Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων

Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Ο Κυριάκος Ντελόπουλος υπήρξε επίσης διακεκριμένος μεταφραστής, μεταφέροντας στην γλώσσα μας βιβλία των William Faulkner, Lillian Hellman, George Orwell και άλλων.
0



Ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΤΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
, που πέθανε χθες στα 87 του, υπήρξε μία ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων.

Γεννημένος στην Κέρκυρα το 1933, αλλά μεγαλωμένος στην Πάτρα (εκεί όπου τελείωσε το Γυμνάσιο), έρχεται στην Αθήνα για σπουδές, στην αρχή με υποτροφία στο Κολλέγιο Αθηνών και εν συνεχεία ως φοιτητής στο Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, παρακολουθώντας στην πορεία ειδική σχολή και σεμινάρια βιβλιοθηκονομίας.

Από τα πρώτα κιόλας βιβλία του δείχνει τα ενδιαφέροντά του. Η βιβλιοθηκονομία σε πρώτο πλάνο μέσω της έκδοσης «Σχεδίασμα κανόνων ταξιθετήσεως δελτίων καταλόγου» (1967), που αφορούσε στη βιβλιοθήκη του Κολλεγίου και ταυτόχρονα μια ροπή του προς το παράξενο και το ευτράπελο, μέσω του weird, σουρεαλιστικού βιβλίου του «Στραβά και Ανάποδα» (πρώτη έκδοση Μαυρίδης, 1967).

Ο Ντελόπουλος παρατηρεί στους δρόμους, σε έντυπα, ψάχνει σε αρχεία κ.λπ. ό,τι πιο περίεργο, παράξενο, χιουμοριστικό, ακραίο, ασύνηθες, ιδιότροπο κ.λπ., φωτογραφίζει, αποδελτιώνει και καταγράφει, ερανίζοντας με γνώση και με εμβρίθεια.

Στην παραγωγή του ξεχωρίζουν επίσης πολλά και διαφορετικά αναγνώσματα.

Όπως λογοτεχνικά («O Άκης και οι άλλοι» στη Γνώση το '83, «Άκης και Δωροθέα» στον Καστανιώτη το 2010), βιβλιογραφικά («Παιδικά και νεανικά βιβλία του 19ου αιώνα» στην Eταιρεία Eλληνικού Λογοτεχνικού και Iστορικού Aρχείου, το 1995, έργο για το οποίο βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, «Nίκος Kαββαδίας, βιβλιογραφία 1928-1982» στο Eλληνικό Λογοτεχνικό και Iστορικό Aρχείο, το 1983), φιλολογικά («Nεοελληνικά φιλολογικά ψευδώνυμα» στο Βιβλιοπωλείον της Εστίας το 2006, επίσης βραβευμένο από την Ακαδημία), φωτογραφικά («Tηνιακή επιγραφοποιία / μια σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση σε ακμή» Eκδόσεις Eρίννη, το 2001) και άλλα πολλά.

Ο Κυριάκος Ντελόπουλος υπήρξε επίσης διακεκριμένος μεταφραστής, μεταφέροντας στην γλώσσα μας βιβλία των William Faulkner, Lillian Hellman, George Orwell (το κλασικό «Η Φάρμα των Ζώων» πρώτα στις εκδόσεις Εγνατία, το 1978) και άλλων, ενώ υπήρξε και λάτρης της τζαζ, αφού μετέφρασε ένα ιστορικό και κλασικό βιβλίο για τον χώρο, το «ΤΖΑΖ», του Marshall W. Stearns (εκδόσεις Ε.Λ.Ι.Α. το 1981), αρθρογραφώντας σχετικά και στο παλαιό περιοδικό ΤΖΑΖ, στο διάστημα 1978-1980.

Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Τζορτζ Όργουελ «Η Φάρμα των Ζώων», μτφ. Κυριάκος Ντελόπουλος [Εγνατία, 1978]
Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Marshall W. Stearns «ΤΖΑΖ» μτφ. Κυριάκος Ντελόπουλος [Ε.Λ.Ι.Α., 1981]

Το βιβλίο του «Στραβά και Ανάποδα», που ανήκει στα χιουμοριστικά του, αποτέλεσε την πρώτη εκδοτική επιτυχία του, καθώς οι δύο εκδόσεις του (Μαυρίδης 1967 και Γρηγόρης 1970) το έφεραν σε αρκετές χιλιάδες χέρια, έχοντας με το μέρος του μεγάλες πένες της εποχής, όπως ήταν εκείνες των Νίκου Τσιφόρου, Δημήτρη Ψαθά και Ανδρέα Καραντώνη.

Ο Ντελόπουλος παρατηρεί στους δρόμους, σε έντυπα (περιοδικά και εφημερίδες), ψάχνει σε αρχεία κ.λπ. ό,τι πιο περίεργο, παράξενο, χιουμοριστικό, ακραίο, ασύνηθες, ιδιότροπο κ.λπ., φωτογραφίζει, αποδελτιώνει και καταγράφει, ερανίζοντας με γνώση και με εμβρίθεια. Όπως έγραφε ο ίδιος, στην πρώτη έκδοση τού «Στραβά και Ανάποδα»:

«Είναι μερικά βιβλία που με ένα ξεφύλλισμα και μόνο δηλώνουν αμέσως το περιεχόμενό τους. Αυτά τα βιβλία δεν έχουν ανάγκη να κατατοπίσουν τον αναγνώστη με μακρούς προλόγους και εισαγωγές. Το Στραβά και Ανάποδα είναι ένα τέτοιο βιβλίο. Δεν χρειάζεται επεξηγήσεις, ούτε αποτελεί μια ευκαιρία να αναπτύξει ο γράφων τις αντιλήψεις του περί χιούμορ. Είναι μια συλλογή από σημεία και τέρατα, την οποία απαρτίζουν φωτογραφίες με στατικά θέματα, στιγμές της καθημερινής ζωής και διάφορα περισπούδαστα κείμενα.(...)


Κατά το πλείστον όλα όσα περιέχονται στην έκδοση προέρχονται από προσωπικές αναζητήσεις.(...)


Το υλικό είναι γνήσιο. Προέρχεται από "πρώτο χέρι". Δεν βρέθηκε έτοιμο, συγκεντρωμένο, πουθενά. Υπήρχε, εντοπίστηκε και καταγράφηκε, αφού προηγήθηκε η απαραίτητη συνθετική εργασία και εξακριβώθηκε η γνησιότητά του. Εξάλλου η προέλευσή του σημειώνεται. Οι φωτογραφίες είναι έργο του γράφοντος και τα αρνητικά στην κατοχή του. Στην κατοχή του ευρίσκεται και όλο το άλλο υλικό, όπως βρέθηκε στην πηγή του.(...)


Η συλλογή αυτή και η παρουσίασή της έγινε χωρίς εμπάθεια, κακή πρόθεση, διάθεση διακωμώδησης και κακόπιστης κριτικής».

Στο πρώτο κεφάλαιο, που αποκαλείται «Λαϊκό Τραγούδι», ο Κυριάκος Ντελόπουλος γράφει εφτά μικρά ή και συντομότατα διηγήματα, οι λέξεις και οι προτάσεις των οποίων προέρχονται, όλες, από λαϊκά τραγούδια! Δείγμα: «Μια Κυριακή χαράματα. Σαν τρελλός τρέχω στον Πειραιά. Στην αποβάθρα του Πειραιά. Στο παλιό θολό λιμάνι. Κάθε λιμάνι και καϋμός. Ξεκινάει μια ψαροπούλα. Βάρκα με πανί. Πολλά καράβια φεύγουνε. Φεύγουν οι μετανάστες. Χάνει το παιδί τη μάνα». Ευφυές.

Στο δεύτερο κεφάλαιο ανθολογεί επιστολές. Αστείες επιστολές, που έχει ανακαλύψει είτε σε εφημερίδες, είτε σε αρχεία άλλων κ.λπ.

Στο βιβλίο υπάρχει κεφάλαιο υπό τον τίτλο «Η ποίησις», στο οποίο ανθολογούνται βλακώδη ποιήματα, αντιγραμμένα από φτηνοεκδόσεις (εφημεριδούλες, και άλλα περιθωριακά έντυπα).

Το ξεψάχνισμα συνεχίζεται στο κεφάλαιο «Μαθητικά Κείμενα», στο οποίο καταγράφονται ανοησίες μαθητών, προερχόμενες από σχολικές εκθέσεις και άλλα γραψίματα της μαθητικής ζωής.

Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Στραβά και Ανάποδα / Μαθητικά Κείμενα

Ακολουθούν επιλεγμένες «μικρές αγγελίες», παρμένες από Τα Νέα κυρίως (την εφημερίδα που συνδέθηκε όσο καμία άλλη, μέσα στα χρόνια, με αυτού του τύπου τις δημοσιεύσεις). Μερικές τις σκανάρουμε για να δείτε το ύφος τους...

Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Στραβά και Ανάποδα / Μικρές Αγγελίες
Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Στραβά και Ανάποδα / Μικρές Αγγελίες

Ξεχωριστό και ειδικό κεφάλαιο αποτελεί ο «κινηματογράφος». Ο Ντελόπουλος φωτογραφίζει διαφημιστικές καταχωρήσεις ταινιών, που βγάζουν γέλιο, ενώ κάνει και κάτι άλλο ωραίο, αλλά επίπονο. Καταγράφει τίτλους ελληνικών ταινιών αναλόγως με τα θέματά τους. Στην κατηγορία... Σπουδαίες Προσωπικότητες διαβάζουμε:

Ο Μιχαλιός του 14ου Συντάγματος, Ο Ηλίας του 16ου, Ο Δήμος από τα Τρίκαλα, Ο Θανασάκης ο Πολιτευόμενος, Ο Φίλος μου ο Λευτεράκης, Ο Ιππόλυτος και το Βιολί του, Ο Θόδωρος και το Δίκαννο, Ο Φανούρης και το Σόι του, Ο Αριστείδης και τα Κορίτσια του, Ο Ανιψιός μου ο Μανώλης, Ο Γαμπρός μου ο Δικηγόρος... και πάει λέγοντας...

Το γέλιο βγαίνει αβίαστο, αφού η καταγραφή στηρίζει την επιτυχία της στην αέναη παράθεση, πανομοιότυπων τίτλων, δείχνοντας το πώς σκέφτονταν οι παραγωγοί της εποχής, προκειμένου να προσελκύσουν το λαϊκό κοινό, που στήριζε τότε, πέρα για πέρα, μία από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές «βιομηχανίες» στον κόσμο (ανάλογα, βεβαίως, με τον πληθυσμό μας).

Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Στραβά και Ανάποδα / Ο Κινηματογράφος
Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Στραβά και Ανάποδα / Ο Κινηματογράφος
Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Στραβά και Ανάποδα / Ο Κινηματογράφος

Ακολουθεί ο «ξένος κινηματογράφος», τα «θεατρικά προγράμματα», τα «καρτ ποστάλ» και ακόμη τίτλοι μαγαζιών και εταιρειών που εμπεριέχουν συγκεκριμένα συνθετικά και που η κοινοτοπία και η επανάληψη τούς κάνει αστείους (τους τίτλους).

Όπως είχε γράψει τότε και ο Δημήτρης Ψαθάς (Τα Νέα, 19 Οκτωβρίου 1967):

«Πήρα το βιβλίο στα χέρια μου από περιέργεια κι άρχισα να το ξεφυλλίζω, με αποτέλεσμα να ξεχαστώ και να παρατήσω τη δουλειά μου. Χαλάλι του, όμως. Δύο ώρες ιλαρότητας και ευφροσύνης δεν μπορεί να τις έχει κανείς πολύ συχνά».

Δύο ώρες ίσως είναι πολλές. Εδώ πάντως παίρνετε μια ιδέα, μέσα σε λίγα μόλις λεπτά...

Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Κυρ. Ντελόπουλος «Παιδικά και Νεανικά Βιβλία του 19ου Αιώνα» [Eταιρεία Eλληνικού Λογοτεχνικού και Iστορικού Aρχείου, 1995]
Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020): Μια ξεχωριστή περίπτωση των ελληνικών γραμμάτων Facebook Twitter
Κυριάκος Ντελόπουλος «Nεοελληνικά Φιλολογικά Ψευδώνυμα» [Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2006]
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ