ASMR: Η προφανής γοητεία του περίεργου ίντερνετ

ASMR Facebook Twitter
Έχει μια γοητεία το να ακούμε τύπους να μονολογούν για την πολιτική στην ιντερνετική τους εκπομπή. Δεν υπάρχουν όρια στο τι μπορεί να ειπωθεί, από ποιο μέρος του κόσμου, με τι τρόπο. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0

ΤΟ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ δεν έφυγε ποτέ απ’ το ίντερνετ: ASMR, αλλόκοτα «ντοκιμαντέρ» με τύπους στο πραγματικό περιθώριο της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, σκηνές από τα μέσα μεταφοράς στην Ιαπωνία και στη Λάρισα, περίεργοι YouTubers που δοκιμάζουν τσιγάρα και ναρκωτικά, πτήσεις με άκυρες αεροπορικές, δονητές και καλλυντικά και μετά αφήνουν την κριτική τους.

Εικόνες από την κίνηση του δρόμου σε διάφορα μέρη του κόσμου σαν video art, αλλά όχι ακριβώς. Βίντεο από το σπίτι/το δωμάτιο/το πιλοτήριο κάποιου, σαν reality, αλλά όχι ακριβώς. Μονόλογοι-παραλήρημα κάποιου φουλ μοναχικού τύπου που αναλύει τη μέρα του κάνοντας μπάφο στο αμάξι του στο Μεξικό κι εσύ για κάποιον λόγο αυτό το βλέπεις (μαζί με χιλιάδες ή εκατομμύρια άλλους!).

Σεξουαλικά βίντεο που δεν είναι ακριβώς πορνό ή που είναι αλλά αυτός/-ή που τα έκανε ήθελε ένα ευρύτερο κοινό. Συζητήσεις σε μορφή podcast για πράγματα που δεν θα έκανε ν’ ακούσεις σε ένα έγκριτο μέσο ενημέρωσης ή σε ένα σοβαρό ραδιοφωνικό κανάλι χωρίς εκατό προειδοποιήσεις ότι ακολουθεί περιεχόμενο που μπορεί να αναστατώσει ή να ταράξει υπερβολικά τους χρήστες (π.χ. αφηγήσεις σκέψεων ψυχασθενών, ομολογίες εγκληματικών ενεργειών, σκέψεις αυτοβλάβης κ.λπ.).

Η μαζικότητα των ASMRs είναι το μέτρο της μοναξιάς μας, αλλά δεν είμαι σίγουρη αν η μαζική μοναξιά είναι καινούργια ή απλώς τώρα έχουμε μονάδα μέτρησης.

Έχει μια γοητεία το να ακούμε τύπους να μονολογούν για την πολιτική στην ιντερνετική τους εκπομπή. Δεν υπάρχουν όρια στο τι μπορεί να ειπωθεί, από ποιο μέρος του κόσμου, με τι τρόπο. Ξέρουμε ότι οι DJs που «ρίχνουν» το ίντερνετ αυτοσκηνοθετούμενοι/-ες σε κάποιον μίνιμαλ χώρο με φυτά και ξύλινα πατώματα ασκούν πάνω μας μια επίδραση που ποτέ δεν θα ασκούσε το mainstream.

Και σίγουρα, καθώς αναρωτιέσαι αν το ASMR είναι απλώς μια συλλογική τρέλα, κάτι που παλιότερα όντως θα ανησυχούσε τους εχέφρονες ανθρώπους, τι πειράζει εάν όντως σε βοηθάει να κοιμηθείς, ή να χαλαρώσεις, ή να ερεθιστείς; Πόσο κακό μπορεί να είναι αυτό;

Κι εδώ είναι η παγίδα και η ομορφιά. Ότι πρέπει να σκέφτεσαι εάν αυτά τα παραληρήματα και οι συζητήσεις στις διάφορες πλατφόρμες είναι εκτός κεντρικής συζήτησης γιατί είναι πολύ μπροστά ή πολύ πίσω. Ότι πρέπει να μπορείς να σταματάς στο πέμπτο βίντεο με δελφίνια ή στο όγδοο βίντεο με βία από διάφορα μέρη του κόσμου (αληθινή βία σε streaming απ’ την Ουκρανία, τη Συρία και απ’ όπου βάλει ο νους σου), γιατί αλλιώς θα εθιστείς.

Πρέπει να διαλέγεις, πράγμα που προφανώς πολλοί άνθρωποι δεν μπορούν να κάνουν. Το ίντερνετ τους καταπίνει και μετά τους φτύνει πίσω κενούς και θλιμμένους ή χρεοκοπημένους, άνεργους, υπέρβαρους, αναίσθητους, με κοινωνική φοβία κ.λπ. κ.λπ. 

Οι ASMR «artists», για παράδειγμα, εμένα μου φαίνονται πολύ κοντά στη σεξεργασία από απόσταση, χωρίς όμως να είναι και ακριβώς σεξεργασία αυτό που κάνουν. Είναι το είδος της αίσθησης που αναζητά μια γενιά ανθρώπων στερημένη και σωματικής επαφής και συναισθηματικής σύνδεσης, το είδος του χαϊδέματος στο κεφάλι, τα νεύρα και τ’ αυτιά που δεν μπορείς να βρεις σκρολάροντας στις πλατφόρμες πορνό. Υπάρχουν βίντεο με φαγητό, βίντεο που κάποιος σού κάνει παρέα, σε χτενίζει (κάνει σαν να σε χτενίζει, δηλαδή εκτελεί τις κινήσεις), σου ψιθυρίζει, σε νανουρίζει, σε ρωτάει πώς ήταν η μέρα σου, σού λέει να χαλαρώσεις ή σου λέει μπράβο και συγχαρητήρια επειδή απλώς ξύπνησες. 

Πλέον είναι φθηνό (αναμενόμενο;) να αυτοσκηνοθετείσαι 24 ώρες το 24ωρο. Είναι, όμως, τόσο περίεργο να στέλνει κάποιος/-α bitcoins ή δώρα σε κάποια άγνωστη τύπισσα στην Ασία που του/της μιλάει από το λάπτοπ; Είναι τόσο κακό ν’ αποκοιμιέσαι μ’ έναν άγνωστο που δεν είναι καν εκεί, αλλά σού ψιθυρίζει «χαλάρωσε, καλά τα κατάφερες»; Η μαζικότητα των ASMRs είναι το μέτρο της μοναξιάς μας, αλλά δεν είμαι σίγουρη αν η μαζική μοναξιά είναι καινούργια ή απλώς τώρα έχουμε μονάδα μέτρησης. 

Βλέπω το επικίνδυνα εθιστικό ASMR βίντεο μιας διασημότητας του είδους. Σκέφτομαι ότι δεν θα βρει ποτέ «κανονική» δουλειά. Γιατί το ίντερνετ δεν είναι όπως παλιά. Τα ίχνη δεν χάνονται. Ο μανδύας του Χάρι Πότερ είναι τρύπιος, φαίνεσαι όταν βυθίζεσαι στα σκοτεινά. Από την άλλη, γιατί να βρει άλλη δουλειά; Έχει χιλιάδες views σε δύο ημέρες, τρεις διαφημίσεις και τρεις σπόνσορες. Σαν τι δουλειά να έβρισκε δηλαδή που θα πλήρωνε τόσο καλά;

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ