Όλαφουρ Ελίασον Facebook Twitter

Ένα περίπτερο από χρωματιστά γυαλιά σε ένα οινοποιείο, ένα ακόμα παιχνίδι με το φως από τον Olafur Eliasson

0

Το γραφείο Studio Other Spaces του καλλιτέχνη Olafur Eliasson και του αρχιτέκτονα Sebastian Behmann δημιούργησε το Vertical Panorama Pavilion, ένα κωνικό περίπτερο κατασκευασμένο από 832 χρωματιστά γυάλινα πάνελ, για ένα οινοποιείο στην Καλιφόρνια.

Το περίπτερο σχεδιάστηκε από το Studio Other Spaces με έδρα το Βερολίνο, για το οινοποιείο The Donum Estate στην κοιλάδα Sonoma της Καλιφόρνια.

Έχει κωνική μορφή που κατασκευάστηκε από 832 πλαστικοποιημένα γυάλινα πάνελ σε 24 διαφορετικά χρώματα και μια ποικιλία διαφανειών.

Η δομή του είναι από ανοξείδωτο χάλυβα και αποτελείται από δώδεκα κολώνες που στηρίζουν ένα στριφτό ομόκεντρο στέγαστρο. Το γυάλινο στέγαστρο, το οποίο έχει διάμετρο 14,5 μέτρα, είναι κυκλικό σε κάτοψη και στενεύει σε ένα στρογγυλό άνοιγμα στο υψηλότερο σημείο του, το οποίο πλαισιώνει τη βόρεια θέα του ουρανού.

Ο Eliasson δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει  τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένο στη λεπτομέρεια.

Σειρές τετράγωνων γυάλινων πάνελ σε αποχρώσεις του πορτοκαλί, του μπλε, του ροζ και του κόκκινου επενδύουν την ομόκεντρη δομή από ανοξείδωτο χάλυβα και επιλέχθηκαν επειδή το στούντιο θεώρησε ότι συνδέουν το περίπτερο με το τοπίο της Sonoma Valley.

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Ένα καθιστικό μέσα στο περίπτερο στους αμπελώνες | Studio Olafur Eliasson

«Εμπνευσμένο από την ιστορία των κυκλικών ημερολογίων, το κωνικό στέγαστρο έχει ως επίκεντρο έναν βόρεια προσανατολισμένο οφθαλμό και είναι υαλοποιημένο με 832 έγχρωμους πίνακες από πλαστικοποιημένο γυαλί που απεικονίζουν τους ετήσιους μέσους όρους των τεσσάρων μετεωρολογικών παραμέτρων στο κτήμα – ηλιακή ακτινοβολία, ένταση ανέμου, θερμοκρασία και υγρασία», δήλωσε το στούντιο.

Τα ελικοειδή μονοπάτια σκαλίστηκαν στο έδαφος και πλαισιώθηκαν από τοίχους αντιστήριξης από τούβλα, που οδηγούν και καθοδηγούν τους επισκέπτες στο περίπτερο.

Οι χώροι καθισμάτων τοποθετήθηκαν κάτω από το πολύχρωμο στέγαστρο μέσα σε καμπυλωτούς θαλάμους κατασκευασμένους από τούβλινους τοίχους, οι οποίοι ήταν τοποθετημένοι σε κατακόρυφο και κλιμακωτό σχηματισμό.

«Τα συγκεκριμένα στοιχεία σχεδιασμού είναι αφαιρέσεις στοιχείων που προέρχονται από μια κάθετη τομή μέσα από τη θέση του περιπτέρου στο κτήμα», δήλωσαν οι Eliasson και Behmann. «Το περίπτερο χαρτογραφεί τα γύρω εφήμερα –το έδαφος, τη βλάστηση, τον άνεμο, τον ήλιο, την ατμόσφαιρα και τη βροχή– και τα ενσωματώνει στο πολύχρωμο στέγαστρο, αντανακλώντας τη μοναδική υπογραφή του κρασιού».

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Ένα άνοιγμα στο υψηλότερο σημείο πλαισιώνει τον ουρανό | Studio Olafur Eliasson
Olafur Eliasson Facebook Twitter
Η αντανάκλαση του φωτός στo περίπτερο | Studio Olafur Eliasson

Το Vertical Panorama Pavilion είναι ένα από τα 50 έργα καλλιτεχνών και σχεδιαστών στο οινοποιείο. Το 2021, στο πλαίσιο της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, το Studio Other Spaces δημιούργησε μια εγκατάσταση που περιείχε μύκητες, δέντρα και πέτρες, με συνεισφορές από 50 συμμετέχοντες στην Μπιενάλε.

Γεννημένος το 1967 στην Κοπεγχάγη, ο Δανο-Ισλανδός Olafur Eliasson σχεδόν στο σύνολο του έργου του έχει ασχοληθεί με το περιβάλλον και τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος του πλανήτη, αλλά και με αυτό που μπορεί να προσφέρει η τέχνη σε επίπεδο γνώσης, εμπειρίας και αφύπνισης. Η ταυτότητά του στον χώρο της τέχνης είναι συγκεκριμένη: η σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Δημιουργεί εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους, και το πιο διάσημο το έργο του είναι το «The Weather Project» στην αίθουσα Turbine της Tate Modern του Λονδίνου το 2003, ένα έργο πραγματικό ορόσημο στην ιστορία της τέχνης, το οποίο προσέλκυσε δύο εκατομμύρια επισκέπτες.

Στα έργα του χρησιμοποιεί στοιχειώδη υλικά, το φως, το νερό και γήινα υλικά όπως ο πάγος, για να εμπλέξει τον θεατή σε μια εικαστική εμπειρία που περιλαμβάνει την ανησυχία για το μέλλον του πλανήτη. Το κοινό έδαφος ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των αναζητήσεών του, ειδικά στα έργα του στον δημόσιο χώρο.

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Το πολύχρωμο περίπτερο του Eliasson | Studio Olafur Eliasson

Με έδρα το Βερολίνο και πολλά βραβεία στο παλμαρέ του, ο Eliasson διδάσκει, κάνει εργαστήρια για την ένταξη των προσφύγων στη Δανία, ενώ στην τελευταία του μεγάλη έκθεση στην Tate Modern το 2019 με τίτλο «In Real Life» επιχειρούσε να ωθήσει τους επισκέπτες να δουν τον κόσμο από μια νέα οπτική γωνία. Στο εργαστήριό του, μια καλλιτεχνική κολεκτίβα απασχολεί ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα και ειδικότητες, επιστήμονες και τεχνίτες, αρχιτέκτονες, ξυλουργούς, μηχανικούς, μαθηματικούς, κοινωνιολόγους και ψυχολόγους.

Δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένο στη λεπτομέρεια. Ο ίδιος δηλώνει συχνά πως σκοπός του είναι να ενθαρρύνει τον θεατή να στοχαστεί πάνω στη σχέση μεταξύ φυσικού κόσμου και αστικού περιβάλλοντος, αλλά και να τον βοηθήσει στο να επαναπροσδιορίσει τη δική του σχέση με τον χώρο και τη φύση, μια σχέση ευθύνης, όπως πιστεύει.

Η φιλοσοφική διάσταση του έργου του αφορά τη σύνδεση της αισθητικής εμπειρίας, της αισθητηριακής αντίδρασης του θεατή με το πολιτισμικό πλαίσιο των αναμνήσεών του. Αυτό ο Olafur Eliasson το αποκαλεί «seeing yourself sensing», επισημαίνοντας ότι στο έργο του δεν επιδιώκεται η οφθαλμαπάτη αλλά το να εστιάσει ο θεατής στο έργο, να το εξερευνήσει και να εμβαθύνει στον τρόπο που το αντιλαμβάνεται και το αξιολογεί.

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Το πολύχρωμο περίπτερο του Eliasson | Studio Olafur Eliasson

Ως δημιουργός θίγει μερικά από τα πιο επείγοντα θέματα της εποχής μας. Το 2015, κατά τη διάρκεια της διάσκεψης COP21 στο Παρίσι, ο Eliasson και ο γεωλόγος Minik Rosing συνεργάστηκαν και μετέφεραν δώδεκα τεράστια κομμάτια πάγου, που το καθένα ζύγιζε δέκα τόνους από τη Γροιλανδία που εγκατέστησαν στην πλατεία του Panthéon. Τα δώδεκα κομμάτια του έργου «Ice Watch Paris» συμβόλιζαν, όπως τοποθετήθηκαν, τις δώδεκα ώρες του ρολογιού και ήταν το σχόλιο του για την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στην ανθρωπότητα.

«Δεν είναι ο πλανήτης που κινδυνεύει», λέει ο Eliasson. «Στην πραγματικότητα, η ανθρώπινη φυλή εξαφανίζεται. Ο πλανήτης θα είναι καλά».

Ο Eliasson αναφέρεται πάντα στην ψυχολογική σχέση μας με τον φυσικό κόσμο. Μεταφέρει στις πόλεις και στις δημόσιες εγκαταστάσεις του την αίσθηση του θαύματος της φύσης και καλεί την κοινότητα να στοχαστεί για τη φύση, η οποία στα έργα του γίνεται πολιτισμός. Είναι ένας σπουδαίος καλλιτέχνης της εποχής μας γιατί το έργο του συνδέει την ισχυρή ποιητική ποιότητα ενός έργου τέχνης με τη φλέγουσα επικαιρότητα και τα επείγοντα ζητήματα της καταστροφής του πλανήτη. Είναι ο λόγος που αν κάποιος δει μια εγκατάσταση έργου του δεν την ξεχνά ποτέ.

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Ένα άνοιγμα στην ορφή επιτρέπει την είσοδο του φυσικού φωτός | Το πολύχρωμο περίπτερο του Eliasson | Studio Olafur Eliasson
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR