Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών

0

Το Ωδείο Αθηνών, ύστερα από χρόνια εγκατάλειψης και παραμέλησης, περνά πλέον σε μια νέα εποχή. Μετά από τρία χρόνια εργασιών, το μεγάλο έργο αποπεράτωσης και εκσυγχρονισμού του θρυλικού κτιρίου της οδού Ρηγίλλης ολοκληρώθηκε και παραδίδεται στο κοινό. Το δαιδαλώδες οικοδόμημα που φέρει την υπογραφή του σπουδαίου εκπροσώπου του αρχιτεκτονικού μοντερνισμού στην Ελλάδα, Ιωάννη Δεσποτόπουλου, αποτελεί έναν ιστορικό φορέα στην καλλιτεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Μετά τις εργασίες ανακαίνισης που έγιναν με τη συγχρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής, του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κόστισαν περισσότερο από έξι εκατομμύρια ευρώ, αποκτά νέο πρόσωπο. Με συνολική επιφάνεια 13.000 τ.μ., εκ των οποίων τα 5.300 τ.μ. είναι οι χώροι αποπεράτωσης, 4 ορόφους, 34 χώρους διδασκαλίας και ένα αμφιθέατρο 600 θέσεων λαμβάνει πλέον τη μορφή που του αρμόζει.

Το κτίριο-σύμβολο που για πενήντα χρόνια αντιμετώπιζε πολυάριθμα γραφειοκρατικά και λειτουργικά προβλήματα εισέρχεται σε μια νέα περίοδο εξωστρέφειας.

Την ξενάγησή μας στο σπουδαίο αρχιτεκτονικό δείγμα Bauhaus της πόλης ανέλαβε η αρχιτέκτονας μηχανικός Εύη Αναστασοπούλου. Όπως επισημαίνει: «Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένονται τα εγκαίνια του Ωδείου Αθηνών όπως και η λειτουργία του νέου εστιατορίου-καφέ, επιφάνειας 215 τ.μ., στο ισόγειο του κτιρίου προς την οδό Ρηγίλλης. Το μενού έχει αναλάβει το Δειπνοσοφιστήριον, θα έχει θέα στον κήπο του Ωδείου και θα απευθύνεται τόσο σε μαθητές και καθηγητές του Ωδείου όσο και στους επισκέπτες του».

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στη συνέχεια, ενώ περπατάμε προς τη Νέα Σκηνή, η κ. Αναστασοπούλου εξηγεί: «Εδώ βλέπουμε τη δημιουργία ενός νέου υπόγειου πειραματικού πολυμορφικού χώρου εκδηλώσεων που πλέον μπορεί να υποδιαιρείται εύκολα σε επιμέρους συνεδριακές αίθουσες, ενώ το φουαγέ τεχνών θα λειτουργεί ως χώρος εκθέσεων, κοινωνικών εκδηλώσεων και παρουσιάσεων. Επίσης, όπως θα δείτε, υπάρχουν χώροι υποστήριξης της ανεξάρτητης νεανικής πολιτισμικής επιχειρηματικότητας που έχουν διαμορφωθεί στα υπόγεια της βορειοανατολικής πλευράς του κτιρίου. Είναι ξεκάθαρο ότι το Ωδείο Αθηνών στη σύγχρονη μορφή του θα περιλαμβάνει έναν μοναδικό συνδυασμό χώρων διδασκαλίας της μουσικής, του θεάτρου και του χορού, βιβλιοθήκη, αίθουσες καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και συγκεντρώσεων, αίθρια και στούντιο». Η Νέα Σκηνή βρίσκεται στον χώρο όπου στεγάζονταν μέχρι πρόσφατα οι λειτουργίες του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, στο 4ο υπόγειο του κτιρίου, και έχει μετασχηματιστεί σε έναν πειραματικό λειτουργικό χώρο πολλαπλών χρήσεων που στηρίζεται στη λογική του «box in a box», δηλαδή ενός κουτιού εντεταγμένου στο υπάρχον κέλυφος.

Το Αμφιθέατρο του Ωδείου Αθηνών, που επί δεκαετίες παρέμενε ημιτελές, είναι αναμφίβολα ο εντυπωσιακότερος και σημαντικότερος χώρος του κτιρίου. Δεν είναι τυχαίο ότι φέρει το όνομα του εμπνευσμένου αρχιτέκτονα που το οραματίστηκε πριν από περίπου μισό αιώνα. Όση ώρα βρισκόμαστε στον χώρο αντιλαμβάνομαι ότι κυριαρχεί το σκυρόδεμα που αναδεικνύει την αυστηρή γεωμετρία και προδίδει την πρόθεση του αρχιτέκτονα να παραπέμψει σε αρχαίο ελληνικό θέατρο, όπου ο πολίτης μετείχε στα δρώμενα, επικοινωνώντας με τον χώρο και τους υπόλοιπους θεατές. Όπως επισημαίνει η κ. Αναστασοπούλου: «Κατά τη διάρκεια των εργασιών αποπεράτωσης του κτιρίου τηρήθηκαν όλοι οι σύγχρονοι κανονισμοί ασφαλείας και έχουν εξασφαλιστεί όλες οι ειδικές προδιαγραφές ηχομόνωσης που επιτυγχάνονται με τη δημιουργία δεύτερου –εσωτερικού– ηχομονωτικού κελύφους».

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ιδιαίτερο βάρος έχει δοθεί στις απαιτήσεις της εσωτερικής ακουστικής, που εξυπηρετούνται με την επένδυση των περιμετρικών τοίχων με πρόσθετες ξύλινες επιφάνειες και την ανάρτηση ενός ελεύθερου ανακλαστήρα καθώς και χάλκινων στεφάνων που τονίζουν τον ρόλο της σκηνής. Επίσης, η επιλογή ειδικών καθισμάτων που έχουν έρθει από τη Νορβηγία όχι μόνο εξασφαλίζουν τις απαραίτητες προδιαγραφές άνεσης αλλά είναι και φιλικές προς το περιβάλλον, εναρμονισμένες με την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του κτιρίου, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι συμβάλλουν και στην ηχοαπορρόφηση. Σε κοντινή απόσταση συναντάμε το κέντρο τεχνολογίας, το οποίο παρέμενε εγκαταλελειμμένο. Σήμερα έχουν κατασκευαστεί πέντε αίθουσες ηχογράφησης από 16 τ.μ. έως 56 τ.μ. η καθεμιά, ένα control room, αίθουσα σεμιναρίων, χώροι καθιστικών αναμονής και συναντήσεων, αίθουσα αρχείου καθώς και βοηθητικοί χώροι.

Να θυμίσουμε ότι από το 1976 το Ωδείο Αθηνών στεγάζεται στο κέντρο της Αθήνας και αποτελεί το μείζον έργο του σπουδαίου αρχιτέκτονα αλλά και το μοναδικό που υλοποιήθηκε από το μεγαλόπνοο σχέδιο της δεκαετίας του 1950 για τη δημιουργία του περίφημου Πνευματικού Κέντρου Αθηνών. Το 2017 το κτίριο ανακηρύχθηκε «Νεώτερο Μνημείο» από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, ενώ η παραγγελία της προμελέτης για την ανάπλαση αλλά και τη συνολική βιωσιμότητα του κτιρίου στήριξε με δωρεά του ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής και εκπόνησε το γραφείο μελετών Θύμιος Παπαγιάννης & Συνεργάτες. 

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Πηγαίνοντας προς την έξοδο, στέκομαι στον χώρο όπου γίνονται ακόμη κάποιες εργασίες και θα φιλοξενεί το νέο εστιατόριο-καφέ. Η κ. Αναστασοπούλου αποκαλύπτει ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών ήρθαν στο φως μοτίβα που είχε φιλοτεχνήσει ο Δεσποτόπουλος. Έτσι, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να θαυμάσουν τον διασωθέντα μεγάλο κεντρικό τοίχο του χώρου από μαύρο μάρμαρο Βυτίνας, ο οποίος ήταν καλυμμένος με γυψοσανίδες, και να προσέξουν καλύτερα τις χαρακτηριστικές γεωμετρικές διακοσμητικές χαράξεις του σπουδαίου αρχιτέκτονα. Στο ίδιο πνεύμα κινείται και το γλυπτικής μορφής ελεύθερο μπαρ που παραπέμπει σε κλειδί του σολ και τονίζει τη διακριτική παρουσία των έργων τέχνης.

Το κτίριο-σύμβολο που για πενήντα χρόνια αντιμετώπιζε πολυάριθμα γραφειοκρατικά και λειτουργικά προβλήματα εισέρχεται σε μια νέα περίοδο εξωστρέφειας. Με την αναβάθμιση των υποδομών του το συγκρότημα του Ωδείου Αθηνών μετατρέπεται οριστικά σε έναν ανανεωμένο εκπαιδευτικό και πολιτιστικό πόλο. Η Αθήνα αποκτά ένα καινούργιο σημείο αναφοράς που θα συμβάλει όχι μόνο στα πολιτιστικά δρώμενα της πρωτεύουσας αλλά και στην αστική φυσιογνωμία της.

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus | Μόνιμη έκθεση με θέμα το έργο του αρχιτέκτονα του Ωδείου Αθηνών

Πολιτισμός / Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus: Μόνιμη έκθεση με θέμα το έργο του αρχιτέκτονα στο Ωδείο Αθηνών

Με αφορμή την ανακαίνιση των χώρων του Ωδείου Αθηνών, η έκθεση στεγάστηκε στον 1ο όροφο και έλαβε μόνιμο χαρακτήρα. Επικεντρώνεται στην ιστορία του σημαντικού αυτού κτηρίου.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR