Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina»

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
0

Ο Άλεξ Γκάρλαντ πάντα θα συνδέεται στο μυαλό μου με μία λέξη: «παραλία». Πρόκειται για τον άνθρωπο που, το 1996, σε ηλικία μόλις 26 ετών, κυκλοφόρησε ένα από τα πιο επιδραστικά αγγλόφωνα μυθιστορήματα των τελευταίων δεκαετιών.


Το «The Beach» είχε έντονες επιρροές από τον θρυλικό «Άρχοντα των Μυγών» και ήταν τέτοιος ο αντίκτυπος του βιβλίου κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '90, ώστε αποδόθηκε στον Βρετανό πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα ο τίτλος της «φωνής» της Generation X, της γενιάς δηλαδή που προηγήθηκε των millennials και περιλάμβανε όλους όσοι γεννήθηκαν από τα μέσα των '60s μέχρι τις αρχές των '80s.


Αξίζει να αναφερθούμε στα γρήγορα στην -όχι και τόσο πετυχημένη- κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου από τον Ντάνι Μπόιλ, που ίσως και να είχε ξεχαστεί εντελώς αν δεν αποτελούσε την αμέσως επόμενη κινηματογραφική εμφάνιση του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο μετά τον θρίαμβο του «Τιτανικού».


Παρόλο που ο σημαντικός Βρετανός σκηνοθέτης και δημιουργός του «Trainspotting» έφτιαξε μια γρήγορη ταινία, σαν βιντεοκλίπ, με το σήμα κατατεθέν κοφτό μοντάζ του και μερικές αξιομνημόνευτες στιγμές από την πάντα υπέροχη Τίλντα Σουίντον και τον Ρόμπερτ Καρλάιλ σε έναν μικρό ρόλο, το βασικό πρόβλημα θαρρώ πως ήταν στη σεναριακή διασκευή από τον Τζον Χοτζ, συνεργάτη του Μπόιλ από τα «Trainspotting» και «Μικρά Εγκλήματα Μεταξύ Φίλων».

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
The Beach


Το σίγουρο είναι ότι δεν κατάφερε να αποδοθεί σωστά η μαγεία της περιπέτειας μιας παρέας από millennials, καθώς η αναζήτησή τους για χαμένους παραδείσους καταλήγει σε υπαρξιακό αδιέξοδο.


Γεγονός επίσης είναι ότι η τουριστική κίνηση της Ταϊλάνδης γνώρισε τεράστια έκρηξη μετά την κυκλοφορία του βιβλίου και -κυρίως- της ταινίας και τα παρθένα ως τότε Phi Phi Islands μετατράπηκαν μέσα σε μια νύχτα σε έναν από τους πιο hot τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως – η μαγεία είχε χαθεί ανεπιστρεπτί.


Ο Μπόιλ μάλλον αντιλήφθηκε εκ των υστέρων το λάθος του να μη στρατολογήσει τον ίδιο τον Γκάρλαντ για το σενάριο της ταινίας του και αποφάσισε να συνεργαστεί μαζί του στις δύο επόμενες, που προέκυψαν πολύ πιο επιτυχημένες καλλιτεχνικά: στο θρυλικό πλέον θρίλερ «28 Μέρες Μετά», που αποτελεί μία από τις κορυφαίες στιγμές του είδους των ταινιών τρόμου με ζόμπι, και στο διαστημικό «Sunshine», που επίσης έδωσε μια σχετικά νέα πνοή στην επιστημονική φαντασία.


Όμως και η αμέσως επόμενη σεναριακή δουλειά του Γκάρλαντ είναι αξιομνημόνευτη: το 2010 η κινηματογραφική διασκευή του «Never Let Me Go», του υπέροχου δυστοπικού μυθιστορήματος του περσινού νικητή του Νόμπελ Λογοτεχνίας, Καζούο Ισιγούρο, είχε πάρει θετικά credits τόσο για το απόκοσμο μελαγχολικό σενάριο, όσο και για τις ευαίσθητες ερμηνείες του πρωταγωνιστικού τρίο των μετέπειτα μεγάλων σταρ Κάρι Μάλιγκαν, Άντριου Γκάρφιλντ και Κίρα Νάιτλι.

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
Never Let Me Go


Εν τω μεταξύ, ο πολύ προσεκτικός στις κινήσεις του Γκάρλαντ είχε ήδη κυκλοφορήσει άλλα δύο -ήσσονος όμως σημασίας- μυθιστορήματα, για να φτάσουμε στο 2015 και την απόφασή του να περάσει πίσω από την κάμερα, υπογράφοντας αυτή τη φορά σενάριο και σκηνοθεσία σε μια διαφορετική ταινία επιστημονικής φαντασίας, «εσωτερικού χώρου», θα μπορούσαμε να πούμε.


Το «Ex Machina» αποτέλεσε λοιπόν το σκηνοθετικό του ντεμπούτο και έγινε δεκτό με ενθουσιασμό, αποστομώνοντας όσους τον περίμεναν ενδεχομένως στη γωνία, καθώς η παράδοση θέλει τα περάσματα των σεναριογράφων και των λογοτεχνών, των ανθρώπων της πένας εν γένει, στη σκηνοθεσία, συνήθως να μην είναι και τόσο επιτυχημένα.


Η ιστορία του προγραμματιστή Κέιλεμπ που κερδίζει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το απομονωμένο άντρο του μεγιστάνα της τεχνολογίας Νέιθαν Μπέιτμαν και να έρθει σε επαφή για λίγες μέρες με το κορυφαίο του επίτευγμα, την Έιβα, ένα τέλειο ρομπότ με ανθρώπινη μορφή, ώστε εκείνος να τεστάρει τη συμπεριφορά της, ήταν τόσο άψογα γραμμένη και εκτελεσμένη, ώστε το φιλμ δικαίως έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες για το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου.

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
Η Αλίσια Βικάντερ στο «Ex Machina»


Η ταινία γενικά συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στις καλύτερες της χρονιάς, κερδίζοντας το Όσκαρ Ειδικών Εφέ και μια πλειάδα άλλων βραβείων, και έκανε αμέσως σταρ την Αλίσια Βικάντερ, τη Σουηδή ηθοποιό που έδωσε ψυχή στην Έιβα.


Η Βικάντερ εκείνη τη χρονιά κέρδισε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για το «Κορίτσι από τη Δανία» και τώρα ετοιμάζεται να σκαρφαλώσει στην κορυφή των a-list σταρ του Χόλιγουντ με την ενσάρκωση της νέας βερσιόν της θρυλικής Λάρα Κροφτ.


Εν τω μεταξύ, μέσα στον μήνα κυκλοφορεί και η νέα ταινία του Γκάρλαντ, το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας «Annihilation» με τη Νάταλι Πόρτμαν. Ως τότε, ευκαιρία να ξαναδούμε το βραβευμένο του ντεμπόυτο «Ex Machina» που προβάλλεται στη Nova μαζί με πολλές άλλες βραβευμένες ταινίες αλλά και πρεμιέρες που φέτος κλέβουν την παράσταση στον χορό των βραβείων..

Oscars News
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ