Μαργαρίτα Μαντά: «Η τόση μνήμη δεν σε αφήνει να ξεφύγεις»

Μαργαρίτα Μαντά Facebook Twitter
Δεν ξέρω τι πλάσμα είμαι. Ξέρω κάποια ελαττώματά μου, κάποια προτερήματά μου, αλλά τι πλάσμα είμαι «προς τα έξω» δεν το ξέρω, το ξέρουν οι άλλοι.
0

ΕΝΑ ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ, Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, μεγαλώνει στη σκιά της Ακρόπολης και ξεκαλοκαιριάζει στις Σπέτσες. Τέλη δεκαετίας του 1960 και αρχές του 1970. Η οικογένεια της είναι μικροαστική και καθωσπρέπει, μπαμπάς δημοσιογράφος, μαμά ξεναγός, ένας μικρότερος αδελφός, που πολύ τον αγαπά και του δίνει χώρο να κάνει τα δικά του.

Γύρω της ένας ολόκληρος πληθυσμός με συγγενείς, παππούδες, γιαγιάδες, θείους, θείες και ξαδέλφια. Αλλά και δυο γειτονιές, δυο κόσμοι πραγματικά μαγικοί, στα μάτια της· κάποιο δίκιο θα 'χει. Οι δρόμοι κάτω και γύρω από την Ακρόπολη και το Ηρώδειο, όπου παίζει, πάει σχολείο, αγοράζει παγωτά και σουβλάκια, πηγαίνει σινεμά και βόλτες. Με ένα κάρο γείτονες, μαγαζάκια, εικόνες, συναντήσεις. Και απο κοντά, η πιο μακρινή κοινότητα των Σπετσών, όπου με ορμητήριο το πατρικό σπίτι του μπαμπά της περνάει τους ζεστούς μήνες των διακοπών μέσα στην απόλυτη, ζηλευτή ομορφιά και ανθρώπινη επαφή. Κάθε παιδί, κάθε γείτονας, κάθε μαγαζάκι, κάθε δέντρο και κύμα και αλάνα της μαθαίνουν, λες, το λεξιλόγιο της απόλαυσης και της ευτυχίας.

Η μικρή Μαργαρίτα είναι σήμερα η γνωστή σκηνοθέτιδα Μαργαρίτα Μαντά, με το δικό της πλούσιο και αναγνωρισμένο έργο (ειδικά τα ντοκιμαντέρ Φύλακες του Χρόνου και Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης και οι φιξιόν ταινίες Χρυσόσκονη και Για πάντα), αλλά και μια ισχυρή σχέση ζωής και συνεργασίας με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Από τα αγαπημένα παιδιά του σκηνοθέτη, η Μαργαρίτα έκλεισε στο πολύτιμο βιβλίο της Το πρώτο πράγμα που 'κανε ο Θεός είναι το ταξίδι: Το Βλέμμα του Οδυσσέα - Ημερολόγιο γυρισμάτων (εκδ. Μεταίχμιο) προσωπικές της μνήμες αλλά και την ουσία της προσωπικότητας και του τρόπου δουλειάς του μεγάλου Τεό.

Δυστυχώς για μένα, έχω πολύ δυνατή μνήμη και, κυρίως, φωτογραφική μνήμη. Θυμάμαι σχεδόν τα πάντα, καλά και κακά. Και τα θυμάμαι σαν εικόνες, σαν ήχους, πολύ συχνά και σαν μυρωδιές. Πολύ έντονα, με μεγάλη ενάργεια. Είναι βασανιστικό, τυραννικό, θα έλεγα. Η τόση μνήμη δεν σε αφήνει να ξεφύγεις, να διαγράψεις πράγματα και καταστάσεις που, συχνά, σε εμποδίζουν να προχωρήσεις στη ζωή σου.

Της πάει η γραπτή, προσωπική κατάθεση της Μαργαρίτας Μαντά. Αν και ομολογώ ότι το νέο της αυτοβιογραφικό βιβλίο Τα υλικά του χρόνου (Βιβλιοπωλείον της Εστίας), που το ρούφηξα, με εξέπληξε. Όχι τόσο γιατί ειλικρινά δεν περίμενα αυτή την τόσο εξωστρεφή χειρονομία μιας γυναίκας, που θεωρώ ότι δεν αφήνει τους «ξένους», τους δημοσιογράφους, να πλησιάσουν εύκολα τον εσωτερικό πυρήνα της. Αλλά, γιατί, μιλώντας για τον εαυτό της, τον μικρούλη έστω εαυτό της, νηπιαγωγείο και δημοτικό, μέσα σε χρόνια δύσκολα -η χούντα κανέναν, έστω και αθώο, δεν άφηνε ανεπηρέαστο- κατάφερε να μιλήσει για όλους μας. Της γενιάς της. Μεγαλύτερους. Μικρότερους. Για όσους θυμούνται το παιδί που υπήρξαν και για όσους κάπου το έχουν παρατήσει - κυρίως για τους δεύτερους. Και να μας κάνει να κοιτάμε πια με λίγο διαφορετικό μάτι τις ελιές γύρω απο το Ηρώδειο, τα δρομάκια στο Κουκάκι, τα λιθόστρωτα των Σπετσών. Σαν τα έχουμε ζήσει κι εμείς παιδιά.

μαντα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μαργαρίτα Μαντά, Τα υλικά του χρόνου, σελ. 152, Εκδόσεις Εστία

— Πώς γράφτηκε το βιβλίο; Ήταν μια απόλυτα προσωπική σου ανάγκη και υπόθεση που κατέληξε να εκδοθεί ή ξεκίνησε και για βιβλίο;

Πριν κάποια χρόνια, είδα στον ύπνο μου ένα βράδυ την εικόνα της γιαγιάς μου όταν είχα χτυπήσει το κεφάλι μου παίζοντας στου Φιλοπάππου - αυτό το περιστατικό αποτελεί και το πρώτο κείμενο του βιβλίου. Είναι μια μνήμη που έχω πάντα μέσα μου πολύ ζωντανή, αλλά εκείνο το «όνειρο» είχε μια επιτακτικότητα, με καλούσε να το καταγράψω.

Ξύπνησα και το σημείωσα στο τετράδιο που κουβαλάω πάντα στο σακίδιό μου. Την άλλη μέρα κάθησα και το έγραψα στο κομπιούτερ. Κάπως έτσι ξεκίνησε η ανάγκη μου να καταγράψω παιδικές μου μνήμες που ήταν μέσα μου εξαιρετικά εναργείς. Δεν είχα καμία πρόθεση να γράψω κανένα βιβλίο.

— Κι όμως έγινε βιβλίο. Μέσα από ποια διαδικασία;

Για περίπου οκτώ χρόνια, επέστρεφα κατά καιρούς σ’ αυτό το κείμενο και πρόσθετα γεγονότα που με καθόρισαν. Όταν όλο αυτό άρχισε να παίρνει κάποια μορφή, συνειδητοποίησα ότι ήθελα να το φτάσω κάπου, σαν έναν φόρο τιμής σε πρόσωπα και καταστάσεις που όρισαν αυτό που έχω γίνει ως άνθρωπος αλλά και σαν φόρο τιμής σε έναν κόσμο και μία χώρα που δεν υπάρχουν πια εδώ και πολύ πολύ καιρό.

Το έδωσα σε κάποιους φίλους να μου πουν τη γνώμη στους. Από όλους τους έλαβα το αίσθημα ότι ήταν κάτι που το μοιράστηκαν. Κι έτσι, όταν όλο αυτό ολοκληρώθηκε -έβαλα την τελική τελεία τρεις μήνες πριν το πρώτο lockdown του Μαρτίου του 2020-, θεώρησα πως ίσως αξίζει να το μοιραστώ και με άλλους ανθρώπους, πέρα από τους φίλους μου. Το έστειλα στις εκδόσεις Εστία και η κυρία Εύα Καραϊτίδη με τίμησε με την εμπιστοσύνη της να εκδοθεί σε βιβλίο.

— Από το λίγο που σε ξέρω, σε νιώθω σαν ένα αυστηρο, πολύ δυναμικό και αποφασιστικό πλάσμα, χωρίς πολλά-πολλά εκδηλωτικά στοιχεία. Μου έκανε, λοιπόν, μεγάλη εντύπωση αυτή η «έκθεση» (όσο προσεχτική κι αν είναι) του οικογενειακού-παιδικού σου κόσμου, αυτή η μεγάλη αγάπη-τρυφερότητα και το φως που ρίχνεις στο παρελθόν σου. Έχω δίκιο;

Δεν ξέρω τι πλάσμα είμαι. Ξέρω κάποια ελαττώματά μου, κάποια προτερήματά μου, αλλά τι πλάσμα είμαι «προς τα έξω» δεν το ξέρω, το ξέρουν οι άλλοι. Κάτι που σίγουρα ξέρω και εγώ για μένα και όσοι δικοί μου άνθρωποι είναι στη ζωή μου και με στηρίζουν πάντα και με αντέχουν πάντα είναι ο παρορμητισμός και η εξωστρέφειά μου. Με ό,τι καλό και κακό κουβαλούν αυτός ο παρορμητισμός και η εξωστρέφεια για όλους μας.

Εκτίθεμαι πάντα, για όλα, σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μου. Αυτή η έκθεση, είτε άμεσα είτε έμμεσα, υπάρχει σε ό,τι κάνω. Και στις διαπροσωπικές μου σχέσεις, και στα προηγούμενα δύο βιβλία μου, που έχουν εκδοθεί, και στις ταινίες που έχω καταφέρει να κάνω ως τώρα.

— Έχεις γυρίσει σπουδαίες ταινίες, ντοκιμαντέρ αλλά και μυθοπλασίας, με τις τελευταίες να είναι υπαρξιακές, δραματικές, μοντέρνες. Και, ξαφνικά, γράφεις ένα βιβλίο, σε εντελώς διαφορετικό στυλ: άμεσο, απλό. Υπάρχει εξήγηση;

Έχω κάνει ως τώρα πέντε ταινίες, τρεις ταινίες ντοκιμαντέρ και δύο ταινίες μυθοπλασίας, που η κάθε μία φέρει εγγενώς στην αισθητική και στη σκηνοθεσία της τη «γραφή» που ζητούσε η θεματική της και η οπτική γωνία από την οποία ήθελα να δω αυτήν τη θεματική.

Δεν ξεκίνησα ποτέ να κάνω κάτι, είτε ταινία είτε βιβλίο είτε σενάριο είτε φωτογραφία είτε οτιδήποτε άλλο, έχοντας κατά νου κάποια «γραμμή» αμεσότητας και απλότητας. Δεν ξέρω καν τι σημαίνει «αμεσότητα και απλότητα». Όλα για όλους μπορεί να είναι «άμεσα και απλά», μπορεί και να μην είναι. Έτσι έγινε και με τα Υλικά του Χρόνου. Ξεκίνησα να καταγράφω ό,τι με όρισε ως παιδί με έναν τρόπο γραφής στον οποίο οδήγησε η ίδια η ανάγκη αυτής της καταγραφής.

— Γιατί διάλεξες να γράψεις «σαν παιδί» και όχι με τη σημερινή ματιά και άποψη της ώριμης Μαργαρίτας; Γιατί διάλεξες να υπάρχει στο βιβλίο μόνο το παιδί που ήσουν κάποτε και όχι η γυναίκα που είσαι σήμερα και γυρνάει προς τα πίσω, θυμάται και κρίνει;

Όπως σου είπα, όλο αυτό ξεκίνησε από το «όνειρο» με τη γιαγιά μου την Κατίνα, ένα πρόσωπο στο οποίο χρωστάω πάρα πολλά από αυτά που συνθέτουν αυτό που είμαι, και συνεχίστηκε με την ανάγκη να καταγράψω έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια, αλλά που νιώθω ευλογημένη που μεγάλωσα μέσα του. Ήθελα να καταγράψω αυτόν τον κόσμο μόνο από την οπτική του παιδιού που τον έζησε, όχι από την οπτική του ενήλικα που τον θυμάται, καθώς γερνάει.

Κάθε φορά που ξανάπιανα το γραπτό, από μόνα τους τα κείμενα έβγαιναν σαν να έγραφε η μικρή Μαργαρίτα την εβδομαδιαία έκθεση στο σχολείο, τύπου «Πώς πέρασα την Κυριακή μου», «Η οικογένειά μου», «Η γειτονιά μου» κ.λπ. Ακολούθησα αυτό που έβγαινε από μέσα μου. Δεν με ενδιέφερε ούτε να αναλύσω, ούτε να εξετάσω, ούτε να κρίνω, ούτε να δω σαν νοσταλγία αυτόν τον κόσμο. Είχα ανάγκη μόνο να τον καταγράψω όπως τον εισέπραττα παιδί.

— Έχεις καταλάβει γιατί είχες αυτή την ανάγκη; Σαν καταφύγιο, σαν παρηγοριά, σαν παραμύθι;

Ίσως σαν παρηγοριά ομορφιάς απέναντι σε όλη αυτή την ασχήμια που βομβαρδίζει από παντού τη ζωή μας χρόνια τώρα.

— Περιγράφεις έναν κόσμο υπέροχο! Ακόμα και τα μικρά ή μεγάλα δράματα δεν «τραυματίζουν» φανερά τη μικρή Μαργαρίτα. Ήταν όντως έτσι υπέροχος ο κόσμος σου ή έτσι θες να τον θυμάσαι;

Ο κόσμος αυτός σίγουρα δεν ήταν υπέροχος. Ειδικά από πολιτική σκοπιά - ήταν τα χρόνια της χούντας. Ήταν όμως ένας κόσμος μακράν πιο απλός, πολύ πιο ανθρώπινος από τον σημερινό στην καθημερινότητά του. Έτσι τον θυμάται αυτόν τον κόσμο η μικρή Μαργαρίτα από τα 5 έως τα 11 χρόνια της, αυτά που καλύπτουν οι καταγραφές της στο βιβλίο.

— Θυμάσαι απίστευτα πράγματα (ονόματα, τόπους, περιστατικά). Σαν να είχες καταγράψει με μια κάμερα από τότε ήδη τα πάντα. Πώς το κατάφερες;

Δυστυχώς για μένα, έχω πολύ δυνατή μνήμη και, κυρίως, φωτογραφική μνήμη. Θυμάμαι σχεδόν τα πάντα, καλά και κακά. Και τα θυμάμαι σαν εικόνες, σαν ήχους, πολύ συχνά και σαν μυρωδιές. Πολύ έντονα, με μεγάλη ενάργεια. Είναι βασανιστικό, τυραννικό, θα έλεγα.

Η τόση μνήμη δεν σε αφήνει να ξεφύγεις, να διαγράψεις πράγματα και καταστάσεις που, συχνά, σε εμποδίζουν να προχωρήσεις στη ζωή σου. Αλλά δεν μπορείς να ξεφύγεις από αυτό με το οποίο είσαι κατασκευασμένος. Μπορείς να προσπαθήσεις να το δουλέψεις υπέρ σου. Να ξεφύγεις ποτέ. Η μνήμη μου είναι στοιχείο της κατασκευής μου. Μ’ αυτήν θα πορεύομαι έως τέλους. Και θα προσπαθώ να συμβιώσω μαζί της για να συνιστά θετικό και όχι αρνητικό στοιχείο της ζωής μου.

Μαργαρίτα μαντά μικρή Facebook Twitter
Στη φωτογραφία του εξωφύλλου πρέπει να είμαι κοντά έξι χρονών.

— Τι ιστορία έχει η τόσο χαριτωμένη και αστεία φωτογραφία σου στο εξώφυλλο;

Για την εικόνα στο εξώφυλλο ζήτησα τη γνώμη της πρώτης μου ξαδέρφης, Ανδριάνας Κυριαζή. Κι εκείνη μου βρήκε τη φωτογραφία που τελικά έγινε εξώφυλλο. Την έχει τραβήξει ο θείος μου ο Παναγιώτης, ο μπαμπάς της, στο σπίτι τους στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας και πρέπει να είμαι κοντά έξι χρονών.

— Πέρα από τη δική σου εμπλοκή, πέρα από το δικό σου «κέρδος» από το γράψιμο αυτού του βιβλίου, τι θα 'θελες να πει σε όλους εμάς, που θα το διαβάσουμε;

Τίποτα παραπάνω από αυτό που με έκανε να το δώσω για έκδοση. Θέλω να μοιραστώ έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια με ανθρώπους που επίσης τον έζησαν και με ανθρώπους που δεν τον έζησαν και ίσως τους ενδιαφέρει να μάθουν κάτι γι’ αυτόν. Ούτε η Αθήνα ούτε οι Σπέτσες του βιβλίου υπάρχουν πλέον. Δεν υπάρχουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Η Ελλάδα αυτή, γενικά ο κόσμος αυτός, δεν υπάρχει πλέον. Το ξέρουμε όλοι.

— Αν το βιβλίο σου γινόταν ταινία, τι ταινία θα ήθελες να είναι; Υπάρχει κάποια γνωστή ταινία ή κάποιος σκηνοθέτης που συνομιλούν καλύτερα με τον δικό σου κόσμο;

Αν ήθελα να κάνω τις παιδικές μου μνήμες ταινία, θα τις έκανα η ίδια. Δεν θεωρώ ότι το συγκεκριμένο βιβλίο έχει το βάθος και την έκταση για να γίνει ταινία - μια ακόμα ταινία «εποχής παιδικής ηλικίας». Έχουν γίνει πολλές ταινίες με ανάλογη θεματική, και στην Ελλάδα και σε πολλές χώρες. Κάποιες από αυτές αδιάφορες, άλλες καλές, άλλες υπέροχες και, κάποιες, ταινίες-ορόσημα για το παγκόσμιο σινεμά. Μόνο το Amarcord του Φελίνι να αναφέρουμε, φτάνει.

Για μένα, τα Υλικά του Χρόνου, πριν καν αποκτήσουν μορφή και τίτλο, ήταν το χαρτί με τις «σχολικές μου εκθέσεις». Όλες τους οι εικόνες, όλες τους οι μυρωδιές, όλοι τους οι ήχοι, όλες τους οι αφές είναι στο χαρτί. Μόνο στο χαρτί. Που μπορείς να το μυρίσεις κιόλας διαβάζοντάς το, αν θες.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άγνωστα αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Fall Preview 2021 / Book Preview: Άγνωστα λογοτεχνικά αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Σπάνια αριστουργήματα από την αμερικανική και την ισπανόφωνη λογοτεχνία, δοκίμια για τα σημεία των καιρών, ιστορικά βιβλία για τις σκοτεινές πτυχές του παγκόσμιου γίγνεσθαι, πολλή φιλοσοφία αλλά και η επιστροφή Ελλήνων συγγραφέων, όπως της Ζυράννας Ζατέλη και της Μαρίας Μήτσορα, είναι τα κεντρικά σημεία της προσεχούς εκδοτικής παραγωγής.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LIFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ