H άνθηση του ελληνικού animation

Από το μπαλκόνι Facebook Twitter
«Από το μπαλκόνι» του Άρη Καπλανίδη και του Ηλία Ρουμελιώτη, μια μικρού μήκους ταινία που διαπραγματεύεται ένα απόλυτα ελληνικό θέμα.
0

Για δεκαετίες η λέξη «animation» ακουγόταν ως κάτι εξωπραγματικό στην Ελλάδα. Ακόμη και αν κατά καιρούς γίνονταν προσπάθειες με φιλμ κινουμένων σχεδίων, μικρού μήκους στην πλειοψηφία τους, ήταν μεμονωμένες και δεν έβγαιναν προς το ευρύτερο κοινό.

Ένα φιλμ κινουμένων σχεδίων, εκτός από ακριβή, είναι και χρονοβόρα παραγωγή. Δεν είναι παίξε - γέλασε και απαιτεί από τους δημιουργούς να έχουν την κατάλληλη τεχνογνωσία και εκπαίδευση στον συγκεκριμένο τομέα, κάτι που δεν ήταν καθόλου δεδομένο εδώ για πολλούς λόγους, κυρίως λόγω έλλειψης δομών και χρηματοδότησης.

Φυσικά, στην Ελλάδα οι περισσότεροι που ήθελαν να ασχοληθούν σοβαρά με αυτό είτε κατέληγαν στη διαφήμιση, είτε έφευγαν στο εξωτερικό, είτε, στη χειρότερη, εγκατέλειπαν το όνειρό τους.

«Αν μπορούσε να προβλέψει κανείς από τις ενδείξεις, το μέλλον για το ελληνικό animation επιβάλλει μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ανάδειξη νέων ταλέντων και έμφαση σε μεγαλύτερες παραγωγές με διεθνή στόχευση».

Κι όμως, ο κόσμος σήμερα φαίνεται ότι ενδιαφέρεται για ένα ελληνικό φιλμ κινουμένων σχεδίων. Αυτό φαίνεται από την ανταπόκριση που είχε και συνεχίζει να έχει το «Από το μπαλκόνι» του Άρη Καπλανίδη και του Ηλία Ρουμελιώτη, μια μικρού μήκους ταινία που διαπραγματεύεται ένα απόλυτα ελληνικό θέμα. Μια χιουμοριστική απεικόνιση μιας συνοικίας της Νέας Φιλαδέλφειας μέσα από την ιστορία της κυρίας Λίνας, η οποία παρακολουθεί από το μπαλκόνι της τα τεκταινόμενα στη γειτονιά και ενίοτε παρεμβαίνει σε αυτά.

Οι σπιρτόζικοι διάλογοι και μια ουμανιστική ματιά στους λαϊκούς χαρακτήρες αυτής της γειτονιάς έδιναν στην ταινία ένα ιδιαίτερο χρώμα, αναγνωρίσιμα ελληνικό, αλλά συγχρόνως παγκόσμιο, και δεν είχε σημασία αν ήταν κινούμενα σχέδια, αν και αυτό ήταν ένα από τα σημαντικά επιτεύγματά της.

H άνθιση του ελληνικού animation Facebook Twitter
Από το 2008 και για 15 χρόνια το Animasyros έχει συγκεντρώσει 100.000 θεατές που το έχουν παρακολουθήσει από κοντά και ψηφιακά, έχει προσκαλέσει 1.820 σκηνοθέτες, παραγωγούς και δημοσιογράφους, ενώ έχει προβάλει 2.250 ταινίες από όλο τον κόσμο και έχει διοργανώσει 80 εκπαιδευτικά εργαστήρια.

Πέρα όμως από αυτό, μια ακόμη ελληνική ταινία κινουμένων σχεδίων ξεχώρισε πέρσι και μάλιστα βραβεύτηκε στο Cannes World Film Festival που έγινε τον Δεκέμβριο που μας πέρασε. Το οκτάλεπτο «Mine» της Δάφνης Ξουράφη διαπραγματεύεται ένα σοβαρό θέμα, αυτό της ψυχικής υγείας και του εγκλεισμού. Πρωταγωνίστρια είναι η Αμίνα, ένα κορίτσι με κοντά μαλλιά που μπροστά από έναν υπολογιστή και προσπαθώντας να δουλέψει, χάνεται σταδιακά σε έναν ωκεανό σκέψεων και συναισθημάτων ενώ το δωμάτιό της αρχίζει να πλημμυρίζει.  

Το «Mine» ήταν ένα από τα φιλμ που προβλήθηκαν στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Animasyros που γίνεται κάθε χρόνο στη Σύρο. Μια ματιά στο πρόγραμμά του δείχνει ότι κάτι κινείται στον χώρο και ότι τα πράγματα είναι αρκετά ελπιδοφόρα. 

Mine

Επιπλέον, φέτος, για όσους παρακολουθούν το ελληνικό διαγωνιστικό τμήματα, το επίπεδο ήταν αρκετά ανεβασμένο και ο αριθμός ταινιών που πήραν μέρος έχει αυξηθεί δραστικά με είκοσι συμμετοχές. 

«Το ελληνικό animation έχει διαγράψει μια εντυπωσιακή πορεία την τελευταία δεκαετία, τόσο σε επίπεδο δημιουργικότητας όσο και εθνικής ανάπτυξης και της διεθνούς ορατότητάς του», αναφέρει ο πρόεδρος του φεστιβάλ Βασίλης Καραμητσάνης. «Σ’ αυτό συντέλεσαν οι ίδιοι οι δημιουργοί, καταξιωμένοι και νεότεροι, που με δυναμισμό και τόλμη αφηγούνται στο διεθνές κοινό θέματα καίρια αλλά και πρωτότυπα που κερδίζουν τον θεατή. Επιπλέον, οι συνθήκες παραγωγής των κινουμένων σχεδίων στην Ελλάδα βελτιώθηκαν σημαντικά με τη στήριξη της πολιτείας που παρέχει κίνητρα και χρηματοδότηση για την ανάδειξη διαφόρων συμπαραγωγών στον κλάδο.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η οργάνωση της κοινότητας σε ενιαίο φορέα εκπροσωπείται από την ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ - Ελληνική Ένωση Κινουμένων Σχεδίων, ενώ αναμφίβολος είναι ο θετικός ρόλος που έπαιξαν τα φεστιβάλ animation της χώρας μας.

Το μέλλον του κλάδου, όπως και του ελληνικού κινηματογράφου γενικότερα, δεν μπορεί κανείς να το γνωρίζει, ιδίως στις συνθήκες ραγδαίων αλλαγών και αβεβαιότητας που βιώνουμε. Ωστόσο, αν μπορούσε να προβλέψει κανείς από τις ενδείξεις, το μέλλον για το ελληνικό animation επιβάλλει μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ανάδειξη νέων ταλέντων και έμφαση σε μεγαλύτερες παραγωγές με διεθνή στόχευση».

Ταξιδιάρικα Ζουζούνια Facebook Twitter
«Ταξιδιάρικα Ζουζούνια».

Οι τάσεις στην εγχώρια σκηνή

«Οι διεθνείς τάσεις που σε μεγάλη έκταση χαρακτηρίζουν και την εγχώρια σκηνή των κινουμένων σχεδίων δείχνουν πολύ περισσότερο animation παντού και πολύ πέρα από τη διαφήμιση, όπου χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον τις προηγούμενες δεκαετίες, έμφαση σε εθνικές θεματικές με διεθνή απήχηση, μετάβαση σε μια πιο ισότιμη επαγγελματική εκπροσώπηση σε σχέση με το ανδροκρατούμενο status που ίσχυε παλιότερα στα κινούμενα σχέδια διεθνώς και άνοιγμα σε κάθε μορφή διάχυσης και διανομής του προϊόντος πολύ πέρα από τα σινεμά και τις πλατφόρμες».

Οι λέξεις που χαρακτήριζαν φέτος τα φιλμ του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος ήταν «φαντασία» και «ευρυματικότητα». Εν αντιθέσει με πέρσι, που το «From the balcony» του Άρη Καπλανίδη ήταν το αδιαμφισβήτητο φαβορί, μέχρι την απονομή των βραβείων ήταν δύσκολο να διακρίνεις ποια ταινία θα κέρδιζε τους κριτές. Επρόκειτο για ταινίες animation που ξεχώριζαν επειδή είχαν κάτι να πουν αλλά και λόγω της υψηλής αισθητικής τους.

Το βραβείο τελικά δόθηκε στο «Καναρίνι» των Χρυσούλα Κοροβέση και Μάριου Γαμπιεράκη, μια πεσιμιστική ματιά στη δύσκολη ζωή ενός ανθρακωρύχου και στη σχέση εξάρτησης που έχει με ένα καναρίνι. Η Ειδική Μνεία στο Ελληνικό Διαγωνιστικό τμήμα απονεμήθηκε στην ταινία «Ταξιδιάρικα Ζουζούνια» (Travel Βugs) του Φωκίωνα Ξένου, που εξιστορεί τις περιπέτειες ενός σκαθαριού-τουρίστα από το Παρίσι και μιας πασχαλίτσας στους δρόμους της Αθήνας. Η συγκεκριμένη έχει τη φιλοδοξία να γίνει τηλεοπτική σειρά, αν βρει τον κατάλληλο χρηματοδότη.

Ξεχώρισαν, επίσης, το «Echo» (Ηχώ) του Σέργιο Κοτσόβουλου (Sergio Ko), μια εξαιρετική σπουδή για την αποξένωση και την περιθωριοποίηση όσων ανθρώπων διαφέρουν στις μεγαλουπόλεις, το πανέμορφο «Pink Mountain» (Ροζ Βουνό) του Thomas Künstler για έναν απαγορευμένο έρωτα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, το προσωπικό και συγκινητικό «My mother, The sea» (H μητέρα μου, η θάλασσα) της Ασπασίας Καζέλη, το «Theatre de Gravures» (Το θέατρο με τις γκραβούρες), ένα σουρεαλιστικό παραλήρημα, το «In Between» (Στο ενδιάμεσο) των Σοφίας Περσεγκίδου και Λαμπρινής Φάκα που αποτύπωνε με διασκεδαστικό τρόπο την παράνοια της καθημερινότητας, και, τέλος, το ανατριχιαστικά επίκαιρο «The revenge of female statues» (Η εκδίκηση των γυναικείων αγαλμάτων) της Βανέσσας Φερλέ.

The revenge of female statues Facebook Twitter
«The revenge of female statues» (Η εκδίκηση των γυναικείων αγαλμάτων) της Βανέσσας Φερλέ.

Αναφέροντας, όμως, νωρίτερα, τον Άρη Καπλανίδη, φέτος, μαζί με τον Ηλία Ρουμελιώτη παρευρέθηκαν στις παρουσιάσεις της Αγοράς για να δώσουν μια πρώτη γεύση από το επερχόμενο πρότζεκτ τους που έχει τίτλο «Γυναίκες του '22», το οποίο αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της έρευνας.

Το φιλμ θα είναι ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων και θα εξετάζει τη Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από τις πραγματικές αφηγήσεις των γυναικών που επέζησαν από τον διωγμό. Σε μια μικρή κουβέντα μαζί τους, οι δυο δημιουργοί ανέφεραν ότι το πρότζεκτ αφορά την Καταστροφή του ’22 γενικότερα και όχι τόσο τις γυναίκες.

«Ξεκινήσαμε να διαβάζουμε όλες τις μαρτυρίες και όταν το κάνεις αυτό περιμένεις να υπάρχουν πολλές αντιφάσεις. Στις γυναίκες, όμως, δεν υπήρχε αυτό, μόνο μια κοινή οπτική γωνία που με κάποιον τρόπο συνδεόταν με την κοινότητα. Ο λόγος που μιλούσαν στους ιστορικούς τότε ήταν επειδή ήθελαν να αφήσουν μια κληρονομιά στις επόμενες γενιές γυναικών κι αυτό ήταν εντυπωσιακό.

Διάβαζες για βιασμούς, για την αντιμετώπιση της γυναίκας εκείνη την εποχή και μετά από λίγο συνειδητοποιούσες ότι αυτές οι αφηγήσεις ξεπερνούσαν το ιστορικό γεγονός και μιλούσαν πιο πολύ στο σήμερα. Είχαν μια ευθεία γραμμή που το ένωνε ακόμη και με το #metoo. Θελήσαμε να το τιμήσουμε αυτό. Και το φιλμ είναι ντοκιμαντέρ επειδή δεν θέλουμε να επηρεάσουμε τον λόγο τους. Θέλουμε να μπει αυτούσιος στην ιστορία.

Άρης Καπλανίδης Ηλίας Ρουμελιώτης Facebook Twitter
Ο Άρης Καπλανίδης μαζί με τον Ηλία Ρουμελιώτη παρευρέθηκαν στις παρουσιάσεις της Αγοράς για να δώσουν μια πρώτη γεύση από το επερχόμενο τους πρότζεκτ που έχει τίτλο «Γυναίκες του ‘22».

Αυτό που είδαμε από το "Μπαλκόνι" είναι ότι ο κόσμος είναι έτοιμος να δεχτεί ένα κινούμενο σχέδιο, αρκεί να είναι απτό και να προσεγγίζει κάτι που τον ενδιαφέρει. Πάντοτε εξαρτάται από τους καλλιτέχνες τι θα κάνουν για να ανοίξει αυτό. Δεν είναι κάτι τόσο δύσκολο αν τα έργα είναι ανάλογα.

Το "Μπαλκόνι" ήταν μονόδρομος επειδή όταν αποφασίσαμε να το κάνουμε animation για οικονομικούς λόγους δεν μπορούσε να το αναλάβει κάποιος άλλος, αλλά ευτυχώς μας εμπιστεύτηκε η παραγωγός μας, αποφασίσαμε να το κάνουμε μόνοι μας και βγήκε.

Σίγουρα στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τα budgets, όπως στο εξωτερικό, αλλά, αν βγαίνουν πολλά πρότζεκτ, όπως βλέπουμε εδώ, που τα τελευταία χρόνια έχουν μεγάλη άνθηση, στέκονται από μόνα τους, παίρνουν βραβεία, κυκλοφορούν και παίζονται στις αίθουσες, τόσο πιο πολύ θα δίνεται και κίνητρο και χρηματοδότηση. Πρέπει να συνεχίσουν να υπάρχουν, για να στρώσει το έδαφος. Υπάρχουν Έλληνες animators πολύ ταλαντούχοι, άνθρωποι που το δουλεύουν χρόνια αυτό, αλλά δουλεύουν στο εξωτερικό».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ