Hillbilly Elegy: Η βαθιά Αμερική του Τραμπ στην ταινία που βασίστηκε στο βιβλίο του Τζέι Ντι Βανς

Hillbilly Elegy: Η βαθιά Αμερική του Τραμπ μέσα από το πορτρέτο μιας θορυβώδους ενηλικίωσης Facebook Twitter
Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, ο Ρον Χάουαρντ παρακολουθεί τη φτώχεια και την ανέχεια μιας περιοχής που τα τελευταία χρόνια βυθίζεται σε μια οριακά λειτουργική απελπισία.
0

«Όποιος θέλει να κατανοήσει την άνοδο του Τραμπ στην εξουσία και την ανισότητα στις ΗΠΑ, οφείλει να διαβάσει το "Hillbilly Elegy"» έγραψε ο οικονομολόγος του Χάρβαρντ Λάρι Σάμερς, ενώ το memoir του Τζέιμς Ντ. Βανς, μια εξιστόρηση των προσωπικών του βιωμάτων από την παιδική κι εφηβική ηλικία του στο Οχάιο, διένυε την 26η του εβδομάδα στη λίστα των ευπώλητων, σύμφωνα με τους New York Times.

Ενώ ο Βανς, που έκτοτε χρίσθηκε ψευδοπροφήτης των Ρεπουμπλικανών, ξεκίνησε τη συγγραφή το 2013, πολύ πριν ο Τραμπ ανακοινώσει τις προθέσεις του, η έκδοση του το 2016 συνέπεσε με το εκκωφαντικό flip και προσέφερε ένα παράθυρο προς τη βαθιά Αμερική που έκανε την ανατροπή (στα ελληνικά το «Τραγούδι του χιλμπίλη» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δώμα).

Και τώρα που ο Πρόεδρος, έστω και απρόθυμα, απέρχεται, ο Ρον Χάουαρντ μεταφέρει την αυτοβιογραφία στο Netflix, ταυτιζόμενος προσωπικά με τις επαρχιακές οικογενειακές καταβολές του συγγραφέα. Δεν είναι έκπληξη που το Hillbilly Elegy δίνει έμφαση στις αξίες μιας καταφρονεμένης οικογένειας, με θριαμβευτή τον νεαρό που κλήθηκε να πάρει τις σωστές αποφάσεις, μετά από φουρτούνες και κοπετό, μέχρι να ορθοποδήσει.

H Γκλεν Κλόουζ, εδώ μεγαλουργεί, σε μια παράσταση τόσο μαεστρικά επιμελημένη, τόσο υψηλής αυτοσυγκέντρωσης, κοφτής έντασης κι εκτέλεσης, και τέτοιας ψυχοσωματικής ευκρίνειας, που δεν είναι καθόλου απίθανο να της χαρίσει το Όσκαρ που δεν έχει έρθει στα χέρια της, μετά από 7 άσφαιρες υποψηφιότητες.

Ο στόχος της ταινίας έχει επιτευχθεί στα πρώτα δέκα λεπτά, αφού βλέπουμε τον Τζέι Ντι να κάνει τα πολιτισμένα του βήματα προς τα υψηλά πανεπιστήμια, μετά από μια σύντομη περιγραφική ματιά στα πατρογονικά χώματα της όχι και τόσο ανέμελης παιδικής του ηλικίας. Παιδί προτεσταντών από τα Απαλάχια Όρη, μεγαλώνει στη βαθιά αγροτιά μια τυπικής «κόκκινης» Πολιτείας, όπως έχει επικρατήσει το Οχάιο να χαρακτηρίζεται, σηματοδοτώντας τον συντηρητικό του προσανατολισμό.

Hillbilly Elegy: Η βαθιά Αμερική του Τραμπ μέσα από το πορτρέτο μιας θορυβώδους ενηλικίωσης Facebook Twitter
Η Άνταμς είναι πειστικότερη όταν ψάχνει τη λύτρωση στις λίγες σιωπηλές της στιγμές, ενώ υπερτονίζεται στα ξεσπάσματα.

Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, ο Ρον Χάουαρντ παρακολουθεί τη φτώχεια και την ανέχεια μιας περιοχής που τα τελευταία χρόνια βυθίζεται σε μια οριακά λειτουργική απελπισία, καθώς βλέπει τις προοπτικές να απομακρύνονται, τις θέσεις εργασίας να μην αντικαθίστανται και την πολυπόθητη ένταξη στις υλιστικές απολαύσεις της μεσαίας τάξης να εξατμίζεται – εξού και η πολιτική ταύτιση με έναν άνθρωπο που δεν ήταν πολιτικός, σίγουρα δεν μιλούσε ως τέτοιος και συμπεριφερόταν σαν θαμώνας τοπικού μπαρ.

Η πρόζα του Βανς πασχίζει, καλοπροαίρετα και καλλίφωνα, παρά τις βρισιές και το εύλογα χαμηλής ποιότητας λεξιλόγιο, να εκβιάσει μια ηθική ραχοκοκαλιά σε χαρακτήρες που ξέπεσαν γιατί δεν είχαν τίποτε καλύτερο να κάνουν, ή δεν ήξεραν πώς να δραπετεύσουν από την ανέχεια και το αρνητικό σπιράλ που συνεπάγεται.

Με άλλα λόγια, δικαιολογεί τους δικούς του ανθρώπους, θέτοντας τον εαυτό του ως παραδειγματικό έναυσμα για μια καλύτερη ζωή. Εκεί, ο Χάουαρντ ξεκινά το έργο του. Βρίσκει δυο ηθοποιούς με σχετικά μικρή πείρα, τον Όουεν Άζταλος και τον Γκάμπριελ Μπάσο, να υποδυθούν τον Τζέι Ντι ως έφηβο και ενήλικο αντίστοιχα, και δυο σπουδαίες ερμηνεύτριες, την Έιμι Άνταμς και την Γκλεν Κλόουζ, για τη μάνα Μπεβ και τη γιαγιά Μάμοου, τους πυλώνες που διαμορφώνουν χαρακτήρες με τη δύναμη και την εκκεντρικότητά τους.

Κι ενώ ο κινηματογραφικός Βανς μοιάζει ηθελημένα οικείος, ένας reactor που ενηλικιώνεται επεισοδιακά στην οπισθοδρομική φάκα, οι γυναικείοι ρόλοι γίνονται αφορμές για κανονική παράσταση, ένα σόου μπραβούρα με απαιτήσεις και κάποια υπερβολή, που προκύπτει από την Μπεβ της Άνταμς, μιας πικραμένης ηρωινομανούς με μανιοκαταθλιπτικές κρίσεις, κάκιστο ιστορικό στον ερωτικό τομέα και κυμαινόμενο, αν και ειλικρινές μητρικό φίλτρο. Η Άνταμς είναι πειστικότερη όταν ψάχνει τη λύτρωση στις λίγες σιωπηλές της στιγμές, ενώ υπερτονίζεται στα ξεσπάσματα.

Hillbilly Elegy: Η βαθιά Αμερική του Τραμπ μέσα από το πορτρέτο μιας θορυβώδους ενηλικίωσης Facebook Twitter
O καλός λόγος για να δει κάποιος την ταινία είναι η σταθερή πυξίδα της Γκλεν Κλόουζ.

Η σχέση της με τη μητέρα της, σε εντελώς διαφορετικό πλαίσιο, φέρνει στο νου την προβληματική, συγκρουσιακή δυναμική ανάμεσα στις δυο πρωταγωνίστριες του August: Osage County, με την Τζούλια Ρόμπερτς και τη Μέριλ Στριπ να σπαράσσονται στα κόκκινα. Το παραδοσιακά αντίπαλο δέος της Στριπ, η Γκλεν Κλόουζ, εδώ μεγαλουργεί, σε μια παράσταση τόσο μαεστρικά επιμελημένη, τόσο υψηλής αυτοσυγκέντρωσης, κοφτής έντασης κι εκτέλεσης, και τέτοιας ψυχοσωματικής ευκρίνειας, που δεν είναι καθόλου απίθανο να της χαρίσει το Όσκαρ που δεν έχει έρθει στα χέρια της, μετά από 7 άσφαιρες υποψηφιότητες.

Προσπερνώντας τη χαρακτηρολογική γενίκευση των αιτίων και αιτιατών της περιθωριοποιημένης Αμερικής των rednecks και των hillbillies, την πανάκεια της Ivy League ως προς τη μεταδοτική αμορφωσιά της εργατικής τάξης, όπως την περιβάλλουν με μελοδραματική συμπάθεια ο Βανς με τον Χάουαρντ, και κατά συνέπεια, την πολιτική απλούστευση μιας τάσης που διαφαινόταν εδώ και δεκαετίες, ο καλός λόγος για να δει κάποιος την ταινία είναι η σταθερή πυξίδα της Γκλεν Κλόουζ, σε ένα πιπεράτο, χορταστικό πορτρέτο που κλείνει μέσα στον κόρφο του όλες τις αντιθέσεις, τις απογοητεύσεις, αλλά και την παλαιάς κοπής, ευεργετικά κινητήρια σοφία μιας αληθινής, οικουμενικής γυναίκας της επαρχίας, που έμαθε τη ζωή στο πόδι και δεν σταματά, μέχρι να παραδώσει την ψυχή της.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Dick Johnson is Dead»: Μια αριστουργηματική ταινία στο Netflix για την άνοια και τη χαρά της ζωής

Πρώτη προβολή / «Dick Johnson is Dead»: Μια αριστουργηματική ταινία στο Netflix για την άνοια και τη χαρά της ζωής

Η βραβευμένη οπερατέρ και σκηνοθέτρια Κρίστεν Τζόνσον στρέφει την κάμερα της στον πατέρα της και διαχειρίζεται την άνοια που αρχίζει να τον κυκλώνει με τον πιο αξιοθαύμαστο τρόπο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«The Forty-Year-Old Version»: Η ζωή αρχίζει στα σαράντα (και κάτι)

Πρώτη προβολή / «The Forty-Year-Old Version»: Η ζωή αρχίζει στα σαράντα (και κάτι)

Το ζήτημα είναι να είσαι αληθινός με τον εαυτό σου και να μην αφεθείς στην αυτολύπηση: αυτό είναι το μήνυμα της εξαιρετικής κομεντί “The Forty-Year-Old Version” που έκανε πριν λίγες μέρες πρεμιέρα στο Netflix
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Cuties: Η ταινία-«σκάνδαλο» του Netflix είναι μια διεισδυτική ματιά στα προεφηβικά ναρκοπέδια

Πρώτη Προβολή / Cuties: Η ταινία-«σκάνδαλο» του Netflix είναι μια διεισδυτική ματιά στα προεφηβικά ναρκοπέδια

Η γαλλική ταινία με ηρωίδες 11χρονες από τα προάστια του Παρισιού προκαλεί έντονες αντιδράσεις αυτές τις μέρες στην Αμερική, όπου νεοσυντηρητικοί φορείς ξεκίνησαν καμπάνια με σύνθημα #CancelNetflix κάνοντας λόγο για «παιδική πορνογραφία».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«I’m Thinking of Ending Things»: Μας έκαψε τον εγκέφαλο και μας σκοτείνιασε την ψυχή!

Πρώτη προβολή / «I’m Thinking of Ending Things»: Μας έκαψε τον εγκέφαλο και μας σκοτείνιασε την ψυχή!

Η νέα φαντασμαγορική αλληγορία του Τσάρλι Κάουφμαν που έκανε πρεμιέρα στο Netflix έχει ήδη προκαλέσει κύμα παραφιλολογίας σχετικά με το «κρυπτικό» της περιεχόμενο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.