ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Σωτήρης Ευαγγέλου

Σωτήρης Ευαγγέλου Facebook Twitter
Δεν υπάρχουν ιδιότητες που κάνουν έναν καλό σεφ. Υπάρχουν σταθερές, όπως η συνέπεια, η πειθαρχία, οι γνώσεις, το ανοιχτό μυαλό, ο σεβασμός στην προσωπικότητα και την ιδιαιτερότητα του κάθε μάγειρα της ομάδας για να μπορέσεις να δουλέψεις αποτελεσματικά... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0
  • Γεννήθηκα στον Τύρναβο από αγροτική οικογένεια. Το οικογενειακό μας εστιατόριο με έφερε σε επαφή με την κουζίνα και το φαγητό από μικρή ηλικία. Δούλεψα εκεί από 10 χρονών ως βοηθός, ενώ αργότερα, έφηβος, ασχολήθηκα περισσότερο συστηματικά. Από τότε φάνηκε ότι η επαγγελματική μου πορεία είχε μπει σε συγκεκριμένο δρόμο. Ωστόσο, την απόφαση να δοθώ ολοκληρωτικά στη μαγειρική την πήρα όταν μπήκα για πρώτη φορά σε μεγάλη επαγγελματική κουζίνα στη Θεσσαλονίκη και είδα τις μεγάλες κατσαρόλες να αχνίζουν πάνω στη φωτιά. Η εικόνα μού φάνηκε μαγική. Εντυπωσιάστηκα. Ένιωσα ότι εκείνος ήταν ο χώρος μου.
  • Η πρώτη μου ουσιαστική απασχόληση σε επαγγελματική κουζίνα ήταν ως μαθητής της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων. Σταθμό, όμως, στην πορεία μου θεωρώ το εστιατόριο του ξενοδοχείου «Μακεδονία Παλλάς» στη Θεσσαλονίκη. Ήμουν 26 χρονών όταν ανέλαβα τη θέση του executive chef, επικεφαλής μπριγάδας 35 μαγείρων. Είχα την εμπειρία από ξενοδοχεία πόλης, έχοντας δουλέψει στη Γερμανία, και ήξερα τι έπρεπε να κάνω για να «τρέξει» η κουζίνα με καλούς ρυθμούς διατηρώντας υψηλό επίπεδο.

Το καλό φαγητό δεν είναι απαραίτητα ακριβό. Το ποιοτικό φαγητό, εκείνο που ευχαριστεί πραγματικά εκείνον που το τρώει, δεν προσδιορίζεται από την τιμολογιακή αποτίμησή του. Έχει να κάνει με την αγάπη με την οποία έχει μαγειρευτεί, την τεχνική, την πρώτη ύλη.

  • Ποτέ δεν είχα πρόβλημα να ηγηθώ μιας ομάδας στην κουζίνα. Όταν οι συνεργάτες σου διαπιστώσουν ότι έχεις γνώσεις και μπορείς να τις μεταδώσεις και να εμπνεύσεις, όταν μπορεί να αναπτυχθεί αλληλοσεβασμός, όλοι μπορούν να βγάλουν τον καλύτερο εαυτό τους.
  • Πρώτος στόχος μου ήταν πάντα να κερδίζω γνώσεις, όχι χρήματα. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό, γιατί στην επαγγελματική μου διαδρομή δούλεψα σε εστιατόρια με κουζίνες αξιώσεων. Το τι ήθελα να κάνω το σχεδίαζα από μικρός. Επέλεγα δουλειές που πίστευα ότι θα μου έδιναν γνώσεις, θα αποκάλυπταν τεχνικές, θα μου άνοιγαν νέους δρόμους. Το ίδιο κάνω και σήμερα.
  • Τη δεκαετία του '80 υπήρχε διαφορετική φιλοσοφία στην κουζίνα, με τους παλιούς μαγείρους που έκαναν ελληνική κουζίνα. Η γνώση πήγαινε από κάτω προς τα πάνω. Αυτό ήταν εφόδιο για μένα, γιατί πρώτα πρέπει να γίνεις μάγειρας, να γνωρίζεις καλά τις πρώτες ύλες και πώς γίνεται το φαγητό – βασικά πράγματα ώστε να μπορείς να χτίσεις την πορεία σου. Θυμάμαι ότι στην Grecotel γινόταν πρωτοποριακή δουλειά στην ανάπτυξη της μαγειρικής τέχνης σε σχέση με τον τουρισμό. Το Creta Pallas ήταν 10 χρόνια μπροστά στην οργάνωση, τη φιλοσοφία και την κουλτούρα. Σου έδινε σημαντικά εφόδια για να «δεις το αύριο». Το μυαλό μου κυριολεκτικά «άνοιξε» το 1989, όταν γνώρισα τον διευθυντή ενός γερμανικού ξενοδοχείου στη Φρανκφούρτη. Πήγα εκεί και είδα πώς λειτουργούν στην κουζίνα. Γνώρισα καινούργιες πρώτες ύλες και ποικιλίες που μέχρι τότε δεν ήξερα. Εκεί μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω τη δουλειά του ξενοδοχείου πόλης. Αντιλήφθηκα το μέλλον και πώς μπορείς να το φτιάξεις. Γνώρισα πώς γίνεται η δουλειά υψηλού επιπέδου. Στη συνέχεια της επαγγελματικής μου διαδρομής ταξίδεψα σε αρκετές χώρες: Γαλλία, Μονακό, Χονγκ Κονγκ. Γνώρισα και αγάπησα τη γαλλική και την ασιατική κουζίνα.
Σωτήρης Ευαγγέλου Facebook Twitter
Ποτέ δεν είχα πρόβλημα να ηγηθώ μιας ομάδας στην κουζίνα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Η πιο ισχυρή ανάμνηση από την καριέρα μου προέρχεται από την κουζίνα του Plaza Athénée στο Παρίσι, υπό την ηγεσία του Alain Ducasse. Δεν θα ξεχάσω την υψηλή ποιότητα που χαρακτήριζε κάθε δραστηριότητα στην κουζίνα. Εκεί, η εξαιρετική πρώτη ύλη έμπαινε καθημερινά και γινόταν τέχνη.
  • Όταν ήμουν πιτσιρικάς, ζήλευα μερικές φορές πιάτα που δεν είχα φτιάξει εγώ. Τώρα όχι. Το αντίθετο συμβαίνει – μου αρέσει να βλέπω καλές δουλειές και χαίρομαι να ανεβαίνει το μαγειρικό επίπεδο. Όταν δημιουργείς στην κουζίνα, πρέπει να είσαι πολυσυλλεκτικός, να είσαι ανοιχτός σε νέες προτάσεις και ιδέες.
  • Στην επαγγελματική μου καθημερινότητα θέλω να είμαι ο καλύτερος και να προσφέρω το καλύτερο προϊόν με υψηλά ποιοτικά πρότυπα. Πιστεύω ότι έτσι λειτουργώ ως πρεσβευτής της ελληνικής κουζίνας σε επισκέπτες υψηλού επιπέδου. Θεωρώ ότι είναι τιμή μου που δουλεύω στη Μεγάλη Βρετανία, το κόσμημα της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας μας. Αυτό με γεμίζει ευθύνη και δίνω τον καλύτερο εαυτό μου στην ανάδειξη της ελληνικής κουζίνας. Θέλω η δουλειά μου στην κουζίνα να δηλώνει ποιοι είμαστε και τι κάνουμε.
  • Αυτό που μου αρέσει περισσότερο είναι να λειτουργώ κάτω από πίεση. Το έχω στο πετσί μου, έτσι έχω μάθει να χειρίζομαι τις καταστάσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που εκείνο που με ενοχλεί περισσότερο σε μια επαγγελματική κουζίνα είναι η ασυνέπεια. Μπορεί να μετατρέψει τις συνθήκες πίεσης τις οποίες αντιμετωπίζουμε καθημερινά σε προϋποθέσεις αποτυχίας, να καταστρέψει τη συλλογική προσπάθεια.
  • Το ιδανικό εστιατόριο για μένα είναι ελληνικό και μεγάλο. Αν έφτιαχνα το δικό μου εστιατόριο, το μόνο που δεν θα διαπραγματευόμουν είναι η ποιότητα του φαγητού. Θα ήθελα να προσφέρω πραγματική ελληνική κουζίνα, αυτή που έχω βιώσει. Ο χώρος είναι δεύτερη προτεραιότητα. Όμως, δεν θα προτιμούσα κάποιο μικρό, «ελεγχόμενο» εστιατόριο. Έχω συνηθίσει να δουλεύω σε μεγάλα μεγέθη, σε αστικό κέντρο και με πολύ κόσμο. Δεν μπορώ να δουλέψω σε κάποιο νησάκι, σε μικρό ταβερνάκι, κάνοντας κάτι τόσο προσωπικό. Εκεί θα πήγαινα για διακοπές.
Σωτήρης Ευαγγέλου Facebook Twitter
Πρώτος στόχος μου ήταν πάντα να κερδίζω γνώσεις, όχι χρήματα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Το καλό φαγητό δεν είναι απαραίτητα ακριβό. Το ποιοτικό φαγητό, εκείνο που ευχαριστεί πραγματικά εκείνον που το τρώει, δεν προσδιορίζεται από την τιμολογιακή αποτίμησή του. Έχει να κάνει με την αγάπη με την οποία έχει μαγειρευτεί, την τεχνική, την πρώτη ύλη.
  • Δεν υπάρχουν ιδιότητες που κάνουν έναν καλό σεφ. Υπάρχουν σταθερές, όπως η συνέπεια, η πειθαρχία, οι γνώσεις, το ανοιχτό μυαλό, ο σεβασμός στην προσωπικότητα και την ιδιαιτερότητα του κάθε μάγειρα της ομάδας για να μπορέσεις να δουλέψεις αποτελεσματικά. Όμως, ορισμένες φορές η πολυπλοκότητα και οι προχωρημένες τεχνικές λειτουργούν εις βάρος της αμεσότητας, της άνεσης και της νοστιμιάς. Πολυπλοκότητα χωρίς δημιουργικότητα δεν οδηγεί πουθενά. Όλα έχουν να κάνουν με τον σεφ που μαγειρεύει. Πρέπει να είσαι δημιουργός, όχι αντιγραφέας. Ο Ferran Αdria έκανε κάτι προχωρημένο. Οι μιμητές του οφείλουν να κάνουν κάτι περισσότερο.
  • Οι Αθηναίοι ξέρουν να τρώνε. Η Αθήνα τα έχει όλα, καταγράφει κάθε νέα τάση. Ο κόσμος ταξιδεύει, βλέπει καινούργιες εικόνες, αποκτά άποψη και γνώση. Τα τελευταία χρόνια έχει βελτιωθεί και το φαγητό στα αθηναϊκά εστιατόρια. Με την κρίση, όλοι έχουν κάνει στροφή κι έχουν επαναφέρει στο μυαλό και στην πρακτική τους πιο άμεσες, πιο αληθινές και πιο καθημερινές προσεγγίσεις. Έτσι, χρόνο με τον χρόνο, τα πράγματα βελτιώνονται και εξελίσσονται. Κατεβήκαμε από τη φούσκα και αναζητούμε πιο γνήσια, αυθεντική καθημερινότητα.
  • Είμαι από τη φύση μου αισιόδοξος και πιστεύω στο μέλλον της ελληνικής κουζίνας. Θεωρώ ότι τα πράγματα γίνονται καλύτερα. Όταν αναλωνόμαστε πολύ στην κριτική, μας ξεπερνούν οι εξελίξεις. Η ελληνική κουζίνα έχει λαμπρό μέλλον, γνησιότητα, αλήθεια. Πρέπει εμείς οι μάγειροι να την προσέξουμε. Να γίνουμε πρωτοπόροι, να φτιάξουμε το προϊόν μας, να μη γινόμαστε αντιγραφείς, γιατί αυτό μας παρασύρει σε λάθος δρόμους. Τα ελληνικά προϊόντα δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο, έχουν γεύση: το μοναδικό μας ελαιόλαδο, τα ψάρια του Αιγαίου. Καταναλώσαμε πολύ χρόνο στην απομίμηση της γαλλικής κουζίνας αντί να εξελίξουμε την ελληνική, να την προσαρμόσουμε στις σημερινές ανάγκες, να αναζητήσουμε τα επόμενα βήματα. Θα έχουμε ελληνική κουζίνα όταν αναζητήσουμε πρωτοπορία μέσα από αυτήν, αρκεί να δουλέψουμε με μέθοδο και σύστημα. Τα νέα παιδιά το προσπαθούν, έχουν δυναμική, μέσα, εξέλιξη, έχουν πολλές ευκολίες για να αγγίξουν το όνειρό τους, αρκεί να μη χάσουν τον στόχο.
Οι Αθηναίοι
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ