Γιατί αδιαφορούμε τόσο για τα παιδιά στην Ελλάδα;

παιδια Facebook Twitter
Ας μην ξεχνάμε το βασικότερο: η Ελλάδα έχει κατά κοινή παραδοχή ένα εκπαιδευτικό σύστημα που πάσχει, γεμάτο αγκυλώσεις, που δεν προετοιμάζει τα παιδιά για έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.
0

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΤΕΛΕΥΑΙΑ 24ΩΡΑ: 3 ώρες πριν, Άγιος Παντελεήμονας ‒ 63χρονος κατηγορείται για βιασμό δύο ανήλικων αγοριών· 4 ώρες πριν, Αγρίνιο ‒ στη δημοσιότητα τα στοιχεία του 28χρονου που κατηγορείται για ασέλγεια σε 4χρονο αγόρι· 6 ώρες πριν, βιασμός 12χρονης ‒ η ΕΛ.ΑΣ. εντόπισε τον οίκο ανοχής όπου πήγαινε ο Μίχος το ανήλικο θύμα του· 7 ώρες πριν, Λιβαδειά ‒ αυτοί είναι οι δύο συλληφθέντες για τον βιασμό της 17χρονης.

Τι κάνεις σε αυτή την περίπτωση; Μπαίνεις σε ένα λαγούμι και μένεις εκεί; Μεταναστεύεις;

H πρόνοια για ένα κακοποιημένο ή παραμελημένο παιδί είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ίσως γιατί υπάρχει ακόμα ένα τρομακτικό κενό στον τρόπο με τον οποίον αντιλαμβάνεται το σύστημα αλλά και η κοινή γνώμη την παιδική προστασία στην Ελλάδα.

Εάν υπάρχει κάτι που έχει αρχίσει να γίνεται ξεκάθαρο τις τελευταίες μέρες είναι πως η Ελλάδα δεν είναι καλό μέρος για να ζει ένα παιδί. Όχι επειδή έχει περισσότερους παιδοβιαστές ή κακοποιητές από άλλες χώρες αλλά γιατί εάν έχει την ατυχία να γεννηθεί σε μια οικογένεια που δεν μπορεί να το φροντίσει ή το κακοποιεί, δεν υπάρχει κανένα δίχτυ ασφάλειας για να το προστατεύσει.

H πρόνοια για ένα κακοποιημένο ή παραμελημένο παιδί είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ίσως γιατί υπάρχει ακόμα ένα τρομακτικό κενό στον τρόπο με τον οποίον αντιλαμβάνεται το σύστημα αλλά και η κοινή γνώμη την παιδική προστασία στην Ελλάδα.

Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα ιδρύματα θεωρούνται απομεινάρι μιας άλλης εποχής και βλαβερά για την ανάπτυξη ενός παιδιού ‒ εδώ και δεκαετίες προωθείται η αναδοχή ως η καλύτερη δυνατή λύση για τα παιδιά. Στην Ελλάδα ακόμα ανοίγουν ιδρύματα και μόλις πέρσι ξεκίνησε, επιτέλους, η πρώτη σοβαρή καμπάνια για την αποϊδρυματοποίηση των παιδιών και την αναδοχή, ένας όρος σχεδόν άγνωστος ακόμα στη χώρα μας.

Το τοπίο των ιδρυμάτων στο οποίο φτάνουν τα κακοποιημένα ή ορφανά παιδιά στην Ελλάδα είναι χαώδες ‒και το χαώδες είναι ένας μάλλον κομψός όρος γι’ αυτή την περίσταση‒ χωρίς ενιαίο θεσμικό πλαίσιο. Μόλις τον Μάιο μπήκαν επίσημα προδιαγραφές για τις ιδιωτικές μονάδες παιδικής προστασίας. Μέχρι τότε οποιοσδήποτε μπορούσε να ανοίξει μια δομή παιδικής προστασίας (από την Εκκλησία ως έναν «φιλάνθρωπο»), χωρίς έλεγχο, χωρίς τα ελάχιστα μέτρα υποχρεωτικής εφαρμογής σωστής λειτουργίας, χωρίς καν την υποχρέωση να τη στελεχώσει από καταρτισμένο προσωπικό.

Ακόμα πιο εξοργιστικό είναι πως μέχρι το 2021 στην Ελλάδα δεν υπήρχε καν η υποχρέωση να έχουν λευκό ποινικό μητρώο οι εργαζόμενοι σε βρεφονηπιακούς σταθμούς ή κοινωνικές δομές.

Πέρα από τις κοινωνικές δομές και τα ιδρύματα όμως, πόσο καλά περνάνε τα παιδιά στην Ελλάδα; Σύμφωνα με τα στοιχεία της UNICEF, η Ελλάδα είναι τρίτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην παιδική φτώχεια, πρώτη στην παιδική παχυσαρκία, αλλά κυρίως, όπως δήλωσε ο επίσημος εκπρόσωπος της UNICEF στην Ελλάδα Λουτσιάνο Καλεστίνι σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» (το κείμενο, μάλιστα, είχε τίτλο «Ελλάδα, η χειρότερη χώρα για ένα παιδί»), δεν υπάρχει εθνική ατζέντα για τα παιδιά, μόνο δεκαετίες αποσπασματικών νόμων και δράσεων.

Ας μην ξεχνάμε βέβαια και το βασικότερο: η Ελλάδα έχει κατά κοινή παραδοχή ένα εκπαιδευτικό σύστημα που πάσχει, γεμάτο αγκυλώσεις, που δεν προετοιμάζει τα παιδιά για έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.

Αυτό αντικατοπτρίζεται και στις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στο διεθνές πρόγραμμα PISA, που κατατάσσουν την Ελλάδα 24η στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι μαθητές ξεκινούν πλέον τα φροντιστήρια από το δημοτικό (λέγονται «κέντρα μελέτης» γιατί προφανώς τα έξτρα χρήματα σε αγγλικά, γαλλικά και δραστηριότητες δεν ήταν αρκετά) και συνεχίζουν ακάθεκτοι στο γυμνάσιο και στο λύκειο να ζουν μια αφόρητα πιεστική ζωή γεμάτη με έξτρα μαθήματα, δραστηριότητες και φροντιστήρια προκειμένου να μπουν στο πανεπιστήμιο περίπου παπαγαλίζοντας.

Ζούμε σε μια κοινωνία που αποθεώνει τη μητρότητα και την οικογένεια, τον πυρήνα της ελληνικής κοινωνίας. Δεν είναι παράξενο, λοιπόν, που αυτή η κοινωνία αδιαφορεί τόσο για τα παιδιά της;






 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ