Όλαφουρ Ελίασον Facebook Twitter

Ένα περίπτερο από χρωματιστά γυαλιά σε ένα οινοποιείο, ένα ακόμα παιχνίδι με το φως από τον Olafur Eliasson

0

Το γραφείο Studio Other Spaces του καλλιτέχνη Olafur Eliasson και του αρχιτέκτονα Sebastian Behmann δημιούργησε το Vertical Panorama Pavilion, ένα κωνικό περίπτερο κατασκευασμένο από 832 χρωματιστά γυάλινα πάνελ, για ένα οινοποιείο στην Καλιφόρνια.

Το περίπτερο σχεδιάστηκε από το Studio Other Spaces με έδρα το Βερολίνο, για το οινοποιείο The Donum Estate στην κοιλάδα Sonoma της Καλιφόρνια.

Έχει κωνική μορφή που κατασκευάστηκε από 832 πλαστικοποιημένα γυάλινα πάνελ σε 24 διαφορετικά χρώματα και μια ποικιλία διαφανειών.

Η δομή του είναι από ανοξείδωτο χάλυβα και αποτελείται από δώδεκα κολώνες που στηρίζουν ένα στριφτό ομόκεντρο στέγαστρο. Το γυάλινο στέγαστρο, το οποίο έχει διάμετρο 14,5 μέτρα, είναι κυκλικό σε κάτοψη και στενεύει σε ένα στρογγυλό άνοιγμα στο υψηλότερο σημείο του, το οποίο πλαισιώνει τη βόρεια θέα του ουρανού.

Ο Eliasson δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει  τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένο στη λεπτομέρεια.

Σειρές τετράγωνων γυάλινων πάνελ σε αποχρώσεις του πορτοκαλί, του μπλε, του ροζ και του κόκκινου επενδύουν την ομόκεντρη δομή από ανοξείδωτο χάλυβα και επιλέχθηκαν επειδή το στούντιο θεώρησε ότι συνδέουν το περίπτερο με το τοπίο της Sonoma Valley.

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Ένα καθιστικό μέσα στο περίπτερο στους αμπελώνες | Studio Olafur Eliasson

«Εμπνευσμένο από την ιστορία των κυκλικών ημερολογίων, το κωνικό στέγαστρο έχει ως επίκεντρο έναν βόρεια προσανατολισμένο οφθαλμό και είναι υαλοποιημένο με 832 έγχρωμους πίνακες από πλαστικοποιημένο γυαλί που απεικονίζουν τους ετήσιους μέσους όρους των τεσσάρων μετεωρολογικών παραμέτρων στο κτήμα – ηλιακή ακτινοβολία, ένταση ανέμου, θερμοκρασία και υγρασία», δήλωσε το στούντιο.

Τα ελικοειδή μονοπάτια σκαλίστηκαν στο έδαφος και πλαισιώθηκαν από τοίχους αντιστήριξης από τούβλα, που οδηγούν και καθοδηγούν τους επισκέπτες στο περίπτερο.

Οι χώροι καθισμάτων τοποθετήθηκαν κάτω από το πολύχρωμο στέγαστρο μέσα σε καμπυλωτούς θαλάμους κατασκευασμένους από τούβλινους τοίχους, οι οποίοι ήταν τοποθετημένοι σε κατακόρυφο και κλιμακωτό σχηματισμό.

«Τα συγκεκριμένα στοιχεία σχεδιασμού είναι αφαιρέσεις στοιχείων που προέρχονται από μια κάθετη τομή μέσα από τη θέση του περιπτέρου στο κτήμα», δήλωσαν οι Eliasson και Behmann. «Το περίπτερο χαρτογραφεί τα γύρω εφήμερα –το έδαφος, τη βλάστηση, τον άνεμο, τον ήλιο, την ατμόσφαιρα και τη βροχή– και τα ενσωματώνει στο πολύχρωμο στέγαστρο, αντανακλώντας τη μοναδική υπογραφή του κρασιού».

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Ένα άνοιγμα στο υψηλότερο σημείο πλαισιώνει τον ουρανό | Studio Olafur Eliasson
Olafur Eliasson Facebook Twitter
Η αντανάκλαση του φωτός στo περίπτερο | Studio Olafur Eliasson

Το Vertical Panorama Pavilion είναι ένα από τα 50 έργα καλλιτεχνών και σχεδιαστών στο οινοποιείο. Το 2021, στο πλαίσιο της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, το Studio Other Spaces δημιούργησε μια εγκατάσταση που περιείχε μύκητες, δέντρα και πέτρες, με συνεισφορές από 50 συμμετέχοντες στην Μπιενάλε.

Γεννημένος το 1967 στην Κοπεγχάγη, ο Δανο-Ισλανδός Olafur Eliasson σχεδόν στο σύνολο του έργου του έχει ασχοληθεί με το περιβάλλον και τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος του πλανήτη, αλλά και με αυτό που μπορεί να προσφέρει η τέχνη σε επίπεδο γνώσης, εμπειρίας και αφύπνισης. Η ταυτότητά του στον χώρο της τέχνης είναι συγκεκριμένη: η σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Δημιουργεί εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους, και το πιο διάσημο το έργο του είναι το «The Weather Project» στην αίθουσα Turbine της Tate Modern του Λονδίνου το 2003, ένα έργο πραγματικό ορόσημο στην ιστορία της τέχνης, το οποίο προσέλκυσε δύο εκατομμύρια επισκέπτες.

Στα έργα του χρησιμοποιεί στοιχειώδη υλικά, το φως, το νερό και γήινα υλικά όπως ο πάγος, για να εμπλέξει τον θεατή σε μια εικαστική εμπειρία που περιλαμβάνει την ανησυχία για το μέλλον του πλανήτη. Το κοινό έδαφος ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των αναζητήσεών του, ειδικά στα έργα του στον δημόσιο χώρο.

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Το πολύχρωμο περίπτερο του Eliasson | Studio Olafur Eliasson

Με έδρα το Βερολίνο και πολλά βραβεία στο παλμαρέ του, ο Eliasson διδάσκει, κάνει εργαστήρια για την ένταξη των προσφύγων στη Δανία, ενώ στην τελευταία του μεγάλη έκθεση στην Tate Modern το 2019 με τίτλο «In Real Life» επιχειρούσε να ωθήσει τους επισκέπτες να δουν τον κόσμο από μια νέα οπτική γωνία. Στο εργαστήριό του, μια καλλιτεχνική κολεκτίβα απασχολεί ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα και ειδικότητες, επιστήμονες και τεχνίτες, αρχιτέκτονες, ξυλουργούς, μηχανικούς, μαθηματικούς, κοινωνιολόγους και ψυχολόγους.

Δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένο στη λεπτομέρεια. Ο ίδιος δηλώνει συχνά πως σκοπός του είναι να ενθαρρύνει τον θεατή να στοχαστεί πάνω στη σχέση μεταξύ φυσικού κόσμου και αστικού περιβάλλοντος, αλλά και να τον βοηθήσει στο να επαναπροσδιορίσει τη δική του σχέση με τον χώρο και τη φύση, μια σχέση ευθύνης, όπως πιστεύει.

Η φιλοσοφική διάσταση του έργου του αφορά τη σύνδεση της αισθητικής εμπειρίας, της αισθητηριακής αντίδρασης του θεατή με το πολιτισμικό πλαίσιο των αναμνήσεών του. Αυτό ο Olafur Eliasson το αποκαλεί «seeing yourself sensing», επισημαίνοντας ότι στο έργο του δεν επιδιώκεται η οφθαλμαπάτη αλλά το να εστιάσει ο θεατής στο έργο, να το εξερευνήσει και να εμβαθύνει στον τρόπο που το αντιλαμβάνεται και το αξιολογεί.

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Το πολύχρωμο περίπτερο του Eliasson | Studio Olafur Eliasson

Ως δημιουργός θίγει μερικά από τα πιο επείγοντα θέματα της εποχής μας. Το 2015, κατά τη διάρκεια της διάσκεψης COP21 στο Παρίσι, ο Eliasson και ο γεωλόγος Minik Rosing συνεργάστηκαν και μετέφεραν δώδεκα τεράστια κομμάτια πάγου, που το καθένα ζύγιζε δέκα τόνους από τη Γροιλανδία που εγκατέστησαν στην πλατεία του Panthéon. Τα δώδεκα κομμάτια του έργου «Ice Watch Paris» συμβόλιζαν, όπως τοποθετήθηκαν, τις δώδεκα ώρες του ρολογιού και ήταν το σχόλιο του για την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στην ανθρωπότητα.

«Δεν είναι ο πλανήτης που κινδυνεύει», λέει ο Eliasson. «Στην πραγματικότητα, η ανθρώπινη φυλή εξαφανίζεται. Ο πλανήτης θα είναι καλά».

Ο Eliasson αναφέρεται πάντα στην ψυχολογική σχέση μας με τον φυσικό κόσμο. Μεταφέρει στις πόλεις και στις δημόσιες εγκαταστάσεις του την αίσθηση του θαύματος της φύσης και καλεί την κοινότητα να στοχαστεί για τη φύση, η οποία στα έργα του γίνεται πολιτισμός. Είναι ένας σπουδαίος καλλιτέχνης της εποχής μας γιατί το έργο του συνδέει την ισχυρή ποιητική ποιότητα ενός έργου τέχνης με τη φλέγουσα επικαιρότητα και τα επείγοντα ζητήματα της καταστροφής του πλανήτη. Είναι ο λόγος που αν κάποιος δει μια εγκατάσταση έργου του δεν την ξεχνά ποτέ.

Olafur Eliasson Facebook Twitter
Ένα άνοιγμα στην ορφή επιτρέπει την είσοδο του φυσικού φωτός | Το πολύχρωμο περίπτερο του Eliasson | Studio Olafur Eliasson
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR