Φρίντα Κάλο: Άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Η Φρίντα στις Φλόγες (Αυτοπροσωπογραφία μέσα σε ένα ηλιοτρόπιο), 1953-54. Credit: Ιδιωτική Συλλογή, ΗΠΑ. Photo courtesy of Mary-Anne Martin Fine Art New York
0

Με το ενδιαφέρον για τη Φρίντα Κάλο να είναι αμείωτο, ένα νέο βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Taschen περιλαμβάνει τον πλήρη κατάλογο των έργων της, ανάμεσά τους και κάποια άγνωστα ή λιγότερο γνωστά στο ευρύ κοινό, και επιχειρεί να ρίξει φως σε άγνωστες πτυχές της ζωής της.

Η πιο διάσημη ζωγράφος στον κόσμο, της οποίας το όνομα είναι ένα ισχυρό brand name που συναγωνίζεται το όνομα του Πικάσο και του Ρέμπραντ, η Κάλο με τις άμεσα αναγνωρίσιμες αυτοπροσωπογραφίες, ήταν στη διάρκεια των λοκντάουν εξαιτίας της κρίσης του κορωνοϊού η δημοφιλέστερη καλλιτέχνις σε αναζητήσεις στα μηχανάκια της Google για το 2020 μετά τον Ντα Βίντσι, αφήνοντας πίσω της ομότεχνούς της, όπως ο Πικάσο και ο Βαν Γκογκ, αν και καμία σχέση δεν έχουν στα διεθνή χρηματιστήρια της τέχνης οι τιμές της μεν και των δε.

Η αξία της είναι η υψηλότερη στο βάθρο της ποπ κουλτούρας μέσα από αντικείμενα, μαγνητάκια, φλυτζάνια, τσάντες, που φυσικά έχουν το πρόσωπό της, δηλαδή το «selfie» έργο της.

Το ένα τρίτο των έργων της ήταν αυτοπροσωπογραφίες. Παρόλο που πέθανε το 1954, η δουλειά της εξακολουθεί να είναι πολύ φρέσκια και σήμερα η φήμη της έχει συνδεθεί, δεκαετίες μετά τον θάνατό της, με την κουλτούρα της πολιτικής ταυτότητας στις ΗΠΑ, που με την ανάπτυξή της ανακάλυψε στο πρόσωπο της Κάλο ένα παγκόσμιο σύμβολο ανθεκτικότητας, την εικόνα ενός μέλους της avant-garde ενάντια στις αντιξοότητες και την πατριαρχική καταπίεση. Το Vanity Fair τη χαρακτήρισε το 1995 «μια πολιτικά ορθή ηρωίδα για κάθε τραυματισμένη μειονότητα».

Η Φρίντα Κάλο χωράει σήμερα σε κάθε φεμινιστική αφήγηση ως μια προκλητική γυναικεία παρουσία σε έναν ανδροκεντρικό κόσμο, μια ατρόμητη και πρωτοποριακή καλλιτέχνιδα που καθόρισε τη δική της εικόνα, χωρίς να υπολογίσει κανέναν, τον κόσμο και την αγορά της τέχνης, κριτικούς και γκαλερίστες.

Η Φρίντα Κάλο χωράει σήμερα σε κάθε φεμινιστική αφήγηση ως μια προκλητική γυναικεία παρουσία σε έναν ανδροκεντρικό κόσμο, μια ατρόμητη και πρωτοποριακή καλλιτέχνιδα που καθόρισε τη δική της εικόνα, χωρίς να υπολογίσει κανέναν, τον κόσμο και την αγορά της τέχνης, κριτικούς και γκαλερίστες.

Πάνω από όλα εκπροσωπεί μια γενναία γυναίκα που δεν δίστασε να δημοσιοποιήσει μέσα από τους πίνακές της τις πιο τραυματικές εμπειρίες της ζωής της, περίπλοκες, επώδυνες και δραματικές, τον σωματικό πόνο από τον οποίο υπέφερε μέχρι τέλους, την αποβολή και την αδυναμία να αποκτήσουν παιδιά με τον Ντιέγκο Ριβέρα.

Frida Kahlo: The Complete Paintings
Frida Kahlo: The Complete Paintings, εκδ. Taschen.

Η Κάλο εκπροσωπεί, σε ένα κόσμο συντηρητικό, την ανάγκη της ερωτικής και σεξουαλικής ελευθερίας και οι σχέσεις της με άντρες και γυναίκες όπως και ο ταραχώδης έρωτάς της και η ζωή της με τον Ριβέρα, δεν παύουν να ανανεώνουν το ενδιαφέρον του κόσμου που τροφοδοτείται κάθε τόσο από άγνωστες ερωτικές επιστολές, βρόμικα μυστικά γραμμένα σε πολλά βιβλία με πολλές εικασίες, αφού οι μάρτυρες των ιστοριών δεν είναι εν ζωή.

Η επιτυχία της Φρίντα Κάλο, υποστηρίζουν πολλοί ιστορικοί τέχνης, οφείλεται όχι στην ενδελεχή παρατήρηση του έργου της αλλά της ίδιας της της ζωής.

Έτσι, ο τόμος Frida Kahlo: The Complete Paintings προσφέρει για πρώτη φορά μια πλήρη έρευνα σε ολόκληρο το έργο της. Ο Μεξικανός ιστορικός τέχνης Luis-Martín Lozano, σε συνεργασία με τους Andrea Kettenmann και Marina Vázquez Ramos, αναλύουν κάθε έργο της Κάλο –συνολικά 152– κάποια από τα οποία είναι χαμένα και έχουμε στοιχεία μόνο από φωτογραφίες τους.

Οι επιμελητές υποστηρίζουν ότι «οι περισσότεροι άνθρωποι σε εκθέσεις, ενδιαφέρονται για την προσωπικότητά της – ποια είναι, πώς ντύνεται, με ποιον πηγαίνει στο κρεβάτι, τους εραστές της, την ιστορία της». Εξαιτίας αυτού, οι εκθέσεις και οι κατάλογοί τους επικεντρώθηκαν συχνά σε αυτή την ιστορία και τείνουν να επαναλαμβάνουν τους ίδιους πίνακες και τις ίδιες ιδέες. Αφήνουν στην άκρη ένα πλήθος έργων. «Επαναλαμβάνονται τα ίδια γιατί ο σκοπός είναι ένας: Η Κάλο πρέπει να πουλήσει, είναι ατυχές αλλά έχει γίνει εμπόρευμα» λένε στο BBC.

Ως αποτέλεσμα της μανίας για τη Φρίντα Κάλο, πολλοί πίνακες αναπαράγονται με λάθος τίτλο και ημερομηνία, ενώ για πολλά από τα 152 έργα της δεν έχει γραφτεί ποτέ ούτε λέξη.

Η ολοκληρωμένη αυτή έρευνα προσφέρει νέα στοιχεία για τα έργα της, συγκεντρώνοντας κάποια χαμένα ή ελάχιστα γνωστά, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν εμφανιστεί σε πλειστηριασμούς την τελευταία δεκαετία και άλλων που σπάνια δανείζονται από ιδιώτες συλλέκτες και έτσι παρέμειναν στο σκοτάδι. Επίσης προσφέρει ένα νέο πεδίο έρευνας σχετικά με το ποια ήταν η Κάλο ως καλλιτέχνης, τι σκεφτόταν για το έργο της, τι ήθελε να επιτύχει και τι σημαίνουν τελικά αυτοί οι πίνακες.

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Νεκρή Φύση (με τριαντάφυλλα), 1925. Το έργο εκτέθηκε τελευταία φορά το 1954 και δείχνει την επιρροή του πατέρα της. Ιδιωτική συλλογή. Courtesy Sotheby's, New York)

Για παράδειγμα στους περισσότερους είναι άγνωστη η επιρροή του πατέρα της, Γκουλιέλμο Κάλο, ενός Γερμανοεβραίου μορφωμένου άθεου και είχε φτάσει σε νεαρή ηλικία στο Μεξικό και είχε γίνει φωτογράφος και ερασιτέχνης ζωγράφος λουλουδιών. Έργα της όπως το ελάχιστα γνωστό Νεκρή Φύση (με τριαντάφυλλα) από το 1925, το οποίο δεν έχει εκτεθεί από το 1953, είναι ιδιαίτερα παρόμοιο με το στυλ του.

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Ο πατέρας της Φρίντα Κάλο, Γκουλιέλμο Κάλο. Φωτο: Wikipedia

Η Κάλο δεν σταμάτησε κατά τη διάρκεια όλης της ζωής της να έχει ένα μεγάλο ενδιαφέρον για τη συμβολική σημασία των φυτών που διδάχθηκε από τον πατέρα της. Στις επιστολές που ανταλλάσσει με την αδερφή της Μαργαρίτα  «μιλούν για τη συμβολική έννοια των λουλουδιών και των φρούτων και του κήπου της Εδέμ, ότι το σώμα μας είναι σαν ένα λουλούδι που πρέπει να προσέξουμε γιατί είχε αποκοπεί από τον παράδεισο», κάτι που αποδεικνύει πόσο σημαντική είναι στο έργο της η έννοιά τους.

Στο βιβλίο υπάρχει και μια ερμηνεία για το μεταφυσικό νόημα ενός έργου του 1938, του Tunas (Still Life with Prickly Pear Fruit) που απεικονίζει ένα πιάτο με φραγκόσυκα σε τρία διαφορετικά στάδια ωρίμανσης, ένα άγουρο, ένα ώριμο και ένα που είναι έτοιμο να σαπίσει, και πιθανότατα είναι μια αλληγορία για την πορεία της ζωής που εμπεριέχει και τον θρησκευτικό συμβολισμό της αιματηρής θυσίας.

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Η Κάλο ενδιαφερόταν για τον συμβολισμό των φυτών, όπως φαίνεται στο έργο «Νεκρή φύση με Φραγκόσυκα», 1938. Credit: Ιδιωτική συλλογή/ Courtesy Sotheby's Mexico City

Η Φρίντα Κάλο πριν καταλήξει στις αυτοπροσωπογραφίες της ήταν φανερά επηρεασμένη από το έργο του Ντιέγκο Ριβέρα, αλλά ερεύνησε τα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής της, πειραματίστηκε με αυτά και ήρθε σε επαφή με έργα του μεξικάνικου μοντερνισμού, του κυβισμού και του σουρεαλισμού.

Υπάρχει ένα έργο που απεικονίζει δυο υπηρέτριες από το 1928, με δύο γυναίκες (πορτρέτο της Salvadora και Herminia), σε ένα πλούσιο, φυλλώδες φόντο , εμπνευσμένο από τις αναγεννησιακές παραστάσεις πορτρέτου, όπως φαίνονται στα έργα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, κάτι που είχε μελετήσει στη βιβλιοθήκη του πατέρα της. Αυτό το έργο αγοράστηκε τη χρονιά που η Κάλο το ζωγράφισε, έμεινε για δεκαετίες στα χέρια ιδιωτών έως ότου αποκτήθηκε από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης το 2015.

Η Φρίντα Κάλο δεν ήταν εμπορικά επιτυχημένη ζωγράφος στη διάρκεια της ζωής της. Δεν συνεργαζόταν με γκαλερί και εμπόρους τέχνης και τα περισσότερα έργα της πουλήθηκαν απευθείας σε καλλιτέχνες, φίλους, καθώς και σταρ του κινηματογράφου και άλλους θαυμαστές του έργου της, που συχνά ζούσαν στο εξωτερικό. Έτσι λείπουν κάποιοι εκπληκτικοί πίνακες που πιθανότατα δεν θα δούμε να εκτίθενται ποτέ.

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Οι αναγεννησιακές επιρροές της Κάλο είναι εμφανείς στο έργο «Δύο Γυναίκες (Προσωπογραφία της Salvadora και της Herminia)» του 1928. Credit: Alamy

Αν και πολιτικοποιημένη δεν έκανε πολλά πορτραίτα πέρα από αυτά του εαυτού της, κάτι που αναφέρει η βιογράφος της Ρακέλ Τιμπόλ. «Ανησυχώ πολύ για τη ζωγραφική μου» έγραφε η Κάλο. «Πάνω από οτιδήποτε άλλο, για να την αλλάξω, για να την κάνω κάτι χρήσιμο, γιατί μέχρι τώρα το μόνο που ζωγράφισα είναι πιστά πορτρέτα του εαυτού μου, αλλά αυτό απομακρύνεται μέχρι στιγμής από αυτό που θα μπορούσε να κάνει η ζωγραφική μου για να εξυπηρετήσει το [Κομμουνιστικό] Κόμμα. Πρέπει να πολεμήσω με όλη μου τη δύναμη, ώστε το λίγο καλό που μπορώ να κάνω να κατευθυνθεί προς τη βοήθεια της Επανάστασης. Αυτός είναι ο μόνος πραγματικός λόγος για τη ζωή».

Αυτές οι σκέψεις την οδήγησαν σε έργα όπως το Συνέδριο των Λαών για την Ειρήνη του 1952 (το οποίο δεν έχει εκτεθεί από το 1953), που δείχνει ένα περιστέρι σε ένα οπωροφόρο δέντρο και δύο σύννεφα μανιταριών, που αντιπροσωπεύουν τους εφιάλτες της Κάλο σχετικά με τον πυρηνικό πόλεμο.

Η Κάλο βοήθησε στη σύσταση της Μεξικάνικης Επιτροπής Κομματικών για την Ειρήνη και δημιούργησε αυτόν τον πίνακα που πήρε μαζί του ο Ριβέρα στο Κογκρέσο των Λαών για την Ειρήνη στη Βιέννη το 1952. Τα περιστέρια εμφανίζονται σε πολλά από τα τελευταία της έργα όπως και τα χρώματα της μεξικανικής σημαίας το πράσινο, το λευκό και το κόκκινο και μερικές πολύ στοργικές απεικονίσεις του Στάλιν.

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Τα περιστέρια και η μεξικανική σημαία εμφανίζονται σε πολλά από τα τελευταία της έργα. Credit: Rafael Doniz/ Banco de Mexico/ VG Bild-Kunst

Οι μελετητές της υποστηρίζουν ότι το πιο συγκινητικό από τα έργα της των τελευταίων ετών είναι η αυτοπροσωπογραφία Frida in Flames (Self-portrait Inside a Sunflower), ένα έργο που την παρουσιάζει αγνώριστη, όπου έχει ξύσει με μαχαίρι το χρώμα, απογοητευμένη από την αδυναμία της να δουλέψει.

Η Ρακέλ Τιμπόλ που υπήρξε μάρτυρας αυτής της αποφασιστικής, καταστροφικής πράξης, την ονόμασε «ένα τελετουργικό αυτοθυσίας». Είναι ένας πίνακας που δείχνει την απόγνωση μιας γυναίκας που πέθανε μόλις στα 47 της, με αδυναμία να κινήσει πλέον τα άκρα της και έκανε την τελευταία δημιουργική της πράξη καταστρέφοντας σκόπιμα την εικόνα της, μια εικόνα που κραυγάζει για τη δύναμή της μέχρι σήμερα.

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Το ημιτελές «Pancho Villa and Adelita», 1927 υποδηλώνει το ενδιαφέρον της Κάλο για τις τάσεις της τέχνης του Μεξικού πριν συναντηθεί με τον Ριβέρα. Credit: akg-images
Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Si Adelita (Los Cachuchas), περ. 1927. Είναι ένα από τα χαμένα έργα της Κάλο. Οι αιχμηρές μοντερνιστικές γραμμές του είναι εντυπωσιακές. Credit: Rafael Doniz/ φωτο: Guillermo Kahlo
Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Το «Αεροπορικό Δυστύχημα» περ.1936-38, είναι ένα ακόμα άγνωστο έργο της Κάλο. Credit: Lola Alvarez Bravo/ Centre for Creative Photography, University of Arizona, Tucson/ Lola Alvarez Bravo Archive
Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση Facebook Twitter
Η Φρίντα στις Φλόγες (Αυτοπροσωπογραφία μέσα σε ένα ηλιοτρόπιο), 1953-54. Credit: Ιδιωτική Συλλογή, ΗΠΑ. Photo courtesy of Mary-Anne Martin Fine Art New York
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ