Θερινά σε απαρτία

Facebook Twitter
0

 

Υπόσχομαι σαν την Χριστιάνα, για άλλο ένα καλοκαίρι, «με την τσάντα στους ώμους να παίρνω τους δρόμους». Και φέτος λέω θα το κάνω. Μήπως επιτέλους καταφέρω να δω «τη Μανιάνι γκρο πλαν». Παντού διαφημίζουν νέες κόπιες σε παμπάλαιες ταινίες.

 

«8 ½» στο Άστυ, όταν το πρωτόδα τότε δεν κατάλαβα. Τώρα με κεκαυμένη σοφία ψηλαφίζω την αλφαβήτα του Φελίνι. Η πιστή ιχνογραφία με ανατριχιάζει. Τον διπλανό τον έχουν πάρει τα ζουμιά. Μαζί και μένα.

 

«Γαλάζιος άγγελος» στον Ζέφυρο, μετρώ πόσες φορές υπήρξα η άκαρδη Ντίτριχ και πόσες ο κακομοίρης Γιάνινγκς. Με μπερδεύει η ηδονή του εξευτελισμού. Κι η Λόλα, το αρχέτυπο των αρχετύπων, να τραγουδά Ich bin von Kopf Bis Fuss auf Liebe eingestellt (σε κόβει σύρριζα) - Falling in love again (πιο μαλακά) και να ξεσκίζει σωθικά επί δικαίων και αδίκων. Ο διπλανός γελάει με τα αστεία της τάξης του ’30.

 

dietrich blue angel

Κι αργεί να πέσει η νύχτα, να συμμετάσχει κι αυτή στη σκηνοθεσία, να χάσουνε το σχήμα τους οι γύρω πολυκατοικίες, τέλη Ιουνίου γαρ, οι μέρες δεν αποχωρίζονται εύκολα το μπλε.

 

Στα Παναθήναια, «Λεωφόρος της δύσεως». Κοιτώ χαιρέκακα τη Σβάνσον, η παρακμή σου είναι κι η δική μου ταφόπλακα της λέω και σαδιστικά την εγκαταλείπω. Ο διπλανός λυπάται τον καημένο τον Μαξ κι ας κινηματογραφεί κι αυτός το τέλος. Σε ανυψώνω για να σε σταυρώσω μετά.

 

Σινέ Ψυρρή, «Οι ομπρέλες του Χερβούργου». Ντρέπομαι που δεν ήταν μέχρι χθες παρά «Οι ομπρέλες του Demy» κατά Ευαγγελάτιον –Μποφίλειον - Καραμουρατίδειον άσμα, που ναι «ανοίγουν πάντα την κατάλληλη στιγμή». Σε ένα, λες, «Το καλοκαίρι θα’ ρθει» μετά 30 έτη. Χάσκω με το κομψοτέχνημα κι ας γελάω με τη μελωδική τους πρόζα, που μπορεί να είναι και η μόνη αληθινή πρόζα αυτή του Λεγκράν. Πως μοιάζει σαν να βαραίνει η πέτρα του χωρισμού πιο πολύ στους άλλους. Κι ο διπλανός με δυσκολία συγκρατεί τη γλώσσα του, να μην αρχίσει βγαίνοντας να κελαηδάει στο περίπτερο «Πιάααααστε μου δυοοο Μαααάρλμποροοο».

parapluies de herbourg

Με τούτα και με τ' άλλα ξεχνιέμαι, αλλά αδύνατον να διακτινιστώ στο αγιόκλημα του ’60. Κάπου χάνεται η επαφή. Αλλά διακτινίζομαι ανετότατα σε μια αυλή του ’80 με την ασπρόμαυρη ΕΡΤ και το σήμα της «Κινηματογραφικής λέσχης» να μοιάζει η τέλεια εισαγωγή. Και μου λείπει κι η φωνή του Μπακογιαννόπουλου και το άρωμα απ’ το φιδάκι για τα κουνούπια και το κάλεσμα του Γκιώνη.

Δεν κάνω τίποτε άλλο από το να αναζητώ με λύσσα μιαν επίφαση ζωής, που δεν υπήρξε και ποτέ. Παρά μόνο κάπου την ψυχανεμίστηκα στην εμπύρετη ανίερη μανία του Ξανθούλη, στη νωχελική ηδονοβλεψία του Μοράβια και στην αστική teenage αναίδεια της Σαγκάν. Αλλά μπορεί κανείς να  την εφευρίσκει και με πολύ πιο ταπεινά υλικά. Το Vintage πέθανε. Ζήτω το Vintage!

400 coups

 

«400 χτυπήματα» μετά, επιστρέφω στον Ζέφυρο. Από που κι ως που μου θυμίζουν κάτι αρχαία coups de foudre, δεν ξέρω. Πότε να πρωτοάκουσα τη λέξη; Ανάβει κερί ο Τρυφώ στον άγιο Μπαλζάκ και πυρπολούμαστε όλοι. Και κοίτα να δεις που όλες οι αποδράσεις καταλήγουν στη θάλασσα. Και το τελειωτικό χτύπημα, ο διπλανός ρωτάει τι είναι νουβέλ βαγκ.

 

Τρία καλοκαίρια σε στοπ καρέ. Το περσινό τα σινεμά μου χρέωναν απουσία. Έπαιζαν Χέπμπορν, Μπόγκαρτ, Κέλι και χωρίς εμένα. Το φετινό ανοίγουν τις αγκάλες τους. Το επόμενο, ποιος ξέρει αν θα υπάρχουν θερινά… Το μόνο που πετυχαίνω τελικά είναι για scène finale το θερινό να παίζει εμένα που βλέπω θερινό…

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ