Ο συγγραφέας πέθανε, ζήτω ο συγγραφέας!

Ο συγγραφέας πέθανε, ζήτω ο συγγραφέας! Facebook Twitter
Φουκώ, Ντεριντά, Γκάνταμερ, Πολ ντε Μαν, Εικονογράφηση: Ατελιέ / LIFO
0


 

Λένε πως πάνω απ' όλα –ακόμη και από την ίδια τη ζωή– αυτό που μετράει είναι οι στιγμές. Καμία καθολική θεωρία δεν υπάρχει για να επιβεβαιώσει τι είναι αυτό που ισχύει πραγματικά, τι ακριβώς καθορίζει το καλό και το κακό και διαχωρίζει την αλήθεια από το ψέμα. Στις αρχές του περασμένου αιώνα η εναγώνια αναζήτηση του Απόλυτου κατακρημνίστηκε από τους απανωτούς πολέμους και τον θάνατο που παραμόνευε κραταιός και απειλητικός σε κάθε βήμα. Ο μοντερνισμός που έδωσε έμφαση στις στιγμές ήταν το ρεύμα που φύσηξε έντονα πάνω από τα χαρακώματα του Μεγάλου Πολέμου και ξεπήδησε από την απεγνωσμένη αγωνία που έστελνε πλέον ο άνθρωπος ως ατελέσφορος και ατελής προς τον ίδιο τον δημιουργό του. Τίποτα δεν φαινόταν πλέον ικανό να κρατήσει για πάντα, ούτε η αλήθεια, ούτε η ευτυχία, ούτε το απόλυτο. Ο άνθρωπος ήταν γυμνός, το ίδιο και το νόημα.


Ο πανικός, ωστόσο, δεν κράτησε πολύ – κάποιοι εμπνευσμένοι μετέτρεψαν την αμηχανία από την απουσία νοήματος ή του Θεού σε υψηλή τέχνη, ενώ κάποιοι άλλοι τόλμησαν να «δολοφονήσουν» μαζί με τον πνευματικό δάσκαλο και τον θεό, τον ίδιο τον συγγραφέα. Για πρώτη φορά δημιουργοί, μαζί και μελετητές, τολμούσαν να αμφισβητήσουν τις μεγάλες δυνάμεις της αυθεντίας του νοήματος και να διευκρινίσουν πως δεν μπορούμε να είμαστε για τίποτα σίγουροι, πόσο μάλλον για την ουσία ενός κειμένου. Οι Βρετανοί μοντερνιστές και οπαδοί της Νέας Κριτικής στη λογοτεχνική θεωρία επέμειναν ότι η απάντηση στην προέλαση του κακού πρέπει να είναι η ίδια η ομορφιά (του κειμένου, της γραφής και της γλώσσας). Καμία αυθεντία έξω από αυτό δεν γίνεται πια αποδεκτή, τίποτα που θα μπορούσε να ισχύσει ή να βοηθήσει την ερμηνεία και δεν έχει σχέση με τις αρχές που θέτει το ίδιο το κείμενο. Όσο για τον σπουδαίο φιλόσοφο και εκπρόσωπο της σύγχρονης ερμηνευτικής Χανς-Γκέοργκ Γκάνταμερ, γνωρίζοντας ότι ο αγώνας να εντοπιστεί το χαμένο νόημα κάπου στην ιστορία ή στα βάθη του χρόνου είναι μάλλον ανώφελος, έδωσε έμφαση στο τώρα (στα σημεία και τα μνημεία που φέρει αυτούσια το κείμενο, στις μνήμες και τις προσδοκίες του). Η Ερμηνευτική ήταν η νέα δύναμη που υψωνόταν πάνω στο κενοτάφιο της μεταφυσικής ακριβώς γιατί πίστευε ότι στις νεκρές ιδέες μπορούσαν πια να θεμελιωθούν οι επιστημονικές παρατηρήσεις, ακόμα και στον τομέα της λογοτεχνίας. Οι νέοι κριτικοί και ερμηνευτές ήταν πλέον οι μεγάλοι φιλόσοφοι που πάσχιζαν με αγωνία να πάρουν τη θέση των επιστημόνων. Μέχρι που οι φοιτητές του Μάη του '68, μαζί με τις πέτρες που πετούσαν αθρόα, ξηλώνοντας τα κράσπεδα του Παρισιού, αποσάρθρωναν συγχρόνως και τις προσδοκίες για μια επιστημονική θεμελίωση του νοήματος και της γλώσσας.

Όταν η σάρκα αναζητά διαρκώς έναν άλλον εραστή, πόσο σίγουρη μπορεί να είναι για τα συμπεράσματά της η επιστήμη; Δύο χρόνια πρωτύτερα ο κατεξοχήν θεωρητικός εκπρόσωπος του Μάη του '68, Ζακ Ντεριντά, είχε εκφωνήσει την περίφημη διάλεξή του στο Πανεπιστήμιο Τζον Χόπκινς, «Δομή, σημείο και παιχνίδι στον λόγο των επιστημών του ανθρώπου», αλλάζοντας το τοπίο της σύγχρονης θεωρίας για πάντα. Εκεί υποστήριζε ότι δεν είναι ο συγγραφέας αλλά το κείμενο που υπονομεύει από μόνο του τις ίδιες του τις αρχές, ρίχνοντας κυριολεκτικά μια ατομική βόμβα στις πανεπιστημιακές αίθουσες. «Ο θεμελιώδης όρος του Ντεριντά, η "διαφωρά" (differance), ένα λογοπαίγνιο με τη γαλλική λέξη "difference" που σημαίνει "διαφορά" αλλά και "αναβολή", υπονομεύει τον "λογοκεντρισμό", υποδηλώνοντας ότι το νόημα δεν μπορεί ποτέ να είναι απόλυτα παρόν, καθώς αναβάλλεται διαρκώς» γράφει χαρακτηριστικά στη σημείωσή του για τον μεταδομισμό ο K.M. Newton στο βιβλίο Η λογοτεχνική θεωρία του εικοστού αιώνα - Ανθολόγιο κειμένων (από τις ΠΕΚ), που καταυγάζει όλες τις απόψεις των εκπροσώπων της σύγχρονης λογοτεχνικής θεωρίας. Αντί όμως ο επιμελητής του βιβλίου να επιδοθεί ο ίδιος σε σχοινοτενείς αναλύσεις, προτιμά να δώσει τον λόγο σε όλες αυτές τις φωνές που άλλαξαν τη σύγχρονη κριτική και τον κόσμο, επιβεβαιώνοντας ότι η θεωρία δεν είναι κάτι ξέπνοο και νεκρό αλλά ένας διαφορετικός τρόπος να καταλαβαίνει και να επεμβαίνει κανείς στην ίδια τη ζωή του. Εξού και στο βιβλίο παρατίθενται αυτούσια οι σημαντικότεροι λόγοι/ομιλίες –κατά τα πρόσωπα των δισσών λόγων– με τον ίδιο τρόπο που, όπως υποστηρίζει και ο ίδιος ο Newton, θα άφηνε τους πολιτικούς να ανταλλάξουν δημοκρατικά τις απόψεις τους στον χώρο του Κοινοβουλίου. Επιπλέον, ο Newton, ως επιμελητής, δεν παίρνει θέση, δεν εξάγει εύκολα συμπεράσματα, δεν παρασύρεται από υποκειμενικές γνώμες. Απλώς θέλει, όπως έκαναν κάποτε οι θιασώτες της Νέας Κριτικής, να αποφύγει τα συναισθηματικά κλισέ, να δει πέρα από τη ρομαντική σκιά της Ιστορίας (αθάνατε Χέγκελ!) που απλώνεται πάνω από τους οπαδούς της σύγχρονης Ερμηνευτικής και να καταλάβει πότε αρχίζει και ξετυλίγεται το μακρύ νήμα του ανασχηματισμού του νοήματος, όπως θα επεδίωκαν οι Δομιστές αλλά και οι οπαδοί της ψυχανάλυσης στη σύγχρονη θεωρία. Σε κάθε περίπτωση, από τη συζήτηση που αναπτύσσεται ανάμεσα στα πρόσωπα που άλλαξαν για πάντα τις αρχές της σύγχρονης λογοτεχνικής κριτικής αντιλαμβάνεται κανείς ότι το κείμενο δεν είναι πια το ιερό μέρος που κρύβει εντός του βαθιά και απαρασάλευτα μηνύματα, αλλά χάσκει ανοιχτό σε πολλαπλές ερμηνείες και προσεγγίσεις. Καμία διαφορά δεν υπάρχει ανάμεσα στο πρωταρχικό κείμενο και σε αυτό που ακολουθεί ως σχολιασμός ή ερμηνεία του, αφού τα πάντα συνιστούν μέρος μιας ανοιχτής διακειμενικότητας. Είναι ένα παιχνίδι χωρίς αρχή, μέση και τέλος, δίχως κανόνες και στεγανά – αρκεί να αφεθεί να παρασυρθεί κανείς από αυτό, χωρίς την αγωνία ότι θα βρει ποτέ το προνομιακό σημείο που θα του αποκαλύψει την αλήθεια. Ακόμα κι η ίδια η πρωτοτυπία δεν μπορεί να βρεθεί πραγματικά, αφού τα πάντα αρχίζουν και τελειώνουν στη γραφή – αυτή δίνει το χάρισμα της μοναδικής ιδέας ή της αυτοτέλειας.

Αντί, επομένως, να συγκρίνει κανείς θεωρίες και να ανασκαλεύει πεθαμένες γνώσεις, αρκεί να ψάξει βαθιά στα ίδια τα κείμενα και να βρει όλες εκείνες τις φωνές που τόσα χρόνια παρέμεναν βουβές ή λογοκριμένες. Να ξεθάψει με γενεαλογικό τρόπο, όπως έκανε πριν από τόσα χρόνια ο Μισέλ Φουκώ, τα πρόσωπα που παρέμεναν στα σκοτάδια γιατί δεν τους επετράπη να μιλήσουν (ο μη ειδικός, ο παράνομος, ο τρελός, ο παρίας). «Το ζήτημα είναι», έλεγε ο Φουκώ σε εκείνη την ιστορική παράδοση που είχε ξεσηκώσει το College de France το 1976 και παρατίθεται στο βιβλίο, «να κινητοποιηθούν απλώς οι ειδικές, ασυνεχείς, απαξιωμένες, μη θεσμοθετημένες γνώσεις ενάντια στη συνεκτική θεωρητική αρχή η οποία προτίθεται να τις φιλτράρει, να τις οργανώσει ιεραρχικά, να τις ταξινομήσει εν ονόματι μιας αληθινής γνώσης, εν ονόματι των δικαιωμάτων της επιστήμης που ορισμένοι κατέχουν». Πρόκειται για την «εξέγερση των γνώσεων» κόντρα στην παλιά λογική της θεωρητικής αυθεντίας. Ήταν η στιγμή που η θεωρία, όπως υποστήριζε ο Πολ ντε Μαν στο διαβόητο κείμενό του «Αντίσταση στη θεωρία», θα άλλαζε για πάντα το κλασικό trivium για το οποίο μάχονταν οι επιστήμες της γλώσσας –ρητορική, γραμματική, λογική–, διαμορφώνοντας έναν «διαιωνιζόμενο λόγο ατελείωτων διαψεύσεων, ένα ακόμα κεφάλαιο μέρος του οποίου αποτελεί η σύγχρονη λογοτεχνική θεωρία, ακόμη και τις στιγμές της μεγάλης αυτοπεποίθησής της (..). Οι φωνές που κρύβονται θα βρουν τρόπο να ακουστούν στο εσωτερικό του κειμένου, να βγουν στην επιφάνεια και να χλευάσουν οτιδήποτε μας ενοχλεί και μας πειράζει».


Άλλωστε, μόνο μέσα από τα κείμενα «διαχειριζόμαστε τις εκστατικές ζωές μας», όπως μας θύμιζε κάποτε η σπουδαία μορφή της σύγχρονης λογοτεχνίας Τζορτζ Στάινερ κόντρα στη «δεσποτεία του συνηθισμένου» και στον καταναγκασμό του προβλέψιμου. Και από αυτή την άποψη η Λογοτεχνική θεωρία του εικοστού αιώνα του Newton –την οποία προλογίζει ο Αλέξης Καλοκαιρινός–, όπως και τα υπόλοιπα ρηξικέλευθα βιβλία που κυκλοφορούν από τη σειρά των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, δεν είναι βιβλίο για τους απόμακρους ειδικούς αλλά για τον καθένα που ξέρει ότι η λογοτεχνία μπορεί να του αλλάξει τη ζωή για πάντα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT