Η απίστευτη ιστορία μιας παλλακίδας που έγινε Αυτοκράτειρα της Κίνας

Η απίστευτη ιστορία μιας παλλακίδας που έγινε Αυτοκράτειρα της Κίνας Facebook Twitter
0

Το 1850, μια σειρά από άμαξες πλησιάζει την Απαγορευμένη Πόλη, μεταφέροντας τριάντα από τις ωραιότερες κοπέλες που είχαν επιλέξει οι απεσταλμένοι του αυτοκράτορα, διατρέχοντας την αυτοκρατορία από άκρη σε άκρη. Οι κοπέλες προορίζονται να ανανεώσουν το χαρέμι του Xianfeng, η λειτουργία του οποίου ρυθμιζόταν από αυστηρό πρωτόκολλο. Ανάμεσα στις κοπέλες βρίσκεται η δεκαεξάχρονη Τσισί, κόρη ενός υπαλλήλου, που επρόκειτο να γίνει η πιο σηµαντική γυναίκα στην κινεζική ιστορία και να κυβερνήσει τη χώρα για δεκαετίες. Τη μυθική ζωή της αυτοκράτειρας Τσισί αφηγείται η διάσημη συγγραφέας των «Αγριόκυκνων», Γιουνγκ Τσανγκ, στο βιβλίο της «Η παλλακίδα που δημιούργησε τη σύγχρονη Κίνα: Η κληρονόμος αυτοκράτειρα Τσισί» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.


Μια εύνοια της τύχης ήταν αυτή που έκανε την Τσισί με τα «λαμπρά κι εκφραστικά μάτια» να ξεχωρίσει, αν και με βάση την ιεραρχία ήταν παλλακίδα τρίτης κατηγορίας: ήταν η μόνη που κατάφερε να χαρίσει στον αυτοκράτορα έναν γιο, πριν αυτός πεθάνει το 1861. Το πεντάχρονο αγόρι στέφεται αυτοκράτορας, η ίδια όμως με βάση το πρωτόκολλο έχει ήδη διωχθεί από τον πυρήνα της Απαγορευμένης Πόλης. Δεν θα μείνει για πολύ με σταυρωμένα χέρια: θα ανατρέψει με πραξικόπημα τους αντιβασιλείς που είχε ορίσει ο σύζυγός της, φοβούμενος ότι εκείνη θα παρεμβαίνει στην κυβερνητική εξουσία, και θα πάρει τις τύχες της Κίνας στα χέρια της για τα περισσότερα από τα επόμενα 47 χρόνια.

Η Γιουνγκ Τσανγκ, γι' αυτή την εγκεκριμένη βιογραφία, βασίζεται σε αρχεία και στοιχεία που δεν ήταν διαθέσιµα ως σήµερα, κυρίως σε κινεζικά, ιστορικά έγγραφα, όπως αυλικά αρχεία, επίσηµη και ιδιωτική αλληλογραφία, ηµερολόγια και µαρτυρίες – το αποτέλεσμα, ωστόσο, είναι αμφιλεγόμενο.


«Αν και έχω ακούσει πολλά σχετικά με τη βασίλισσα Βικτωρία, δεν νομίζω ότι η ζωή της είναι ούτε κατά το ήμισυ ενδιαφέρουσα και γεμάτη σαν τη δική μου», παρατήρησε κάποτε η αυτοκράτειρα Τσισί για τη σύγχρονή της βασίλισσα. Το σχόλιο αυτό δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Μια σειρά από πραξικοπήματα, δηλητηριάσεις και δολοφονίες την κράτησαν στον θρόνο μέχρι τον θάνατό της, το 1908. Η Δύση δεν γνώριζε πολλά μέχρι σήμερα για την Κληρονόμο Αυτοκράτειρα, οπότε το βιβλίο συγκεντρώνει όλα τα βλέμματα πάνω του. Η Γιουνγκ Τσανγκ, γι' αυτή την εγκεκριμένη βιογραφία, βασίζεται σε αρχεία και στοιχεία που δεν ήταν διαθέσιµα ως σήµερα, κυρίως σε κινεζικά, ιστορικά έγγραφα, όπως αυλικά αρχεία, επίσηµη και ιδιωτική αλληλογραφία, ηµερολόγια και µαρτυρίες – το αποτέλεσμα, ωστόσο, είναι αμφιλεγόμενο.


Η συγγραφέας επιχειρεί να αναθεωρήσει την εδώ και δεκαετίες επικρατούσα άποψη για την Τσισί, η οποία λίγο πολύ περιγραφόταν ως ένα πλάσμα λάγνο και σκληρό, που για να κρατήσει την εξουσία έβαψε τα χέρια της με το αίμα όχι μόνο αντιζήλων και πολιτικών αντιπάλων, αλλά ακόμα και της ίδια της της οικογένειας. Η Γιουνγκ Τσανγκ έρχεται να παρουσιάσει την εικόνα μιας φωτισμένης αυτοκράτειρας που θέλησε να εκσυγχρονίσει τη χώρα και που, αν έμενε λίγο ακόμα στην εξουσία, θα μπορούσε να κάνει την Κίνα μια σταθερή συνταγματική μοναρχία. Γράφει χαρακτηριστικά: «Σε πάνω από τέσσερις δεκαετίες απόλυτης εξουσίας, οι πολιτικές δολοφονίες της, δίκαιες ή άδικες ... δεν ήταν περισσότερες από μερικές δεκάδες, πολλές από αυτές ως απάντηση σε συνωμοσίες με σκοπό τη δολοφονία της».

Η απίστευτη ιστορία μιας παλλακίδας που έγινε Αυτοκράτειρα της Κίνας Facebook Twitter
Η αυτοκράτειρα, τελικά, ίσως δεν ήταν πολιτική προσωπικότητα. Ήξερε λίγο τον κόσμο πίσω από την Απαγορευμένη Πόλη και αντέδρασε στους εσωτερικούς και εξωτερικούς κινδύνους ενστικτωδώς. Ίσως είχε εντοπίσει την ανάγκη εκβιομηχάνισης της Κίνας, η προσκόλλησή της, όμως, στο πρωτόκολλο έκανε την πρόοδο περισσότερο θέμα τύχης, παρά επιλογής.


Πού βρίσκεται, λοιπόν, η αλήθεια για την αυτοκράτειρα; Τα ταλέντα της αναγνωρίζονται από πολλούς πολιτικούς και διοικητικούς υπαλλήλους που συνεργάστηκαν μαζί της. Κατάφερε να σταθεροποιήσει την Κίνα και να αντιμετωπίσει σοβαρές εθνικές κρίσεις: τις επαναστάσεις των Ταϊπίνγκ και των Μπόξερ, τους πολέµους µε τη Γαλλία και την Ιαπωνία, αλλά και την εισβολή οκτώ συµµαχικών δυνάµεων, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η Βρετανία, η Γερµανία, η Ρωσία και οι Ηνωµένες Πολιτείες. Παρόλο που το πρωτόκολλο την περιόριζε στη ζωή του παλατιού και της επέτρεπε ελάχιστα τελετουργικά ταξίδια, ενδιαφερόταν να μαθαίνει για τις άλλες χώρες, τα έθιμα και τις μόδες, καλλιεργώντας μια έξυπνη στρατηγική κατανόησης του κόσμου. Σίγουρα πρόκειται για μια αξιόλογη γυναίκα, ήταν όμως εξίσου αδίστακτη.


Δεδομένου ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να καθίσει η ίδια στον θρόνο, η διάρκεια της εξουσίας της εξαρτιόταν από το να είναι ο αυτοκράτορας ανήλικος. Η μοίρα φρόντισε γι' αυτό, όταν ο γιος της πέθανε το 1875 σε εφηβική ηλικία και ο τρίχρονος ανιψιός της ανακηρύχθηκε αυτοκράτορας Guangxu. Η Τσισί τον υιοθέτησε αμέσως και του έδωσε την παράδοξη εντολή να την αντιμετωπίζει ως τον «βασιλικό πατέρα» του. Ο θάνατος της πρώην αυτοκράτειρας Τζεν, τον οποίο πολλοί προσθέτουν στις «επιτυχίες» της Τσισί, την άφησε μόνη υπεύθυνη, μέχρι το 1889, οπότε και παρέδωσε με απροθυμία τα ηνία της εξουσίας, ξεκινώντας την κατασκευή ενός τόπου αναψυχής στα περίχωρα του Πεκίνου. Η ήττα από τους Ιάπωνες το 1894 υπήρξε το πρόσχημα για την επιστροφή της. Το επόμενο πραξικόπημά της ήταν απλώς θέμα λίγων ετών.


Το 1898, Guangxu, ο οποίος είχε καλό λόγο να αντιπαθεί τον «βασιλικό πατέρα» του, ξεκίνησε ένα ριζοσπαστικό μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα υπό την καθοδήγηση των δύο πρώην αυτοκρατορικών επιστημόνων, Kang Youwei και Liang Qichao, και ενάντια στην αντίσταση των πιο συντηρητικών στοιχείων της Αυλής. Ο Kang έπεισε τον αυτοκράτορα ότι η Τσισί ήταν ένα εμπόδιο που έπρεπε να εξουδετερωθεί. Η Τσισί κινήθηκε πρώτη: τον Σεπτέμβριο του 1898 καθαίρεσε και φυλάκισε τον Guangxu, αναλαμβάνοντας και πάλι την εξουσία της χώρας. Όσοι μεταρρυθμιστές δεν κατάφεραν να αποδράσουν, εκτελέστηκαν. Πώς, λοιπόν, μπορεί να υποστηριχθεί το μεταρρυθμιστικό πνεύμα που πιστώνει η συγγραφέας στην αυτοκράτειρα; Οι ρεφορμιστές στοχαστές Kang Youwei και Liang Qichao καταδικάστηκαν σε θάνατο για την αποτυχημένη προσπάθειά τους να επιφέρουν την πτώση της. Ωστόσο, δεν ήταν πεινασμένοι για εξουσία συνωμότες, όπως τους παρουσιάζει η Γιουνγκ Τσανγκ, αλλά δύο από τους πιο σημαντικούς πολιτικούς στοχαστές της εποχής στην Κίνα. Ο Kang, μάλιστα, έκανε σημαντικές προτάσεις σχετικά με το πώς ο κομφουκιανισμός θα μπορούσε να προσαρμοστεί στον σύγχρονο κόσμο.


Η αυτοκράτειρα, τελικά, ίσως δεν ήταν πολιτική προσωπικότητα. Ήξερε λίγο τον κόσμο πίσω από την Απαγορευμένη Πόλη και αντέδρασε στους εσωτερικούς και εξωτερικούς κινδύνους ενστικτωδώς. Ίσως είχε εντοπίσει την ανάγκη εκβιομηχάνισης της Κίνας, η προσκόλλησή της, όμως, στο πρωτόκολλο έκανε την πρόοδο περισσότερο θέμα τύχης, παρά επιλογής. Δεν μπήκε ποτέ σε αυτοκίνητο, γιατί ο οδηγός ήταν αδύνατο να οδηγήσει γονατισμένος μπροστά της, ως ώφειλε. Η τελευταία της πράξη, μία μέρα πριν από το θάνατό της το 1908, ήταν να δηλητηριάσει με αρσενικό τον Guangxu, αφήνοντας κενό τον θρόνο του Δράκου και σημαίνοντας την αρχή του τέλους της αυτοκρατορίας, που κατέρρευσε τελικά το 1911. Η Κίνα, μέχρι σήμερα, εξακολουθεί να προσπαθεί να γίνει σύγχρονο δημοκρατικό κράτος. Μπορεί η Γιουνγκ Τσανγκ να αγάπησε την ηρωίδα του βιβλίου της, τα χέρια της αυτοκράτειρας Τσισί, όμως, δεν παύουν να είναι βαμμένα με αίμα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ