ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Nικόλαος Σταμπολίδης, Αθηναίος της εβδομάδας

Ο Nικόλαος Σταμπολίδης, Αθηναίος της εβδομάδας Facebook Twitter
0

Σταμπολίδης σημαίνει ο γιος του Πολίτη. Oι γονείς μου είχαν καταγωγή κωνσταντινουπολίτικη και μικρασιάτικη. Το παλιό επίθετο της οικογένειας πρέπει να ήταν Ασλάνογλου - ο γιος του λιονταριού. Έφυγαν κάποια στιγμή γιατί είχαν περιουσίες στο Εσκί Σεχιρ, στο Δορύλαιο δηλαδή. Και δεν τους έλεγαν πια Ασλάνογλου αλλά Σταμπολίδηδες, δηλαδή αυτοί που ήρθαν από την Ιστανμπούλ.

 

Οι γονείς μου παντρεύονται στα Χανιά. Είμαι ο πέμπτος, ο τελευταίος. Δεν ήμουν η περίπτωση του χαϊδεμένου παιδιού αλλά του ανεξάρτητου, του παιδιού που πρέπει να φροντίσει μόνο του να επιβιώσει, γιατί η προσοχή είναι δοσμένη στα μεγαλύτερα παιδιά και στις αδερφές του.

Έχει πάρα πολλά ερεθίσματα τα Χανιά. Οι πρώτες μυρωδιές των πραγμάτων, η ιστορία το Αρσενάλι, τα βενετσιάνικα, τα αρχαία, η Αγορά, το Γυμνάσιο, όλα αυτά σε μια πόλη που σφύζει από ζωή, η οποία είναι πάρα πολύ φιλελεύθερη και στη σκέψη της και στην οργάνωση της. Η μητέρα μου, όταν ήμουν γύρω στα 14, μου είπε «Να κάνεις αυτό που θες εσύ. Μόνο θέλω να μου υποσχεθείς κάτι. Αν γίνεις παπάς, Να γίνεις πατριάρχης, αν πας στην Αεροπορία, να γίνεις πιλότος. Αν πας για δάσκαλος, να γίνεις καθηγητής στο πανεπιστήμιο».

Αγαπάω πάρα πολύ τους ανθρώπους - με τα καλά τους, με τα στραβά τους, με τα ωραία τους, με τα άσχημα. Μου αρέσει αυτο το ον που λέγεται άνθρωπος από παιδί. Είχα πάντα μέσα μου αυτές τις ιστορίες των παππούδων, των χωρών της Μικράς Ασίας, τα ταξίδια, το παραμυθι, το μύθο. Αν θέλετε, αυτό με έσπρωξε υποσυνείδητα στον άνθρωπο από το παρελθόν, που έπρεπε να πάρεις τα κομμάτια του παζλ και να τα ενώσεις για να τον ανασυστήσεις.

Εάν με ρωτούσατε σήμερα πού θα ήθελα να επιστρέψω, εγώ θα ξαναπήγαινα στα φοιτητικά μου χρόνια, στη Θεσσαλονίκη. Πρόλαβα, ενώ ήταν σε σύνταξη, τον Ιωάννη Κακριδή, τον Γιώργο τον Μπακαλάκη, το δάσκαλό μου, τον Ανδρόνικο, το δεύτερο δάσκαλό μου, τον Γιώργο Δεσπίνη. Και οι δυο με σημάδεψαν. Ο Ανδρόνικος ήταν αυτή η σφαιρική αντιμετώπιση των πραγμάτων, η λογοτεχνία και ο Δεσπίνης η όξυνση του νου, η λεπτομέρεια, όλα σε μια επιστημονική βάση. Ήταν οι συγκυρίες των πραγμάτων -ένα μέρος των φοιτητικών μου χρόνων μες στη δικτατορία-, οι δυσκολίες που μας ένωναν με τους συμφοιτητές μας, οι εκδρομές μας οι καταπληκτικές στη Μικρά Ασία. Είναι αυτή η όσμωση των πραγμάτων και της ζωής. Έζησα πολλά, ερωτεύτηκα, ήταν μια πολύ ωραία ζωή, οξύνθηκε ο νους. Πήρα το πτυχίο μου με 10, οχι με 9.9, με 10.

Κατέληξα ότι, αν έκανα Κλασική Αρχαιολογία, θα μπορούσα να έχω και το πριν και το μετά - να κάνω δηλαδή αρχαιολογία πιο σφαιρικά. Η Αρχαιολογία δεν μπορεί να ειναι απο το 1100 μεχρι το 1130, είναι και πριν και μετα κι όποιος δεν τα καταλάβει αυτά έχει χάσει απο χέρι. Βεβαίως και είναι καλοί οι ειδικοί, αλλά εγώ ήθελα να γίνω πανεπιστημιακός δάσκαλος - κι αυτό σημαίνει πανεπιστήμιο, όχι ΑΕΙ. Αυτή η συρρίκνωση εμένα με πληγώνει. ΑΕΙ σημαίνει Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, συρρίκνωση δηλαδή του ρόλου του πανεπιστημίου. Πανεπιστήμιο σημαίνει κάτι άλλο: σφαιρική αντιμετώπιση των πραγμάτων, δεν σημαίνει εκπαίδευση μόνο. Σημαίνει παιδεία.

Όταν γύρισα από τη Γερμανία, υποστήριξα τη διατριβή μου στη Θεσσαλονίκη και ο συγχωρεμένος ο Ανδρόνικος μού είπε: «Άκου παιδί μου, ουδείς προφήτης στη χώρα του». Ήταν να πάω στο Σινσινάτι, αλλά είχαν προκηρυχτεί οι θέσεις και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και το προτίμησα ως νέο πανεπιστήμιο, γιατί ήλπιζα στο καινούργιο. Και πράγματι, τα πρώτα χρόνια ήταν πολύ δημιουργικά και πολύ ευχάριστα. Οχι πως τωρα δεν είναι, αλλά δεν έχω πια και όλη του την εικόνα, γιατί μετά το '96 ήρθα εδώ, στο Μουσείο, φορώντας δυο καπέλα, όπως λέω. Είναι ωραίο να αφήνεις το ένα και να βάζεις το άλλο. Λειτουργεί καλά - πρόκειται για συγκοινωνούντα δοχεία. Σε εξοντώνει αλλά είναι μια θαυμάσια ισορροπία. Νομίζω πως φαίνεται το έργο στο Μουσείο. Πολλά από τα όνειρά μου, οι εκθέσεις «Η πόλη κάτω από την πόλη», «Οι Πλόες», «Ο Πικάσο» δεν θα μπορούσαν ποτέ να υλοποιηθούν αν ήμουν μόνο καθηγητής στο πανεπιστήμιο.

Διδάσκω 26 χρόνια. Είμαι αυτήν τη στιγμή ο αρχαιότερος, μετά τον Μιχάλη Τιβέριο, καθηγητής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κλασικής Αρχαιολογίας. Έχει να κάνει με αυτο που λέει ο Παπανούτσος για την αντανάκλαση της ψυχής, με πολύ ωραίο τρόπο: «Η παράδοση της ψυχής στην αισθητική εποπτεία ειναι το άπαν». Οταν έγω παίρνω όμορφα πράγματα αντανακλώ και όμορφα πράγματα. Στη ζωή μου προσπαθώ να υπερπηδώ τα εμπόδια ή να τα αφήνω στην άκρη.

Οι άνθρωποι που προσπαθούν να σε ποδηγετήσουν είναι πάρα πολλοί. Εγώ τους ανθρώπους τους ξεχωρίζω σε δυο είδη. Τους δημιουργούς και τους μη δημιουργούς. Οι δημιουργοί είναι αυτοί που προχωρούν και οι μη δημιουργοί είναι αυτοί που προσπαθούν να τους σταματήσουν. Το ‘χω ζήσει στο πετσί μου, άνθρωποι μορφωμένοι να προσπαθούν να σε τυλίξουν στα δίχτυα τους, να σε πάνε προς τα πίσω. Δεν έχουν μάθει στη ζωή τους πως τίποτα δεν ελέγχεται από την άποψη της ανθρώπινης αδυναμίας.

Ο άνθρωπος μπορεί να είναι και Θεός, μπορεί να είναι όμως και ζώον. Εναι και τα δυο μαζί. Το θέμα ειναι η προσπάθεια να τείνει προς το Θείον και όχι να τραβάς τον άλλον να γίνει ζώον σαν και σένα.

Φέτος συμπληρώνουμε 25 χρόνια ανασκαφών στην Ελεύθερνα - πιστεύω ότι αν ενταθούν οι ανασκαφές θα μπορούσε η Ελεύθερνα, σε 2-3 γενιές, να έχει αναπτυχθεί έτσι ωστε να ειναι πραγματικά ένα μοναδικό παράδειγμα ανασκαφικού χώρου. Εξάλλου, ο χώρος δεν ειναι μόνο αρχαιολογικός αλλά έχει και φυσικό κάλλος. Οι επισκέπτες μπαίνουν σε μια κάψουλα χώρου και χρόνου, με τα ρυάκια του, τους λόφους του, τις γέφυρές του, τα μονοπάτια του και θα μπορεί έτσι να δει κανείς την Ελεύθερνα από την προϊστορία μέχρι τα βυζαντινά χρόνια, με έμφαση βέβαια στη Νεκρόπολη.

Θεωρώ το θέμα του χρόνου πάρα πολύ σημαντικό και ως αρχαιολόγος και ως σκεπτόμενος άνθρωπος, γιατί κανείς δεν μπορεί να του ξεφύγει. Ο Χρόνος είναι ο Κρόνος που τρώει τα παιδιά του. Αργά ή γρήγορα θα μας καταναλώσει. Ως αρχαιολόγος τον αντιμετωπίζω με μια στωικότητα, με μια φιλοσοφημένη, κατά το δυνατόν, σκέψη, ότι έτσι είναι τα πράγματα. Το μόνο που μπορεί να του αντισταθεί ειναι το Έργο. Τι κάνεις για να μείνει στη μνήμη. Αυτό που μένει στη μνήμη δεν ξεχνιέται, άρα δεν πεθαίνει. Ξέρετε πόσοι παππούδες μάς χωρίζουν από τον Σωκράτη; Ογδόντα και νομίζουμε ότι είναι ένα διάστημα τεράστιο. Δεν είναι. Εάν το σύμπαν δημιουργήθηκε στην αρχή ενός 24ώρου, ο ανθρώπινος πολιτισμός δεν είναι παρά μόνο τα 2 τελευταία λεπτά πριν χτυπήσει μεσάνυχτα.

Οι Αθηναίοι
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ