«Νέος είσαι, τι να 'παθες»: Η χρήσιμη εξομολόγηση Καραλή

karalis Facebook Twitter
Είναι όμορφο ένα γεροδεμένο αγόρι, νεότατο, πανέμορφο, να παραδέχεται την ευαλωτότητά του. Φωτ.: Eurokinissi
0

«ΝΙΩΘΩ ΝΑ ΚΟΥΒΑΛΑΩ τον κόσμο στους ώμους μου». Κάπως έτσι θα μετέφραζα εκείνο το ποστ της Σιμόν Μπάιλς με το οποίο η αθλήτρια εξήγησε ότι αποσύρεται λίγο για λόγους ψυχικής υγείας. 

Εκείνος ο μύθος της ισορροπίας αποδεικνύεται πιο γερός απ’ ό,τι θα περίμενε κανείς. Ακόμα κυκλοφορεί η ιδέα ότι μπορούμε να κάνουμε λίγο απ’ όλα. Με μέτρο και «με χαμόγελο». Να πετυχαίνουμε διαρκώς, όλοι, και στα προσωπικά, στα επαγγελματικά και στην υγεία μας, λες και είναι η ζωή μας η πραγμάτωση των θετικών προβλέψεων κάποιου υπερτυχερού ζωδίου κι όχι κάτι που συμβαίνει σε κανονικούς ανθρώπους, που την ίδια εβδομάδα τα πάνε χάλια και τα πάνε και υπέροχα, τα βρίσκουν σκούρα ή ευτυχούν, επειδή το ραδιόφωνο έβαλε το αγαπημένο τους τραγούδι. Είμαστε περίπλοκα πλάσματα. 

Οι αθλητές δεν είναι υπεράνθρωποι που δεν κουράζονται ποτέ. Τίποτα ρομαντικό και τίποτα σπουδαίο δεν κρύβεται στην άλλη πλευρά. Κι ούτε και τίποτα ιδιαίτερο μάλλον. Απλώς η ανθρώπινη φύση. Και η δυσκολία της ανθρώπινης συνθήκης. Η πρόκληση της κάθε μέρας. Η πεισματάρικη αναζήτηση της καλοσύνης και της καθαρής χαράς. 

Οι απόπειρες κατανόησης των ανθρώπων που δεν αρνούνται την περιπλοκότητα (όπως η τέχνη) δεν έχουν κανένα πρόβλημα μ’ αυτό. Γι' αυτό αισθανόμαστε λιγότερο μόνοι μέσα στην τέχνη ή τη γλώσσα. Από την άλλη, η διαφήμιση, η εταιρική κουλτούρα της διαρκούς αυτοβελτίωσης (μέχρι το burnout φυσικά και την πλήρη δυστυχία), η μονόπλευρη θέαση της ζωής σαν κάτι που πρέπει να βελτιστοποιείται διαρκώς (προσταγή χωρίς πολύ νόημα), έχουν πρόβλημα με την περίπλοκη ανθρώπινη φύση. 

Η ισορροπία τείνει να μοιάζει με το multitasking, την ικανότητα να εκτελεί κανείς πολλά διαφορετικά πράγματα ψιλοταυτόχρονα. Καθόλου τυχαίο δεν είναι, φυσικά, που τέτοιες δεξιότητες είναι πολύτιμες στους υπαλλήλους γραφείου. 

Η υποτιθέμενη ανισορροπία έχει χώρο να φανεί μόνον ως μύθος. Ο συγγραφέας είναι μονομανής. Η ροκ σταρ παίρνει ναρκωτικά. Οι ποιητές πίνουν μέχρι τελικής πτώσης. Τα μοντέλα έχουν ανορεξία. Η αλήθεια είναι ότι χίλιοι δυο άνθρωποι είναι μονομανείς, εθισμένοι, πότες και με διατροφική διαταραχή κι αυτό είναι οκ. Η ανθρώπινη ζωή δεν είναι ακριβώς συναλλαγή. Η συμφωνία δεν πάει κάπως έτσι: δωσ' μου καλά τραγούδια/ποιήματα/επιδόσεις και θα σου συγχωρήσω το πρόβλημά σου. Η αληθινή συμφωνία που έχουμε μεταξύ μας περιλαμβάνει την ενσυναίσθηση, την κατανόηση και τη βαθιά συνειδητοποίηση ότι όλοι/όλες/όλα έχουμε τα θέματά μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όλοι είμαστε στην ίδια βάρκα. Κάποια προβλήματα είναι σοβαρότερα από άλλα. 

Μαζί με το ταμπού της ψυχικής υγείας πρέπει να σπάσει και η άλλη όψη, η ρομαντικοποίηση. Οι καλλιτέχνες δεν είναι πιο δημιουργικοί όταν βουλιάζουν στη μοναχική έρημο μιας κοσμοαντίληψης πλήρως απροσπέλαστης στα άλλα ανθρώπινα όντα. Οι αθλητές δεν είναι υπεράνθρωποι που δεν κουράζονται ποτέ. Τίποτα ρομαντικό και τίποτα σπουδαίο δεν κρύβεται στην άλλη πλευρά. Κι ούτε και τίποτα ιδιαίτερο μάλλον. Απλώς η ανθρώπινη φύση. Και η δυσκολία της ανθρώπινης συνθήκης. Η πρόκληση της κάθε μέρας. Η πεισματάρικη αναζήτηση της καλοσύνης και της καθαρής χαράς. 

Είναι όμορφο ένα γεροδεμένο αγόρι, νεότατο, πανέμορφο, να παραδέχεται την ευαλωτότητά του. Είναι και χρήσιμο για όσους νομίζουν ότι τα σπουδαία επιτεύγματα έρχονται σε όσους τα πράγματα τούς πάνε διαρκώς καλά. Αυτοί που πετυχαίνουν το κάνουν παρά τις αντιξοότητες, όχι χωρίς αυτές. Δεν υπάρχει άνθρωπος που δεν συναντά εμπόδια (ειδικά μέσα στο μυαλό του). Η εξομολόγηση Καραλή έχει την ομορφιά της θέας στα αποδυτήρια. Τίποτα λαμπερό και φανταχτερό δεν υπάρχει εκεί. Μόνο ιδρώτας, επαναλαμβανόμενες κινήσεις, ρουτίνες που σε τρελαίνουν, στερήσεις και σωματικός πόνος. Και επειδή, ειδικά στους άντρες, ειδικά σ’ αυτούς που έχουν το σώμα του Καραλή και την ηλικία του, η συνηθισμένη αντίδραση στην εξομολόγηση της ψυχικής τους κόπωσης είναι η προσβλητική άρνηση του στυλ «νέο παιδί, ωραίος, τι να πάθεις;», είναι πολύ σπουδαίο που ο αθλητής βρήκε το θάρρος. 

Μια τέτοια εξομολόγηση δεν σε ξεχωρίζει από τους άλλους ανθρώπους. Δεν σε θέτει σε κάποιο ανώτερο/κατώτερο σκαλί. Η λιτή δήλωση Καραλή (ότι βουτήχτηκε στην κατάθλιψη) δημιουργεί αθέατες συνδέσεις. Χωρίς να υποτιμώ την απέραντη μοναξιά της ψυχικής πάθησης, πιστεύω ότι ενίοτε το τείχος «σπάει». Χωμένος/χωμένη μέσα στις ατελείωτες ώρες του ψυχικού προβλήματος, βουλιάζοντας σε κάποιον καναπέ που τον έχεις σιχαθεί ή παλεύοντας να καταπιείς φαγητό και να το κρατήσεις στον οργανισμό σου, ίσως να βοηθιέσαι κάθε φορά που νιώθεις ότι κάποιος/α σε καταλαβαίνει κι ότι έχει υπάρξει κι αυτός/αυτή κάπου σκοτεινά, όπως όλοι. Κι αυτό είναι οκ. Και κάποτε περνάει, αφήνοντας μια νέα, ήσυχη, εκτίμηση του πόσο απίστευτο είναι που ζούμε. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ