Σταυροφορίες: Η σύγχρονη ματιά

Σταυροφορίες: Η σύγχρονη ματιά Facebook Twitter
Οι σταυροφορίες έδωσαν και μια υπερπόντια διάσταση στην Ευρώπη, την οποία εκμεταλλεύτηκε τους επόμενους αιώνες, πετυχαίνοντας την εμπορική της επέκταση και την οικονομική της ανάπτυξη.
0

Ένας εκ των εκ των σημαντικότερων μελετητών των Σταυροφοριών, ο ιστορικός Jonathan Riley-Smith, έγραψε σ' ένα βιβλίο με τον τίτλο The Crusades: A Short History (1987) ότι η ιστορία είναι μια συμφιλίωση του παρελθόντος με το παρόν γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί να γίνει η ιστορία κατανοητή σε αυτούς στους οποίους απευθύνεται.

Από τη στιγμή, όμως, που το παρόν είναι μια ρευστή κατάσταση, αλλάζει ο τρόπος θέασης του παρελθόντος. Eίναι λογικό ένα τόσο κομβικό γεγονός όπως οι σταυροφορίες να αποκτά όλο και περισσότερες ερμηνείες αλλά και διαφορετικές προσεγγίσεις. Οι Σταυροφορίες δεν μπορούν να ιδωθούν από μία οπτική γωνία αλλά από πολλές διαφορετικές. Αυτό εξάλλου είναι το μεγάλο στοίχημα της σύγχρονης ιστοριογραφίας, η ανάδειξη περισσότερων οπτικών, το να ακουστούν όσο το δυνατόν περισσότερες «φωνές» της Ιστορίας.

Σίγουρα, η μία φωνή είναι των χριστιανών, δηλαδή της προάσπισης των σημαντικότερων συμβολικών τόπων της χριστιανοσύνης, η άλλη των Αράβων, της εισβολής των χριστιανών βαρβάρων στα εδάφη όπου ιστορικά κατοικούσαν. Αυτή η διαφοροποίηση μαρτυρά την έτσι κι αλλιώς αυτονόητη διάσταση απόψεων και προσεγγίσεων στο ζήτημα αυτό, ενώ επιπλέον υπάρχουν κι άλλες φωνές, όπως αυτή του βυζαντινού κόσμου, που φτάνει βέβαια και στις μέρες μας, και στις σταυροφορίες βλέπει την πρώτη άλωση της Κωνσταντινούπολης και την αρχή του τέλους του Βυζαντίου.

Το ότι οι σταυροφορίες ξεκίνησαν με την έκκληση του Αλέξιου Α' του Κομνηνού παραμένει λεπτομέρεια, όπως και το ότι οι Σταυροφορίες ξεκίνησαν για να αντιμετωπιστούν οι καταστροφές που προκαλούσαν οι «Πέρσες», όπως εσφαλμένα εκλαμβάνονταν οι Τούρκοι από τους Δυτικούς.


Δηλαδή η περίοδος αυτή των 200 ετών από το 1095 και τον φλογερό λόγο του Πάπα Ουρβανού Β' στη πόλη Κλερμόν την Γαλλίας, που κήρυξε την έναρξη των Σταυροφοριών, μέχρι το 1291, με την πτώση του τελευταίου χριστιανικού προπυργίου στη Μέση Ανατολή, της πόλης Άκρα, και των 6 σταυροφοριών έθεσε μια τεράστια πολιτισμική τομή μεταξύ του χριστιανισμού και του Ισλάμ, καθώς και τις βάσεις για την κατανόηση, από πολεμικής απόψεως, και επικοινωνία των δυο θρησκειών.

Εξάλλου, πέρα από τις έξι σταυροφoρίες, η περίοδος χαρακτηρίζεται και από μια σειρά άλλων πολεμικών επεισοδίων και ανακατατάξεων όχι μόνο στη σχέση χριστιανισμού και Ισλάμ αλλά και ανάμεσα στις χριστιανικές χώρες.

Αν και το βιβλίο του Frankopan εγκωμιάστηκε από την κριτική και θεωρήθηκε ότι ως οπτική μεταφέρει το κέντρο βάρους των σταυροφοριών στην Κωνσταντινούπολη και στον Αλέξιο, στην πραγματικότητα η ματιά του δεν διαφέρει από την εμβληματική Ιστορία των Σταυροφοριών του Steven Runciman.


Οι αρχές της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας, οι επεκτατικές βλέψεις του παπισμού, η πολεμική αντίδραση μιας Ευρώπης που βρισκόταν μάλλον σε παρακμιακή κατάσταση και προσπαθούσε να επιτύχει έναν μεγάλο πολεμικό θρίαμβο είναι μόνο κάποιες από τις ερμηνείες που κατά καιρούς έχουν δοθεί για τη δημιουργία του ιστορικού πλαισίου των σταυροφοριών, δηλαδή της οργανωμένης πολεμικής εκστρατείας της Ευρώπης στη Μέση Ανατολή. Οι σταυροφορίες έδωσαν και μια υπερπόντια διάσταση στην Ευρώπη, την οποία εκμεταλλεύτηκε τους επόμενους αιώνες, πετυχαίνοντας την εμπορική της επέκταση και την οικονομική της ανάπτυξη.


Στην πραγματικότητα, για να τις κατανοήσουμε τις σταυροφορίες πρέπει να πάμε πιο πίσω στον χρόνο, συγκεκριμένα στον 8ο αιώνα και στην επέλαση του Ισλάμ σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο. Η ανεπιτυχής, αλλά ενδεικτική της ισχύος του επίθεση στην Κωνσταντινούπολη και η κατάληψη της Ισπανίας είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της εισβολής που έφτασε και μέχρι την καρδιά της Γαλλίας, για να σταματήσει σε μία από τις εμβληματικότερες μάχες για την τύχη της Ευρώπης από τα στρατεύματα του Κάρολου Μαρτέλ το 732 μ.Χ. στη γνωστή ως μάχη του Πουατιέ για τους Γάλλους, της Τουρ για τους Αγγλοσάξονες ή «μάχη των Μαρτύρων» για τους Άραβες. Αυτές οι διαφορετικές ονομασίες είναι ενδεικτικές της διαφορετικής πρόσληψης της διαμορφωτικής εκείνης περιόδου όσον αφορά τη θεμελίωση ενός συλλογικού ιστορικού υποστρώματος, του οποίου η επίδραση διαρκεί έως σήμερα.


Τον 11ο αιώνα, δηλαδή τρεις αιώνες μετά, η κατάσταση δεν είχε αλλάξει: η εκ βάθρων καταστροφή του ναού της Αναστάσεως από τον χαλίφη της Αιγύπτου Αλ-Χακίμ και η εκδίωξη χριστιανών και Εβραίων από την Αίγυπτο δημιούργησε νέα κινητοποίηση στην Ευρώπη. Οι χριστιανοί υποχρεούνταν να φοράνε μαύρα και μεγάλους ξύλινους σταυρούς ώστε να τους βλέπουν από μακριά, ενώ είχαν ασφυκτικούς περιορισμούς στην οικονομική και κοινωνική τους ζωή. Οι Εβραίοι φορούσαν ζώνες γύρω από τον λαιμό τους. Τελικά, όσοι δεν έγιναν Μουσουλμάνοι, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Αίγυπτο για να διαφυλάξουν τη ζωή τους.


Παράλληλα, τον 11ο αιώνα η ήττα του Ρωμανού Δ' Διογένη στο Μαντζικέρτ –αυτή που γιορτάζεται ακόμα και σήμερα στη Τουρκία με πολλαπλό περιεχόμενο– και η έκκληση του Αλέξιου Α' Κομνηνού στη Δύση κινεί τις τεκτονικές πλάκες για την κήρυξη της Α' Σταυροφορίας, μια ουσιαστική αντεπίθεση της Ευρώπης και του χριστιανισμού στην έως τότε επικράτηση του Ισλάμ και των διαφόρων εκφράσεών του σε Μέση Ανατολή και εντός της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.


Με την Α' Σταυροφορία τέθηκε σε κίνηση μια αλληλουχία γεγονότων που σύστησαν τις σταυροφορίες στον κόσμο. Το βιβλίο του Peter Frankopan, Η Πρώτη Σταυροφορία - Το κάλεσμα της Ανατολής, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια σε μετάφραση Γ. Βογιατζή, ασχολείται ακριβώς με αυτό το κομβικό γεγονός, που ουσιαστικά θέτει βάσεις και χαρακώματα τα οποία σε μεγάλο βαθμό φτάνουν μέχρι σήμερα. Το κάλεσμα της Ανατολής έμελλε να αναδιαμορφώσει τον μεσαιωνικό κόσμο, επεκτείνοντας ευρέως τους γεωγραφικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς, πολιτικούς και πολιτισμικούς ορίζοντες της Ευρώπης και προσθέτοντας νέες διαστάσεις στον δυτικό κόσμο, όπως οι πολεμικές εκστρατείες, η συστηματική αποικιοκρατία, το διεθνές εμπόριο, η παγκόσμια οικονομική και εμπορική ανάπτυξη.

H Α' Σταυροφορία ξεκινά το 1096 και διαρκεί ως το 1099. Εναρκτήριο γεγονός γι' αυτήν θεωρείται η εμβληματική ομιλία του Πάπα Ουρβανού στους ευγενείς της εποχής στο Κλερμόν της Γαλλίας: «Εγώ, ο Ουρβανός, υπέρτατος Ποντίφικας και ελέω Θεού αρχιερέας ολόκληρου του κόσμου, έρχομαι αυτή την ώρα της επείγουσας ανάγκης σ' εσάς, τους υπηρέτες του Θεού σ' αυτά τα μέρη, σαν αγγελιοφόρος της θείας νουθεσίας». Το κάλεσμά του για την έναρξη της Α' Σταυροφορίας συμπυκνώνεται σε μια φράση που έχει περάσει στην Ιστορία: «Deus vult!», δηλαδή «ο Θεός το θέλει.


Αν και το βιβλίο του Frankopan, ενός πραγματικού σταρ της σύγχρονης ιστοριογραφίας και καθηγητή παγκόσμιας ιστορίας στην Οξφόρδη, εγκωμιάστηκε από την κριτική και θεωρήθηκε ότι ως οπτική μεταφέρει το κέντρο βάρους των σταυροφοριών στην Κωνσταντινούπολη και στον Αλέξιο, στην πραγματικότητα η ματιά του δεν διαφέρει από την εμβληματική Ιστορία των Σταυροφοριών του Steven Runciman, ο οποίος είχε αφιερώσει επίσης μεγάλο μέρος του έργου του στον Αλέξιο και στη σημασία της Κωνσταντινούπολης ως κέντρου για την εκκίνηση των σταυροφοριών.

Η επιλογή, βέβαια, του ίδιου του Frankopan να μην αναφέρει καν στις βιβλιογραφικές του επιλογές την τρίτομη ιστορία των σταυροφοριών του εμβληματικού ιστορικού αλλά να υπογραμμίσει ως έργο αναφοράς εκείνο του Riley-Smith δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη και προφανώς έχει να κάνει με τη συνειδητή τάση του συγγραφέα να παραπέμψει σε πιο σύγχρονες πηγές. Η Α' Σταυροφορία, όπως επισημαίνει ο ίδιος ο Frankopan, διέγειρε τη λαϊκή φαντασία λόγω της θεατρικότητας και της βίας που περιείχε, ενώ άνοιξε ένα τεράστιο πεδίο ερμηνειών, που ξεκινά από τη σεξουαλική αναζήτηση των σταυροφόρων και φτάνει μέχρι τη στρατιωτική και οικονομική κινητικότητα που ανέπτυξαν.


Ο ίδιος ο Frankopan δεν καταπιάνεται με αυτά τα θέματα αλλά παρουσιάζει μια ευσύνοπτη ιστορία της Α' Σταυροφορίας με τα χαρακτηριστικά της δημόσιας ιστορίας που είναι πάντα δημοφιλή στην αγγλοσαξονική ιστοριογραφία, δίνοντας έμφαση στη δράση των προσώπων και στη σκιαγράφηση της προσωπικότητάς τους.


Είναι αναμφισβήτητο ότι για τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα, όπως οι σταυροφορίες, έχουν γραφτεί πολλά. Η διαχείριση, η επιλογή, η επανασύνθεση των ιστοριών είναι μια πρόκληση για τη σύγχρονη ιστοριογραφία, που πρέπει να προσαρμόσει τη γραφή της στη σύγχρονη εποχή αλλά και να συνδέσει την Ιστορία με σύγχρονα διακυβεύματα, χωρίς όμως να καταφεύγει σε ανιστόρητα συμπεράσματα.

Το βιβλίο, τελικά, προσφέρει μια κατατοπιστική μελέτη για την Α' Σταυροφορία που λειτουργεί ως μια χρήσιμη εισαγωγή ή μια ευσύνοπτη περίληψη και πετυχαίνει τον σκοπό της, δηλαδή την επικαιροποίηση θεμάτων που φαίνεται ότι ανήκουν στο βαθύ ιστορικό παρελθόν, αλλά παραμένουν επίκαιρα, αφού έχουν προκαλέσει τις τομές που απασχολούν ακόμα και σήμερα την ανθρωπότητα.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

O Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ