Απεργία την Πρωτομαγιά

Βιβλιοθήκες & Βιβλιομανείς, ΙΙ

Βιβλιοθήκες & Βιβλιομανείς, ΙΙ Facebook Twitter
0

1.ΜΠΟΡΧΕΣ: «Η βιβλιοθήκη είναι μια σφαίρα, το ακριβές κέντρο της οποίας είναι οποιοδήποτε εξάγωνο, και η περιφέρειά της απροσπέλαστη». (Η Βιβλιοθήκη της Βαβέλ, μτφρ. Αχιλλέας Κυριακίδης, στον τόμο Περί Βιβλιοθηκών, εκδ. Άγρα, σ. 41)

2. ΦΛΩΜΠΕΡ: «Φύλαγε όλα του τα χρήματα, όλα του τα αγαθά, όλα του τα αισθήματα μόνο για τα βιβλία. Ήτανε κάποτε καλόγερος και για τα βιβλία εγκατέλειψε τον Θεό -αργότερα για χάρη τους θυσίασε ό,τι οι άνθρωποι έχουν πιο ακριβό ύστερα από τον Θεό: το χρήμα- έπειτα τους έδωσε ό,τι πιο ακριβό υπάρχει και από το χρήμα: την ψυχή του». (Βιβλιομανία, μτφρ. Ε.Χ. Γονατάς, εκδ. Στιγμή, σ. 40).


3. ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ: «Αλλά δεν σου ’μενε και καιρός κιόλα, δεν σου ’μενε καιρός καθόλου. Γιατί είχε κίνηση για τα παλιά βιβλία - τότε εμείς αγοράζαμε και παλιά βιβλία [...]. Πριν φύγουμε από τη Σταδίου κάτω, είχαμε πολύ παλαιά βιβλία, αλλά λίγο λίγο τα ξεπουλούσαμε - δεν είχαμε, βέβαια, ασχοληθεί συστηματικά με το παλιό βιβλίο. Τι ιστορίες, πολύ παλαιά βιβλία, αυτά είχανε και κέρδος μεγάλο. Γιατί, άμα αγόραζες μια βιβλιοθήκη, έπαιρνες με την οκά και το πουλούσες με το κομμάτι, κι εκεί έχει κέρδος». (Νίκος Παντελάκης, «Σαν να διάβασα ένα βιβλίο», εκδ. Εστία, σ. 124).


4. RYBACK: «Περίπου 800 με 1.000 βιβλία είναι απλά, λαϊκά μυθιστορήματα, πολλά από τα οποία φτηνά αναγνώσματα από κάθε άποψη. Υπάρχει σημαντικός αριθμός αστυνομικών μυθιστορημάτων. Έχει τα άπαντα του Έντγκαρ Ουάλλας, περιπέτειες τύπου Τ. Α. Χέντυ, υπάρχουν ρομάντζα με τη σέσουλα, μεταξύ των οποίων βιβλία της κορυφαίας Γερμανίδας συγγραφέως δακρύβρεχτων μυθιστορημάτων Χέντβιχ Κουρτς Μάλερ, στα οποία υπάρχει έντονη αντίθεση πλούτου και φτώχιας, δύναμης και αδυναμίας και όπου η τιμή και η αγνότητα θριαμβεύουν και η γλυκιά γραμματέας παντρεύεται τον εκατομμυριούχο εργοδότη της. Όλοι αυτοί οι φλογεροί τόμοι έχουν ουδέτερο κάλυμμα, προκειμένου να μην αποκαλύπτεται ο τίτλος τους. Ο Χίτλερ μπορεί να διαβάζει, αλλά δεν θέλει να το μάθει κι ο κόσμος». (Timothy W. Ryback, Η βιβλιοθήκη του Χίτλερ, μτφρ. Αλεξάνδρα Κονταξάκη, εκδ. Πατάκη, σ. 390)

5. YALOM: «Η δημοπρασία της περιουσίας του Σπινόζα διεξάχθηκε από τον Β. βαν ντεν Χόφε, έναν ευσυνείδητο συμβολαιογράφο που άφησε λεπτομερή κατάλογο των 159 βιβλίων που ανήκαν στη βιβλιοθήκη του Σπινόζα, με ακριβείς πληροφορίες για την ημερομηνία, τον εκδότη και το μέγεθος του κάθε βιβλίου. Το 1900 ο Χέορχ Ρόζενταλ, ένας Ολλανδός επιχειρηματίας, χρησιμοποίησε τη λίστα του συμβολαιογράφου για να προσπαθήσει ν’ ανασυνθέσει τη συλλογή βιβλίων του φιλοσόφου για το σπίτι του Σπινόζα στο Ρέινσμπερχ. Δόθηκε πολύ μεγάλη φροντίδα ν’ αγοραστούν οι ίδιες εκδόσεις, με τις ίδιες χρονολογίες και τόπους έκδοσης αλλά, φυσικά, δεν επρόκειτο για τα ίδια ακριβώς βιβλία που είχε κρατήσει ο Σπινόζα στα χέρια του. Τελικά, ο Ρόζενταλ κατόρθωσε να συλλέξει 110 από τα 159 βιβλία της αρχικής συλλογής». (Irvin D. Yalom, Το πρόβλημα Σπινόζα, μτφρ. Ευαγγελία Ανδριτσάνου, εκδ. Άγρα, σ. 486).

6. DFW & KK: «Είναι ένας λίαν ευφυής τύπος, τέρας βιβλιομανίας, διαβάζει πάνω από 200 (!!!) βιβλία τον χρόνο, τα περισσότερα γομάρια άνω των 500 σελίδων, λάτρης του Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλλας, με όλα του τα δίκια, αφού πρόκειται για τη μεγαλύτερη διάνοια που έβγαλε η αμερικανική πεζογραφία τις τελευταίες δεκαετίες. Στο αριστερό του χέρι (κανένα μυστήριο, κανένας συμβολισμός: απλώς είναι αριστερόχειρας) έχει χτυπήσει ανεξίτηλο τατουάζ την καταληκτική φράση του magnum opus του DFW. Η φράση: “And when he came back to, he was flat on his back on the beach in the freezing sand, and it was raining out of a low sky, and the tide was way out”». (Infinite Jest, εκδ. Back Bay Books, σ. 981).

0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ