Η Κερδισμένη Άνοιξη

Η Κερδισμένη Άνοιξη Facebook Twitter
Σταύρος Ζουμπουλάκης
0

1. Διάβασμα: Πέρα από ηδονή και απόλαυση και πάει λέγοντας, το διάβασμα είναι διαρκής προϋπόθεση της προσωπικής συγκρότησης, της γνώσης τού ποιος είσαι και ποιος είναι ο κόσμος γύρω σου, άρα της στάσης που κρατάς απέναντι και μέσα σε μια οργάνωση του υπάρχειν, σε έναν κόσμο που δεν είναι φυσικά παραδεισένιος, ίσως ούτε καν στοιχειωδώς επιθυμητός, πάντως αυτός είναι. Το διάβασμα δεν είναι παίξε-γέλασε, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Όποιος δεν διαβάζει (στα σχεδόν μισά της δεύτερης δεκαετίας του εικοστού πρώτου αιώνα) είναι προάνθρωπος.

2. Γράψιμο: Κι ας λέγαν οι ντανταϊστές, κι ας έλεγε κι ο Joseph Beuys – δεν μπορεί ο καθένας να γράφει, δεν γίνεται ο καθένας να παράγει κοσμοεικόνες, δεν μπορεί όλος ο κόσμος να αξιώνει το αμφίβολο status του συγγραφέα. «L' écriture doit rester rare / Το γράψιμο πρέπει να μένει σπάνιο», έγραψε ο Guy Debord. Επίσης, έγραψε: «Pour savoir écrire il faut avoir lu, et pour savoir lire il faut savoir vivre / Για να ξέρεις να γράψεις  πρέπει να έχεις διαβάσει, και για να ξέρεις να διαβάσεις πρέπει να ξέρεις να ζήσεις».

Σταύρος Ζουμπουλάκης - Χρυσή Αυγή και Εκκλησία. Εκδόσεις: Πόλις. Σελίδες: 1153. Ξεχώρισα τον Ζουμπουλάκη: Πασχαλιάτικα κλειδώθηκα και διάβασα περί τα δέκα βιβλία για τον ναζισμό και τη Χρυσή Αυγή. Θα τα παρουσιάσω εδώ, βαθμιαία. Αρχίζω από σήμερα. Ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, ο πιο μεστός δοκιμιογράφος των τελευταίων ετών, συγκεντρώνει οχτώ κείμενα για το θέμα στον τόμο Χρυσή Αυγή και Εκκλησία (εκδ. Πόλις). Πρόκειται για την ουσιαστικότερη και ακραιφνώς πρακτική ανάλυση του ζητήματος και συνάμα πρόταση υπέρβασής του. Με λόγο ακριβείας, είτε πρόκειται για συνέντευξη είτε για δοκίμιο είτε για διάλεξη, ο Ζουμπουλάκης παρουσιάζει τις πραγματικές διαστάσεις και όψεις του πράγματος: «Η Χρυσή Αυγή είναι από της ιδρύσεώς της μια καθαρά ναζιστική οργάνωση [...] αντιχριστιανική και παγανιστική» (σ. 39), και: «Η Χρυσή Αυγή δεν είναι ακροδεξιό λαϊκιστικό κόμμα~ είναι ναζιστικό κόμμα που δρα ως εγκληματική συμμορία» (σ. 47). Σε αντίθεση με άλλους αναλυτές που καταπιάστηκαν με το ζήτημα, δεν ονειροπολεί, δεν αερολογεί, δεν καταφεύγει σε επαναστατικά ή/και ουτοπικά ευχολόγια. Μένει στο πρακτέο. Και, κάτι πολύ σημαντικό στην εποχή της καλπάζουσας υβριστικής, υστερικής αμετροέπειας, είναι συγκεκριμένος, δεν προχωρεί με ευσεβείς πόθους ή με προκατασκευασμένες από ιδεολογίες θέσεις, αλλά με ανοιχτά μάτια. Γράφει ο Ζουμπουλάκης, ο οποίος αντιτίθεται σθεναρά στη λεγόμενη θεωρία των δύο άκρων: «Απαιτείται μια πανστρατιά, δεν πρέπει η αντιμετώπιση της Χρυσής Αυγής να γίνει μια μονομαχία αναρχοαυτόνομων και ναζιστών» (σ. 48). Και: «Αυτοί που μπορούν περισσότερο να απονομιμοποιήσουν τη Χρυσή Αυγή ιδεολογικά και ηθικά είναι οι άνθρωποι και οι θεσμοί του συντηρητικού κόσμου. Αν η υπόθεση της Χρυσής Αυγής γίνει μια μονομαχία ανάμεσα σε αυτήν και τον ΣΥΡΙΖΑ ή τον αντιεξουσιαστικό χώρο, νομίζω ότι τότε είναι χαμένο το παιχνίδι. Αντίθετα, αν η Εκκλησία εξέδιδε μια βαρυσήμαντη και ρητή, επίσημη ανακοίνωση καταδίκης της Χρυσής Αυγής ή αν έκανε κάτι παρόμοιο η Ακαδημία Αθηνών, πιστεύω ότι αυτό θα αποτελούσε σοβαρή απονομιμοποίησή της» (σ. 84).

Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης - Το Βυζάντιο έχει ρεπό. Εκδόσεις: Αρμός. Σελίδες: 6874. Αμηχανία: Οι δύο δυναμικές τάσεις της ελληνικής πεζογραφίας τον τελευταίο καιρό, ήτοι η ενασχόληση με τα δεκεμβριανά (του 2008) και την κρίση, αφενός, και μια περιδιάβαση/καταβύθιση στο παρελθόν, μια ερωτοτροπία με το (εμπορικό/πιασάρικο) ιστορικό μυθιστόρημα, αφετέρου, προκαλούν αμηχανία. Οι συγγραφείς, θαρρείς, θέλουν να κάνουν κατεπειγόντως κάποιο μίνι σουξέ ώστε να συνεχίσουν να υπάρχουν σε ένα περιβάλλον μάλλον σαραβαλιασμένο, όλο αντιξοότητες, κυρίαρχο άρωμα του οποίου είναι η σπασμωδικότητα. Συνέπεια είναι τα τραβηγμένα απ' το μαλλί ευρήματα, μια φάλτσα επινοητικότητα, τα χνάρια της εσπευσμένης, της με-το-ζόρι έρευνας και, το χειρότερο, η γλωσσική ατσαλιά, το στυλιστικό βατερλώ. Οι συγγραφείς φτάνουν σ' εκείνο το ολέθριο (για τους ίδιους) στάδιο του «γλειψίματος του αναγνώστη» για το οποίο προειδοποιούσε ο Ρολάν Μπαρτ. Το να επιχειρείς να κολακέψεις το κοινό είναι η ασφαλέστερη ατραπός προς τον αφανισμό – τον αφανισμό σου ως δημιουργού.

Κάρολος Τσίζεκ - H Λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής. Εκδόσεις: Κίχλη. Σελίδες: 2215. Πώς ξεχωρίζουμε τα βιβλία που (ήδη, αλλά και θα) ξεχωρίζουν: Δες το Αυτόματο του Θάνου Σταθόπουλου (εκδ. Γαβριηλίδης), δες το Βυζάντιο έχει ρεπό του Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκη (εκδ. Αρμός), δες τη Λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής του Κάρολου Τσίζεκ (εκδ. Κίχλη): καμία παραχώρηση στο όποιο ιδεατό ή κατά φαντασίαν αναγνωστικό κοινό, καμία προσχώρηση στην τάχατες ασφάλεια κάποιου γνώριμου είδους ή ύφους, παρά πεισματική προσήλωση στον πλούτο της γλώσσας, αγωνία να ειπωθεί κάτι με νόημα μεστό, απόπειρα διάνοιξης νέων δρόμων στη γραπτή έκφραση, μέγιστη μέριμνα για τις δυνατότητες και τη χρήση της ομιλίας, όπως θα έλεγε ο αρχιμάστορας Αγιονικοκαρούζος.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ