Η λεπτή ομορφιά των άγριων φυτών στα μονοπάτια της Τζιας Facebook Twitter

Η λεπτή ομορφιά των άγριων φυτών στα μονοπάτια της Τζιας

0

Στις αρχές τη δεκαετίας του 1970, η Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου έφτασε για πρώτη φορά στη Τζια. Ακολούθησε, όπως και οι περισσότεροι επισκέπτες, το καλντερίμι μέσα από τη Χώρα για να δει τον εντυπωσιακό Λέοντα της Κέας, το εντυπωσιακό μνημείο που είναι σκαλισμένο στην πλαγιά του λόφου δίπλα στο όμορφο μονοπάτι που εκτεινόταν εκείνη την εποχή βόρεια μέχρι το μοναστήρι της Παναγίας της Καστριανής. Μια δεκαετία αργότερα αγόρασε με τον σύζυγο της ένα σπίτι  στη Χώρα, γοητευμένη από τα ιδανικά για πεζοπορία μονοπάτια του νησιού. Η Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου αλώνισε κυριολεκτικά το νησί, περπατώντας αμέτρητες φορές προς τον αρχαίο Λέοντα, τη βρύση του Βενιαμίν, την κοιλάδα του Οτζιά, την Πέρα Μερά, πρόλαβε όλα αυτά τα μονοπάτια προτού πολλά από αυτά καταστραφούν από τις μπουλντόζες και γίνουν ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι.

Σήμερα διατηρείται μόνο ένα μικρό τμήμα από το καλντερίμι προς την Καστριανή και η ασφαλτόστρωσή του παρεμποδίστηκε από τις διαμαρτυρίες των κατοίκων και την παρέμβαση της αρχαιολογικής υπηρεσίας. Θέλοντας να εκφράσει και εκείνη τη διαμαρτυρία της, η Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου εγκαινίασε ένα τελετουργικό που περιλάμβανε καθημερινούς περιπάτους στο μονοπάτι, ενώ κατέγραφε σε μια σειρά από λεπτομερειακά σχέδια τον εφήμερο κύκλο της ζωής των φυτών κατά μήκος του μονοπατιού.

«Ίσως ο ωραιότερος δρόμος της Ελλάδας», έγραψε ο Γάλλος βοτανολόγος Ζοζέφ Πιττόν ντε Τουρνεφόρ για το λιθόστρωτο καλντερίμι που συνδέει την Ιουλίδα με την Καρθαία, ενώ 180 χρόνια αργότερα ο Βρετανός ταξιδιωτικός συγγραφέας Θίοντορ Μπεντ αποκάλεσε τη διαδρομή «έναν από τους πιο μαγευτικούς περιπάτους στον κόσμο».

«Ίσως ο ωραιότερος δρόμος της Ελλάδας», έγραψε ο Γάλλος βοτανολόγος Ζοζέφ Πιττόν ντε Τουρνεφόρ για το λιθόστρωτο καλντερίμι που συνδέει την Ιουλίδα με την Καρθαία, ενώ 180 χρόνια αργότερα ο Βρετανός ταξιδιωτικός συγγραφέας Θίοντορ Μπεντ αποκάλεσε τη διαδρομή «έναν από τους πιο μαγευτικούς περιπάτους στον κόσμο». Η εγκωμιαστική περιγραφή του Μπεντ εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα. Το αρχαίο μονοπάτι συνεχίζει να συνδυάζει την ιστορία, τη μαγευτική θέα και τη στενή επαφή με το θαυμαστό, ιδιαίτερο οικοσύστημα της Κέας. Η διαδρομή του Λέοντα διατηρείται, αν και δεν σώζεται ολόκληρη. Εξακολουθεί να είναι ένα καλοδιατηρημένο μονοπάτι για γελάδια και μουλάρια και συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για ευαισθητοποιημένους ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο.

Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Η ευρύτερη ελπίδα είναι το βιβλίο να λειτουργήσει ως κίνητρο για τη διατήρηση όχι μόνον αυτού του αρχαίου μονοπατιού, αλλά και άλλων καταγεγραμμένων στην Κέα διαδρομών πεζοπορίας, που αποτελούν ζωντανούς εθνικούς θησαυρούς, πολύτιμους, ανεκτίμητους και αναντικατάστατους.
Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Απρίλιος 2018 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν

«Δεν είμαι βοτανολόγος, ούτε καν σοβαρή κηπουρός», γράφει, «και μέχρι να αρχίσω αυτό το έργο το βοτανικό μου ενδιαφέρον περιοριζόταν στην αναγνώριση και τη συλλογή βρώσιμων φυτών στην εποχή τους, άγρια χόρτα, μανιτάρια και κάπαρη». Μέσα από το περπάτημα και το σχέδιο έμαθε να αναγνωρίζει τα ανθισμένα φυτά που μεγαλώνουν άγρια στο μονοπάτι και να θαυμάζει την ποικιλομορφία τους.

Θαυμάζοντας τις βοτανικές υδατογραφίες του Αυστριακού καλλιτέχνη Φέρντιναντ Μπάουερ, που στα ταξίδια του με τον Άγγλο βοτανολόγο Τζον Σίμπθορπ τεκμηρίωσε την πλούσια βιοποικιλότητα της Ανατολικής Μεσογείου, μια εργασία που οδήγησε στην πολύτομη μνημειώδη έκδοση «Flora Graeca», άρχισε άλλοτε να σχεδιάζει επιτόπου και άλλοτε να μαζεύει και να παίρνει στο σπίτι της να ζωγραφίζει την τεράστια ποικιλία από αγριολούλουδα που υπάρχει εκεί, μήνα τον μήνα, σε διαφορετικά στάδια του κύκλου τους, από τους πρώιμους χειμερινούς βλαστούς μέχρι τα καλοκαιρινά φρύγανα.

Με την καταγραφή της δεν αποσκοπεί στο να συνεισφέρει σε γνώσεις βοτανικής, δημιουργεί σχέδια που εφιστούν την προσοχή στην εξαιρετικά πλούσια, άγρια ανθοφόρα βλάστηση στην Ελλάδα. «Η ισορροπία ανθρώπινης δραστηριότητας και φύσης είναι πολύ λεπτή. Ακόμα και μια μικρή αλλαγή, όπως η λιθόστρωση του χωματόδρομου, μπορεί να οδηγήσει στην εξαφάνιση κάποιων ειδών. Διακαής μου πόθος είναι τα έργα της μητέρας φύσης να εκτιμώνται και να προστατεύονται όσο και τα έργα που δημιουργούμε εμείς οι άνθρωποι», λέει.

Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Μάιος 2011 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν

Αποτέλεσμα αυτού του έργου της είναι το «Χαρτογραφώντας το μονοπάτι» (εκδόσεις Καπόν), ένα πρωτότυπο, λεπτομερές και πλούσια εικονογραφημένο βιβλίο που ταξιδεύει τον αναγνώστη στην πορεία αυτού του μονοπατιού μέσα από 53 έγχρωμα βοτανικά σχέδια, με λεπτομέρειες από σκίτσα, φωτογραφίες και έργα εμπνευσμένα από τα σχέδια, μια καταγραφή που μαρτυρά την παθιασμένη αφοσίωση της Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου στο συγκεκριμένο τοπίο και επιτρέπει στον αναγνώστη να γίνει κοινωνός ενός κόσμου λεπτεπίλεπτης ομορφιάς που συχνά περνά απαρατήρητος, αν και υπάρχει γύρω μας.

εξώφυλλο
Το εξώφυλλο του βιβλίου.

Η ευρύτερη ελπίδα είναι το βιβλίο να λειτουργήσει ως κίνητρο για τη διατήρηση όχι μόνον αυτού του αρχαίου μονοπατιού, αλλά και άλλων καταγεγραμμένων στην Κέα διαδρομών πεζοπορίας, που αποτελούν ζωντανούς εθνικούς θησαυρούς, πολύτιμους, ανεκτίμητους και αναντικατάστατους.

«Προσπαθώ να σχεδιάζω με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια, παρατηρώντας απευθείας και με μεγάλη προσοχή τα φυτά από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Ποτέ δεν ζωγραφίζω από φωτογραφίες, γιατί η φωτογραφία παγώνει τον χρόνο, ενώ το σχέδιο είναι μια πράξη παρατήρησης που έχει χρονική διάρκεια, συλλαμβάνει τα φυτά ενώ αυτά αλλάζουν από εποχή σε εποχή και κάτω από διαφορετικές καιρικές συνθήκες», γράφει.

Η πολύχρονη εργασία της Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου είναι ένας τρόπος να τιμηθεί και να καταγραφεί το ίδιο το μονοπάτι της Τζιας μέσω των φυτών του, που αποτελούν το πιο σταθερό αλλά ταυτόχρονα το πιο εφήμερο και μεταβαλλόμενο χαρακτηριστικό του.

Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Με την καταγραφή της δεν αποσκοπεί στο να συνεισφέρει σε γνώσεις βοτανικής, δημιουργεί σχέδια που εφιστούν την προσοχή στην εξαιρετικά πλούσια, άγρια ανθοφόρα βλάστηση στην Ελλάδα.
Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Απρίλιος 2019 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν
Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Μάιος 2013 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν
Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Μάιος 2017 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν
Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Ιούλιος 2013 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν
Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Ιούνιος 2016 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν
Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Ιούλιος 2016 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν
Η λεπτή ομορφιά των άγριων φυτών στα μονοπάτια της Τζιας Facebook Twitter
Χαρτογραφώντας το μονοπάτι: Η εκθαμβωτικής ομορφιάς καταγραφή των άγριων φυτών της Τζιάς Facebook Twitter
Αύγουστος 2012 | Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου | Εκδόσεις Καπόν
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

22 λόγοι που αγαπάμε την καλοκαιρινή Ελλάδα / Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

Ακολουθώντας ένα αρχαίο μονοπάτι ανάμεσα στα βράχια, έπειτα από πεζοπορία μιας ώρας, καταλήγεις, κάθιδρος αλλά ευτυχής, στα παραθαλάσσια ερείπια της αρχαίας Καρθαίας (8ος αι. π.Χ.), στην Τζια.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κέα που αγαπάμε – Η νέα καμπάνια για την τουριστική προβολή του νησιού μας

Advertorial / «Η Κέα που αγαπάμε»: Μια νέα καμπάνια που αναδεικνύει τις ομορφιές του νησιού

Συνδυάζοντας ένα μοναδικό φυσικό τοπίο, υπέροχες παραλίες, συναρπαστικά αξιοθέατα και πλούσια ιστορική παράδοση, είναι ένας μαγευτικός προορισμός που ικανοποιεί κάθε επισκέπτη.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ