Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής κινηματογραφικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς»

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
Η Μελίνα Μερκούρη στην ταινία του Ζιλ Ντασέν «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται».
0

Η αφίσα με τους δύο πρωταγωνιστές-σύμβολα του «Με κομμένη την ανάσα» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, με την –πρόωρα χαμένη κάτω από ανεξήγητες συνθήκες– Τζιν Σίμπεργκ και τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό, που πέθανε μόλις πριν λίγες μέρες, θα μπορούσε κανείς να την εκλάβει και ως φόρο τιμής στον σπουδαίο και δημοφιλή ηθοποιό, αλλά στην ουσία σηματοδοτεί μια ολόκληρη εποχή. Εποχή κινηματογραφικών νεωτερισμών, κοινωνικών εξελίξεων και πολιτικών αναταραχών που επιτάχυνε μια σειρά από μεγάλες αλλαγές στη ζωή των Γάλλων και κατ’ επέκταση των υπόλοιπων Ευρωπαίων.

Η Ελλάδα ακόμα ζούσε μια περίοδο περιπετειών, πριν ενσωματωθεί οριστικά και ενσωματώσει τα κοινωνικά και πολιτικά της άλματα, αλλά υπήρχε μια γενιά νέων που ετοίμαζε το έδαφος. 

Η θρυλική σήμερα ταινία του Γκοντάρ, όμως, πάνω από όλα σηματοδοτεί την αφετηρία (αν και χρονικά προηγήθηκαν και άλλες) ενός κινηματογραφικού κινήματος που άλλαξε ολόκληρη την κινηματογραφική πορεία τόσο εκείνης της γενιάς όσο και όλων όσων μιμήθηκαν τον τρόπο της.

Οι νέοι Έλληνες σκηνοθέτες που στις αρχές της δεκαετίας του ’60 οραματίστηκαν ένα νέο σινεμά είχαν ως πρότυπο τους συνομήλικούς τους κινηματογραφιστές που απάρτιζαν την παρισινή Nouvelle Vague, ανατρέποντας όχι μόνο όλους τους αισθητικούς κανόνες της παραδοσιακής κινηματογραφικής γλώσσας αλλά και τις τακτικές και τα κόστη της επίσημης παραγωγής της βιομηχανίας του κινηματογράφου.

Είναι συγκινητικό ότι στο αφιέρωμα τρεις ταινίες έχουν μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, το «Μπλόκο» του Κύρου, το θρυλικό πια «Ζ» του Γαβρά και ο ανεπανάληπτος «Ζορμπάς» του Κακογιάννη.

Η νέα γενιά, πριν πάρει στο χέρι την κάμερα και ξεχυθεί στους δρόμους να κινηματογραφήσει αυτοσχεδιάζοντας αλλόκοτες ιστορίες ονειροπόλων ιδεολόγων και τρελών ερωτοχτυπημένων, πέρασε ατέλειωτες ώρες βλέποντας ταινίες από κάθε σημείο της γης, τόσο της τρέχουσας παραγωγής όσο και κλασικές, μελετώντας όλες τις πτυχές της ιστορίας του κινηματογράφου. Κι αυτό το προσέφερε γενναιόδωρα η περίφημη Cinémathèque  που (συν)ίδρυσε ένας μεγάλος παθιασμένος του σινεμά, ο Ανρί Λανγκλουά.

Γεννημένος και μεγαλωμένος ανάμεσα σε Έλληνες στη Σμύρνη πριν τη Μικρασιατική Καταστροφή, όπως αφηγείται ο Κώστας Γαβράς στην αυτοβιογραφία του, πρόσφερε στη σύγχρονη γαλλική καλλιτεχνική σκηνή κάτι περισσότερο από μια ακόμα αίθουσα προβολής ποιοτικού σινεμά· πρόσφερε την αισθητική εκπαίδευση και την τροφή για προβληματισμό, δημιουργώντας ως εκ τούτου ένα φυτώριο νέων που παθιάστηκαν με τη γοητεία και τον στοχασμό που μπορεί να προσφέρει το καλλιτεχνικό σινεμά.

Αυτόν τον άνθρωπο, που συνεργάστηκε και στήριξε όσο λίγοι την Αγλαΐα Μητροπούλου στη δική της προσπάθεια να εγκαθιδρύσει στην Αθήνα μια ανάλογη συνθήκη, και που το κατάφερε με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, τιμά το αφιέρωμα που εγκαινιάζεται στις 9 Σεπτεμβρίου με τον τίτλο «Ελλάδα - Γαλλία: Κινηματογραφικές συναντήσεις». 

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
«Με κομμένη την ανάσα» του Ζαν Λικ Γκοντάρ.

Σχεδόν ολόκληρος ο «Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος» γεννήθηκε μέσα από τις ζυμώσεις των νέων που παρακολουθούσαν τις προβολές της Κινηματογραφικής Λέσχης Αθηνών, όπως λεγόταν αρχικά, τις οποίες διοργάνωνε η Μητροπούλου στο νεοκλασικό της οδού Κανάρη, εξασφαλίζοντας κόπιες κλασικών ταινιών από τη Σινεματέκ και χάρη στην προσωπική μέριμνα του Λανγκλουά. Η επιρροή ήταν καθοριστική και πολλοί έφυγαν στη Γαλλία για να σπουδάσουν κινηματογράφο είτε στη Σορβόννη είτε στην περίφημη IDHEC.

Κι όταν η Ελλάδα βρέθηκε κάτω από ανελεύθερο καθεστώς, πάλι η Γαλλία ήταν πρωτίστως η χώρα που φιλοξένησε και γαλούχησε όλους όσους θέλησαν να δοκιμαστούν καλλιτεχνικά.  Η λίστα Ελλήνων κινηματογραφιστών είναι εντυπωσιακή και αποδεικνύει πόσο καταλυτικό ρόλο έπαιξε η Γαλλία. 

Το αφιέρωμα σε συνεργασία με τη Γαλλική Ταινιοθήκη, πρόεδρος της οποίας είναι άλλωστε ένας σημαντικός και παγκοσμίως γνωστός Έλληνας σκηνοθέτης, ο Κώστας Γαβράς, με αφορμή και την επέτειο της ελληνικής επανάστασης, στην οποία οι Γάλλοι έδωσαν επίσης το «παρών», τόσο σε θεωρητικό όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο, ξεκινάει την Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου στο θερινό Λαΐς στην ταράτσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και χωρίζεται σε ενότητες.

Η πρώτη, με τίτλο «Διάλογος μεταξύ ταινιοθηκών: από τον Ανρί Λανγκλουά, τον Κλοντ Μπερί και τον Ζαν Ρους στον Κώστα Γαβρά», συμπεριλαμβάνει αποκαταστημένες κλασικές ταινίες του Μεσοπολέμου, όπως η «Πτώση του οίκου των Άσερ» του Ζαν Επστάιν σε σενάριο του Μπουνιουέλ, το ανυπέρβλητο και άκρως επιδραστικό «Διαγωγή μηδέν» του Ζαν Βιγκό, αλλά και μία από τις πρώτες ομιλούσες ταινίες του Ζαν Ρενουάρ, η «Σκύλα». Στην ίδια κατηγορία συμπεριλαμβάνονται τα «Με κομμένη την ανάσα» του Γκοντάρ, «Αμερικανική νύχτα» του Φρανσουά Τριφό, «Μια νύχτα με τη Μοντ» του στοχαστικού Ερίκ Ρομέρ, «Μυριέλ» του Αλέν Ρενέ και το απολαυστικό «Οι διακοπές του κυρίου Ιλό» του Ζακ Τατί. Επίσης ο «Πορτοφολάς» του τιτάνα του παγκόσμιου κινηματογράφου Ρομπέρ Μπρεσόν και το άγνωστο στην Ελλάδα «Ξάδελφος, ξαδέλφη, πιρόγα, γόνδολα» του ανθρωπολόγου-κινηματογραφιστή Ζαν Ρους.  

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
«Αμερικανική νύχτα» του Φρανσουά Τριφό.

Στη δεύτερη ενότητα, με τίτλο «Γαλλικές επιρροές στον ελληνικό κινηματογράφο», συμπεριλαμβάνονται καταρχάς οι «Κυνηγοί» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, που είναι και η εναρκτήρια ταινία του αφιερώματος, το λυρικό «Δύο φεγγάρια τον Αύγουστο» του Κώστα Φέρρη, το γκονταρικό «Τα χρώματα της Ίριδος» του Νίκου Παναγιωτόπουλου, ο συνταρακτικός «Ιωάννης ο βίαιος» της Τώνιας Μαρκετάκη (που συνεργάστηκε και με τον ίδιο τον Γκοντάρ), το «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» της Φρίντας Λιάππα, το τολμηρό πολιτικά «Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου, και το «Κιέριον» του Δήμου Θέου, που θεωρείται η ταινία που εγκαινιάζει τον Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο. Επίσης το αποκαταστημένο «Γράμμα από το Σαλερουά» του Λάμπρου Λιαρόπουλου, που εργάστηκε δίπλα στον Λανγκλουά ως γραμματέας και ο οποίος χρηματοδότησε την ταινία, αλλά και φιλμ-λυρικές προσεγγίσεις των Αντουανέτας Αγγελίδη, Στέλλας Θεοδωράκη και Θάνου Αναστόπουλου και Εύας Στεφανή. 

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
«Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου.

Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με την ενότητα «Η Ελλάδα στις γαλλικές παραγωγές», η οποία συμπεριλαμβάνει ταινίες η θεματολογία των οποίων καθορίζεται από ελληνικούς μύθους και τόπους, όπως τα λυρικά ντοκιμαντέρ  του Ζαν-Ντανιέλ Πολέ, αλλά και θρυλικές ταινίες των Ζαν Κοκτό, Κώστα Γαβρά και Ζιλ Ντασέν. Φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν αναφορές στον Ροβήρο Μανθούλη που μεγαλούργησε στη γαλλική τηλεόραση, στα εικαστικά πρωτοποριακά φιλμ των Μαρίας Κλωνάρη και Κατερίνας Θωμαδάκη, ενώ δύο ταινίες αποτείνουν φόρο τιμής στον Μιχάλη Κακογιάννη και τον διευθυντή φωτογραφίας Γιώργο Αρβανίτη. Το μίνι ντοκιμαντέρ «Συνομιλώντας με τον Ανρί Λανγκλουά» και η γκαγκστερική κωμωδία του Ρομέν Γαβρά «Ο κόσμος του ανήκει», μαζί με τις μικρού μήκους νέων Ελλήνων (Κεκάτος, Κοτζαμάνη, Σανίδης, Νεοφώτιστος, Ραφτογιάννης, Ζώης) που διέπρέψαν στα φεστιβάλ Καννών και Κλερμόν Φεράν, συμπληρώνουν αυτή την κινηματογραφική γιορτή ελληνογαλλικής φιλίας.

Είναι συγκινητικό ότι στο αφιέρωμα τρεις ταινίες έχουν μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, το «Μπλόκο» του Κύρου, το θρυλικό πια «Ζ» του Γαβρά και ο ανεπανάληπτος «Ζορμπάς» του Κακογιάννη.

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
«Ζ» του Κώστα Γαβρά.

Ελλάδα-Γαλλία: Κινηματογραφικές Συναντήσεις

9-23/9/2021

Ταινιοθήκη της Ελλάδος - Θερινός Κινηματογράφος Λαΐς

Δείτε εδώ όλο το πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ