Barney: Η σκοτεινή πλευρά του μoβ δεινόσαυρου που αγαπήσαμε

Barney: Η μισητή πλευρά του μωβ δεινόσαυρου που αγαπήσαμε ως παιδιά Facebook Twitter
«I love you, you love me, we are a happy family»
0

«Το 1988 η Sheryl Leach δημιούργησε ένα τέρας». Έτσι ξεκινά το ντοκιμαντέρ «I love you, you hate me» που προβάλλεται στο Ρeacock και αναδεικνύει το τεράστιο κύμα αγάπης και μίσους που συνόδευσε τον διάσημο μοβ δεινόσαυρο των παιδικών μας χρόνων.

Όσοι έτυχε να είναι παιδιά την εποχή που το ίντερνετ έκανε θόρυβο στο τηλέφωνο και τα websites ήταν απλώς μερικές δεκάδες χιλιάδες, θα το θυμούνται. Τα πρωινά που πριν πάμε σχολείο κουλουριαζόμασταν στον καναπέ για να δούμε το ατσαλάκωτο χαμόγελό του, την παρέα των παιδιών από διαφορετικές εθνικότητες που τραγουδούσαν γύρω του, τα διδάγματα και τις παραινέσεις του μεγάλου και φιλικού Barney.

Όπως και να τον έχετε στη μνήμη σας, το σίγουρο είναι ότι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κάθε άλλο παρά τέρας. «I love you, you love me, we are a happy family» τραγουδούσαν τα παιδιά και όλα έμοιαζαν ρόδινα σε έναν ήρωα που μοίραζε απλόχερα αγάπη.

Κατά έναν περίεργο τρόπο, όμως, την εποχή του «Pulp Fiction», των Nirvana, της ειρωνείας του David Letterman και της αυγής των social media, ο γλυκός, μοβ δεινόσαυρος θα γινόταν η αιτία για μια σειρά από αδιανόητα εχθρικές και βάναυσες συμπεριφορές και ένα κύμα μίσους που θα δημιουργούσε μία από τις πρώτες περιπτώσεις viral cyberbullying.

Παρότι σίγουρα αποτελεί μια ενδιαφέρουσα περίπτωση αγάπης-μίσους, ένα case study για τη δύναμη της πληροφορίας και των viral trends που άρχισαν να μπαίνουν για πρώτη φορά στις ράγες του διαδικτύου, ο Barney είναι κυρίως ένα από τα πιο δημοφιλή παιδικά shows που έχει δει ο πλανήτης.  

Ο Barney θα έτρωγε σφαίρες, θα έβγαινε knock out σε κατάμεστα γήπεδα, θα δεχόταν χτυπήματα με βαριοπούλες και θα προκαλούσε εκστρατείες με σκοπό τον αφανισμό του. Και αν κάτι τέτοιο συνέβαινε σε έναν συγκεκριμένο βαθμό, το ντοκιμαντέρ του Peacock φροντίζει με στόμφο και δραματικότητα να το αναγάγει σε μείζονα προβληματισμό της τότε εποχής.

Η κλιμάκωση της μουσικής και οι υπερβολικές εκφράσεις των συνεντευξιαζόμενων προσθέτουν ένταση σε ένα ντοκιμαντέρ που, παρότι τράβηξε το βλέμμα των media, άρα αποτελεί αυτόματα εμπορική επιτυχία, παλεύει να δημιουργήσει ένα μεγάλο case, που στερείται όμως ερείσματα. Η ίδια η δημιουργός του Barney αρνήθηκε να μιλήσει.

Το αφήγημα του ντοκιμαντέρ, που ξεκινά με τον πυροβολισμό μιας κούκλας του Barney, βασίζεται στην ιδέα πως η παιδική εκπομπή που λατρεύτηκε ταξιδεύοντας σε περισσότερες από 200 χώρες στον κόσμο είχε ως επίκεντρο μια φιγούρα η οποία ήταν υπερβολικά τέλεια, μη ανθρώπινη, μονίμως και ατσαλάκωτα χαμογελαστή, και μοίραζε διδακτισμό και συμβουλές. Μια φιγούρα που δεν θα άντεχε να παρακολουθήσει κανένας γονιός για πάνω από τρία λεπτά.

Η επανάληψη των τραγουδιών από τα παιδιά, οι τσιριχτές φωνές και η έλλειψη του παραμικρού ελαττώματος που θα καθιστούσε τον Barney ανθρώπινο ήταν στοιχεία που πυροδότησαν το μίσος.

«I love you, you hate me» - Official Trailer Peacock Original

Το show ξεκίνησε ως low budget παραγωγή, με δεκάδες μαμάδες να σηκώνουν σταθερά τηλέφωνα για να ενημερώσουν άλλες, ως τακτική marketing, ελλείψει πόρων που θα επέτρεπαν τη δημιουργία promo βίντεο.

Όταν ένα απόγευμα η Sheryl Leach πήγε σε βιντεοκλάμπ ενός προαστίου του Ντάλας για να βρει μια κασέτα που θα κρατούσε τον δίχρονο γιο της απασχολημένο, ανακάλυψε ένα πρόγραμμα όπου τα παιδιά τραγουδούσαν όλα μαζί. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα. Η Leach λέει σε μια συνέντευξή της πως δεν είχε ένσημα στη βιομηχανία των βίντεο. «Πόσο δύσκολο μπορεί να είναι;» σκεφτόταν. Ο νονός της είχε ένα στούντιο παραγωγής κι έτσι ξεκίνησαν τα γυρίσματα.

O αρχικός σεναριογράφος λέει ότι η Leach δεν ήθελε ο Barney να έχει αιχμηρά δόντια αλλά προτιμούσε να είναι μια αστεία προσωπικότητα, εμπνευσμένη από τον χαρακτήρα του Bruce Willis στο «Moonlighting». Τελικά ο σεναριογράφος απολύθηκε με μια επιστολή που ανέφερε: «Αποφασίσαμε πως έχεις ένα πολύ δημιουργικό πνεύμα που δεν μπορεί να περιοριστεί».

Για κεντρικός ηθοποιός προοριζόταν η φωνή των διαφημιστικών σποτ των McDonald, όμως η στολή δεν ταίριαζε στο ύψος του, έτσι προσέλαβαν άλλο ηθοποιό για το performance και κράτησαν εκείνον για τις εκφωνήσεις. Όταν όμως πήγε στον στρατό, προσέλαβαν στη θέση έναν χορευτή, ο οποίος επρόκειτο στη συνέχεια να γίνει δάσκαλος tantra και πνευματικής σεξουαλικότητας.

Με το show να κάνει επιτυχία στην τηλεόραση του Tέξας και τις live εμφανίσεις σε θέατρα να γίνονται sold out από γονείς και παιδιά, το όλο εγχείρημα τράβηξε το βλέμμα ενός ανθρώπου του PBS που προσάρμοσε τη σειρά στο διάσημο κανάλι. Η μανία είχε μόλις ξεκινήσει.

Όλο και περισσότερα παιδιά στον κόσμο μαγνητίζονταν από την καλοσύνη του μοβ δεινόσαυρου, ο οποίος με ένα χαμόγελο καρφωμένο στο πρόσωπό του τα παρακινούσε να χορεύουν, να πλένουν τακτικά τα δόντια τους και να αγαπούν τους διπλανούς τους. Τι θα μπορούσε να πάει λάθος;

Barney: Η μισητή πλευρά του μωβ δεινόσαυρου που αγαπήσαμε ως παιδιά Facebook Twitter
Η Sheryl Leach πήγε ένα απόγευμα στο βιντεοκλάμπ για να βρει μια κασέτα η οποία θα κρατούσε τον δίχρονο γιο της απασχολημένο και ανακάλυψε ένα πρόγραμμα όπου τα παιδιά τραγουδούσαν όλα μαζί. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα του Barney.

«Όταν κάτι είναι διαρκώς χαρούμενο, χωρίς καμιά διακύμανση, προκαλεί τη σκοτεινή πλευρά του εαυτού μας, που θέλει την καταστροφή του για να ικανοποιηθεί», αναφέρει ένας από τους συνεντευξιαζόμενους.

Όταν ένας γονιός γύρισε σπίτι και το παιδί του, αντί να τον αγκαλιάσει, παρακολουθούσε στην τηλεόραση το αγαπημένο του show, αποφάσισε να αναλάβει δράση. Ίδρυσε την «I hate Barney secret society», μια ομάδα που αυτοπροσδιορίζεται στο ντοκιμαντέρ ως «support group» για γονείς με εθισμένα στον Barney μέλη της οικογένειας. Αυτό που έκαναν ήταν να βγάζουν τακτικά ένα «I hate Barney» newsletter.

Όμως εκείνο που συνέβαλε σημαντικά στη στοχοποίηση του μοβ δεινόσαυρου ήταν η έλλειψη αρρενωπότητας, ενός στοιχείου που την εποχή εκείνη έπρεπε να την επιδεικνύεις. Το ντοκιμαντέρ συνδέει το όλο κλίμα εναντίον του σόου με την περίοδο του AIDS και της έντονης ομοφοβίας. Ο Barney είναι ευγενικός και γλυκός σε μια εποχή που το να συμπεριφέρεσαι έτσι σε καθιστούσε στόχο.

Τις πρώτες ενδείξεις ακολούθησαν ακόμα περισσότερες βίαιες ενέργειες. «Είναι σαν τα παιδιά να είναι όμηροι ενός φανταστικού δεινόσαυρου», αναφέρεται στο ντοκιμαντέρ. Ο συνθέτης της μουσικής που ακούγεται στην έναρξη του show αρχίζει να δέχεται απειλητικά mails. Παιδιά τού στέλνουν μηνύματα ότι τον μισούν. «Εσύ είσαι ο Barney που μαχαίρωσα και πυροβόλησα έξω από τη Νέα Ορλεάνη;» ρωτούσε ένα mail απευθυνόμενο στον Bob West, τη φωνή του Barney.

Μία από τις πρώτες σελίδες την εποχή του διαδικτύου ονομαζόταν «The Jihad to destroy Barney» και δημιουργήθηκε από φοιτητές κολεγίου. Για να μπεις πληκτρολογούσες alt.Barney.dinosaur.die.die.die.

Το μίσος κατά του μοβ δεινόσαυρου με τον καιρό πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις: βίντεο με haters που καίνε και χτυπούν αρκουδάκια με τη μορφή του, video games με τον Barney στόχο πυροβολισμών και μάχες σε live shows με αθλητικούς αγώνες. Όταν ένας άντρας ντυμένος κοτόπουλο –η διάσημη μασκότ μιας ομάδας σε ένα γήπεδο μπέιζμπολ– άρχισε να παλεύει με έναν άλλο τύπο ντυμένο Barney, ακολούθησε μια μήνυση 100.000 δολαρίων για προσβολή πνευματικής ιδιοκτησίας. Το δικαστήριο όμως θεώρησε ότι δεν επρόκειτο για τίποτα περισσότερο από παρωδία. Στο στόχαστρο του νόμου μπαίνουν και οι ομάδες των haters.

Κάποια στιγμή η δημιουργός του Sheryl αποχωρεί από το show. Η διαδικασία πώλησης των δικαιωμάτων ξεκινούν. Ο Barney αλλάζει, η αρχική απλοϊκή φιλοσοφία παίρνει πιο εμπορικό χαρακτήρα, νέοι ήρωες μπαίνουν στο show και η εκπομπή χάνει την αυθεντική λάμψη της.

Προς το τέλος του το ντοκιμαντέρ εστιάζει ιδιαιτέρως και στον γιο της Sheryl, Patrick, που αργότερα κατηγορήθηκε για ένοπλη επίθεση και καταδικάστηκε σε δεκαπέντε χρόνια φυλάκιση επειδή διαφώνησε με έναν γείτονά του και τον πυροβόλησε. Η σχέση του με τον φανταστικό ήρωα που εκείνη δημιούργησε, η οποία υποδηλώνεται στο ντοκιμαντέρ, αλλά δεν συζητείται ανοιχτά, λένε ότι υπήρξε ένας από τους βασικούς λόγους που η δημιουργός αρνήθηκε να μιλήσει.

Barney: Η μισητή πλευρά του μωβ δεινόσαυρου που αγαπήσαμε ως παιδιά Facebook Twitter
Όλο και περισσότερα παιδιά στον κόσμο μαγνητίζονταν από την καλοσύνη του μοβ δεινόσαυρου, ο οποίος με ένα χαμόγελο καρφωμένο στο πρόσωπό του τα παρακινούσε να χορεύουν, να πλένουν τακτικά τα δόντια τους και να αγαπούν τους γύρω τους.

Παρότι σίγουρα αποτελεί μια ενδιαφέρουσα περίπτωση αγάπης-μίσους, ένα case study για τη δύναμη της πληροφορίας και των viral trends που άρχισαν να μπαίνουν για πρώτη φορά στις ράγες του διαδικτύου, ο Barney είναι κυρίως ένα από τα πιο δημοφιλή παιδικά shows που έχει δει ο πλανήτης.

Ακόμα κι αν το ντοκιμαντέρ φροντίζει να στρέψει τους προβολείς στο κύμα των haters, φέρνοντας με πολύ ενδιαφέροντα τρόπο στο προσκήνιο ανθρώπους που δούλευαν στα κοστούμια και πίσω από τις κάμερες, δεν παύει να είναι επιφανειακό.

Το μόνο που καταφέρνει είναι να μας γυρίσει για λίγο στην εποχή που δεν είχαμε καμία απολύτως σκοτούρα και απλώς κοιτούσαμε τον τέλειο δεινόσαυρο, ο οποίος, μακριά από την πραγματικότητα, γινόταν ο ήρωας της παιδικής μας ηλικίας. Αντί για κάπα, όπως ο Σούπερμαν, είχε μοβ στολή.  Ήταν απλώς πολύ τέλειος. Και για κάποιους αυτό είναι εκνευριστικό.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ