Κατερίνα Ευαγγελάτου

Κατερίνα Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης
0

Γεννήθηκα στα Πατήσια, στην οδό Ροστάν, πολύ κοντά στα πατρικά σπίτια του πατέρα και της μητέρας μου. Το 1985, που γεννήθηκε ο αδελφός μου ο Αντίοχος, πήγαμε στην Κηφισιά. Ουσιαστικά εκεί μεγάλωσα.

Το σπίτι μου δεν ήταν αφιερωμένο μόνο στο θέατρο. Υπήρχε και η μουσική. Η θεία μου η Δάφνη έκανε τρομερή καριέρα στα λυρικά θέατρα της Ευρώπης και, φυσικά, ο παππούς μου, ο Αντίοχος Ευαγγελάτος, είχε υπάρξει σημαντικός συνθέτης και μουσουργός. Προφανώς από αντίδραση στα παιδικά μου χρόνια έλεγα ότι θα γίνω ντετέκτιβ και λίγο πριν από την εφηβεία ανακάλυψα την εγκληματολογία και την αρχαιολογία. Φαίνεται ότι γενικά είχα μια μανία να ψάχνω και να ψάχνομαι.
Μεγάλωσα μέσα στο Αμφι-Θέατρο. Η τρελή η μάνα μου με πήρε σαράντα ημερών μωρό περιοδεία στο Ισραήλ. Το θέατρο ήταν η καθημερινότητά μου. Θυμάμαι κυρίως την αγωνία που είχα πριν από τις πρεμιέρες να πάνε όλα καλά για τους γονείς μου, να έχει κόσμο, να είναι ευχαριστημένοι. Και τα άπειρα καλοκαίρια στην Επίδαυρο: τι αγαλλίαση, ειδικά όταν ήταν ανοιχτό το Ξενία και νοίκιαζαν δωμάτιο ο παππούς και η γιαγιά για να μας προσέχουν. Μεγαλώνοντας, άρχισα να γεύομαι και το καλλιτεχνικό μέρος των παραστάσεων. Αγαπημένες μου είναι ο Άμλετ και ο Βόιτσεκ με τον Φέρτη και το Απόψε αυτοσχεδιάζουμε, ηρωική παράσταση. Μόλις είχε αρχίσει η ασθένεια της μητέρας μου και ο κόσμος δεν το ήξερε, την έβλεπε τόσο ζωντανή και αστεία. Ήμουν τότε στο πρώτο έτος του Εθνικού.
Στο Λύκειο άρχισα να φλερτάρω με την ηθοποιία αλλά και να σκέφτομαι στο πίσω-πίσω μέρος του μυαλού μου, χωρίς να το ομολογώ, τη σκηνοθεσία. Έβγαλα τη Σχολή Μωραΐτη που με σημάδεψε λόγω των καταπληκτικών δασκάλων - φιλόλογο είχα τον Κώστα Γεωργουσόπουλο. Αποφάσισα να πάρω μια ευρύτερη παιδεία και μπήκα τέταρτη στη Φιλοσοφική. Διάλεξα τη κατεύθυνση Φιλοσοφία-Παιδαγωγική-Ψυχολογία και απογοητεύτηκα πλήρως. Νόμισα ότι θα αυτοκτονούσα καθισμένη σ’ ένα έδρανο από το πρωί μέχρι το βράδυ. Τον δεύτερο χρόνο την εγκατέλειψα, έδωσα εξετάσεις στη Δραματική του Εθνικού, μπήκα πρώτη και τελείωσα πρώτη.

Η πρώτη επαγγελματική μου παράσταση ήταν το καλοκαίρι του 2001 στην Επίδαυρο με το Αμφι-Θέατρο, στον χορό της Μήδειας, με τη μητέρα μου και τον Μαρμαρινό. Ήδη, όμως, είχα περάσει με οντισιόν στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού. Η εμπειρία μου με τον Στάθη Λιβαθινό ήταν εντελώς διαφορετική απ’ όσα είχα διδαχτεί στη σχολή. Γίναμε μια πολύ ωραία ομάδα. Πήρα μέρος σε τρεις παραστάσεις του: στο Αγάπης Αγώνας Άγονος, στη Μήδεια και την Ποίηση.
Και ξαφνικά αποφάσισα να φύγω για ένα μάστερ σκηνοθεσίας στο Λονδίνο, στο Πανεπιστήμιο του Middlesex. Αμέσως μετά έμαθα μέσα σε δύο μήνες ρώσικα, με υπερεντατικά τετράωρα μαθήματα κάθε μέρα, και πήγα για ένα ακόμα μάστερ στη Ρώσικη Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης GITIS της Μόσχας. Ακόμα δεν έχω καταλάβει πώς το έκανα. Η Μόσχα με καθόρισε, ήταν οι πιο αποκαλυπτικές σπουδές που είχα γνωρίσει μέχρι τότε. Μπορεί τα πράγματα να μην ήταν τόσο ανοιχτά, όπως στο Λονδίνο, όπου είχα δει χιλιάδες σύγχρονα πράγματα, γιατί η ρώσικη θεατρική σχολή, όπως όλες άλλωστε οι «σχολές», είναι λίγο αγκυλωμένη, εκεί, όμως, κατάλαβα κάτι πολύ σημαντικό για μένα. Ότι ο σκηνοθέτης πρέπει οπωσδήποτε να έχει σπουδάσει και ηθοποιός, τελεία και παύλα. Εμείς που σπουδάζαμε σκηνοθεσία κάναμε υποχρεωτικά όλα τα μαθήματα του τμήματος υποκριτικής - από ακροβατικά μέχρι φωνή.

Η μαμά μου έφυγε το 2005 και ο αδελφός μου ο Αντίοχος το 2010. Ο θάνατος της μαμάς μου, ίσως λόγω χρόνου, να έχει κάπως απαλυνθεί μέσα μου. Με είχε προετοιμάσει και η ασθένειά της, αν και γι’ αυτά τα πράγματα δεν προετοιμάζεσαι ποτέ, πάντα ελπίζεις. Είχε και μια τρομερή φλόγα - μέχρι το προτελευταίο καλοκαίρι της ζωής της έπαιζε στην Επίδαυρο. Αλλά τον θάνατο του αδελφού μου, που ήταν τόσο αναπάντεχος και σε τόσο νεαρή ηλικία, δεν νομίζω ότι θα τον ξεπεράσω ποτέ.

Άρχισα να σκηνοθετώ τον Δεκέμβριο του 2006. Η πρώτη μου παράσταση ήταν η 30λεπτη Εντολή στην Πειραματική του Εθνικού και η πρώτη κανονική μου δουλειά η Ερωτευμένη Νεκρή από μια νουβέλα του Θεόφιλου Γκοτιέ στο Αμφι-Θέατρο. Παιζόταν τρία χρόνια. Ευτυχής συγκυρία. Η γωνίτσα που διάλεξα μέσα στο θέατρο, η Στεφανία Γουλιώτη και ο Νικόλας Παπαγιάννης, ο Σταύρος Γασπαράτος στη μουσική. «Ποιος θα ’ρθει;», σκεφτόμουνα στις πρόβες. «Άγνωστος συγγραφέας, άγνωστοι όλοι εμείς». Η παράσταση που ετοιμάζω τώρα στο θέατρο του Λευτέρη Βογιατζή είναι η δέκατη. Ένα κατάλαβα όλα αυτά τα χρόνια. Ότι πιστεύω πολύ στον συγγραφέα. Δυο φορές επιχείρησα να γράψω έργα παρέα με τους ηθοποιούς ή εμπλουτίζοντας λογοτεχνικό κείμενο με δημοσιογραφικά στοιχεία και δεν μου άρεσε.

Όταν ο Λευτέρης μου είπε ότι μου παραχωρεί το θέατρό του έπεσα από τα σύννεφα. Ήταν συνταραχτικό, συγκινητικό, σαν να κέρδισα ένα βραβείο. Το δίνει τόσο σπάνια. Καταλαβαίνεις τι ευθύνη νιώθω, ειδικά που με την παράστασή μου γιορτάζονται τα 30 χρόνια του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων. Τον ευγνωμονώ γι’ αυτό. Ο Λευτέρης έκανε τα πρώτα του βήματα στο Αμφι-Θέατρο και ήταν πολύ φίλος με τη μαμά μου. Η δική μας προσωπική σχέση ξεκίνησε το 2006, που με διάλεξε για βοηθό του στην Αντιγόνη, μια τόσο σημαντική παράσταση. Από τότε κρατήσαμε μια μεγάλη φιλία. Τον συμβουλεύομαι, βλέπουμε μαζί παραστάσεις και όλο λέγαμε ότι θα είχε πλάκα να παίξουμε μαζί σε μια παράσταση ή να τον σκηνοθετήσω σε κάποια άλλη.
Ψάχναμε καιρό μέχρι να βρούμε τις Ψευδαισθήσεις του Ιβάν Βιριπάγιεφ. Είναι εντελώς φρέσκο έργο, έκανε πρεμιέρα τον Δεκέμβριο στη Γερμανία και αμέσως μετά ανέβηκε σε Μόσχα, Κρακοβία, Βαρσοβία, Ζυρίχη, Εδιμβούργο. Μιλάει για την αγάπη και το νόημα της ζωής, αλλά ταυτόχρονα κάνει και μια τομή στη δραματουργία. Τέσσερις ηθοποιοί βγαίνουν και μιλάνε για δυο παντρεμένα ζευγάρια, από τα νιάτα τους μέχρι τον θάνατό τους. Δεν υπάρχει καμιά αναπαράσταση, οι ηθοποιοί δεν γίνονται ποτέ τα πρόσωπα. Είναι άμεσο, σαρκαστικό και χρειάζεται τη συμμετοχή του θεατή. Όχι, όμως, με βίαιο τρόπο, κάνοντάς του ερωτήσεις ή ανεβάζοντάς τον στη σκηνή, αλλά προκαλώντας τη σκέψη και τη φαντασία του.

Η ζωή μου δεν είναι μόνο θέατρο. Ζω με τον σύντροφό μου στον Λυκαβηττό, προσπαθούμε να περνάμε όσο περισσότερες ώρες γίνεται μαζί, γιατί έχει κι αυτός πολλή δουλειά - είναι μουσικός. Κάνουμε βόλτες ή καθόμαστε σπίτι και βλέπουμε αμερικάνικες σειρές, με τις οποίες έχω μανία. Τρελαίνομαι με το «Modern Family» και διάφορα αστυνομικά όπως το «Dexter» και το «Castle». Εγκληματολόγος δεν ήθελα να γίνω;

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Για τις Αρχές ήταν «τρομοκράτης» και «αρχηγός» της 17Ν, ενώ για την Αριστερά «προβοκάτορας». Σήμερα δηλώνει αντιστασιακός εκ φύσεως και πιστεύει ότι η «Ελευθεροτυπία» της δικής του εποχής δεν μπορεί να ξαναβγεί. Ο θρυλικός δημοσιογράφος αφηγείται την πολυτάραχη ζωή του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ