Νέες Αφίξεις

Νέες Αφίξεις Facebook Twitter
Juan Gabriel Vasquez, Henning Mankell, Eduardo Galeano Εικονογράφηση: Ατελιέ LIFO
0

 

1.Κουρτ και Έλβις. Όσο απλώνεται και όζει η ανοησία, η χυδαιότητα, η αμάθεια, η απάθεια στο Facebook, τόσο πεισμώνει το ποιοτικό, τόσο θάλλει αλλού το χιούμορ, τόσο η γραφή ανακτά τα ωραία της δικαιώματα. Κίχλη, Ίκαρος, Άγρα, Περισπωμένη, Πόλις, Νεφέλη, αλλά και Gutenberg, Πάπυρος, και Μεταίχμιο και Ψυχογιός και Πατάκης, μικροί και μεγάλοι εκδότες έρχονται να μας προσφέρουν βιβλία πολύτιμα, βιβλία που ανθίστανται πάντα στην κατήφεια του κατήφορου, στην μπουρδολογία που μας μπαφιάζει. Ο Χένινγκ Μάνκελ (Βόρεια Σουηδία, 1948) έπλασε τον υπέροχο Κουρτ Βαλάντερ, έναν επιθεωρητή που θα μπορούσες να τον πεις ήπιο και μειλίχιο και πράο. Στην πολύ δυναμική σειρά «Crime» κυκλοφορεί το βιβλίο Ο κόσμος του Κουρτ Βαλάντερ (μτφρ. Γρηγόρης Ν. Κονδύλης, εκδ. Ψυχογιός) που περιλαμβάνει μια νουβέλα με τίτλο Το Χέρι και ένα πολύπτυχο πορτρέτο του Βαλάντερ, όπως δημιουργήθηκε στο συγγραφικό εργαστήριο του Μάνκελ. Ιδού η σχέση του επιθεωρητή με τα δύο ιερά τέρατα της αμερικανικής μουσικής: «Στο πρώτο ιδιόκτητο διαμέρισμα του Βαλάντερ στο Ρούσενγκορντ, το πικάπ είναι το σημαντικότερο απόκτημά του. Ο Βαλάντερ έχει έναν δίσκο του Ρόι Όρμπινσον για την περίπτωση επίσκεψης φίλων. Έχει παρατηρήσει ότι πολλοί αστυνομικοί, για κάποιον λόγο, λατρεύουν τον Ρόι Όρμπινσον». Και: «Στις αρχές της δεκαετίας του '60, ο Βαλάντερ ακούει τον πρωθυπουργό Τάγκε Ερλάντερ να μιλάει στο Φόλκετς Παρκ στο Μάλμε. Λέει στον πατέρα του πως ο Ερλάντερ ισχυρίστηκε ότι η Ρωσία είναι ο εχθρός. Ο πατέρας του Βαλάντερ δεν συμμερίζεται την άποψη αυτή και λέει ότι η Σουηδία θα έπρεπε να σκεφτεί περισσότερο τον ρόλο της Αμερικής. Ο Βαλάντερ μένει έκπληκτος~ γι' αυτόν μόνο καλά πράγματα έρχονται από τη χώρα στη Δύση. Όπως το "Blue Suede Shoes" με τον Έλβις Πρίσλεϊ, τον οποίο ο Βαλάντερ λάτρευε όταν ήταν νέος».


2.Θαυμάσιοι Τίτλοι. Η σειρά ξένης λογοτεχνίας των εκδόσεων Ίκαρος είναι υποδειγματική. Συγγραφείς, μεταφραστές, γραμματοσειρά, εξώφυλλα, όλα αψεγάδιαστα και εμπνευστικά. Σειρά που ήδη έχει τους φανατικούς της. Ο Αστερισμός Ζωτικών Φαινομένων (του Anthony Marra) είναι μυθιστόρημα ολκής, αλλά έχει και αριστοτεχνικό τίτλο που θυμίζει τις ποιητικές πτήσεις του φιλοσοφημένου Νίκου Καρούζου. Και τώρα, το πιο φρέσκο βιβλίο της σειράς έχει τον εξίσου υπέροχο τίτλο Ο ήχος των πραγμάτων όταν πέφτουν. Το υπογράφει ο Juan Gabriel Vàsquez (Μπογκοτά, 1973) και γι' αυτό μου μίλησε με λόγιο ενθουσιασμό ο μετρ Αχιλλέας Κυριακίδης, ο οποίος φιλοτέχνησε τη μετάφραση, ο χαλκέντερος! Οι λάτρεις του Χιλιανού Roberto Bolano είναι σίγουρο ότι θα αγαπήσουν τον κατά είκοσι χρόνια νεότερο Κολομβιανό συνάδελφό του. Θραύσμα γραφής (και θα επανέλθω): «Ξέχασα την υγρή ζέστη, ξέχασα πόσο άβολα καθόμουν (κι ούτε πήγε ο νους μου στο ραιβόκρανο που θα μου προκαλούσε). Ξαπλωμένος στην αιώρα της Μάγιας, ξεχάστηκα. Μετά από καιρό θα προσπαθούσα να θυμηθώ την τελευταία φορά που είχα βιώσει κάτι τέτοιο, αυτή την εκρίζωση του πραγματικού κόσμου, αυτή την απόλυτη κατάσχεση της συνείδησής μου, για να καταλήξω στο συμπέρασμα ότι κάτι παρόμοιο είχε να μου συμβεί από τα παιδικά μου χρόνια [...] Όλα αυτά αισθάνθηκα και στο τέλος όλα συρρικνώθηκαν σε μια τρομερή μοναξιά, μια μοναξιά χωρίς φανερό λόγο και, ακριβώς γι' αυτό, ανήκεστη: τη μοναξιά ενός παιδιού».


3.Κόσμημα. Όταν ένα βιβλίο αρχίζει με τη φράση/στίχο «Αν το καλοσκεφτείς, κανείς δεν είναι φυσιολογικός», ξέρεις ότι, αν μη τι άλλο, σε περιμένουν εκπλήξεις, αναστατώσεις, τροπές, αναδιπλώσεις. Εδώ έχει και ζωγραφιές και χαρακτικά του José Borges, έχει και χιούμορ και γνώσεις και πίκρα και συναίσθημα και ένταση και μύθους και πάθος και στιλπνή γραφή και ποίηση. Μαέστρος του ανακατώματος των ειδών και ταξιδιάρης των παιχνιδισμάτων της γλώσσας, ο Eduardo Galeano (Μοντεβιδέο, 1940) έρχεται να μας συγκινήσει, να μας προτρέψει, να μας αιφνιδιάσει, να μας συνεγείρει, με το βιβλίο του Οι λέξεις ταξιδεύουν (μτφρ. Ισμήνη Κανσή, εκδ. Πάπυρος). Τριακόσιες σελίδες σοφίας και ομορφιάς. Γράφει ο Ουρουγουανός συγγραφέας: «Περί απαγορεύσεων – Στον τοίχο μιας ταβέρνας στη Μαδρίτη υπάρχει μια πινακίδα που λέει: "Απαγορεύεται το τραγούδι". Στον τοίχο του αεροδρομίου του Ρίο ντε Ζανέιρο υπάρχει μια πινακίδα που λέει: "Απαγορεύεται να παίζετε με τα καροτσάκια". Με άλλα λόγια: υπάρχει ακόμα κόσμος που τραγουδά, κόσμος που παίζει».

radiobookspotting.blogspot.gr/

 

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ