Μαργαρίτα Μαντά: «Η τόση μνήμη δεν σε αφήνει να ξεφύγεις»

Μαργαρίτα Μαντά Facebook Twitter
Δεν ξέρω τι πλάσμα είμαι. Ξέρω κάποια ελαττώματά μου, κάποια προτερήματά μου, αλλά τι πλάσμα είμαι «προς τα έξω» δεν το ξέρω, το ξέρουν οι άλλοι.
0

ΕΝΑ ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ, Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, μεγαλώνει στη σκιά της Ακρόπολης και ξεκαλοκαιριάζει στις Σπέτσες. Τέλη δεκαετίας του 1960 και αρχές του 1970. Η οικογένεια της είναι μικροαστική και καθωσπρέπει, μπαμπάς δημοσιογράφος, μαμά ξεναγός, ένας μικρότερος αδελφός, που πολύ τον αγαπά και του δίνει χώρο να κάνει τα δικά του.

Γύρω της ένας ολόκληρος πληθυσμός με συγγενείς, παππούδες, γιαγιάδες, θείους, θείες και ξαδέλφια. Αλλά και δυο γειτονιές, δυο κόσμοι πραγματικά μαγικοί, στα μάτια της· κάποιο δίκιο θα 'χει. Οι δρόμοι κάτω και γύρω από την Ακρόπολη και το Ηρώδειο, όπου παίζει, πάει σχολείο, αγοράζει παγωτά και σουβλάκια, πηγαίνει σινεμά και βόλτες. Με ένα κάρο γείτονες, μαγαζάκια, εικόνες, συναντήσεις. Και απο κοντά, η πιο μακρινή κοινότητα των Σπετσών, όπου με ορμητήριο το πατρικό σπίτι του μπαμπά της περνάει τους ζεστούς μήνες των διακοπών μέσα στην απόλυτη, ζηλευτή ομορφιά και ανθρώπινη επαφή. Κάθε παιδί, κάθε γείτονας, κάθε μαγαζάκι, κάθε δέντρο και κύμα και αλάνα της μαθαίνουν, λες, το λεξιλόγιο της απόλαυσης και της ευτυχίας.

Η μικρή Μαργαρίτα είναι σήμερα η γνωστή σκηνοθέτιδα Μαργαρίτα Μαντά, με το δικό της πλούσιο και αναγνωρισμένο έργο (ειδικά τα ντοκιμαντέρ Φύλακες του Χρόνου και Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης και οι φιξιόν ταινίες Χρυσόσκονη και Για πάντα), αλλά και μια ισχυρή σχέση ζωής και συνεργασίας με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Από τα αγαπημένα παιδιά του σκηνοθέτη, η Μαργαρίτα έκλεισε στο πολύτιμο βιβλίο της Το πρώτο πράγμα που 'κανε ο Θεός είναι το ταξίδι: Το Βλέμμα του Οδυσσέα - Ημερολόγιο γυρισμάτων (εκδ. Μεταίχμιο) προσωπικές της μνήμες αλλά και την ουσία της προσωπικότητας και του τρόπου δουλειάς του μεγάλου Τεό.

Δυστυχώς για μένα, έχω πολύ δυνατή μνήμη και, κυρίως, φωτογραφική μνήμη. Θυμάμαι σχεδόν τα πάντα, καλά και κακά. Και τα θυμάμαι σαν εικόνες, σαν ήχους, πολύ συχνά και σαν μυρωδιές. Πολύ έντονα, με μεγάλη ενάργεια. Είναι βασανιστικό, τυραννικό, θα έλεγα. Η τόση μνήμη δεν σε αφήνει να ξεφύγεις, να διαγράψεις πράγματα και καταστάσεις που, συχνά, σε εμποδίζουν να προχωρήσεις στη ζωή σου.

Της πάει η γραπτή, προσωπική κατάθεση της Μαργαρίτας Μαντά. Αν και ομολογώ ότι το νέο της αυτοβιογραφικό βιβλίο Τα υλικά του χρόνου (Βιβλιοπωλείον της Εστίας), που το ρούφηξα, με εξέπληξε. Όχι τόσο γιατί ειλικρινά δεν περίμενα αυτή την τόσο εξωστρεφή χειρονομία μιας γυναίκας, που θεωρώ ότι δεν αφήνει τους «ξένους», τους δημοσιογράφους, να πλησιάσουν εύκολα τον εσωτερικό πυρήνα της. Αλλά, γιατί, μιλώντας για τον εαυτό της, τον μικρούλη έστω εαυτό της, νηπιαγωγείο και δημοτικό, μέσα σε χρόνια δύσκολα -η χούντα κανέναν, έστω και αθώο, δεν άφηνε ανεπηρέαστο- κατάφερε να μιλήσει για όλους μας. Της γενιάς της. Μεγαλύτερους. Μικρότερους. Για όσους θυμούνται το παιδί που υπήρξαν και για όσους κάπου το έχουν παρατήσει - κυρίως για τους δεύτερους. Και να μας κάνει να κοιτάμε πια με λίγο διαφορετικό μάτι τις ελιές γύρω απο το Ηρώδειο, τα δρομάκια στο Κουκάκι, τα λιθόστρωτα των Σπετσών. Σαν τα έχουμε ζήσει κι εμείς παιδιά.

μαντα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μαργαρίτα Μαντά, Τα υλικά του χρόνου, σελ. 152, Εκδόσεις Εστία

— Πώς γράφτηκε το βιβλίο; Ήταν μια απόλυτα προσωπική σου ανάγκη και υπόθεση που κατέληξε να εκδοθεί ή ξεκίνησε και για βιβλίο;

Πριν κάποια χρόνια, είδα στον ύπνο μου ένα βράδυ την εικόνα της γιαγιάς μου όταν είχα χτυπήσει το κεφάλι μου παίζοντας στου Φιλοπάππου - αυτό το περιστατικό αποτελεί και το πρώτο κείμενο του βιβλίου. Είναι μια μνήμη που έχω πάντα μέσα μου πολύ ζωντανή, αλλά εκείνο το «όνειρο» είχε μια επιτακτικότητα, με καλούσε να το καταγράψω.

Ξύπνησα και το σημείωσα στο τετράδιο που κουβαλάω πάντα στο σακίδιό μου. Την άλλη μέρα κάθησα και το έγραψα στο κομπιούτερ. Κάπως έτσι ξεκίνησε η ανάγκη μου να καταγράψω παιδικές μου μνήμες που ήταν μέσα μου εξαιρετικά εναργείς. Δεν είχα καμία πρόθεση να γράψω κανένα βιβλίο.

— Κι όμως έγινε βιβλίο. Μέσα από ποια διαδικασία;

Για περίπου οκτώ χρόνια, επέστρεφα κατά καιρούς σ’ αυτό το κείμενο και πρόσθετα γεγονότα που με καθόρισαν. Όταν όλο αυτό άρχισε να παίρνει κάποια μορφή, συνειδητοποίησα ότι ήθελα να το φτάσω κάπου, σαν έναν φόρο τιμής σε πρόσωπα και καταστάσεις που όρισαν αυτό που έχω γίνει ως άνθρωπος αλλά και σαν φόρο τιμής σε έναν κόσμο και μία χώρα που δεν υπάρχουν πια εδώ και πολύ πολύ καιρό.

Το έδωσα σε κάποιους φίλους να μου πουν τη γνώμη στους. Από όλους τους έλαβα το αίσθημα ότι ήταν κάτι που το μοιράστηκαν. Κι έτσι, όταν όλο αυτό ολοκληρώθηκε -έβαλα την τελική τελεία τρεις μήνες πριν το πρώτο lockdown του Μαρτίου του 2020-, θεώρησα πως ίσως αξίζει να το μοιραστώ και με άλλους ανθρώπους, πέρα από τους φίλους μου. Το έστειλα στις εκδόσεις Εστία και η κυρία Εύα Καραϊτίδη με τίμησε με την εμπιστοσύνη της να εκδοθεί σε βιβλίο.

— Από το λίγο που σε ξέρω, σε νιώθω σαν ένα αυστηρο, πολύ δυναμικό και αποφασιστικό πλάσμα, χωρίς πολλά-πολλά εκδηλωτικά στοιχεία. Μου έκανε, λοιπόν, μεγάλη εντύπωση αυτή η «έκθεση» (όσο προσεχτική κι αν είναι) του οικογενειακού-παιδικού σου κόσμου, αυτή η μεγάλη αγάπη-τρυφερότητα και το φως που ρίχνεις στο παρελθόν σου. Έχω δίκιο;

Δεν ξέρω τι πλάσμα είμαι. Ξέρω κάποια ελαττώματά μου, κάποια προτερήματά μου, αλλά τι πλάσμα είμαι «προς τα έξω» δεν το ξέρω, το ξέρουν οι άλλοι. Κάτι που σίγουρα ξέρω και εγώ για μένα και όσοι δικοί μου άνθρωποι είναι στη ζωή μου και με στηρίζουν πάντα και με αντέχουν πάντα είναι ο παρορμητισμός και η εξωστρέφειά μου. Με ό,τι καλό και κακό κουβαλούν αυτός ο παρορμητισμός και η εξωστρέφεια για όλους μας.

Εκτίθεμαι πάντα, για όλα, σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μου. Αυτή η έκθεση, είτε άμεσα είτε έμμεσα, υπάρχει σε ό,τι κάνω. Και στις διαπροσωπικές μου σχέσεις, και στα προηγούμενα δύο βιβλία μου, που έχουν εκδοθεί, και στις ταινίες που έχω καταφέρει να κάνω ως τώρα.

— Έχεις γυρίσει σπουδαίες ταινίες, ντοκιμαντέρ αλλά και μυθοπλασίας, με τις τελευταίες να είναι υπαρξιακές, δραματικές, μοντέρνες. Και, ξαφνικά, γράφεις ένα βιβλίο, σε εντελώς διαφορετικό στυλ: άμεσο, απλό. Υπάρχει εξήγηση;

Έχω κάνει ως τώρα πέντε ταινίες, τρεις ταινίες ντοκιμαντέρ και δύο ταινίες μυθοπλασίας, που η κάθε μία φέρει εγγενώς στην αισθητική και στη σκηνοθεσία της τη «γραφή» που ζητούσε η θεματική της και η οπτική γωνία από την οποία ήθελα να δω αυτήν τη θεματική.

Δεν ξεκίνησα ποτέ να κάνω κάτι, είτε ταινία είτε βιβλίο είτε σενάριο είτε φωτογραφία είτε οτιδήποτε άλλο, έχοντας κατά νου κάποια «γραμμή» αμεσότητας και απλότητας. Δεν ξέρω καν τι σημαίνει «αμεσότητα και απλότητα». Όλα για όλους μπορεί να είναι «άμεσα και απλά», μπορεί και να μην είναι. Έτσι έγινε και με τα Υλικά του Χρόνου. Ξεκίνησα να καταγράφω ό,τι με όρισε ως παιδί με έναν τρόπο γραφής στον οποίο οδήγησε η ίδια η ανάγκη αυτής της καταγραφής.

— Γιατί διάλεξες να γράψεις «σαν παιδί» και όχι με τη σημερινή ματιά και άποψη της ώριμης Μαργαρίτας; Γιατί διάλεξες να υπάρχει στο βιβλίο μόνο το παιδί που ήσουν κάποτε και όχι η γυναίκα που είσαι σήμερα και γυρνάει προς τα πίσω, θυμάται και κρίνει;

Όπως σου είπα, όλο αυτό ξεκίνησε από το «όνειρο» με τη γιαγιά μου την Κατίνα, ένα πρόσωπο στο οποίο χρωστάω πάρα πολλά από αυτά που συνθέτουν αυτό που είμαι, και συνεχίστηκε με την ανάγκη να καταγράψω έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια, αλλά που νιώθω ευλογημένη που μεγάλωσα μέσα του. Ήθελα να καταγράψω αυτόν τον κόσμο μόνο από την οπτική του παιδιού που τον έζησε, όχι από την οπτική του ενήλικα που τον θυμάται, καθώς γερνάει.

Κάθε φορά που ξανάπιανα το γραπτό, από μόνα τους τα κείμενα έβγαιναν σαν να έγραφε η μικρή Μαργαρίτα την εβδομαδιαία έκθεση στο σχολείο, τύπου «Πώς πέρασα την Κυριακή μου», «Η οικογένειά μου», «Η γειτονιά μου» κ.λπ. Ακολούθησα αυτό που έβγαινε από μέσα μου. Δεν με ενδιέφερε ούτε να αναλύσω, ούτε να εξετάσω, ούτε να κρίνω, ούτε να δω σαν νοσταλγία αυτόν τον κόσμο. Είχα ανάγκη μόνο να τον καταγράψω όπως τον εισέπραττα παιδί.

— Έχεις καταλάβει γιατί είχες αυτή την ανάγκη; Σαν καταφύγιο, σαν παρηγοριά, σαν παραμύθι;

Ίσως σαν παρηγοριά ομορφιάς απέναντι σε όλη αυτή την ασχήμια που βομβαρδίζει από παντού τη ζωή μας χρόνια τώρα.

— Περιγράφεις έναν κόσμο υπέροχο! Ακόμα και τα μικρά ή μεγάλα δράματα δεν «τραυματίζουν» φανερά τη μικρή Μαργαρίτα. Ήταν όντως έτσι υπέροχος ο κόσμος σου ή έτσι θες να τον θυμάσαι;

Ο κόσμος αυτός σίγουρα δεν ήταν υπέροχος. Ειδικά από πολιτική σκοπιά - ήταν τα χρόνια της χούντας. Ήταν όμως ένας κόσμος μακράν πιο απλός, πολύ πιο ανθρώπινος από τον σημερινό στην καθημερινότητά του. Έτσι τον θυμάται αυτόν τον κόσμο η μικρή Μαργαρίτα από τα 5 έως τα 11 χρόνια της, αυτά που καλύπτουν οι καταγραφές της στο βιβλίο.

— Θυμάσαι απίστευτα πράγματα (ονόματα, τόπους, περιστατικά). Σαν να είχες καταγράψει με μια κάμερα από τότε ήδη τα πάντα. Πώς το κατάφερες;

Δυστυχώς για μένα, έχω πολύ δυνατή μνήμη και, κυρίως, φωτογραφική μνήμη. Θυμάμαι σχεδόν τα πάντα, καλά και κακά. Και τα θυμάμαι σαν εικόνες, σαν ήχους, πολύ συχνά και σαν μυρωδιές. Πολύ έντονα, με μεγάλη ενάργεια. Είναι βασανιστικό, τυραννικό, θα έλεγα.

Η τόση μνήμη δεν σε αφήνει να ξεφύγεις, να διαγράψεις πράγματα και καταστάσεις που, συχνά, σε εμποδίζουν να προχωρήσεις στη ζωή σου. Αλλά δεν μπορείς να ξεφύγεις από αυτό με το οποίο είσαι κατασκευασμένος. Μπορείς να προσπαθήσεις να το δουλέψεις υπέρ σου. Να ξεφύγεις ποτέ. Η μνήμη μου είναι στοιχείο της κατασκευής μου. Μ’ αυτήν θα πορεύομαι έως τέλους. Και θα προσπαθώ να συμβιώσω μαζί της για να συνιστά θετικό και όχι αρνητικό στοιχείο της ζωής μου.

Μαργαρίτα μαντά μικρή Facebook Twitter
Στη φωτογραφία του εξωφύλλου πρέπει να είμαι κοντά έξι χρονών.

— Τι ιστορία έχει η τόσο χαριτωμένη και αστεία φωτογραφία σου στο εξώφυλλο;

Για την εικόνα στο εξώφυλλο ζήτησα τη γνώμη της πρώτης μου ξαδέρφης, Ανδριάνας Κυριαζή. Κι εκείνη μου βρήκε τη φωτογραφία που τελικά έγινε εξώφυλλο. Την έχει τραβήξει ο θείος μου ο Παναγιώτης, ο μπαμπάς της, στο σπίτι τους στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας και πρέπει να είμαι κοντά έξι χρονών.

— Πέρα από τη δική σου εμπλοκή, πέρα από το δικό σου «κέρδος» από το γράψιμο αυτού του βιβλίου, τι θα 'θελες να πει σε όλους εμάς, που θα το διαβάσουμε;

Τίποτα παραπάνω από αυτό που με έκανε να το δώσω για έκδοση. Θέλω να μοιραστώ έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια με ανθρώπους που επίσης τον έζησαν και με ανθρώπους που δεν τον έζησαν και ίσως τους ενδιαφέρει να μάθουν κάτι γι’ αυτόν. Ούτε η Αθήνα ούτε οι Σπέτσες του βιβλίου υπάρχουν πλέον. Δεν υπάρχουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Η Ελλάδα αυτή, γενικά ο κόσμος αυτός, δεν υπάρχει πλέον. Το ξέρουμε όλοι.

— Αν το βιβλίο σου γινόταν ταινία, τι ταινία θα ήθελες να είναι; Υπάρχει κάποια γνωστή ταινία ή κάποιος σκηνοθέτης που συνομιλούν καλύτερα με τον δικό σου κόσμο;

Αν ήθελα να κάνω τις παιδικές μου μνήμες ταινία, θα τις έκανα η ίδια. Δεν θεωρώ ότι το συγκεκριμένο βιβλίο έχει το βάθος και την έκταση για να γίνει ταινία - μια ακόμα ταινία «εποχής παιδικής ηλικίας». Έχουν γίνει πολλές ταινίες με ανάλογη θεματική, και στην Ελλάδα και σε πολλές χώρες. Κάποιες από αυτές αδιάφορες, άλλες καλές, άλλες υπέροχες και, κάποιες, ταινίες-ορόσημα για το παγκόσμιο σινεμά. Μόνο το Amarcord του Φελίνι να αναφέρουμε, φτάνει.

Για μένα, τα Υλικά του Χρόνου, πριν καν αποκτήσουν μορφή και τίτλο, ήταν το χαρτί με τις «σχολικές μου εκθέσεις». Όλες τους οι εικόνες, όλες τους οι μυρωδιές, όλοι τους οι ήχοι, όλες τους οι αφές είναι στο χαρτί. Μόνο στο χαρτί. Που μπορείς να το μυρίσεις κιόλας διαβάζοντάς το, αν θες.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άγνωστα αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Fall Preview 2021 / Book Preview: Άγνωστα λογοτεχνικά αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Σπάνια αριστουργήματα από την αμερικανική και την ισπανόφωνη λογοτεχνία, δοκίμια για τα σημεία των καιρών, ιστορικά βιβλία για τις σκοτεινές πτυχές του παγκόσμιου γίγνεσθαι, πολλή φιλοσοφία αλλά και η επιστροφή Ελλήνων συγγραφέων, όπως της Ζυράννας Ζατέλη και της Μαρίας Μήτσορα, είναι τα κεντρικά σημεία της προσεχούς εκδοτικής παραγωγής.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM