Ο Δικαστής (The Judge)

Ο Δικαστής (The Judge) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Ντόπκιν

Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Βέρα Φαρμίγκα, Ρόμπερτ Ντυβάλ, Μπίλι Μπομπ Θόρτον

Βαθμολογία: 3/5

Ο επιτυχημένος δικηγόρος Χανκ Πάλμερ (Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ) έχει απομακρυνθεί από την οικογένειά του και ζει στη Νέα Υόρκη. Ο απρόβλεπτος χαμός της μητέρας του τον αναγκάζει να επιστρέψει στο πατρικό του σπίτι στην Ιντιάνα και στην οικογένειά του: τον μεγάλο του αδελφό, τον οποίο άθελά του είχε τραυματίσει (Βίνσεντ Ντ' Ονόφριο), τον μικρό του αδελφό (Τζέρεμι Στρονγκ), που έχει προβλήματα στην κοινωνικοποίησή του, αλλά και τον εφηβικό του έρωτα, τη Σαμ (Βέρα Φαρμίγκα). Η επιστροφή του, τελικά, δεν είναι και τόσο προσωρινή, αφού ο πατέρας του, ο σκληρός δικαστής της πόλης, κατηγορείται για φόνο, και ο Χανκ καλείται να τον υπερασπιστεί. Ο δικαστής στηρίζεται πάνω του, χωρίς άλλοθι ή μνήμη τού τι ακριβώς συνέβη. Στην προσπάθειά τους να ανακαλύψουν την αλήθεια, αναγκάζονται να συνεργαστούν και ο στόχος τους πλέον δεν περιορίζεται μόνο στην αποκάλυψη της αλήθειας αλλά και στη σχέση τους, τη συγχώρεση, τη λύτρωση.

Με μεγάλη χαρά καλωσορίζουμε την μετακόμιση του Ρόμπερτ Ντάουνι από τις δύο μόνιμες κινηματογραφικές διευθύνσεις του την τελευταία πενταετία, δηλαδή τη σπιταρόνα του 10880 Malibu Point, στην Καλιφόρνια, και το διαμέρισμα 221B, στην Baker Street του Λονδίνου, όπου διέμενε ως Τόνι Σταρκ και Σέρλοκ Χολμς αντίστοιχα, στο βουκολικά κουκλίστικο Κάρλινβιλ της Ιντιάνα, όπου, ως δικηγόρος ονόματι Χανκ Πάλμερ, αναγκάζεται να μεταβεί μετά από πολλά χρόνια εκούσιας απουσίας για την κηδεία της αγαπημένης του μητέρας, αλλά δεν γίνεται να φύγει, καθώς πρέπει να υπερασπιστεί τον δεσποτικό πατέρα του, έναν άνθρωπο που μισεί βαθύτατα, σε βαθμό που το επίπεδο επικοινωνίας μεταξύ τους είναι κάτι παρακάτω από τυπικό και η οπτική επαφή σχεδόν αδύνατη. Το πρόβλημα είναι πως στη χειρότερη περίοδο της ενήλικης ζωής του, με μια σύζυγο που ετοιμάζεται να τον εγκαταλείψει, έχοντας βρει εραστή, τη λατρεμένη του μοναχοκόρη μετέωρη και τις υψηλού προφίλ υποθέσεις του σε αναμονή, ο πατέρας του κατηγορείται για τον φόνο ενός πρώην φυλακισμένου, που μάλιστα ο ίδιος είχε καταδικάσει. Καθόλου περίεργο, αφού ο Τζόζεφ Πάλμερ είναι δικαστής στην κωμόπολη εδώ και 42 ολόκληρα χρόνια, έχοντας κερδίσει τον απόλυτο σεβασμό των συγκατοίκων του που τον αποκαλούν, απλώς, Δικαστή, για να τον τιμήσουν – ακόμη και ο Χανκ τον φωνάζει έτσι, βρίσκοντας μια συμβιβαστική προσφώνηση για να υποκαταστήσει τον πατέρα και να ταιριάξει με την άτεγκτη στάση του κατά τη διάρκεια της τρυφερής ηλικίας που τον χρειαζόταν, αλλά δεν τον είχε όπως θα επιθυμούσε.

Ο Χανκ Πάλμερ είναι ένας ιδιοφυής δικηγόρος, αστέρι στη δουλειά του, κυνικός με τη φύση ενός δίκοπου επαγγέλματος, που έχει βρει τη δικαιολογία πως «οι αθώοι δεν έχουν αρκετά χρήματα για να τον προσλάβουν», καθώς «όλοι θέλουν τον Άτικους Φιντς (τον ιδεαλιστή από το To kill a mockingbird) μέχρι τη στιγμή που θα ανακαλύψουν μια νεκρή πόρνη στην μπανιέρα τους». Στην ιδιαίτερη πατρίδα του συναντιέται με τους δυο αδελφούς του, τον ελαφρά αυτιστικό μικρό (Τζέρεμι Στρονγκ) που εξακολουθεί να κινηματογραφεί τα πάντα, προσωπικές στιγμές και άσχετες εικόνες, με την παλιά του κάμερα, και τον μελαγχολικό μεγάλο (Βίνσεντ Ντ' Ονόφριο), που ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα έκοψε απότομα τα όνειρά του να γίνει σπουδαίος αθλητής του μπέιζμπολ. Ο Ρόμπερτ Ντάουνι παρουσιάζεται ως ένας φιλόδοξος και κατακτητικός άνδρας, άτσαλα προσγειωμένος στα φαντάσματα της εφηβείας. Ο θυμός και οι τύψεις φουντώνουν. Ακόμη και η πρώην φίλη του (Βέρα Φαρμίγκα), ιδιοκτήτρια του μοναδικού μπαρ-εστιατορίου της περιοχής, ξαναζεσταίνει τη χημεία που κάποτε είχαν και του θυμίζει πως η διακοπή της σχέσης τους ήταν μια μονομερής και αδικαιολόγητη πράξη, όπως όλοι οι δεσμοί με το παρελθόν που ο Χανκ έκοψε χωρίς να κοιτάξει πίσω. Σταδιακά, αναπτύσσεται η προσωπικότητα του Δικαστή, με την οπτική γωνία να μετατοπίζεται από την προκατάληψη του γιου στα επιτεύγματα του πατέρα. Κι ενώ υποψιαζόμαστε πως δεν πρόκειται ακριβώς για το πατρικό τέρας, τον αυταρχικό και αυστηρό πάτερ-φαμίλια που αγαπούσε μόνο τη γυναίκα του κι επέβαλε ένα ποινικό καθεστώς στα τρία αγόρια του, και ειδικά σε εκείνον, τα στοιχεία που τον ενοχοποιούν αυξάνονται, όπως και η γραμμή υπεράσπισης: ο γηραιός και σεβάσμιος κατηγορούμενος δεν τα έχει ακριβώς 400, κάτι που σοκάρει τον γιο-Χανκ και ταυτόχρονα τον διευκολύνει να υποστηρίξει πως ο πελάτης του δεν είχε πλήρη συναίσθηση των πράξεών του.

Η δικαστική υπόθεση εξελίσσεται σε κοντρολαρισμένο θρίλερ, σε ένα ηθελημένα παλιομοδίτικο δράμα που παραπέμπει σε Χόλιγουντ αλλοτινών εποχών, με ανάλογη φωτογραφία από τον Γιάνους Καμίνσκι και μουσική από τον Τόμας Νιούμαν, ενώ παράλληλα «τρέχουν» τα οικογενειακά μυστικά, μια ερωτική σχέση που περιπλέκεται, καθώς και η προσωπική παλινδρόμηση ενός έξυπνου και εξυπνάκια που γνωρίζει πώς να χειραγωγεί τον νόμο και τους ανθρώπους και ανακαλύπτει τους λόγους που του έχουν διαφύγει η ουσία της νομικής επιστήμης και η ανθρωπιά. Ο Χανκ ταιριάζει γάντι στον Χανκ, τόσο πολύ που, ως συνήθως, αφήνει τον θεατή με την εντύπωση πως δεν ιδρώνει καθόλου για να τον πλησιάσει – λάθος, ο Ρόμπερτ Ντάουνι είναι ένας ακαταμάχητα επινοητικός ηθοποιός, που μπορεί να πλούτισε από τους δύο εμβληματικούς, bigger than life χαρακτήρες από τον χώρο του κόμικ και της αστυνομικής λογοτεχνίας που απογείωσε με τις ερμηνείες του, αλλά δεν ξέχασε πώς να θρυμματίζει τη βιτρίνα της τελειότητας, χωρίς να ξεπέφτει σε ευκολίες θεατρινισμού, σε έναν ρόλο που παραπέμπει σε στοιχεία του χαρακτήρα του, με έντονη την αύρα του χολιγουντιανού ήρωα. Και, όπως πάντα, υποχωρεί γενναιόδωρα για χάρη του συμπαίκτη του, που αυτήν τη φορά είναι ο θαυματοποιός Ρόμπερτ Ντιβάλ, ένας από τους ζωντανούς θησαυρούς του παγκόσμιου σινεμά σε έναν ρόλο ολκής που φαίνεται από τις χαμηλόφωνες λεπτομέρειες των μικρών εξομολογήσεων, όπως κοντράρουν τα ηγετικά τικ του παντοδύναμου δικαστή – τι κρύβεται πίσω από έναν άνθρωπο που δεν είναι εύκολο να ξεδιαλύνει το κοινό περί δικαίου αίσθημα από τις ιδιωτικές ευθύνες της καρδιάς. Ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Ντόμπκιν, με πολλές κωμωδίες στο ενεργητικό του, υπηρέτησε ένα μακροσκελές σενάριο χωρίς να φέρει υπογραφή ή κρίση, προσθέτοντας τις σκηνές, αντί να τις εγγράψει σε ένα στυλ πιο οικονομικό ή συγκεντρωμένο. Οι ηθοποιοί του αναδείχθηκαν, το ίδιο και τα επιμέρους στοιχεία του θρίλερ. Ωστόσο, ο Δικαστής δίνει την εντύπωση μιας διπλής ταινίας που σώθηκε χωρίς σοβαρά τραύματα, λόγω ταλέντου και επαγγελματισμού.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ