Γλυκερία Μπασδέκη: “Πολυμίξερ και ελβετικός σουγιάς και σουσάμι άνοιξε, οι λατρείες οι παλιολέξεις”

 Γλυκερία Μπασδέκη: “Πολυμίξερ και ελβετικός σουγιάς και σουσάμι άνοιξε, οι λατρείες οι παλιολέξεις” Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ
0

Ανάμεσα στις ερωτήσεις παρατίθενται στίχοι από την συλλογή της “Σύρε καλέ την άλυσον” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ενδυμίων, καθώς και από το σύνολο του έργου της. 

Ωραίο που 'θα 'μαι! 
το πιο ωραίο πλάσμα που δεν ήμουν. 
Ωραίο που ’θα 'μαι!
το πιο ωραίο πλάσμα που θα είμαι 

Κερένια

Ποιος είναι ο δρόμος για να φτάσεις σ’ αυτόν που θα είσαι;

Να πιστεύεις στην οδοποιία. Να είσαι ευγενική με τους διαβάτες και να μην αναρωτιέσαι από πού ξεφύτρωσαν -είτε συναντήσεις τον Λάζαρο με τις γάζες ,είτε τον Μάικ Λαμάρ με το μαγικό βαλιτσάκι του. Αυτό. Φτάνει και παραφτάνει αυτό.

δυο βράδυα έκλαιγε, φτερά
στο πάτωμα,
κραυγές, 
θα ψόφαγε λι λι λι
αχ το πουλί λίλυ λίλυ το πουλί 
πήγε στη γλώσσα του
ηρέμησε

Το πουλί Μαγιακόφσκι

Τι παθαίνει κανείς όταν απομακρύνεται από τη γλώσσα του;

Πάνε τα φτερά, πάνε και τα πούπουλα. Σε περιμένουν διάφορες φρικτές τιμωρίες: ο μεσημεράς, η λάμια, ο Λογιόλα. Ό,τι φοβάσαι, έρχεται και σ’ αρπάζει. Μην το κουνήσεις ρούπι από τη γλώσσα -κίνδυνος κατολισθήσεων.

βγάλε τις μπότες σου 
μαμζέλ -δεν ξέρω που περπάτησες
τι κουβαλούν οι σόλες σου
ποιά διάολο είσαι
(με λένε έμιλυ, μένω από κάτω
ποιήματα συνέχεια γράφω
από το σπίτι μου ποτέ δε βγαίνω
για πρόβα στη μοδίστρα δεν πηγαίνω)
έμιλυ- σαν τη σκύλα μου-μπες μέσα
μούγκρισε
με δυο αιώνες καθυστέρηση.

Δέκατος ένατος αιώνας

Μπορείς να γράφεις ποιήματα (απο)κλεισμένος (κάπου);

Μπορείς να γράφεις ποιήματα κλεισμένος σ’ ένα σπίτι, σε μια ντουλάπα, σ’ ένα μπουκάλι. Δεν υπάρχει ποιητοάπλα -αν είναι να γεννηθεί το άτιμο, είναι ικανό να κόψει τον λώρο και χωρίς δόντια. Σκυλιά μαύρα είναι τα ποιήματα -παντός καιρού, αν σε διαλέξουν για μάνα.

 

  

ήρθε κι ο αμίλητος 
με το βερμούτ 
–απ’ το ογδόντα κοπελιά, ωραίο πάρτυ ε; 
(μάλλον τα φτιάξαμε, ήταν σκοτάδι, 
δεν πολυθυμάμαι) 
ύστερα πλάκωσαν γονείς, ο άντρας, τα 
παιδιά, τραβούσαν όλοι, 
ούρλιαζαν 
μ’ έφεραν πίσω, γύψωσαν την τρύπα, 
πάει η ρουφήχτρα, 
γεια σας

Happy Birthday to me

Δεν είναι μια ρουφήχτρα κι η σύμβαση; Υπάρχει επιστροφή στην τρύπα, αν τη μπαζώσεις κι έπειτα;

Ρουφήχτρα γκράντε είναι! Από βασίλισσα της ντίσκο, γίνεσαι βασίλισσα των τάπερ, προτού προλάβεις να πεις πατερημών. Αν μπαζωθεί η τρύπα, αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια… Μετά έχει γραφικές εκδρομές με πούλμαν στα πάτρια. Καλύτερα στα τάπερ -τουλάχιστον δεν ανακυκλώνονται.

άχνιζε το κεφάλι μου 
έβγαιναν δικηγόροι
και γιατροί, συνάψεις, γάγγλια σε φαγοπότι
φύγετε,φύγετε- έχω τη μάνα μου στην αιμοκάθαρση έφτυνα, σκόνταφτα, έσερνα κατάρες, δεν ήμουν
στα καλά μου προφανώς
φύγετε, φύγετε
-έχω να βγάλω δυο
καισαρικές, έχω τρελλό στο σπίτι -πάρτε δρόμο
τους έπεισα στην τελική
-πήρανε τσάντες, σώβρακα, συμβόλαια
πήγαν στους δίπλα με το εγκεφαλικό

Παθολογική Β’
Από τη συλλογή “Σύρε καλέ την άλυσον”, εκδ. Ενδυμίων 

Τι είναι τελικά οι λέξεις; Γιατροί ή νεκροθάφτες; Ή μήπως, Μεσσίες;

Ο Πανθοράς κι ο Εξαποδώ ταυτόχρονα, είναι. Να σε κάψω Γιάννη, να σ’ αλείψω λάδι. Πολυμίξερ και ελβετικός σουγιάς και σουσάμι άνοιξε είναι οι λατρείες οι παλιολέξεις.

Θα σε σκοτώσει
το τσιγάρο ( είπες )
το τραμ Πατήσια - Λάρισα
το νι πριν τα φωνήεντα
το ασετόν, οι λάμπες αλογόνου, ένας φαντάρος Κώστας
απ’ τον Έβρο (είπα)
θα με σκοτώσει επίσης

 

Μ’ αρέσει που συζητάμε πολιτισμένα

Από τη συλλογή “Σύρε καλέ την άλυσον”, εκδ. Ενδυμίων

Τι σκοτώνει ο έρωτας;

Προπαντός τις αυταπάτες. Κι ό,τι άλλο ξεχειλίζει από τις τσέπες.

θείες ιπτάμενες
θείες Γκαγκάριν
θείες να σε φυλάει ο Μεγαλοδύναμος
στην τρίχα οι άτιμες- σαν ζωντανές σας λέω
σμήνη
ομογάλακτα
με σκάφανδρα εντατικής, με τις ρενάρ του
γάμου
βαθειά μέσα στο ποίημα να γελάνε

Μη με ρωτάς για πονάει το κεφάλι μου Δευτέρα πρωί

Από τη συλλογή “Σύρε καλέ την άλυσον”, εκδ. Ενδυμίων

Ποιος είναι στοιχειωμένος; Ο ποιητής ή το ποίημα;

Κι ο ποιητής και το ποίημα κι όλα τα γεφύρια που διέσχισαν οι θείες με τις ρενάρ. Άπαξ το στοίχειωμα. Έτσι και σε γράπωσαν τ’ αερικά, έγινες γοητευμένη ψυχή εις τον αιώνα των αιώνων.

Τέτοιες μέρες βγαίνουν στους δρόμους τα κοριτσάκια με τα σπίρτα. Ανάβουν το πρώτο- έρχεται η ζέστη και το ωραίο λιβάδι. Δεύτερο- τρέχουν στην παραλία, ο ουρανός είναι αξέχαστο μπλε. Τρίτο, τέταρτο- πετούν πάνω από το Σινικό και τις πυραμίδες κι εκείνο το πολύ ροζ  ζαχαροπλαστείο. Πέμπτο, έκτο, κι άλλο κι άλλο κι άλλο- θα τελειώσει το κουτάκι κάποια στιγμή. Ξανά με γυμνά ποδαράκια στο τέλος του δρόμου. Καθαρό μελόδραμα. Safety matches κι άλλες βιομηχανικές θεολογίες- παραμύθια, σκέτα παραμύθια. *Δεν υπάρχουν ασφαλή σπίρτα,κοριτσάκι. 'Aναψες; Κάηκες. 

Από το blog της CRYING GAME, στο LIFO.gr

Είναι σύνδρομο το  “κοριτσάκι με τα σπίρτα”;

Είναι το σύνδρομο των συνδρόμων. Δεν υπάρχει αγωγή, θεραπεία -το’χεις; Θα το’χεις. Να εύχεσαι μόνο κανένα απάνεμο πόστο, μπας και κρατήσει λίγο παραπάνω καμιά φλογίτσα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ