόνι υποτίθεται ότι θα έστελνε ένα σήμα στους Αμερικανούς και θα αποσκοπούσε στο να δει πώς αντιδρούν», είπε.

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

H κατάσταση των πραγμάτων / Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

Η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP30) ολοκληρώθηκε χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφήνοντας για άλλη μια φορά κρίσιμα ζητήματα ανοιχτά. Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα και τη διεθνή στρατηγική απέναντι στην κλιματική κρίση; Η Εμμανουέλα Δούση, καθηγήτρια Διεθνών Θεσμών στο ΕΚΠΑ και κάτοχος της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία, αναλύει όσα πέτυχε –και όσα δεν κατάφερε– η φετινή διάσκεψη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Αληθινά εγκλήματα / Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την απαγωγή του 50χρονου επιχειρηματία Γιάννη Κυπριωτάκη, που προκάλεσε οργή στην κοινωνία της Κρήτης εξαιτίας της αγριότητας των δραστών.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα «Daddy» της Σίλβια Πλαθ

Lifo Videos / «Daddy»: Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα της Σίλβια Πλαθ

Γράφτηκε το 1962 και θεωρείται έκτοτε, ορόσημο της εξομολογητικής ποίησης. Στο ποίημα, η Πλαθ παρουσιάζεται να «σκοτώνει» τον πατέρα της, για να μπορέσει να απελευθερωθεί και να προχωρήσει στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς με διέλυσαν στο squash και η υπαρξιακή κρίση του 2025

LiFO Vidcasts / Πώς με διέλυσαν στο squash και η υπαρξιακή κρίση του 2025

«Άλλο ένα podcast 3.0», άλλο ένα επεισόδιο όπου ο Θωμάς Ζάμπρας χάνει ντροπιαστικά σε ένα άθλημα που δεν ξέρει καν αν θεωρείται άθλημα, εξηγεί γιατί το 2025 δεν γίνεται να μην έχεις υπαρξιακό meltdown και βρίσκει το θετικό μέσα στο απόλυτο σκοτάδι μαζί με το καλύτερο τυρί στον κόσμο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Όταν κέρδισα το “Voice” μού είπαν ότι είμαι πολύ χοντρός για την ηλικία μου»

Lifo Videos / «Όταν κέρδισα το “Voice” μού έλεγαν ότι είμαι πολύ χοντρός»

Ξεκίνησε από ένα μικρό χωριό της Κύπρου και δεν άφησε τίποτα να σταθεί εμπόδιο στο δρόμο του. Ο τραγουδιστής Γιάννης Μαργάρης μιλά για το bullying, τη σεξουαλικότητα, την απώλεια, την αποδοχή και το «δώρο» που έκανε στον εαυτό του να χάσει 70 κιλά.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τι τραβάει μια μεσίτρια για να σου βρει το σπίτι που θες στην πόλη που δεν έμεινε τίποτα

Ψυχή & Σώμα / Τι τραβάει μια μεσίτρια για να σου βρει σπίτι σε μια πόλη που δεν έμεινε τίποτα

Από μαγικά διαμερίσματα που δεν θέλεις να εγκαταλείψεις ποτέ, μέχρι σπίτια που… καλύτερα να μη μάθεις τι κρύβουν. Όλα τα έχει δει η Αρετή Zώρου, ή αλλιώς το «Κορίτσι για σπίτι», όπως συστήνεται στο Instagram.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Έχουμε πάρα πολλούς μέτριους πολιτικούς, μόνο και μόνο επειδή και η οικογένειά τους ήταν στην πολιτική»

LiFO politics / Στάθης Καλύβας: «Έχουμε πάρα πολλούς μέτριους πολιτικούς»

Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στην Οξφόρδη μιλά για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα, την αναγκαιότητα για κριτική ικανότητα στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας που θα μας επιτρέψουν να αντισταθούμε στην ψηφιακή επέλαση.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Όχι άλλο Black Friday και γεμίσαμε μάγκες

Άλλο ένα podcast 3.0 / Όχι άλλο Black Friday, και γεμίσαμε μάγκες

Η Black Friday ξαναξέφυγε, οι «μάγκες» πολλαπλασιάζονται, τα παπούτσια που θες δεν υπάρχουν πουθενά, οι επισκέπτες έρχονται σπίτι με κεράσματα από τη γειτονιά σου και ένα silent restaurant καραδοκεί στη γωνία. Κι όλα αυτά τα ακούς χαλαρά με πιτζάμες στο δικό σου σπίτι.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Θέματα / «Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Αυτό το είδος σχολίου αποτελεί μέρος ενός διαχρονικού μοτίβου για τον πρόεδρο, η θητεία του οποίου έχει σημαδευτεί από επανειλημμένες προσπάθειες να προσβάλει και να εξευτελίσει γυναίκες δημοσιογράφους.
THE LIFO TEAM
Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Lifo Videos / Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Η Φωτεινή (Σβετλάνα), γνωστή σε όλους ως Fosbloque, δεν μιλά σαν άνθρωπος που κάνει «καριέρα στο ίντερνετ»· μιλά σαν κάποια που έφτιαξε από το μηδέν μια ζωή που χωράει την ταυτότητά της, την καταγωγή της, τις ανασφάλειες, την ασθένεια, την υψηλή πίεση του YouTube και τη δημιουργικότητα που, όπως λέει, «της έσωσε τον ψυχισμό».
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το κλίμα της Αθήνας αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

H κατάσταση των πραγμάτων / Το κλίμα αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

Η κλιματική ταυτότητα της Aθήνας αλλάζει δραματικά και τα σημάδια είναι πλέον ορατά. Οι καλοκαιρινές νύχτες δεν προσφέρουν πια ανακούφιση, η ορατότητα έχει μειωθεί εντυπωσιακά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα εντείνονται. Τι αποκαλύπτει το ιστορικό αρχείο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών για την πραγματική έκταση των κλιματικών αλλαγών;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Ζούμε, ρε! / Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Μπορούν τα ανάπηρα άτομα να είναι εθελοντές; Έχουν οι αντίστοιχες οργανώσεις τη γνώση να τα εντάξουν ισότιμα; Και γιατί η αναπηρία στην τρίτη ηλικία παραμένει τόσο αόρατη;
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ