Πορτρέτα μιας κυρίας

Πορτρέτα μιας κυρίας Facebook Twitter
0

Οι πιοέντονες εικόνες της Τίλντα Σουίντονπου μου έρχονται στο μυαλό δεν προέρχονταικατ' αρχήν από το σινεμά - το ΜάικλΚλέιτον, την ταινία για την οποία πήρετο Όσκαρ, δεν το έχω δει καν. Την είχαδει όμως από κοντά (ή τέλος πάντων εκείκάπου στο βάθος πίσω από κεφάλια) ωςωραία (πολύ ωραία, όπως πάντα) κοιμωμένηή ως ζωντανό έκθεμα ή ως εγκατάσταση μεσάρκα και οστά ή ως performanceartistσε καταστολή ή ως οτιδήποτε τέλος πάντων,το 1995, στην γκαλερί Serpentineτου Λονδίνου όπου πίσω από ένα γυάλινοθόλο βρισκόταν σε κοινή θέα οκτώ ώρεςτη μέρα για μια ολόκληρη εβδομάδα. ΗΤίλντα Σουίντον κοιμόταν ή έκανε ότικοιμόταν σ' αυτό το έργο που είχε τίτλο«Το Ίσως», και όποιο κι αν ήταν τοβαθύτερο concept,το θέαμα για κάποιο λόγο φαινόταν ναενσαρκώνει μια ιδέα του ηθοποιού σαν«εμάς» όχι σαν «αυτούς», τουςαπόμακρους σταρ δηλαδή που μένουνεγκλωβισμένοι για πάντα σε μια celebrityτυπολογία. Και σίγουρα ταίριαζε πάραπολύ στην ίδια την Κάθριν ΜατίλνταΣουίντον που μοιάζει στις ταινίες τηςνα λάμπει πάντα σε «συνθήκες εγκλεισμού»(κυριολεκτικά ή μεταφορικά). Δεν μιλούσε,δεν κουνιόταν. Απλά ήταν. Ένα γαλήνιοζωντανό πορτρέτο που καθένας τοπαρατηρούσε με διαφορετικό βλέμμα.

Ηάλλη εικόνα προέρχεται από το βίντεοτων Orbitalγια το «TheBox»,όπου και πάλι είναι σαν να πλέει σεκατάσταση ύπνωσης ανάμεσα στις γκρίζεςαποχρώσεις της μεγαλούπολης ενώ τηνκαταδιώκουν οι κάμερες. Υπνωτική ομορφιά.Ένα μόνο από τα κλισέ στα οποία δίνειυπόσταση η μορφή της: χάρισμα, πολύτιμοglamour,«class»,εξωτισμός, διακριτικός ανδρογυνισμός- όλα τα ωραία πράγματα...

Στηνκαριέρα της μοιάζει να εξερευνεί τα πιολεπτά στοιχεία της γυναικείας εμπειρίαςμε μια ένταση πολύ σπάνια στη λαπαδιασμένηεποχή μας, ενώ συγχρόνως περνάει κάτωαπό τα επιφανειακά ραντάρ των hipsters,κάτι που μάλλον δεν πρόκειται ν' αλλάξειαφού κοντεύει τα πενήντα (έλεος!). Καιβέβαια κάνει τόσο καλά αυτό που οφείλουνυποτίθεται να κάνουν οι ηθοποιοί.Εξαφανίζεται στους ρόλους της για νααναδυθεί μετά, συχνά αγνώριστη (όπωςστο BrokenFlowersτου Τζάρμους, εξαιρετική στο υποτιμημένοDeepEndστο ρόλο μιας Αμερικανίδας νοικοκυράς,αυτή η αυθεντική αριστοκράτισσα,συμβολική στο LoveistheDevilως Μίριελ Μπέλχερ, η θρυλική λεσβία/αδελφομάνα/ μοντέλο του Φράνσις Μπέικονκαι διαβόητη πατρόνα του υπόγειουχαμαιτυπείου TheColonyRoomή απλά Muriel'sστο Σόχο, όπου ξέρναγε κάθε βράδυασταμάτητα πανέξυπνες και βιτριολικέςατάκες, άψογη στα Χρονικάτης Νάρνια (οΆρχοντας των δαχτυλιδιώντων φτωχών), απαραίτητη στο Adaptation,συγκλονιστική στο αδιέξοδο του χαρακτήρατης στο YoungAdam...Ακόμα και στην πρόσφατη τελετή των Όσκαρέμοιαζε από άλλο μυστηριώδη και γοητευτικόπλανήτη σε σχέση με τις άλλες σταρ τηςcelebrityπασαρέλας. Θα μου πεις, ποιος ασχολείταιμε τα Όσκαρ τώρα, και δικαίως, αν σκεφτείκανείς τις κατά καιρούς ακατανόητεςκαι εκνευριστικές επιλογές. Απλάαναγνωρίζει κανείς την παροιμιώδηανθεκτικότητα του θεσμού και πού καιπού βρίσκει μια αφορμή για να πανηγυρίσειοπαδικά κάποια βράβευση, σαν να δικαιώνειη Ακαδημία το οριακό και ελιτίστικό τουγούστο (τελευταία φορά που μου συνέβηαυτό πριν την προηγούμενη Κυριακή ήτανπρο δεκαετίας περίπου, όταν πήρε Όσκαρδεύτερου αντρικού ο συχωρεμένος ο ΤζέιμςΚόμπερν, τη χρονιά που το μεγάλο Όσκαρπήρε μια από τις πιο εμετικές καικακόγουστες και προσβλητικές ταινίεςόλων των εποχών, το Ηζωή είναι ωραίατου τρόμπα του Μπενίνι).

Ηπρώτη ανάμνησή μου από την ΤίλνταΣουίντον, όπως πολλών άλλων κάποιαςηλικίας, είναι βέβαια από τον Ορλάντοτης Σάλι Πότερ όπου μεταμορφωνόταν κατάβούληση από αγόρι σε κορίτσι και μετάσε έργο τέχνης. Οι πιο προχωρημένοιβέβαια τη γνώριζαν από τις ταινίες τουΝτέρεκ Τζάρμαν (Καραβάτζιο,Ο Κήπος,TheLastofEngland,Εδουάρδος ΙΙ),εκεί που την είδαμε και οι υπόλοιποι εκτων υστέρων. Πώς αυτή η κόρη στρατηγού(και όχι κανενός καραβανά, αλλά αριστοκράτημε πιο πολλούς τίτλους ευγενείας κι απότην Ελισάβετ) και συμμαθήτρια της ΝταϊάναΣπένσερ έγινε η «μούσα» του Τζάρμανκαι στη συνέχεια μια από τις εντυπωσιακέςγυναίκες του σύγχρονου σινεμά; Ρητορικότο ερώτημα.

ΗΤίλντα Σουίντον είχε δηλώσει πριν μερικάχρόνια ότι δεν πιστεύει στο ρομαντισμόμε την έννοια του να χάνεσαι στον άλλοκαι τέλος, πιστεύει όμως στη μοναξιά:«Η μοναξιά. Η μοναξιά είναι το ζήτημα.Η μοναξιά είναι το τελευταίο μεγάλοταμπού. Αν δεν αποδεχτούμε τη μοναξιά,τότε ο καπιταλισμός κερδίζει το παιχνίδιμε άνεση. Διότι όλο το κόλπο τουκαπιταλισμού είναι να πείθει τουςανθρώπους να ξεχνάνε, προσφέροντάς τουςδιαρκώς αντιπερισπασμούς, να τουςπαραμυθιάζει ότι μπορείς να το κάνειςκαλύτερα. Δεν είναι αλήθεια όμως».Μάλιστα. Η Τίλντα Σουίντον μένει με τονάντρα και τα δύο της παιδιά μερικάχιλιόμετρα πάνω από το Ινβερνές στηΣκωτία - πιο πάνω δεν πάει, αλλιώς πέφτειςστην παγωμένη Βόρεια Θάλασσα. Εδώ καιδύο χρόνια ακούγεται ότι θα υποδυόταντη Nicoστην κινηματογραφική βιογραφία τηςψυχρής τευτονικής θεάς, αλλά το πρότζεκτκάπου μοιάζει να σκάλωσε. Κρίμα...

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ