Μπέκετ, ο ποιητής

Μπέκετ, ο ποιητής Facebook Twitter
0

[Irish Times] Ενώ το έργο ορισμένων συγγραφέων που εκδίδεται μετά το θάνατό τους απειλεί να κατακλύσει ό,τι έχει δημοσιευτεί ενώ ζούσαν, το έργο του Μπέκετ δεν έχει φτάσει ακόμα σε τέτοιο σημείο καμπής. Με τη δημοσίευση της συλλογής των ποιημάτων του επιτέλους έχουμε ένα αξιόπιστο σύνολο όσων δημοσιεύτηκαν κατά τη διάρκεια της ζωής του και την πληρέστερη μέχρι σήμερα εικόνα των ανέκδοτων ποιημάτων του: πρόκειται για μια σημαντική στιγμή για τους μελετητές του Μπέκετ, η οποία ενώνει τις αναθεωρημένες εκδόσεις της πεζογραφίας του που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια με το επιπλέον δώρο μιας ακαδημαϊκής ανάλυσης.

Μπέκετ, ο ποιητής Facebook Twitter

[The New Statesman] To "The Collected Poems of Samuel Beckett", το οποίο επιμελήθηκαν ο John Pilling και ο Seán Lawlor, είναι ένα πολύ σημαντικό έργο, που θα μπορούσε να γίνει αφορμή για επαναξιολόγηση. Είναι, πρώτα απ 'όλα, ένα αποτέλεσμα ακαδημαϊκής εργασίας, η οποία θεσπίζει καθοριστικά κείμενα που σχηματίζουν ένα σώμα έργων που δημιουργήθηκαν σποραδικά και κομματιαστά κατά τη διάρκεια μιας μακράς ζωής και που πέρασαν, κατά τη διαδικασία, μέσα από κάποιες εμφανώς δύστροπες εκτελέσεις.

Οι σημειώσεις του εκδότη αποτελούν σχεδόν το μισό του όγκου του βιβλίου και η βοήθεια που προσφέρουν βήμα προς βήμα εν μέσω εξοντωτικής ποίησης δίνουν την ευχαρίστηση ενός λίγο ως πολύ σταθερού εδάφους. Όσο πιο παλιά τα ποιήματα, τόσο μεγαλύτερη η ανάγκη για σημειώσεις. Όμως οι εκδότες δεν δίνουν απαντήσεις σε όλα τα παζλ. Ένα ποίημα αρχίζει ως εξής:

What's that?
An egg?
By the brothers Boot it stinks fresh.
Give it to Gillot –

Κι αμέσως ρωτάμε: ποιά είναι τα αδέρφια Boot; Ποιός είναι ο Gillot; Οι σημειώσεις δεν μας εξηγούν, αν και μας καθοδηγούν σ' αυτό που είναι γνωστό ως η ανάγνωση του Descartes από τον Μπέκετ, ο οποίος αποκαλύπτεται ότι είναι ο αναγνώστης του ποιήματος. Η απόλυτη παραδοξότητα και η έντονα συντηρούμενη συσκότιση που ακολουθεί είναι πιθανώς το κύριο ζήτημα.

«Περιμένοντας τον Γκοντό», μια τηλεοπτική μεταφορά του 1987 από το San Quentin Drama Workshop που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι

Η γέφυρα "Samuel Beckett" στο Δουβλίνο

Μπέκετ, ο ποιητής Facebook Twitter
O νεαρός Μπέκετ
Μπέκετ, ο ποιητής Facebook Twitter

Αρχιτέκτονας της γέφυρας είναι ο Σαντιάγκο Καλατράβα, και αυτή είναι η δεύτερη γέφυρα σχεδιασμένη από αυτόν. Η πρώτη λέγεται «γέφυρα James Joyce», που βρίσκεται βορειότερα.

Η γέφυρα έχει τέσσερις λωρίδες για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και δύο διαδρομές για πεζούς. Επίσης μπορεί να ανοίξει κατά 90 μοίρες, επιτρέποντας τη διέλευση πλοίων. Το σχήμα της μιμείται τη μορφή της άρπας, που είναι ένα από τα σύμβολα της Ιρλανδίας.


Μια παράδοξη συνάντηση: Μπέκετ - Αντρέ ο Γίγαντας

Το 1953, μετά την επιτυχία του Περιμένοντας τον Γκοντό, ο Μπέκετ αγόρασε γη σε μια γαλλική κοινότητα, σαράντα μίλια βόρεια του Παρισιού. Έχτισε ένα εξοχικό σπίτι με τη βοήθεια κάποιων ντόπιων συμπεριλαμβανομένου ενός βουλγαρικής καταγωγής αγρότη που ονομαζόταν Boris Rousimoff. Ο Μπέκετ και ο Rousimoff έγιναν φίλοι, και μερικές φορές έπαιζαν χαρτιά. Ο Rousimoff είχε ένα γιο, τον André. Σε ηλικία 12 χρονών το αγόρι είχε ύψος πάνω από 1.80μ και ζύγιζε 110 κιλά. Δεν χωρούσε στο τοπικό σχολικό λεωφορείο, ούτε στο οικογενειακό αυτοκίνητο. Έτσι ο Μπέκετ πρότεινε να βοηθήσει, προσφέροντας μεταφορά στον μικρό γίγαντα μέσα στο φορτηγό του. Χρόνια αργότερα ο Αντρέ δήλωσε ότι οι δυο τους ως επί το πλείστον μιλούσαν για κρίκετ.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM