Ο «ελληνικός έρωτας» στην αρχαία Ελλάδα υπό νέο φως

Ο «ελληνικός έρωτας» στην αρχαία Ελλάδα υπό νέο φως Facebook Twitter
Στο εσωτερικό αυτού του Αθηναϊκού ερυθρόμορφου κύλικα ή κούπα ένας καθισμένος νέος τραβάει προς το μέρος του έναν μεγαλύτερης ηλικίας εραστή, για να του δώσει ένα φιλί. Στους αριστοκρατικούς κύκλους της Αθήνας στην αρχαϊκή περίοδο, οι μεγαλύτερης ηλικίας άντρες φλέρταραν συχνά τους νεότερους. Τέτοιες ομοφυλοφυλικές σχέσεις που περιλάμβαναν ισχυρά στοιχεία καθοδήγησης αλλά και ερωτισμού, θεωρούνταν πολύ βασικές για την κοινωνικοποίηση των νέων.Αττικός ερυθρόμορφος κάλυκας, 510–500 π.Χ., συλλογή μουσείου J. Paul Getty.
0

Για αιώνες η Ελληνική Ομοφυλοφιλία ή ο Ελληνικός Έρωτας –αυτό που οι Ρωμαίοι αποκαλούσαν "ελληνικό έθιμο" (mos Graeciae, mos Graecorum)‒ ήταν ένα από τα πιο περίπλοκα ζητήματα της δυτικής Ιστορίας, ένας αληθινός κόμπος» γράφει ο ιστορικός James Davidson στην εισαγωγή του βιβλίου του Οι Έλληνες και ο ελληνικός έρως που αποτελεί ίσως την πιο ολοκληρωμένη μελέτη για τον ομόφυλο έρωτα στην αρχαία Ελλάδα που έχει γίνει την σύγχρονη εποχή.

«Για τους χριστιανούς ο κόμπος ήταν ηθικής τάξεως: πώς ήταν δυνατόν οι αρχαίοι Έλληνες, που είπαν τόσα πολλά και όμορφα πράγματα για την αρετή, να είναι τόσο εθισμένοι σε αυτό το βίτσιο; Ωστόσο, ο Τζον Άντινγκγτον Σίμονς, γράφοντας το 1873, παρατήρησε πως αυτό αποτελούσε πρόβλημα και για τους ίδιους τους Έλληνες – "ένα πρόβλημα της ελληνικής ηθικής". Οι ίδιοι οι Έλληνες, κατέδειξε, ανησυχούσαν για την ομοφυλοφιλία και εξέφραζαν σχετικά μ' αυτήν έντονα διιστάμενες απόψεις. Να, λοιπόν, που προκύπτει άλλος ένας κόμπος: ποια ήταν η στάση των Ελλήνων απέναντι στη δική τους ομοφυλοφιλία; Διότι ορισμένες φορές φαίνονται να εγκρίνουν τον ομόφυλο έρωτα και μάλιστα ομόψυχα, ενίοτε δε να τον εγκωμιάζουν και να τον εξυμνούν, άλλες φορές όμως φαίνονται να εκφράζουν ανησυχίες σχετικά μ' αυτόν και ενίοτε τον αποδοκιμάζουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο.

Όμως τι ήταν τελικά ο "ομόφυλος έρωτας"; Ορισμένες φορές, οι Έλληνες έμοιαζαν να υπονοούν ότι ο ομόφυλος έρωτας επικεντρωνόταν αποκλειστικά στη σωματική έλξη μεταξύ των ατόμων του ίδιου φύλου, ενώ άλλες φορές ήταν κατά βάση εστιασμένος στην προσωπικότητα, στην ψυχήν. Ορισμένες φορές έμοιαζαν να υπαινίσσονται ότι συμπεριλάμβανε το σεξ, άλλες φορές ότι δεν συμπεριλάμβανε ή ότι δεν έπρεπε να συμπεριλαμβάνει ή ότι ήταν καλύτερο να μην συμπεριλαμβάνει ή ότι δεν έπρεπε να συμπεριλαμβάνει σεξουαλική ολοκλήρωση. Κι έτσι, τα πράγματα συνέχιζαν να περιπλέκονται: τι ήταν κατά βάση αυτός ο "ελληνικός έρωτας"; Τι ενείχε η έννοια της ελληνικής αγάπης; Τι έπρεπε να κάνει κανείς για να χαρακτηριστεί Έλληνας εραστής; Οι αντιφάσεις ήταν πρόδηλες, ακόμα και όταν οι πηγές πραγματεύονταν πολύ ειδικές περιπτώσεις.

Σε κάθε περίπτωση, ο ελληνικός έρωτας υποτίθεται ότι άνθησε απ' άκρου εις άκρον του ευρύτερου ελληνικού κόσμου μέσα σε μία μόνο γενιά, και μάλιστα όχι απλώς βγήκε στο φως της ημέρας αλλά πολιτογραφήθηκε ταχύτατα και αποκρυσταλλώθηκε σε τελετές και θεσμούς όχι μόνο μεταξύ αντρών στο γυμνάσιο αλλά ακόμα και μεταξύ γυναικών συναδέλφων τους.

Κάποιοι αρχαίοι συγγραφείς επέμεναν ότι στη Σπάρτη και στην Κρήτη, περισσότερο απ' οπουδήποτε αλλού, ο ελληνικός έρωτας είχε να κάνει με το σεξ και τη σεξουαλική ηδονή, ενώ άλλοι συγγραφείς διατείνονταν ότι σε αυτές ακριβώς τις περιοχές ο ελληνικός έρωτας ήταν αγνός. Ακόμα και όσοι προέρχονταν από την ίδια κοινότητα μπορεί να έλεγαν αντιφατικά πράγματα για την εκδοχή υπό την οποία εμφανιζόταν ο ελληνικός έρωτας στον τόπο τους.

Κάποιοι Αθηναίοι συγγραφείς επέμεναν ότι οποιαδήποτε σεξουαλική επαφή με ανήλικα αγόρια έπρεπε να τιμωρείται, ακόμα και με θάνατο, δηλαδή την τιμωρία που επιβαλλόταν στους μοιχούς, ενώ επισήμαιναν ότι στην πόλη τους προσλαμβάνονταν ειδικοί δούλοι (παιδαγωγοί) με συγκεκριμένο καθήκον να αποτρέπουν κάτι τέτοιο (ό,τι κι αν ήταν αυτό)· παρ' όλα αυτά, υπάρχουν παραστάσεις σε αθηναϊκές κύλικες που μοιάζουν να δείχνουν Αθηναίους να ασελγούν πάνω σε ανήλικα αγόρια και να τα κακοποιούν ατιμωρητί. Και σ' αυτό το σημείο προκύπτει ένα περίπλοκο ζήτημα: τι εννοούν οι συγγραφείς όταν λένε παις (αγόρι) και πώς αναγνωρίζεις ένα "αγόρι" στις αγγειογραφίες;».


Ο Davidson (καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Warwick, ειδικευμένος στην κοινωνική ιστορία και τα ερωτικά ήθη της αρχαίας Ελλάδας) ξεδιπλώνει την πολύχρονη μελέτη του σε 765 σελίδες με παραδείγματα, αναλύσεις αλλά και αποδείξεις, παραθέτοντας εικόνες από την ελληνική τέχνη, κυρίως αγγειογραφίες αλλά και αποσπάσματα από έργα αρχαίων ποιητών και συγγραφέων, το θέατρο, την ιστορία, τη φιλοσοφία, τη μυθολογία.

Ασχολείται λεπτομερώς με τις ηλικιακές τάξεις, τους ερωτικούς κανόνες και τη διαφθορά των νέων στην αρχαία Ελλάδα, τη σοδομανία, τον έρωτα και τις ελληνικές θρησκείες –από τον Γανυμήδη και τον Μεσημβρινό Φαίδρο μέχρι τον Πέλοπα και τον Υάκινθο‒, την ομοφυλοφιλία ανάμεσα στους πολεμιστές, τον Αχιλλέα και τον Ηρακλή, την Κρήτη και τη Σπάρτη, τα μυστικά της Ήλιδας, τον Ιερό Λόχο και τον Αλέξανδρο, τη Σαπφώ, τον λυρισμό του ελληνικού έρωτα, τους γάμους ανάμεσα σε άτομα του ίδιου φύλου, την παιδεραστία και καταλήγει σε συμπεράσματα που έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον:

Την εποχή της διάσημης Πραγματείας του Ρίτσαρντ Μπέντλεϊ τον 17ο αιώνα, η οποία συχνά θεωρείται fons et origo των κλασικών σπουδών ως σύγχρονης επιστήμης (δηλαδή ως «επιστημονικής φιλολογίας»), ο ελληνικός έρωτας ταυτίζεται με την ομοφυλοφιλική λαγνεία, με αυτό που ο ίδιος ο Μπέντλεϊ αποκάλεσε «επαίσχυντο έρωτα για αγόρια». Ήταν αυτό το «πράγμα», die Sache, που ο Μάγερ θέλησε να εξετάσει νηφάλια και να ερμηνεύσει στο σημαντικό άρθρο του για την «Päderastie», που δημοσιεύτηκε το 1837. Ήταν δε αυτό που παρήγαγε το «πρόβλημα της ελληνικής ηθικής» του Τζον Άντινγκτον Σίμοντς.

Μετά τη σεξουαλική απελευθέρωση της δεκαετίας του '60, ο Κένεθ Ντόβερ στην πράξη όρισε τον έρωτα ως κατά βάσιν και κατ' ανάγκην σεξουαλικό, ως μία μονόπλευρη επιθυμία για διείσδυση, ενώ όλες οι μη σεξουαλικές χρήσεις της λέξης θεωρήθηκαν «μεταφορικές». Το παράδειγμά του ακολούθησε ο Φουκό και οι οπαδοί του και η τάση αυτή κατέληξε στη σοδομανία, που τότε άφησε το αποτύπωμά της στην ακαδημαϊκή γραμματεία για τον ελληνικό έρωτα. Με το να ταυτίσει μετά βεβαιότητος την ουσία «του πράγματος» με το «ρυπαρό» και «επαίσχυντο» ομόφυλο σεξ (με αγόρια), η εμπειρική μέθοδος μπόρεσε να εντοπίσει τα πρώτα ίχνη του «πράγματος» στα υλικά, γεγονός που σήμαινε ότι, αφού απουσίαζαν –και εξακολουθούν να απουσιάζουν‒ σαφείς ομοφυλοφιλικές εικόνες πριν από το 600 π.Χ., έπρεπε να αναζητηθούν ίχνη ρυπαρότητας και αισχρότητας στα κείμενα πριν από το 600 π.Χ.

Σύντομα υπήρξε γενική ομολογία ότι τα αρχαιότερα κείμενα (περί το 700 π.Χ. ή νωρίτερα;) δεν παρείχαν σχεδόν κανένα τεκμήριο, τουλάχιστον ασφαλές, για την ύπαρξη τέτοιου είδους λάγνων σχέσεων. Παρ' ότι ήταν αλήθεια, όπως επισήμανε ο Μάγερ, πως μπορούσαμε να ανιχνεύσουμε στον Όμηρο, όπως σχεδόν σε όλους τους «πολεμοχαρείς πρωτόγονους λαούς» (bei kriegerischen Naturvölern), τον «θεσμό των αδελφών εν όπλοις» (Waffenbrüderschaft), όπως αυτός που υφίστατο ανάμεσα στον Αχιλλέα και στον Πάτροκλο, και ο οποίος μετασχηματίστηκε από μεταγενέστερους συγγραφείς σε μια «ερωτική σχέση» (Liebesvarhältnis), παρ' όλα αυτά πουθενά στον Όμηρο ή στον Ησίοδο δεν υπάρχουν κατηγορηματικές ενδείξεις ύπαρξης μιας σχέσης όπως αυτή που πραγματευόμαστε εδώ».

Αυτή η «ερωτική προκείμενη» κατεδάφισε παταγωδώς αυτό που οι κλασικοί Έλληνες θεωρούσαν ενιαίο πεδίο του ελληνικού έρωτα, διαχωρίζοντας τελείως, ως κάτι ξεχωριστό, τις ομόφυλες σχέσεις ηρωικής αφοσίωσης «αγαπητών συντρόφων» που είναι σαν αδέλφια, όπως αυτές που περιγράφει ο Όμηρος και ο Ησίοδος, σαν να ήταν εντελώς διαφορετικό πράγμα: «Οι ήρωες και τα φιλαράκια τους». Οι Έλληνες των κλασικών χρόνων διέπρατταν μεγάλο σφάλμα όταν υπέθεταν ότι αυτά που σκάρωναν οι ίδιοι είχαν την παραμικρή σχέση με όσα σκάρωνε ο Αχιλλέας με τον Πάτροκλο. Η ενότητα του πεδίου και άρα η αρχαιότητα του ελληνικού έρωτα δεν ήταν παρά μια ψευδαίσθηση. «Ο ανδρικός έρωτας είναι προϊόν της νεότερης περιόδου... εντελώς ξένος προς την ελληνική προϊστορία».


Οι αρχαιότερες αναφορές σε έναν εμφανέστερα ερωτιάρικο ομόφυλο έρωτα, στον έρωτα για αγόρια ή στην έλξη που ασκεί ένας άντρας στα αγόρια, εντοπίζονται στις Ελεγείες του Μίμνερμου από τη Σμύρνη στα μέσα του 7ου αιώνα: «Αυτός που ήταν πριν ωραίος, σαν ο καιρός περάσει, ούτε σαν πατέρας στα παιδιά αγαπητός και σεβαστός δεν είναι». Στο μεταξύ ο Αλκμάν, εν αγνοία του Μάγερ, συνέθετε τραγούδια για τις Σπαρτιάσσες κοπέλες οι οποίες θαύμαζαν και φλέρταραν η μία την άλλη, ενώ λιτάνευαν το φάρος προς τιμήν της θεάς της αυγής.

Σε κάθε περίπτωση, ο ελληνικός έρωτας υποτίθεται ότι άνθησε απ' άκρου εις άκρον του ευρύτερου ελληνικού κόσμου μέσα σε μία μόνο γενιά, και μάλιστα όχι απλώς βγήκε στο φως της ημέρας αλλά πολιτογραφήθηκε ταχύτατα και αποκρυσταλλώθηκε σε τελετές και θεσμούς όχι μόνο μεταξύ αντρών στο γυμνάσιο αλλά ακόμα και μεταξύ γυναικών συναδέλφων τους.

Μια γενιά αργότερα, ο Σόλων, μέγας νομοθέτης της Αθήνας που γεννήθηκε γύρω στο 625 π.Χ., έγραψε την περίφημη σκανδαλώδη ελεγεία του. Πρόκειται για ένα σύντομο απόσπασμα χωρίς συμφραζόμενα, αλλά δύσκολα αμφισβητείται η σχέση του με την κλασική Ελληνική Ομοφυλοφιλία! «[αρκεί] να ερωτεύεσαι ένα αγόρι στο άνθος της νιότης, με επιθυμία για μηρούς και γλυκοφίλητο στόμα». Γύρω στην ίδια εποχή η Σαπφώ έγραφε για τις γοητευτικές γυναίκες της Λέσβου, ενώ ο Αλκαίος συνέθετε τους ασυνήθιστους στίχους του που συνδύαζαν την πολιτική πικρία με τον πόθο για τον Λύκο, στίχους που έχουν χαθεί πλέον αλλά που ο Κικέρωνας, σχεδόν 600 χρόνια αργότερα, τους έβρισκε απόλυτα επίκαιρους.

Σίγουρα, υπάρχει αλλαγή στον τόνο ανάμεσα στους Έλληνες συγγραφείς που είδαμε νωρίτερα και στους διαδόχους τους, οι οποίοι κατά κανόνα υπολογίζεται πως έγραψαν πενήντα ή εξήντα χρόνια αργότερα. Επίσης, διαφέρουν και ως προς το ύφος και το περιεχόμενο. Κι αν πράγματι υπήρξε μια ομοφυλοφιλική επανάσταση στα μέσα του 7ου αιώνα π.Χ. –με την οποία εννοούμε την επινόηση όχι της ομοφυλοφιλίας αλλά της ελληνικής ομοφυλοφιλίας, την έλευση της ομοφυλοφιλίας στο «φως της ημέρας», το Tageslicht, την αρχαιολογοποίησή της με εικόνες και κείμενα‒, σίγουρα συνέβη πάρα πολύ γρήγορα και εξίσου γρήγορα απέκτησε εξαιρετική ποικιλία και έγινε πανταχού παρούσα. Ορισμένοι, μάλιστα, έχουν επιστρατεύσει ισχυρά επιχειρήματα, σύμφωνα με τα οποία ο Όμηρος και ο Ησίοδος είναι (γηραιότεροι) συγκαιρινοί του Αλκμάνα και του Μίμνερμου.

Σε κάθε περίπτωση, ο ελληνικός έρωτας υποτίθεται ότι άνθησε απ' άκρου εις άκρον του ευρύτερου ελληνικού κόσμου μέσα σε μία μόνο γενιά, και μάλιστα όχι απλώς βγήκε στο φως της ημέρας αλλά πολιτογραφήθηκε ταχύτατα και αποκρυσταλλώθηκε σε τελετές και θεσμούς όχι μόνο μεταξύ αντρών στο γυμνάσιο αλλά ακόμα και μεταξύ γυναικών συναδέλφων τους. Οι γυναίκες της Λέσβου θα μάθαιναν να συνάπτουν συζυγίες μεταξύ τους. Στη μακρινή Σπάρτη οι κοπέλες θα μάθαιναν να φλερτάρουν η μία την άλλη. Τα αγόρια της Θήρας θα μάθαιναν να «οίφουν» το ένα το άλλο κοντά στο ιερό και να απαθανατίζουν τα «οιφήματά» τους σε βράχους. Αυτό θα άγχωνε αρκετά τους Αθηναίους, σε σημείο να ψηφίσουν νόμους που απαγόρευαν στους δούλους να προβαίνουν σε ερωτική πολιορκία ελεύθερων αγοριών, ενώ παράλληλα θα ανέπτυσσαν μια ιδιόμορφη ομοφυλοφιλική πρακτική που ενείχε «επιθυμία για μηρούς».

Ο «ελληνικός έρωτας» στην αρχαία Ελλάδα υπό νέο φως Facebook Twitter
H Σαπφώ σε τοιχογραφία του πρώτου αιώνα, στην Πομπηία της Ιταλίας.


Όσο σποραδικές κι αν είναι οι πρώιμες αναμφίλεκτες αναφορές σε έναν κατηγορηματικά λάγνο ελληνικό έρωτα, αποκαλύπτουν ότι το «ανώμαλο και αφύσικο του πράγματος είχε ήδη εξομαλυνθεί και καταστεί απόλυτα φυσικό – και όχι μόνον αυτό, αλλά τα εν λόγω ανώμαλα και αφύσικα στοιχεία είχαν εξελιχθεί σε θεσμούς που εμφανίζονταν σε ιδιότυπες γεωγραφικές παραλλαγές που, όπως όλοι αντιλαμβάνονται, ήταν προϊόντα μακρόχρονης τοπικής εξέλιξης.

Η θεωρία περί επανάστασης τον 7ο αιώνα π.Χ., δηλαδή η θεωρία ότι ο ελληνικός ομοερωτισμός ανέκυψε από το πουθενά, μπορεί να σέβεται απολύτως τις πηγές (δηλαδή την έλλειψή τους), ταυτόχρονα όμως προσκρούει στην κοινή λογική. Αλλά και η «ερωτική προκείμενη» καθαυτή είναι αμφίβολη. Αν οι ομόφυλοι δεσμοί εμφανίζονται διαφορετικοί στους εγκρατείς Όμηρο και Ησίοδο σε σχέση με τους πιο απροκάλυπτους «ομοερωτικούς» στίχους του Αλκμάνα και του Μίμννερμου, υπήρχε, παρ' όλα αυτά, ο απόηχός τους στους παλιότερους ποιητές, τον οποίο οι μεταγενέστεροι συγγραφείς μπορούσαν να ανιχνεύσουν.

Έχουμε εξετάσει ήδη κάποιες χαρακτηριστικές περιπτώσεις: τη στενή σχέση του Αχιλλέα με τον Πάτροκλο· τη φαντασίωση ότι οι δυο τους είναι οι τελευταίοι που μένουν ζωντανοί και καταστρέφουν τα τείχη της Τροίας, πιασμένοι χέρι χέρι· τον Αχιλλέα που θυσιάζει το ίδιο του το μέλλον προκειμένου να πάρει εκδίκηση για τον Οπούντιο Λοκρό και κατόπιν τον βρίσκει η μάνα του νηστικό και άυπνο, καθώς του λείπει ο «ανδρισμός και το μένος» του Πάτροκλου, και απλώνει μάταια το χέρι για να αγκαλιάσει το φάντασμα του φίλου του, συμφωνώντας να κανονίσει να ταφεί η σωρός του Πάτροκλου μαζί με τη δική του· την πονηρή σύγκριση που κάνει ο Όμηρος ανάμεσα στον Πάτροκλο και τη σύζυγο του Μελεάγρου, την Κλεοπάτρα· τους υπαινιγμούς για μια μελλοντική και όσον αφορά την ελληνική πραγματικότητα πιο ορθόδοξη σχέση με τον νεότερο όμορφο Αντίλογο και τον συσχετισμό και των τριών, καθώς και του Αίαντα, στη μετά θάνατον ζωή στις Νήσους των Μακάρων· τον θαυμασμό για το ανδρικό κάλλος, ο οποίος διαφαίνεται και στα δύο ομηρικά έπη, ιδίως στην ιστορία του Γανυμήδη που απάγεται στα ουράνια λόγω της ομορφιάς του· την εικόνα του Ερμή που προσφέρει τη σωτηρία στον Οδυσσέα με την κλασική μορφή ενός χαριτωμένου αρτιγενούς μειρακίου· τον ασυνήθιστο τρόπο ύπνου που επιβλήθηκε στον γιο του Οδυσσέα, Τηλέμαχο, και στον αδελφό του Αντιλόχου, Πεισίστρατο, κατά την περιοδεία τους στην Πελοπόννησο· την ανάδειξη από τον Ησίοδο ενός τεταρτογεννημένου Έρωτα· την ανησυχία του ότι ο αδελφός του μπορεί να συνάψει αδελφική σχέση με έναν άντρα με τον οποίο δεν συγγενεύει.

Ο «ελληνικός έρωτας» στην αρχαία Ελλάδα υπό νέο φως Facebook Twitter
Μια από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι η στενή σχέση του Αχιλλέα με τον Πάτροκλο.


Σχεδόν κάθε στοιχείο του ύστερου ελληνικού έρωτα βρίσκεται στα πρώιμα έπη. Οι άντρες θαυμάζουν την ομορφιά των αντρών και επίσης τρέφουν θαυμασμό για την ιδιαίτερη ομορφιά των μειρακίων που πρωτοβγάζουν γένια. Οι άντρες αφοσιώνονται με πάθος ο ένας στον άλλον. Τα ζευγάρια των αντρών συγκρίνονται με παντρεμένα ετερόφυλα ζευγάρια. Οι άντρες κοιμούνται μαζί, πεθαίνουν ο ένας για τον άλλον. Τα μόνα στοιχεία που απουσιάζουν είναι οι τριτοπρόσωπες εκφράσεις που δηλώνουν ερωτική πρόθεση και οι τριτοπρόσωπες αφηγήσεις ομοφυλόφιλου σεξ ‒ ούτε οι μεν ούτε οι δε θα ταίριαζαν στο επικό εξάμετρο.

Αναμφίβολα, η ελληνική ομοφυλοφιλία μεταβλήθηκε και διαφοροποιήθηκε, καθώς η Ελλάδα η ίδια μεταβαλλόταν και διαφοροποιούνταν μετά το 700 π.Χ., αλλά η θεωρία ότι επινοήθηκε τον 7ο αιώνα π.Χ. είναι εκ των προτέρων καταδικασμένη, αφού στερείται νοήματος. Δεν είμαι σε καμία περίπτωση ο πρώτος που παρατηρεί ότι ο τύπος Ελληνικής Ομοφυλοφιλίας που κάνει την πρώτη θεατρική του εμφάνιση τον 7ο αιώνα αντιπροσωπεύεται από τόσο πολλές και τόσο παράξενα διαφορετικές μεταξύ τους μορφές, ώστε πρέπει οπωσδήποτε να είχε πολύ βαθιές ρίζες.


Το θέμα είναι τόσο μεγάλο και περίπλοκο που δύσκολα μπορείς να το καλύψεις με μερικά αποσπάσματα σε ένα άρθρο, το βιβλίο ωστόσο δίνει απαντήσεις σε όλες σχεδόν τις απορίες που μπορεί να έχει κανείς για το θέμα «ομοφυλοφιλία στην αρχαία Ελλάδα». Η μετάφραση είναι εξαιρετική. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 28.6.2019

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ