ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση σε ένα συναρπαστικό βιβλίο

Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση, σε ένα συναρπαστικό βιβλίο Facebook Twitter
Ο Αμερικανός δημοσιογράφος Τζορτζ Πολκ με τη σύζυγό του Ρέα Κοκώνη σε ώρες ευτυχισμένες. Η δολοφονία του Πολκ συγκλόνισε την διεθνή κοινή γνώμη.
4

Η μυστηριώδης δολοφονία του Αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ στη Θεσσαλονίκη τον Μάιο του 1948, ενώ μαινόταν ακόμα ο Εμφύλιος κατά την «ένοπλη κομμουνιστική ανταρσία», συγκλόνισε την ελληνική και διεθνή κοινή γνώμη. Παρέμεινε, δε, εδώ και εξήντα οκτώ χρόνια, σκοτεινή –στην ουσία, ανεξιχνίαστη– η δίκη της περίφημης «υπόθεσης Πολκ». Αντί να ρίξει φως στα πραγματικά γεγονότα, η δικαστική υπόθεση τελικά αμφισβητήθηκε: τα «αποδεικτικά στοιχεία» ήταν αποτέλεσμα μιας απίστευτης σκευωρίας με πολιτικές προεκτάσεις. Ο καταδικασθείς «δολοφόνος» του Πολκ, Γρηγόρης Στακτόπουλος, δημοσιογράφος της εφημερίδας «Μακεδονία», μέχρι το τέλος της ζωής του υποστήριζε την αθωότητά του. Ουδέποτε όμως δικαιώθηκε.

Σήμερα, μετά την αίτηση του Στακτόπουλου για αναψηλάφιση της δίκης του τον Φεβρουάριο του 1977, κυκλοφορεί μία ενιαία έκδοση με δύο ξεχωριστούς τίτλους και συγγραφείς: «Ο Γιάννης Μαρής για την υπόθεση Πολκ» του Γιώργου Α. Λεονταρίτη και «Ποιος σκότωσε τον Πολκ;» του Γιάννη Μαρή (Άγρα 2016). Πρόκειται για την ολοκληρωμένη μεταγραφή της έρευνας για την «υπόθεση Πολκ» του δημοσιογράφου και διάσημου συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων Γιάννη Μαρή, όπως παρουσιάστηκε σε δεκαέξι συνέχειες στην εφημερίδα «Ακρόπολις», από τις 30.1.1977 έως τις 18.2.1977. Η έκδοση περιέχει αρχειακό φωτογραφικό υλικό καθώς και ζωγραφικές απεικονίσεις που πλαισιώνουν την έρευνα του Μαρή. Ο Γιώργος Λεονταρίτης, έχοντας ήδη μοιραστεί αναμνήσεις από τη στενή επαγγελματική και φιλική σχέση του με τον συγγραφέα-δημοσιογράφο στο βιβλίο του «Ο Γιάννης Μαρής και η εποχή του» (Άγρα, 2013), εισάγει ξανά τον ευγενή, δραστήριο, αναλυτικό και ιδιαίτερα έξυπνο χαρακτήρα του Μαρή μέσα από τη συνεργασία τους, ώστε ν' αναδειχτεί μια διαφορετική οπτική γωνία και εμβάθυνση στην τόσο παράξενη και αινιγματική «υπόθεση Πολκ».

Πρόκειται για μια πολύ δυνατή υπόθεση, με πολλά σκοτεινά σημεία. Ήταν σαν ιστός αράχνης, που αν έπεφτες μέσα δεν μπορούσες να ξεφύγεις. Γιατί ποτέ δεν δικαιώθηκε ο Στακτόπουλος; Κάποιοι δεν ήθελαν ν' ανοίξει αυτός ο φάκελος. Η υπόθεση θυμίζει κατασκοπευτική ιστορία του Γκράχαμ Γκρην ή του Τζον Λε Καρέ.

Η έρευνα του Μαρή είχε ξεκινήσει από τότε που βρέθηκε το πτώμα του Πολκ να επιπλέει στα νερά του Θερμαϊκού, με μια σφαίρα φυτεμένη στο πίσω μέρος του κεφαλιού, τα χέρια και τα πόδια δεμένα. Μια εικόνα που πρόσθετε επιπλέον ίντριγκα στο ήδη βεβαρημένο σκηνικό της νουάρ θεσσαλονικιώτικης ατμόσφαιρας, θυμίζοντας «Καζαμπλάνκα του Μπόγκαρτ ή Βερολίνο του Μεσοπολέμου, αφού η αγγλική αποστολή και το Αμερικανικό Προξενείο βρίσκονταν εκεί και οι μυστικές υπηρεσίες αλώνιζαν!». Έτσι παραστατικά μου περιέγραψε τη Θεσσαλονίκη, την «πόλη των πολιτικών δολοφονιών», ο Γιώργος Λεονταρίτης σε συζήτησή μας, αναφερόμενος στους φόνους του κομμουνιστή ηγέτη Γιάννη Ζεύγου το 1947 και του βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη το 1963, ανάμεσα σε απόπειρες δολοφονίας εναντίον αριστερών.

Ο Λεονταρίτης παραθέτει συνοπτικά ενδιαφέρουσες πληροφορίες σχετικά με το πώς ξεκινάει η έρευνα για τη δολοφονία του Πολκ: «Ο Γιάννης Μαρής, ως απεσταλμένος της μοναδικής αριστερής εφημερίδας που κυκλοφορούσε νόμιμα, της "Μάχης", γνωστής για τον αγώνα της να καταργηθεί ο βάρβαρος θεσμός της Μακρονήσου και ν'αποκατασταθεί η δημοκρατική ομαλότητα, έφτασε στη Θεσσαλονίκη για να καλύψει τη δίκη Στακτόπουλου. Εκεί, ο αστυνομικός διευθυντής Μουσχουντής έλεγχε όλη την περιοχή, μαζί και τους τραμπούκους της Δεξιάς και το παρακράτος. Ήξερε ότι ο Μαρής ήταν στέλεχος αριστερής εφημερίδας-όργανο του Σοσιαλιστικού Κόμματος ΕΛΔ, με εκδότη και διευθυντή της τον Ηλία Τσιριμώκο, συγγενή του Μαρή. Τον παρακολουθούσε σε κάθε γωνιά, σε κάθε του βήμα.

Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση, σε ένα συναρπαστικό βιβλίο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Μαρής με τον Γιώργο Λεονταρίτη, σε ώρα δημοσιογραφικής δουλειάς στα γραφεία της Ακροπόλεως.
Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση, σε ένα συναρπαστικό βιβλίο Facebook Twitter
Ο διοικητής της Γεν. Ασφαλείας Θεσσαλονίκης ταγματάρχης Μουσχουντής. Υποστήριζε ότι η «υπόθεση» ξεκίνησε από την Αθήνα...

Λόγω της εγγύτητάς της στο αρχηγείο του Μάρκου Βαφειάδη, αρχηγού του Κομμουνιστικού Στρατού, του λεγόμενου "Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας", πολλοί ξένοι δημοσιογράφοι απ' όλον τον κόσμο κατέφταναν στη Θεσσαλονίκη. Η ροή των απεσταλμένων του ξένου Τύπου ήταν έντονη και διαρκής. Όλοι τους έψαχναν να βρουν κάποιον σύνδεσμο ώστε να φτάσουν στο "βουνό" (Γράμμο) και να συναντήσουν τον Βαφειάδη. Ο Πολκ, ανταποκριτής του ραδιοσταθμού CBS, ψάχνοντας τρόπο να έρθει κι αυτός σε επαφή με τον αρχηγό, βρήκε τον θάνατο. Και να, λοιπόν, πώς μέχρι και ο αρχιπράκτορας των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών στρατηγός Ντόνοβαν έρχεται στην Ελλάδα για να παρακολουθήσει επιτοπίως τις σχετικές έρευνες για τη δολοφονία του Πολκ. Ακόμα και ο στρατηγός Μάρσαλ. Ο Πολκ έγραφε για οικονομικά σκάνδαλα σχετικά με τα διόλου ευκαταφρόνητα ποσά που πρόσφερε η αμερικανική βοήθεια στη μεταπολεμική Ελλάδα. Αυτό ενοχλούσε τους κυβερνητικούς».

μαρης πολκ
«Ο Γιάννης Μαρής για την υπόθεση Πολκ» του Γιώργου Α. Λεονταρίτη και «Ποιος σκότωσε τον Πολκ;» του Γιάννη Μαρή σε μια ενιαία έκδοση, Εκδόσεις Άγρα, 2016

Ήταν όμως ο Στακτόπουλος ο δολοφόνος του Πολκ; Κι αν δεν ήταν, ποια σκοπιμότητα εξυπηρετούσε η σύλληψη και καταδίκη του;
Ο Γιώργος Λεονταρίτης απαντά: «Ο Γρηγόρης Στακτόπουλος ήταν ένας βολικός ένοχος, καθώς ανήκε στο Κ.Κ., που τον είχε διαγράψει, και ήταν ο τελευταίος που είχε δει τον Πολκ. Ο Μουσχουντής τον συνέλαβε και τον πίεσε να ομολογήσει για εθνικούς λόγους. Δεν τον έβαλε φυλακή, αλλά τον κράτησε στα γραφεία της Ασφάλειας Θεσσαλονίκης, ασκώντας πάνω του ψυχολογική βία, ενώ εκείνος προσπαθούσε μάταια ν'αποδείξει την αθωότητά του. Από τα γραφεία της Ασφάλειας ο Στακτόπουλος δεν έβγαινε ποτέ. Μάλιστα, ο υπουργός Δικαιοσύνης Μελάς είπε στον δημοσιογράφο Γιώργο Κορωναίο που έτυχε να δει τον Στακτόπουλο εκεί να πάρει το πρώτο αεροπλάνο, να φύγει και να κάνει ότι δεν είδε τίποτα. Ο Τύπος της εποχής έπρεπε να θεωρεί τον Πολκ θύμα του διεθνούς κομμουνισμού. Οι αμφισβητούντες φοβούνταν να μιλήσουν. Αργότερα, ο ίδιος ο Μάρκος Βαφειάδης μου ομολόγησε ότι ο Πολκ θα ήταν ευπρόσδεκτος στο αρχηγείο του, αν βέβαια είχε μάθει ότι τον αναζητούσε. Όμως, ο Βαφειάδης δεν γνώριζε τίποτα».

Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση, σε ένα συναρπαστικό βιβλίο Facebook Twitter
Αναπαράσταση της δολοφονίας του Τζορτζ Πολκ μέσα στη βάρκα «Άγιος Νικόλαος», όπως την φιλοτέχνησε ο ζωγράφος Νίκος Νομικός στην Απογευματινή το 1973.

Ο Γιώργος Λεονταρίτης, ως βοηθός του Μαρή, ήρθε σε επαφή με τον δημοσιογράφο Κώστα Χατζηαργύρη, διευθυντή μεταπολιτευτικά της «Αυγής», ο οποίος είχε γράψει ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο για τη δολοφονία του Πολκ με τίτλο «Η υπόθεση Πολκ: Ο ρόλος των ξένων υπηρεσιών στην Ελλάδα» (Gutenberg, 1975). Ο Χατζηαργύρης, παρόλο που κινδύνεψε να συλληφθεί ως κύριος ύποπτος για τη δολοφονία του Πολκ, λόγω αριστερών προσβάσεων, τελικά γλίτωσε. Και εδώ ο Λεονταρίτης εξηγεί τους λόγους: «Ο Χατζηαργύρης ήταν συγγενής του πρωθυπουργού Θεμιστοκλή Σοφούλη, η γυναίκα του ήταν Βρετανή, είχε βρετανικες πλάτες και επαφές με αγγλικούς παράγοντες γιατί είχε ζήσει στην Αγγλία. Είχε την ικανότητα βρετανικής αντίληψης. Κουβεντιάζοντας μαζί του για κάποιο σοβαρό θέμα, σου εκμαίευε με δεξιοτεχνία τι εσύ γνώριζες, χωρίς να σου αποκαλύπτει τι γνώριζε εκείνος».

Ο Μαρής συμπεριλαμβάνει στην έρευνά του την άποψη του Χατζηαργύρη,που υποστηρίζει την ενοχή του Βρετανού διπλωμάτη Ράνταλ Κόουτς στη δολοφονία του Πολκ. Το κίνητρο βρίσκεται στα συγκρουόμενα συμφέροντα που είχαν ΗΠΑ και Μ. Βρετανία εκείνη την εποχή στη Μέση Ανατολή. Κυριαρχεί ο Ψυχρός Πόλεμος και οι δυο δυτικές χώρες βρίσκονταν σε αντίθεση με τη Σοβιετική Ένωση. Άρα συμφέρει να αποδοθεί ο φόνος στους κομμουνιστές, να χειροτερέψουν οι σχέσεις ελληνικής Δεξιάς - Αμερικανών και κομμουνιστών – Αμερικανών, και ν' ασκήσουν έτσι οι Βρετανοί πίεση στους Αμερικανούς που τους πιέζουν στην Παλαιστίνη. Συμπέρασμα: ο Πολκ γίνεται το τυχαίο θύμα των αγγλικών μυστικών υπηρεσιών. Συνεπώς, εγκέφαλος του εγκλήματος-εκτελεστής της βρετανικής πολιτικής είναι ο Κόουτς. Αν και ο Πολκ είχε ζητήσει από τον Κόουτς να τον βοηθήσει να φτάσει στους αντάρτες, δεν βρέθηκε ποτέ κανένα στοιχείο ότι το έγκλημα διαπράχθηκε από τους Βρετανούς. «Στη νεκροψία ο Πολκ βρέθηκε με αστακό και μπιζέλια στο στομάχι του. Πιθανόν ο Αμερικανός δημοσιογράφος γευμάτισε στο σπίτι του Κόουτς, λίγες ώρες πριν δολοφονηθεί, εφόσον ο τρόπος με τον οποίο είχε μαγειρευτεί ο αστακός δεν παρέπεμπε σε ελληνική κουζίνα αλλά σε ξένη, και δη βρετανική» υποθέτει ο Λεονταρίτης. «Ο Στακτόπουλος θα τον είχε φέρει σε επαφή με τον Κόουτς. Κι εκεί βρίσκεται το σκοτεινό σημείο στην εμπλοκή του Στακτόπουλου. Ναι μεν ήταν αθώος ως προς τον φόνο, αλλά μήπως ήξερε τους δολοφόνους; Ο Μαρής πίστευε ότι ο Ντόνοβαν, ο αρχηγός των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών, ήξερε ποιοι ήταν εκείνοι που επενέβησαν και σκότωσαν τον Πολκ, καθ' οδόν προς το αρχηγείο του Μάρκου».

Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση, σε ένα συναρπαστικό βιβλίο Facebook Twitter
Ο Γρηγόρης Στακτόπουλος την εποχή της δίκης του. Περίπου τριάντα χρόνια μετά την καταδίκη του, ζητεί αναψηλάφηση της δίκης για τη συγκλονιστική υπόθεση Πολκ. .
Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση, σε ένα συναρπαστικό βιβλίο Facebook Twitter
Ο κυριότερος ένοχος στη δολοφονία του Πολκ, Αδάμ Μουζενίδης μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ. Ήταν, όμως, ζωντανός όταν διεπράχθη η δολοφονία;

Όσον αφορά το καθαυτό συγγραφικό ύφος της έρευνας του Μαρή, ο Γιώργος Λεονταρίτης παρατηρεί ότι ο συγγραφέας, με αντικειμενικότητα και ψυχραιμία, χωρίς καθόλου φανατισμό, εξετάζει τα στοιχεία της «υπόθεσης Πολκ», ακριβώς όπως τα δεδομένα ενός μαθηματικού προβλήματος. Εφαρμόζοντας την «εις άτοπον απαγωγή», συμπεραίνει τι συμβαίνει ή τι δεν συμβαίνει. «Εδώ έχουμε ρεπορτάζ και δημοσιογραφική έρευνα, όχι αστυνομικό μυθιστόρημα» διευκρινίζει ο συνεργάτης του Γιάννη Μαρή. «Πρόκειται για μια πολύ δυνατή υπόθεση, με πολλά σκοτεινά σημεία. Ήταν σαν ιστός αράχνης, που αν έπεφτες μέσα δεν μπορούσες να ξεφύγεις. Γιατί ποτέ δεν δικαιώθηκε ο Στακτόπουλος; Κάποιοι δεν ήθελαν ν' ανοίξει αυτός ο φάκελος. Η υπόθεση θυμίζει κατασκοπευτική ιστορία του Γκράχαμ Γκρην ή του Τζον Λε Καρέ. Όμως άλλο η δημοσιογραφία και άλλο η μυθοπλασία. Ο Μαρής επικεντρώθηκε στο τι δεν ξέρουμε για την υπόθεση. Παρουσιάζοντας την έρευνα στους αναγνώστες του, λέει ότι τα πράγματα δεν έγιναν όπως φαίνεται να έγιναν και γι'αυτό υπάρχουν στοιχεία και αποδείξεις. Το τι έγινε μπορεί μόνο να το υποθέσει κανείς».

Μια πλειάδα άγνωστων χαρακτήρων ή αφανών πρωταγωνιστών σίγουρα ξέρει ποιος σκότωσε τον Πολκ, αλλά δεν μίλησε ποτέ. Ίσως αυτή η υπόθεση δύναται να γεννά αέναα σε κάθε αναγνώστη πολλές μικρότερες υποθέσεις μιας μόνιμα άγνωστης «αλήθειας».

Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση, σε ένα συναρπαστικό βιβλίο Facebook Twitter
Το πτώμα του Πολκ όπως βρέθηκε στην ακρογιαλιά. Διακρίνονται τα σχοινιά με τα οποία είχαν δέσει τα χέρια και τα πόδια του Αμερικανού δημοσιογράφου.
Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ; Η απάντηση, σε ένα συναρπαστικό βιβλίο Facebook Twitter
Ένα στιγμιότυπο από την κηδεία του Πολκ στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών. Διακρίνονται η γυναίκα του και οι υπουργοί της τότε κυβερνήσεως Ρέντης, Μελάς, Μαυροκορδάτος, Αιλιανός.
Βιβλίο
4

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ